Att träna bålstabiliteten.

Emiro

Trådstartare
Jag har fått i uppgift av min tränare att träna bålstabiliteten som jag aldrig riktigt har lyckats få tillbaka efter barnafödande. Till häst så ska jag rida mycket utan stigbyglar men hur ska jag träna hemma? Jag skulle gärna vilja ha tips på övningar som ger mig bättre bålstabilitet.
 
Visst är det den då man står/ligger med tår och underarmar mot golvet med rak rygg och raka ben?
 
Jag har fått i uppgift av min tränare att träna bålstabiliteten som jag aldrig riktigt har lyckats få tillbaka efter barnafödande. Till häst så ska jag rida mycket utan stigbyglar men hur ska jag träna hemma? Jag skulle gärna vilja ha tips på övningar som ger mig bättre bålstabilitet.

Jag fick tipset av en sjukgymnast att spänna magmusklerna när jag går promenad. Det lät som en enkel match...tills jag testade!! :p
Dagen efter hade jag sjuk träningsvärk i de magmuskler jag inte trodde jag hade!! Värt att testa, helt klart!
 
Nästan vad som helst funkar om du klarar av att samtidigt aktivera musklerna. Min gamla sjukgymnast sa åt mig att stå och blunda samtidigt som hon petade mig lite här och var och försökte förklara hur jag skulle göra. Det gick så där tills hon bad mig tänka att jag satt på en häst, då aktiverades rätt muskler med en gång =)

Om du har möjlighet så är en balansboll jättebra, bara sitta eller att göra övningar på. Det finns många övningar som lätt hittas med google och det finns gott om böcker (även på bibliotek) med bra övningar.

På boll kan du tex sitta och lyfta benen ett i taget och fokusera på att bollen inte ska röra sig nåt i sidled, svårare än det låter när man tappat en del i bålstabiliteten. En annan övning som varit jättebra för mig personligen är att sitta på bollen, sen vandra med benen och låta bollen rulla tills den ligger under axlarna och sen vandra upp igen och hela tiden hålla kroppen rak. Om du förstår hur jag menar med det... Nu har jag varit riktigt illa däran i min rygg, frågan är om det funkar för dig :)
 
Jättebra tips @crazyrabbitlady . Vi har en boll och jag har googlat lite övningar men tänkte att jag vill ha tips från ryttare vilka övningar som är speciellt bra för oss. De där ska testas. Har du fler så skriv gärna de med!
 
Jag har fått i uppgift av min tränare att träna bålstabiliteten som jag aldrig riktigt har lyckats få tillbaka efter barnafödande. Till häst så ska jag rida mycket utan stigbyglar men hur ska jag träna hemma? Jag skulle gärna vilja ha tips på övningar som ger mig bättre bålstabilitet.

Jag har övat på mycket sånt här för min tränare. Det allra bästa för mig har varit att träna på en låtsashäst, alltså sittande ungefär som man gör till häst för att komma åt just de reflexer och muskelsystem som behöver slå på vid ridning. Vi har då övat två och två, en till "häst" och en som står bredvid och långsamt pushar på ens axlar (långsamt öka på trycket, så att personen som sitter får en chans att hitta rätt system) först utan att göra något, dvs sitta som man fått lära sig på ridskolan och slappna av :D Och sen genom att göra "pinch" (kolla Mary Wanless och pinch) och jämföra hur stabil man kan bli då! Jag har verkligen fått förändra min syn på den aktiva sitsen, man kan verkligen inte bara sitta där och göra ingenting.. grejen med att bli stabil är att då kan det som sitter i det stabila bli rörligt. Så fungerar de allra flesta mekaniska/biomekaniska kroppar. Om jag vill att det som är under det som är i luften ska bli rörligt (dvs höfter, sitsyta, hästen) så måste överkroppen bli stabil. Är jag slafsig i överkroppen så måste allt annat stå emot och bli spänt. Så skaffa en sågbock, några kuddar, en överbliven sadel och en snäll kompis, så ska du se att du hittar rätt snart! :)
 
Övningar för ökad bålstabilitet:

Utfall med pilatesboll.1
(funkar med viktplatta också)

Gör utfall (framåt-steg) med bollen sträckt ovanför huvudet.
Pausa i det läget när bägge fötterna är i marken och luta dig åt höger/vänster i vartannat steg.
Från sidan sett skall bollen aldrig hamna framför huvudet, och överlivet skall alltid vara riktat rakt fram.
Se hur långt ned du kan gå utan att tappa balansen och utan att tappa en jämn och mjuk rörelse.


Utfall med pilatesboll. 2
(funkar med viktplatta också)

Liknande som ovan men med bollen sträckt rakt framför dig.
I varje steg roteras hela överlivet och därmed också armar och bollen så långt runt åt höger/vänster som möjligt.
Viktigt att armarna alltid är raka.

Observera att utfall kräver 90graders vinkel i bägge knäna. För att utesluta överansträngning av dessa.


Höftlyft med pilatesboll. (barfota eller med skor)

Ligg rakt på rygg med bollen under fotlederna, armarna rakt ned längst kroppen, och handflatorna nedåt.
"Rulla" sedan in bollen som om den skall in mot din rumpa, där du lyfter på höften och böjer på knäna.
Rulla ut bollen igen till utgångsposition och upprepa.


Crunches med pilatesboll:
(Funkar med bägge fötterna i en TRX också)

Stå i stora plankan.
(Alltså med bägge händerna i mattan, raka armar där händerna är rakt under dina axlar.)
Fötterna skall vara placerade på bollen, kroppen vara rak.
Härifrån skall du genom att böja knäna och höja rumpan rulla in bollen mot dina bröst.
Rulla sedan ut bollen tills du är rak igen och upprepa.


Mountain Climbers:

Stå i stora plankan.
För ditt ena knä upp mot samma sidas armbåge. (Hela tiden med raka armar)
Knät skall i bästa fall nudda överarmen. Växla mellan höger/vänster ben vartannat.

Masken:

Stå i stora plankan.
"gå" med små steg så långt fram du kan med händerna utan att tappa positionen,
händerna skall alltid vara en axelbredd ifrån varandra.
Stanna där det tar stopp och ta härifrån små steg med fötterna mot dina händer.
fötterna skall alltid vara en höftbredd ifrån varandra.

Armar och ben skall alltid vara raka (fixerade i knä och armbåge)

Enhands frivändningar:
Youtuba: Single arm clean and press
SÅ mycket enklare än att beskriva i text. Funkar med vilken typ av vikt som helst men är enklast med kettlebell.

Enhands axelpress:
Stå upp med fötterna höftbrett isär.
Ha en vikt i en av händerna och ha armen i en klassisk arm-spännar-pose (armbågen i 90 grader, överarmen helt vågrät)
För vikten rakt upp tills armen är rak. Och gå tillbaka till startpositionen.
Obs! Fuska inte genom att ta ned armbågen mot kroppen.
-Överarmen skall aldrig vara längre ned än att den är helt vågrät.
-Kroppen skall aldrig luta åt något håll.

Armen utan vikt fungerar stabiliserade om du har den sträckt ut från kroppen.
Övningen blir svårare om du har den fria armen nära kroppen.


Har väl en en 12650 stycken övningar till på lager men dessa räcker väldigt långt. :D

Och nej - Det flesta är inte rena magövningar. Varför i hela friden göra en övning som bara involverar EN muskel? :banghead:
Magen och framför allt dess stabiliserande förmåga är helt avgörande för alla dessa övningar! :up:


Lycka till!
 
@spinxx :bow: Verkligen konkreta och bra tips! Jag har den sämsta koordinationsförmågan i hela världen skulle jag tro, det funkar i ridning men inte i träning. Har försökt mig på lite functional training ihop med en kompis som kan, och det går bara när hon är med och säger till i varje steg hur jag ska göra. När jag är ensam blir det bara skit och ineffektivt.

Ditt inlägg ska jag skriva ut och ta med mig till gymmet :) Är det nån musik man ska ha till och göra det där övningarna i nån takt? Det är mitt stora problem med den andra träningen, jag hinner liksom inte med i musiken ens :o

*kl

Det ska finnas nån DVD som heter "Coreträning för ryttare" som jag hört är bra. Jag har tänkt att jag ska kolla upp den men jag är så kass på att träna hemma, måste gå iväg till gymmet för att få nånting gjort :o
Ska iofs söka på tuben, om man lyckas lära sig övningarna hemma kan man ju ta med dem till gymmet :D
 
Ditt inlägg ska jag skriva ut och ta med mig till gymmet :) Är det nån musik man ska ha till och göra det där övningarna i nån takt? Det är mitt stora problem med den andra träningen, jag hinner liksom inte med i musiken ens :o

Ingen speciell takt alls, huvudsaken är att hitta en jämn och stabil rytm. För tro mig- vissa av de här övningarna kräver extrem fokus och stabilitet, men eftersom det inte är så farligt att göra fel när du bara jobbar med pilatesboll och kroppsvikt så är det bara att öva, öva och öva.
Just balans och stabilitet kan man få ruskigt snabba resultat på, efter ett par gånger. :up: så ge inte upp!

Så gör dem helt i din egen takt och fokusera istället på att göra övningarna rätt.
(hur är hållningen, hur står jag med fötterna, hur böjda är knäna, är armarna raka)
När det väl blivit motoriserat kommer du att öka tempot per automatik.

Gemensamt för alla är väl att du gör så många repetitioner du kan (och när du gjort den sista så gör du två till;))
och upprepar allt igen, MINST tre gånger såhär i början.
Som sagt, det skall motoriseras och aktiveras och hittas muskler som kan vara ovana, och då måste det nötas.
Det räcker liksom inte med fyra repetitioner i en övning och så byter man övning. 14x3 eller 14x4 är oftast det bästa att köra på tills övningarna sitter i benmärgen. :D (har du vikter och bara klarar 10st är det för tungt med andra ord!)
Det handlar inte alls om att köra slut på musklerna, utan om att nerv-muskel banorna skall lära sig att aktivera rätt muskler.

Och som sagt, vissa av dessa är kluringar! Att "bara" klara 3-4 stycken repetitioner är helt ok nu i början.
Du kommer att se att du plötsligt klarar en till och en till.
 
Gemensamt för alla är väl att du gör så många repetitioner du kan (och när du gjort den sista så gör du två till;))
och upprepar allt igen, MINST tre gånger såhär i början.
Som sagt, det skall motoriseras och aktiveras och hittas muskler som kan vara ovana, och då måste det nötas.
Det räcker liksom inte med fyra repetitioner i en övning och så byter man övning. 14x3 eller 14x4 är oftast det bästa att köra på tills övningarna sitter i benmärgen. :D (har du vikter och bara klarar 10st är det för tungt med andra ord!)
Det handlar inte alls om att köra slut på musklerna, utan om att nerv-muskel banorna skall lära sig att aktivera rätt muskler.

Och som sagt, vissa av dessa är kluringar! Att "bara" klara 3-4 stycken repetitioner är helt ok nu i början.
Du kommer att se att du plötsligt klarar en till och en till.

-såg att det blev lite missvisande kanske.
alltså:
Kör du med vikter och inte klarar 14 stycken bör du ta lättare vikter tills du klarar 14x3.
Det blir svårt att minska vikten i de övningarna du använder boll och kroppsvikt, så här gör du bara så många du kan. :up:
 
@spinxx Igår skrev jag ut dina övningar och tog med till gymmet. Herregud vad träningsvärk jag har idag :o alltså var det effektivt... men gud så svårt att stå med fotlederna på bollen och rak i ryggen. Tror jag måste ha den minsta modellen av boll, annars hamnar jag u i nedförsbacke i den, och det är omöjligt att ha ryggen rak...
 
@spinxx Igår skrev jag ut dina övningar och tog med till gymmet. Herregud vad träningsvärk jag har idag :o alltså var det effektivt... men gud så svårt att stå med fotlederna på bollen och rak i ryggen. Tror jag måste ha den minsta modellen av boll, annars hamnar jag u i nedförsbacke i den, och det är omöjligt att ha ryggen rak...

Vad kul att det känns! :-D

Huvudsaken är inte att vara vågrät, utan "rak".
Det gäller således att få så pass bra kroppsontroll att du känner direkt när du har ryggen i en rak neutral position, och också kunna låsa den där medan du gör övningar som inte involverar ryggen i första hand.

Har du ett kvastskaft hemma? De finns på gymmen annars.
Be någon hålla det lodrät mot din ryggrad. När ditt bakhuvud, din bröstrygg och din svanskota är tryckta mot skaftet är du rak. Förutsatt att man får in en hand mellan din svank och skaftet, inte mer och inte mindre.

När du står mot skaftet och är helt rak; blinda och känn efter; hur känns det? Var känns det? Vilken muskel spänner jag?

Ta sedan med dig den känslan överallt.
Till jobbet, på promenaden, i Icakön, i sadeln.

Till sist kommer du att kunna aktivera den där pedantiska hållningen som med ett knapptryck.

På så sätt kommer du också att kunna göra exakta armhävningar, superfina plankor, klockrena roddar osv.
Och övningarna med bollen kommer också att bli väldigt mycket lättare :-)

Och det är en hel fantastisk försäkring att alltid (helt på automatik) bara råka ha rak rygg.
 
Mina favoritbålövningar är dessa (kräver dock ett TRX-band och därmed med fördel utförs på gym. Finns andra varianter om man är lite kreativ :) )



Om det blir för tungt kan man ta bort armhävningen i början.
 
@Emiro hollow position är din vän. Google it.
Håll 30 sek vila 30 håll 30 osv i 4 min. Varje dag. Skala den i början om du inte är så stark och gör den svårare och svårare.
Det enda du behöver är ett golv.
Bättre än plankan som är lätt att göra fel på.
 
Här var en sjukt bra instruktionsvideo för Hollow Position.. det ska jag testa! Jag hamnar gärna i det felläget att ländryggen lämnar golvet så denna video var kanon för mig att se där han går igenom precis hur man ska göra och hur man INTE ska göra :D

 
Tack @Jfrelin och @fio ! Den ska jag testa.
Lite uppdatering kanske? Jag har kört plankan varannan dag 1*3 min (sjukt jobbigt) samt stretchat höftböjarna varje dag.
Jag valde plankan för att jag har svårt att få tid till mer träning med 7 hästar i stallet, barn och familj. Plankan går ju snabbt så då kan jag inte skylla på tidsbrist.:p
På två veckor gick jag från att sitta ned ganska dåligt i traven (gick knappt alls) till att tuffa runt ett LC:1 på godkända procent och domarkommentaren "prydligt ridet med god sits"! :banana:
Så TACK alla för er hjälp! Jag är väldigt glad för att det fungerade men gladast är nog min häst! :D
 

Liknande trådar

L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 231
Senast: LiviaFilippa
·
Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
874
Senast: Valle
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 331
Senast: zarmino
·
  • Artikel
Dagbok Jag har kontakt med arbetsterapeut på habiliteringen och vi har börjat nysta i hur jag skulle kunna få en bättre fungerande vardag. Så...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 857
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp