Att våga vara utan dragbil/transport som hästägare.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Toxid

Trådstartare
Jag är mitt i bytet av hästtransport, min såldes efter 4 dagar,ägaren av transporten jag skulle köpa slutade svara när vi höll på att komma överens om dag för att skriva papper osv. Alltså står jag nu utan transport och har en liten känsla av panik i bakhuvudet, tänk om något händer just nu.
Då jag även skjutsat in tre hästar akut till bla Ultuna pga att ägarna inte har haft dragbilar eller trailer så undrar jag, hur fasen vågar man?
Hur vågar man ha häst utan att ha körkort/dragbil/släp?
Vad gör du om något akut händer?

Förstå mig rätt, jag vill inte anklaga någon eller liknande, utan det är för att jag är nyfiken som jag undrar :-)
 
jag hade aldrig velat gå utan bil+ släp igen, händer ngt så måste man köra direkt, inte ringa till sig ngn med rätt bil och behörighet som ev inte har tid/möjlighet att komma ut direkt, och sen hyra ett lämpligt släp förmodat att det inte är uthyrt redan.

jag har ett litet skrangligt släp och b kort. ska ta E kort så småningom och köpa större transport. men vågar inte sälja mitt innan jag har både körkort och nytt släp. även om jag redan har haft några köpare till mitt gamla (vilket inte är direkt lättsålt från första början.)
 
Som hästägare till 6 hästar så har jag t o m strax före jul varit utan bil i drygt 3 år (släp har jag, dock obesiitigat pga att jag inte haft nån bil att köra det med)
Skulle nåt hända så finns alltid nån man kan låna bil utav och skulle det riktigt krisa sig så får man väl hyra, så har jag resonerat. Jag har väl haft tur att jag inte behövt det i några akuta ärenden.
Men visst är det skönt att nu äntligen ha bil igen, fast jag ser det först och främst som att det är lättare att ta sig till tävlingar och träningar nu.
 
Jag har aldrig behövt släpet akut, men skulle jag en dag stå utan så skulle det alldeles säkert hända något. Så, nej, jag vågar inte vara utan släp/dragbil. :D

Köpte nyare släp i slutet av förra sommaren, dealade till mig ett bra pris av försäljaren och han tog mitt gamla i inbyte. Jätteskönt och väldigt okrångligt. :p
 
Jag har bil som får dra de flesta transporter men ingen egen transport. Det finns flera ställen att hyra på och när det var akut på så sätt att jag behövde hämta hem hästar som rymt långt fick jag låna av en vän.
 
Det beror nog även på om man bor så till att det faktiskt går att köra någonstans om det blir akut. Där jag bor är det distriktet man ringer om något är akut, finns inget jouröppet ställe att köra hästar till. Dagtid kan man nog ordna en tid men då brukar man även kunna ordna ett släp som till exempel @Lovisaleonora skriver.
 
Släp har det funnits gott om att låna, bla i stallen där jag stått så det har inte oroat mig. Men när hästfolk köper ny bil utan drag blir jag nervös för där gör man sig själv en otjänst. Även om inget händer akut så blir det en massa krångel med att låna ett helt ekipage bara för att åka iväg.
De flesta veterinärer kommer ju ut numer, de finns även tillgång till portabel röntgen osv. Vet att det finns de som resonerar så att om hästarna blir så dåliga att de lär åka in nånstans så tas de bort istället. För de finns ju hästar som inte går att lasta också, samma problem egentligen.

Nu har jag både bil o transport o kan lasta hästen ensam så jag känner mig trygg!
 
Jag är mitt i bytet av hästtransport, min såldes efter 4 dagar,ägaren av transporten jag skulle köpa slutade svara när vi höll på att komma överens om dag för att skriva papper osv. Alltså står jag nu utan transport och har en liten känsla av panik i bakhuvudet, tänk om något händer just nu.
Då jag även skjutsat in tre hästar akut till bla Ultuna pga att ägarna inte har haft dragbilar eller trailer så undrar jag, hur fasen vågar man?
Hur vågar man ha häst utan att ha körkort/dragbil/släp?
Vad gör du om något akut händer?

Förstå mig rätt, jag vill inte anklaga någon eller liknande, utan det är för att jag är nyfiken som jag undrar :-)

Skulle aldrig våga vara utan någotdera. Kräver bil med drag som hyrbil/lånebil vid service t.ex. och skulle aldrig i livet förlita mig på att någon annan har släp tillgängligt när olyckan är framme. Jag vill veta att släpet är helt, har fungerande dubbdäck på vintern och att det absolut inte är ute och rullar någon annanstans den gång jag akut behöver åka, eller att nyckeln är på vift, eller släpbromsarna låst sig pga att de dragit handbromsen eller att det inte är uppströat osv. Har vid tre tillfällen behövt kasta på hästar och åka akut och alla gångerna hade det varit en alldeles för lång väntan att vänta in att ngn kompis svarar i telefon, att jag får tag på nyckel och att kontrollera att släpet matchar bilen så att inte själva resan blir en ren livsfara. Dessutom skulle det kännas jobbigt att veta att jag åker snålskjuts på ngn annan som troligen åker minst lika lite som jag, men som köpt släp för att ha en trygghet.

Av samma anledning lånar jag numer inte ut mitt släp - ens vid akuta skador (kanske framför allt inte då).
 
Tack för svar!

Lite som @SaraMara tänker jag, vågar man förlita sig på att transporten finns tillgänglig då? Känns det inte jobbigt att behöva förlita sig på någon annan och deras ofta dyra investering?
Jag har tillgång till transport på gården nu, men det känns inte 100% ändå, men det får väl duga tills jag hittar the one :-)
 
Jag har varit utan både bil och släp, nu har jag bil men inget släp.
Innan jag hade bil resonerade jag som så att gick det inte att fixa i stallet med distriktare/ambulatoriska vid akut skada så skulle jag ta bort hästen. De mesta går ju att fixa hemma och vid planerad vård finns transport att låna/hyra.
 
Självklart hade eget släp varit att föredra men det har varit en ekonomisk aspekt på det. jag har åkt extremt lite och ha ett hyfsat släp ståendes har varit för dyrt. Sen att jag kunnat nyttjat stallägarens släp som "mitt" har helt klart gjort sitt till. jag har alltid haft tillgång till ett släp för att slippa situationen som Saramara beskriver.

Här i sthlm kan jag i värsta fall ringa djurambulansen om det skulle skita sig helt.
 
Jag är mitt i bytet av hästtransport, min såldes efter 4 dagar,ägaren av transporten jag skulle köpa slutade svara när vi höll på att komma överens om dag för att skriva papper osv. Alltså står jag nu utan transport och har en liten känsla av panik i bakhuvudet, tänk om något händer just nu.
Då jag även skjutsat in tre hästar akut till bla Ultuna pga att ägarna inte har haft dragbilar eller trailer så undrar jag, hur fasen vågar man?
Hur vågar man ha häst utan att ha körkort/dragbil/släp?
Vad gör du om något akut händer?

Förstå mig rätt, jag vill inte anklaga någon eller liknande, utan det är för att jag är nyfiken som jag undrar :-)

Hej!

Jag har aldrig haft en bil och äger inget släp. Jag har haft (väldigt otursdrabbade) hästar i minst 15 år och har *peppar peppar* aldrig behövt åka in så akut att det varit något problem. Skulle det bli så akut kollar jag närmsta bekantskapskretsen (som jag vet har släp och/eller bil) eller ringer hästambulansen. Självklart betalar jag för mig om jag "lånar" släp.

I vanliga fall när vi åker på träning eller till kliniken hyr jag släp och "lånar" min far och hans bil.

Jag håller lite med @Pontevecchio också, jag åker typ till hovslagaren var 6e vecka och på kurs kanske 1-2 ggr/år, att ha ett släp som bara står däremellan känns lite väl dyrt- speciellt som min häst kräver ett lite bättre släp för att vilja åka.

/Lavinia
 
Av samma anledning lånar jag numer inte ut mitt släp - ens vid akuta skador (kanske framför allt inte då).

Menar du att om en vän står där med sin akut sjuka häst och måste låna en transport så lånar du inte ut den?

Jag lånar inte ut min transport men ibland får man ju se till situationen. Lånar väl heller inte ut till vem som helst med en akut sjuk häst men skulle aldrig kunna ha på mitt samvete att det kanske är frågan om liv o död i och med mitt ändå ganska egoistiska beslut att inte låna ut transporten.. Förhoppningsvis lär de sig nånting och ser till att få tag på ett eget eller bättre möjlighet att låna ett utifall olyckan skulle vara framme igen.

@Lavinia jag tror som du att det är lättare än man tror. Jag stod med akut skadad häst på annandagen för ett par år sedan och var tvungen att åka akut. Hade då varken transport eller bil som klarade vinterväglag. Det löste sig snabbt, i regel ställer folk upp för varandra.
 
Jag är mitt i bytet av hästtransport, min såldes efter 4 dagar,ägaren av transporten jag skulle köpa slutade svara när vi höll på att komma överens om dag för att skriva papper osv. Alltså står jag nu utan transport och har en liten känsla av panik i bakhuvudet, tänk om något händer just nu.
Då jag även skjutsat in tre hästar akut till bla Ultuna pga att ägarna inte har haft dragbilar eller trailer så undrar jag, hur fasen vågar man?
Hur vågar man ha häst utan att ha körkort/dragbil/släp?
Vad gör du om något akut händer?

Förstå mig rätt, jag vill inte anklaga någon eller liknande, utan det är för att jag är nyfiken som jag undrar :-)

Jag har ingen trailer. Jag har dock alltid stått så att jag direkt kan få låna vid behov av kompisar eller stallägare på samma ställe. Då alltså med fler släp om någon skulle vara trasig/används/etc.

Så jag kan utan tvekan ta mig in till klinik vid behov akut.
 
Jag är mitt i bytet av hästtransport, min såldes efter 4 dagar,ägaren av transporten jag skulle köpa slutade svara när vi höll på att komma överens om dag för att skriva papper osv. Alltså står jag nu utan transport och har en liten känsla av panik i bakhuvudet, tänk om något händer just nu.
Då jag även skjutsat in tre hästar akut till bla Ultuna pga att ägarna inte har haft dragbilar eller trailer så undrar jag, hur fasen vågar man?
Hur vågar man ha häst utan att ha körkort/dragbil/släp?
Vad gör du om något akut händer?

Förstå mig rätt, jag vill inte anklaga någon eller liknande, utan det är för att jag är nyfiken som jag undrar :-)
Är läget så akut att man måste åka med häst till klinik på jourtid så brukar det alltid vara någon i bekantskapskretsen som ställer upp som skjutsar, lånar ut bil eller släp (och är det såpass akut så kör man det ekipage man har, oavsett behörighet). Är det halvakut hinner man ofta skrapa ihop en laglig kombo att låna/hyra av bekanta/firma.

Men nej, jag hade inte frivilligt stått utan dragbil åtminstone.
 
Ja
Menar du att om en vän står där med sin akut sjuka häst och måste låna en transport så lånar du inte ut den?

Jag lånar inte ut min transport men ibland får man ju se till situationen. Lånar väl heller inte ut till vem som helst med en akut sjuk häst men skulle aldrig kunna ha på mitt samvete att det kanske är frågan om liv o död i och med mitt ändå ganska egoistiska beslut att inte låna ut transporten.. Förhoppningsvis lär de sig nånting och ser till att få tag på ett eget eller bättre möjlighet att låna ett utifall olyckan skulle vara framme igen.

@Lavinia jag tror som du att det är lättare än man tror. Jag stod med akut skadad häst på annandagen för ett par år sedan och var tvungen att åka akut. Hade då varken transport eller bil som klarade vinterväglag. Det löste sig snabbt, i regel ställer folk upp för varandra.
ja, precis så. Så länge det inte är en vän som jag vet dagen efter kan pynta upp 160 000 och hämta hem ett nytt ifall det demoleras av akutsjuk häst.

Få vill låna när jag förklarar att det är villkoret ändå. Jag åker långt mer sällan än en ggn i månaden men prioriterar de där tusenlapparna i månaden för lån och försäkring för att ha tryggheten. Har man valt att inte ha släp har man gjort ett aktivt val att inte åka akut i min mening, inte mitt jobb att vara tillhands då, så länge vederbörande inte är villig att pröjsa vad varje resa faktiskt kostar utifrån att det mest står där utifall att.

Som @tolksele säger så väljer man ju att inte ha möjligheten att garanterat kunna åka, det är ingen mänsklig rättighet då att få ha andras dyrköpta försäkringar att nyttja.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

B
Hästhantering Hej! Sitter här med en klump i magen och vet att det kommer bli tufft att skriva detta inlägget men jag behöver verkligen all hjälp jag...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 086
Senast: Beritas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp