Att vänja en häst vid att ridas i mörker

Mörkret hade jag inte lagt nån tanke på. Det är nog ett eget hjärnspöke. :)
Däremot hade jag sett till så hon var van vid pannlampa. Jag fodrar alltid med pannlampa så mina kommer som ett skott och blir snabbt obrydda.
 
Ska väl tillägga att jag kanske nojar extra för att hästen varit så spökig innan. Nu är hon betydligt trevligare att rida på, så rädslan/oron finns väl att hon ska bråka igen om hon blir osäker. Kanske en helt obefogad oro eftersom hästen är mycket tryggare i sig själv idag.

Men som ni är inne på så vänjer vi oss båda vid mörkret under hösten när det kommer smygande.
 
Det är olika röster kring pannlampa... :)
Är det totalt kolsvart så är det ju inte mycket att välja på, men även då föredrar jag en ganska ljussvag lampa med så bred ljusbild som möjligt. Ju starkare ljuskägla, desto svartare och mer osynligt utanför ljuskäglan ju... och det gillar varken jag eller de hästar jag har ridit i mörker.
Jag tycker det är konstigt att de flesta (alla?) tillverkare av pannlampor fokuserar på superstarka lampor med rätt smal ljusvinkel, när både vårt eget synfält och framför allt hästens är oerhört mycket bredare. Ge mig en halvstark LED-lampa med ett jämnt ljusfält på >120 grader så köper jag direkt!
 
Det är olika röster kring pannlampa... :)
Är det totalt kolsvart så är det ju inte mycket att välja på, men även då föredrar jag en ganska ljussvag lampa med så bred ljusbild som möjligt. Ju starkare ljuskägla, desto svartare och mer osynligt utanför ljuskäglan ju... och det gillar varken jag eller de hästar jag har ridit i mörker.
Jag tycker det är konstigt att de flesta (alla?) tillverkare av pannlampor fokuserar på superstarka lampor med rätt smal ljusvinkel, när både vårt eget synfält och framför allt hästens är oerhört mycket bredare. Ge mig en halvstark LED-lampa med ett jämnt ljusfält på >120 grader så köper jag direkt!

Jag har stark med brett ljusfält :)
 
Ganska brett... men ändå inte så brett som i mina drömmar. :) Men helt klart brett för att vara pannlampa. Vad är det för någon?
 
Jag har aldrig med lampa när jag ridit i mörker utan litar mitt och hästens mörkerseende. Så fort det blir frost och snö ute är det inga problem. Det behövs inte så mycket vitt för att det ska bli ganska ljust även väldigt sent. Och är månen uppe så kan det bli som mitt på dagen.
 
Ganska brett... men ändå inte så brett som i mina drömmar. :) Men helt klart brett för att vara pannlampa. Vad är det för någon?

Går att ha lite bredare om man vill. Men jag ser ingen fördel med det. Jag vill se vägen framåt samt så mycket åt sidorna att jag ser vilt mm som är bredvid vägen. Dvs vill ha samma ljusbild som när jag kör bil.

Led Lenser Xeo 19R
 
@Snubbelfot som sagt är det ju att föredra en lampa om man ska ha ngn, med brett och långt ljusfält om man ska ha nån lampa uppsuttet - av anledning att ljuskällan annars lätt ändras och flackar vilket stör hästens syn i mörker med kontraster . :)
 
@Snubbelfot som sagt är det ju att föredra en lampa om man ska ha ngn, med brett och långt ljusfält om man ska ha nån lampa uppsuttet - av anledning att ljuskällan annars lätt ändras och flackar vilket stör hästens syn i mörker med kontraster . :)
Det stör ju framför allt min egen varseblivning också. Till häst i mörker är jag totalt ointresserad av vad som finns 200 meter framför mig, däremot är jag väldigt intresserad av vad som finns 10 meter rakt bredvid mig. Bred ljusbild är förstås ett subjektivt begrepp men det jag pratar om är ett jämnt ljus över minst 120 grader, gärna 180. Det finns såvitt jag vet inte någon pannlampa på marknaden som ger.
 
Det stör ju framför allt min egen varseblivning också. Till häst i mörker är jag totalt ointresserad av vad som finns 200 meter framför mig, däremot är jag väldigt intresserad av vad som finns 10 meter rakt bredvid mig. Bred ljusbild är förstås ett subjektivt begrepp men det jag pratar om är ett jämnt ljus över minst 120 grader, gärna 180. Det finns såvitt jag vet inte någon pannlampa på marknaden som ger.

Jo, 120 grader kan du få. 180 är jag tveksam till dock?
Jag vill se vägkanten på andra sidan dikena, sen vill jag se så långt framåt som möjligt. Jag vill som sagt se viltet innan jag rider in i det.
 
Det är väl bara att inse att hösten och med den det förhatliga mörkret är på ingående. Jag har en sjuårig ponny som jag haft sen hon var ett, hästen var helt ohanterad när jag köpte henne (= det hon kan/har lärt sig/provat på har hon helt garanterat gjort hos och med mig, för hon gjorde inget annat än att gå mellan hagen och stallet lös efter mamman innan). Under hela hennes inridna liv har jag pluggat på distans, och kunnat rida dagtid.

Började jobba i höstas, men då halvtid inom handels. Dels gjorde ju halvtiden att det fanns x antal dagar i veckan där jag kunde rida obehindrat (= ledig), och dels gjorde handels arbetstider att jag hann rida på morgonen/förmiddagen ibland innan jobbet. Att jobba halvtid var egentligen perfekt sett till att motionera en häst, men ekonomiskt klarar man ju sig sällan, så jag har skaffat ytterligare en halvtidstjänst. Där jag jobbar 8-17. Började där i månadsskiftet april/maj, så den mörka säsongen var redan förbi när jag började.

Men nu är ju hösten på väg. Och jag inser att jag kommer bli tvungen att rida i mörker vissa kvällar. Ponnyn behöver stimulans, och går som bäst om hon rids fem-sex dagar/vecka. Det finns inte möjlighet till belyst ridbana, men hyfsad möjlighet till att rida på upplysta vägar åtminstone till största delen. Jag har fortfarande möjligheten att rida två-tre mornar/vecka, men vissa veckor försvinner lördagen eftersom jag jobbar till 14 och har en aktivitet vid 16.

Hästen är riden kanske tre gånger i hela sitt liv i upplyst paddock när det är mörkt. Riden några gånger så vi kommit hem i skymningen. Riden en gång helt i mörker, men då med sällskap, och det finns det inte tillgång till nu. Promenerad vid handen lite mer i mörker. Har förut varit extremt tittig och lättskrämd, och en fullständig trafikfara. Bytte stall i vintras, och hon har blivit otroligt mycket bättre sen dess, peppar peppar. Men jag vill ändå vänja henne ordentligt och inte skrämma skiten ur henne igen när det äntligen funkar. Hur gör ni när ni vänjer en (ung) häst att ridas i mörker? Pannlampa/inte pannlampa?


Om du kan så försök att rid så att det börjar skymma när du är påväg till baka. Så blir det mörkare för var gång. Hästenvänjer sig. Ha på pannlapa om du vill ha det så du tänder den innan det är mörkt. Hästen vänjer sig med det ljuset då den är tänd mär det börjsr skymma. . På med reflexer ev reflextäcke så är hästen vanvid det.

Mina hästar jag haft har jag alltid ridit i mörker vinter tid. Har inte haft tillgång till paddock. Benreflexer o reflextäckem finns ju bra i dag med mycket reflexmatreal så man syns från alla håll.
Sen är det att vara som vanligt. Andas lungt o tänk att det ska gå bra.
På -80 talet hade vi någon lampa att sätta på våra egna ben med rött sken bakåt, orange på sidan och vitt fram. Vi syntes nog bättre när vi red på vägen. Men mörkerseendet försvann.
Jag brukar ha en liten ficklampai fickan. Men ingen tänd när jag är ute och gåt på vår väg och skogsstigar i mörkret.
En kompis använder pannlampa när hen rider ut nör det är mörkt. Du får prova dig fram.

Nu har vi änn bara rådjur o älg. Tyvärr närmar sig viltsvinen vårt område. Hur det blir då? Troligt att jag får ha nån lampa tänd.
 
Senast ändrad:
Jag har aldrig haft problem i direkt mörker utan det är skymning och fullmåne som är problematiskt. I skymning så anar hästen allting som finns runt vägen men ser det inte ordentligt och blir därmed mycket tittigare eftersom den inte kan identifiera vad den ser. Jag tycker faktiskt det är lättare att rida i mörker, jag rider utan pannlampa, än i dagsljus. Det enda jag gjort innan vi gett oss ut är att vänja hästen vid bilar igen. Lysena kan skrämma upp en ovan häst innan den inser att det bara är något helt normalt.
 
Om vi inte haft så mycket vilt här och ffa vildsvin skulle jag heller inte ha pannlampa. Red alltid i mörker utan lampa förr. Men vill slippa rida in i en gris :S Hästarna brukar inte bry sig om mörkret - de ser även när en annan inte ser nåt.
 
Det är väl bara att inse att hösten och med den det förhatliga mörkret är på ingående. Jag har en sjuårig ponny som jag haft sen hon var ett, hästen var helt ohanterad när jag köpte henne (= det hon kan/har lärt sig/provat på har hon helt garanterat gjort hos och med mig, för hon gjorde inget annat än att gå mellan hagen och stallet lös efter mamman innan). Under hela hennes inridna liv har jag pluggat på distans, och kunnat rida dagtid.

Började jobba i höstas, men då halvtid inom handels. Dels gjorde ju halvtiden att det fanns x antal dagar i veckan där jag kunde rida obehindrat (= ledig), och dels gjorde handels arbetstider att jag hann rida på morgonen/förmiddagen ibland innan jobbet. Att jobba halvtid var egentligen perfekt sett till att motionera en häst, men ekonomiskt klarar man ju sig sällan, så jag har skaffat ytterligare en halvtidstjänst. Där jag jobbar 8-17. Började där i månadsskiftet april/maj, så den mörka säsongen var redan förbi när jag började.

Men nu är ju hösten på väg. Och jag inser att jag kommer bli tvungen att rida i mörker vissa kvällar. Ponnyn behöver stimulans, och går som bäst om hon rids fem-sex dagar/vecka. Det finns inte möjlighet till belyst ridbana, men hyfsad möjlighet till att rida på upplysta vägar åtminstone till största delen. Jag har fortfarande möjligheten att rida två-tre mornar/vecka, men vissa veckor försvinner lördagen eftersom jag jobbar till 14 och har en aktivitet vid 16.

Hästen är riden kanske tre gånger i hela sitt liv i upplyst paddock när det är mörkt. Riden några gånger så vi kommit hem i skymningen. Riden en gång helt i mörker, men då med sällskap, och det finns det inte tillgång till nu. Promenerad vid handen lite mer i mörker. Har förut varit extremt tittig och lättskrämd, och en fullständig trafikfara. Bytte stall i vintras, och hon har blivit otroligt mycket bättre sen dess, peppar peppar. Men jag vill ändå vänja henne ordentligt och inte skrämma skiten ur henne igen när det äntligen funkar. Hur gör ni när ni vänjer en (ung) häst att ridas i mörker? Pannlampa/inte pannlampa?
Nu gör du en höna av en fjäder.
Hästarna går ju ute i mörkret själva i hagen. De ser bättre än oss i mörker. Jag brukar behöva förlita mig på hästen på hemvägen om jag glömt pannlampan när vi rider i skogen.
Är du orolig om hästen kommer reagera på lampan så testa från marken nån minut innan du sitter upp. Det behöver inte alls vara mer komplicerat än så.
 
Jag både rider och kör min häst med pannlampa. Det går utmärkt. Min häst trivs bra med det. Jag tycker det fungerar fint att trava i mörker på asfalt, men jag har inte galopperat med pannlampa.
Jag brukar sätta på lite smålampor från Rusta på stigbyglarna, och på bröstan. På mina egna smalben brukar jag dra fast ficklampor med buntband.
I år köpte jag brösta och benreflexer med lampor på. I rosa :-)
Stallchefen kör blå utrustning. Vi ser ut som ett spektakel men vi syns och vi är glada för att vi kommer ut i oktobermörkret.
 
1_oBfSKlj0eeJD1J85hPFxaOVscQ4e-U3WFkRUejgpuIqQQbeLA8fZCkUhhFLm3Vq_u_EcHa37d_vzHp7Kfvbdx9WWIlbAmbd5wQoqYvHotewtP9rHEA-LlH72Rtvvd_c9pM_QdUu5QlLih3fYlN9F2hV9i4AkGorgFGqO4_nvRhvpD-V7usfOhABXqDc0IBkhbIiIOh8Qx2KnbLnlolhOx84iWp2vF9ekdgRD1Kr6hAQuKu8BHeV9A3CzSWYC4iZFKIo9D3Ot6ElKBjhc23eY3miP9UozhQHuM64R2dOfgtonCwY6rJcuJsLhzqEc3FqlSY0Xo2CmOgGtMHD52RTi1S0EhUylK-dyoyC1r_2KCNKedFJNCq7awRn4x0VhEbUAbMK7IL-Tyhpmh4cibxkm0lgxy8OBp9gteL2Lqmt-6wdQHwLsNcXMntFeU_m_-WQ3DBRi5gTCYn0WO91cPlDxervu8NnNin8BTeFudC8vp3VSRcHW29x-UTY1_RBhQxlK-CSKA-p7q6jvqeq-EIaU6StSE7pLtFBeO-yRtumOvtmqIUbv3MXiP8xFZL1_1mmLJxSx7JHipDhN6_is-25juNaebdi4JJvzO77CyeAwXRnlmPukFfCw=w570-h737-no


TfwAVLV_PVMGs4fqJZMVVCs6UDCPcgneAffk3UDwwVAiWQTwhSckeUju5sUgpOHQzVCOpjEM7G42kDe9bWeE04dWH4jaamMk4BKNPi55g9iDSyjBvhL2BYOW9Ds9vOBYcq78zY7Ngz_iYeC6XWYq2Gb73RdXxd_sybuk-lstJopXoPYQEcTwOq40x9lnb3BLFyvFPdWL9aZtnjScl680uderXUxmjfSwjc7qYPqD8OIxAnczVgBuQNSYC5lbL9fMiVOywHdzGNu_XMgkYx3dntL8WvLlS_f4I9w0H5N-0ff4UZQNZzilb_rOeFrZdRu4SUK4GDfQzEtlW1-am7QRUydj2lECwjefYdtt7l8OCmp6oEp9eLTWFrbaB5Ep4kc76PKFUS42L_4fNwi8J2vbaOFySDyRCtgEuLU-5x_1kgD-GEjs9qfrNO-PeTyk_rrDOdEQGltojtpadYCdvI-BX0LAb4ybVEF7pga6T0C7igRs6RXzwxjs97w9whAz8M8-HAa_fGqn9B-D-HVYyf5JZPhpokIjtLkjHjwooAWbLOSSixhXG1FgBPqAcGKB4TCZIlhGPIPSrwxv8kg04rwRqvojbeOq1HHK1Qz3h7xA4d6MY6D_mAIQZg=w667-h737-no


Ha_SrgB16h_H3vbANIf7eg0wCwpS5uVFMARjo6FGRIzSYvFz-AG3MPE-EivKk_xxxQAph2jbNsHdUhbDJkcBU2x7AUSE5DtDreo-5nJZVsJesnvEMpoFZDGgkL12owdXSBTBH2AOcr_TG6yPE-6iEcWWb9lUofmcTFORM0NeA1lzeTjAAgHbN0O2synTM3TbwphAE5l60o5MUal2J8cE9h15QEBEKlmLM9im9k537s6buPpPDD3tW6dCPQ21MZFw_NcdBlo07wEkNglMU75oWkebrR0Gi2F0TuNEVZsBhuFyxhebuzT2ROV108fyg-G0JydOrHe8szVaH6JszHnxdpZIoJCfp9jkx16_56h6F4KD5sgyhjDe61KHLzGZ4-MftmwesZyatX-m7B-9PjmKniiiqJq0tfziJdvxsv6xc8_WwLBfgyCZS2O90U2i8dLxZqRNmYJA000fejJK86VVURPcqE_PDhaMhoYK12aGW_Y3djnrazf5ylgcff8gXbEWKhaEdSJS656dWc4V4HL0SwWRQNf1BL8qR16jCtsRMXrh-OFgI6cdpmEiJL56oQ9f-1LJ9orp-bHrzbHNzAfyG-8EjpIMPArEe_VUwLOaz7ggYBYwb32JMA=w649-h737-no

Jag har bara kört på med mina lampor. Tänt dem på vägen ut när det är skymning och sedan har hästen vant sig under ridturen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 005
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 719
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 066
Senast: Zpunk
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 750

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp