Att vänja hästen vid trafikbuller...

Zumas

Trådstartare
Om allt går vägen får jag hem min nya unghäst snart. Hästen har gått i flockhage på landet och är vad jag förstått inte speciellt trafikvan. Nu ska hon gå i en hage mellan två trafikerade vägar och med en järnväg i närheten. Det kan med andra ord vara ganska mycket trafikbuller. De andra hästarna i stallet är vana och bryr sig inte. Men hur kan jag underlätta för henne att vänja sig? Hon ska gå tillsammans med en annan unghäst men kanske inte från första dagen...ser framför mig hur hästen skenar runt i hagen när tåget kör förbi...tips någon?
 
Om allt går vägen får jag hem min nya unghäst snart. Hästen har gått i flockhage på landet och är vad jag förstått inte speciellt trafikvan. Nu ska hon gå i en hage mellan två trafikerade vägar och med en järnväg i närheten. Det kan med andra ord vara ganska mycket trafikbuller. De andra hästarna i stallet är vana och bryr sig inte. Men hur kan jag underlätta för henne att vänja sig? Hon ska gå tillsammans med en annan unghäst men kanske inte från första dagen...ser framför mig hur hästen skenar runt i hagen när tåget kör förbi...tips någon?


Hur stor är hagen? Kan hon fly två-tre hundra meter? Då hade jag släppt ut bara.

Är det en liten hage så skulle jag vara med första gångerna tåget kom, och ha lite koll.
 
Personligen hade jag nog inte varit orolig om hästarna hon ska gå ihop med är vana, de brukar lära sig rätt fort "aha, det där var inget farligt ok". Klart det underlättar med stor hage precis som @Lager skriver ovan.
 
Jag hade heller inte gjort så stor grej av det. Släpp ut i hagen med lugna hästar runtomkring/ tillsammans med henne så vänjer de sig otroligt fort. En av fördelarna med att ha hage i närheten av trafik är ju att de oftast blir trafiksäkra fort eftersom det är vardag att där kommer bilar/tåg och liknande.
 
Eftersom inga andra hästar bryr sig hade jag antagit att unghästen är hyffsat normalfuntad och hoppar till och tar några språng men sedan märker att ingen annan häst reagerar och lugnar sig.
 
Har stått i stall med stor väg plus vältrafikerad järnväg just brevid hagarna.
Ingen häst har behövt vänjas in utan de släpps ut och de följer snabbt de vana hästarnas lugn.
Hagarna är förvisso stora men ingen häst har blivit rädd och flytt så även en mindre hage hade fungerat.
 
Jag hade faktiskt föredragit att hästen får den starten med trafiken i hagen, jämfört med en situation där jag sitter på. Är de andra hästarna lugna och vana lär nykomlingen snabbt märka det.
 
Min unghäst var uppvuxen i skogen och hade nog knappt ens sett en bil innan hon åkte till mig. När jag släppte ut henne i en hage 2 m från en 90-väg så reflekterade hon inte ens över trafiken utan övriga hästar var betydligt mer intressanta. Fördelen var att hon blev fullständigt bombsäker i trafiken.
 
Tack alla för svar ☺ jag är lite lugnare nu. Kommer nog att ta henne i lina och visa henne var staketet går och samtidigt hoppas att det kommer ett tåg så jag får se hur hon reagerar. Som sagt de andra hästarna bryr sig inte men kommer det en ny häst som skenar runt pga trafiken så är det nog en del som gärna hakar på o så är det full cirkus bara liite katastroftänk nu
 
Tack alla för svar ☺ jag är lite lugnare nu. Kommer nog att ta henne i lina och visa henne var staketet går och samtidigt hoppas att det kommer ett tåg så jag får se hur hon reagerar. Som sagt de andra hästarna bryr sig inte men kommer det en ny häst som skenar runt pga trafiken så är det nog en del som gärna hakar på o så är det full cirkus bara liite katastroftänk nu

Skulle absolut inte gå i lina om tåget/tung trafik kan komma. Om hon blir rädd då och linan tar emot alt hon sliter sig och springer med lina så kan du etablerat en rädsla.

Släpp henne med de andra hästarna utan krusiduller tycker jag.
 
En liten uppdatering...hästen har kommit och hon tar trafikbullret med ro. Kollade in de andra hästarnas (icke-)reaktion o rättade sig efter deras beteende är mycket nöjd hittills med min nya hästs mentalitet min oro var helt onödig
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 158
Senast: Nepenthe
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 242
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 705
Senast: Joro253
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 914

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp