Att vara den jobbiga feministen

Manza

Trådstartare
Jag letade svar på en fråga bland ICAs FAQs, och snubblade över följande formulering: "När det gäller bäst före-datum är det handlaren själv som bestämmer hur han vill göra..." (min fetning).

Och jag stör mig. Något så in i... Jag tror fullt och fast på att de ord vi använder för att beskriva verkligheten även definierar vad vi ser som möjligt, och att formuleringar som dessa därmed bidrar till och förstärker bilden av kvinnor i ledande positioner som något avvikande.

Så därför var jag precis den jobbiga feministen och postade en screenshot på ICAs Facebooksida där jag ifrågasatte varför de förutsätter att deras handlare är män. Nu förväntar jag mig svar från människor som tycker jag överreagerar/lider av i-landsproblem/är hysterisk/borde vara tacksam över att vi i Sverige är så himla jämställda.

Suck på världen, jag vill bara slippa vara det förbannade undantaget hela jävla tiden!
 
Tack! Det hoppas jag också. Säkert aldrig.
Nä varför skulle han? Vore det inte precis lika fel med en kvinna i den rollen?
För att alla ska vara nöjda och glada borde det väl vara två ica stig? En av var kön?

Jag personligen anser att vissa feminister har gått så långt att jag inte längre kan anse nog vara feminist eftersom jag ändock står alltför långt ifrån dem. Jag är dock väldigt mycket för jämställdhet, alltså så som feminism ansågs vara förr
 
Tack! Det hoppas jag också. Säkert aldrig.
Nä varför skulle han? Vore det inte precis lika fel med en kvinna i den rollen?
För att alla ska vara nöjda och glada borde det väl vara två ica stig? En av var kön?

Jag personligen anser att vissa feminister har gått så långt att jag inte längre kan anse nog vara feminist eftersom jag ändock står alltför långt ifrån dem. Jag är dock väldigt mycket för jämställdhet, alltså så som feminism ansågs vara förr
 
Nä varför skulle han? Vore det inte precis lika fel med en kvinna i den rollen?
För att alla ska vara nöjda och glada borde det väl vara två ica stig? En av var kön?

Jag personligen anser att vissa feminister har gått så långt att jag inte längre kan anse nog vara feminist eftersom jag ändock står alltför långt ifrån dem. Jag är dock väldigt mycket för jämställdhet, alltså så som feminism ansågs vara förr
Vad anses feminister vara nu då?
 
Nä varför skulle han? Vore det inte precis lika fel med en kvinna i den rollen?
För att alla ska vara nöjda och glada borde det väl vara två ica stig? En av var kön

När jag var liten fanns det två tecknade ica-figurer. ;)
Ica och Icander kanske? Jag minns inte riktigt namnen.
 
@TeamLundVer Vad anser du är skillnaden mellan vad feminism står för nu mot vad den står för idag? Jag skulle säga att den står för exakt samma sak (jämställdhet) men att feministerna är fler och ojämställdheter i samhället därmed påtalas oftare. Därför anses feminsterna som militanta/gnälliga/hysteriska osv osv när det egentligen fortfarande handlar om samma sak. Vi bara hörs mer och är därmed lite jobbigare.

@Manza Hade du varit en riktigt jobbig feminist skulle du bett dom använda "hen" istället;).
 
Vad anses feminister vara nu då?
I min värld så har många feminister gått över till att bli manshatare. Det får helt enkelt inte vara en man på en bra position utan det ska vara en kvinna för att man ska vara nöjda. Om man inte säger hen så är man tydligen antifeminist osv
Att man som i ts fall kan bli så irriterad över att ngn skrivit han om en handlare att man kräver åtgärder är i min mening att gå för långt.
 
@TeamLundVer Hur kan man beskrivas som "manhatare" för att man suckar åt ännu en man i topposition?

...och är det så svårt att se hur så små saker som vad TS beskriver är just ett bevis på hur vårt samhälle är mansdominerat och just förutsätter att det är just män som styr? Om man fostras in i att "han" äger Ica, "han" är läkare, "han" är VD osv osv-hur kan det då blir naturligt för de som växer upp att även "hon" kan vara allt det där?
 
@TeamLundVer Vad anser du är skillnaden mellan vad feminism står för nu mot vad den står för idag? Jag skulle säga att den står för exakt samma sak (jämställdhet) men att feministerna är fler och ojämställdheter i samhället därmed påtalas oftare. Därför anses feminsterna som militanta/gnälliga/hysteriska osv osv när det egentligen fortfarande handlar om samma sak. Vi bara hörs mer och är därmed lite jobbigare.

Skillnaden finns egentligen inte i betydelsen av ordet utan i hur en del personer (som väljer att kalla sig feminister) missbrukar ordet feminism. Jag är alltså för feminism i det fall då den värnar om jämställdhet (vilket är tanken bakom) men anser inte att jag vill kalla mig själv feminist längre eftersom JAG inte vill förknippas med personer som tvunget ska dra det hela längre än till status quo (jämställdhet).

Jag vill ha ett samhälle där den person som är bäst lämpad för en uppgift även är den som får den oavsett kön. Får vi ett sådant samhälle så torde det vara i stort sett 50/50 på könen i ledande befattning. Jag är dock nöjd med 49/51 t ex eftersom jag är emot kvottering. Tyvärr upplever jag det som att en del inte är nöjda förrän vi har en motsatt situation mot den vi har idag, dvs långt fler kvinnor på ledande befattningar än män. Vari ligger jämställdheten i detta? Det blir isf precis lika ojämställt fast på andra hållet.

Om den enda anledningen till att man vill byta ut ICA Stig (för att ta ett exempel) är att han är en man då är man ute på hal is. Anser man att han ska bytas ut eftersom att han är en dålig skådespelare eller liknande då är det en annan sak.

Om man som i TS fall väljer att klaga på att någon uttryckt sig om handlare i termen han då är man också ute på hal is. Vill vi ha ett samhälle där folk inte ska våga öppna munnen/ skriva offentligt av rädsla att uttrycka sig fel och därigenom få stor klagomål på sig? Ska vi börja kalla båtar för hen också? Enligt seden är ju en båt feminin och så kan vi väl ändå inte ha det?!? Det är ju förskräckligt..
 
Nu förväntar jag mig svar från människor som tycker jag överreagerar/lider av i-landsproblem/är hysterisk/borde vara tacksam över att vi i Sverige är så himla jämställda.

Att man som i ts fall kan bli så irriterad över att ngn skrivit han om en handlare att man kräver åtgärder är i min mening att gå för långt.

Ironin :)

I alla fall så håller jag med @Fiorano och menar att om vissa yrket/positioner/egenskaper konstant könas, det vill säga tillskrivs ett av de två binära könen, så är det svårare att som tjej till exempel föreställa sig att man kan bli handlare, eller som kille att man kan jobba på förskola. Jag vill inte att människors verklighet och vardag ska begränsas på det sättet!
 
Senast ändrad:
I min värld så har många feminister gått över till att bli manshatare. Det får helt enkelt inte vara en man på en bra position utan det ska vara en kvinna för att man ska vara nöjda. Om man inte säger hen så är man tydligen antifeminist osv
Att man som i ts fall kan bli så irriterad över att ngn skrivit han om en handlare att man kräver åtgärder är i min mening att gå för långt.
Var ser du och andra alla detta manshat som du pratar om? Bara för att TS reagerar över generaliseringar så är TS och vi andra plötsligt manshatare? Jag kommer fortsätta kalla mig för feminist och leva som jag lär även i fortsättningen och jag hatar definitivt inte män, jag ogillar däremot idioter oavsett om de har snopp eller inte. Hat är ett så starkt ord, orka hata halva världens befolkning? :wtf:
 
@TeamLundVer Hur kan man beskrivas som "manhatare" för att man suckar åt ännu en man i topposition?

...och är det så svårt att se hur så små saker som vad TS beskriver är just ett bevis på hur vårt samhälle är mansdominerat och just förutsätter att det är just män som styr? Om man fostras in i att "han" äger Ica, "han" är läkare, "han" är VD osv osv-hur kan det då blir naturligt för de som växer upp att även "hon" kan vara allt det där?

Du kan få sucka åt män i topposition så mycket du vill. Personligen ställer jag mig frågan vad just den personen har för egenskaper som gjort att den kommit dit? Tyvärr har jag upplevt det som att flertalet av de kvinnor jag råkat på i topposition inte har varit lämpad för sin uppgift utan har blivit valda just för att de är kvinnor, vilket i vissa fall har lett till katastrofala följder. Ska vi få fler duktiga kvinnor till toppen så kan vi inte nöja oss med att det sitter just en kvinna där utan vi måste kräva att hon även är lämpad för sitt jobb. Är hon inte det så försämrar hon rentav chanserna för andra kvinnor (som faktiskt är lämpade) att nå bra positioner eftersom hon ger dem som är emot jämställdhet vatten på sin kvarn.
 
@Manza Hade du varit en riktigt jobbig feminist skulle du bett dom använda "hen" istället;).[/QUOTE]

Sant. Jag har misslyckats i mitt uppdrag som jobbig feminist :(
 
@TeamLundVer Jag skulle säga att det inte är feministerna som dragit namnet i smutsen utan de som tolkar feministerna som du gör. Det är antifeministerna som beskriver feministerna som att "dra jämställdheten för långt". Det är liksom inte ens möjligt att göra. Däremot kan vi femdubbla antalet styrelser med endast kvinnor och ändå inte vara i närheten av antalet styrelser med endast män i. Men så fort tex en styrelse endast då skulle ha enbart kvinnor-ja då har minsann jämställdheten "gått för långt".

Sen tror jag att du ska ställa dig frågan varför det inte finns fler kvinnor som är kvalificerade för toppjobben. Kan det måhända ha att göra med att det är betydligt svårare för kvinnor att ta sig fram i en mansdominerad värld? Eller anser du att kvinnor helt enkelt inte är smart nog? Eller inte intresserade av toppjobb? Eller vad tror du det beror på att kvinnorna inte kommer fram?
 
När jag var liten fanns det två tecknade ica-figurer. ;)
Ica och Icander kanske? Jag minns inte riktigt namnen.

MonIca och IcAnders. Och hon var ett sött bihang, någon sorts fjäsk med att det trots allt var kvinnorna som skötte hushållsbudgeten. Modell, han stod för prissättningen och hon för recepten. Så kommer jag ihåg det iallafall.
 
På samma tema: Jag tyckte om min senaste kursledare ännu lite mer när han inte specificerade kön på diverse bönder som figurerade i våra uppgifter, tentafrågor mm. utan använde ordet hen. En bonde är nästan uteslutande man i dylika texter, trots att det numera är väldigt vanligt även med kvinnliga bönder.

TS, jag tycker det var bra gjort. Det är sådana små saker i vardagen som förstärker uppfattningen om att det alltid är en man i ledande posititon.
 
MonIca och IcAnders. Och hon var ett sött bihang, någon sorts fjäsk med att det trots allt var kvinnorna som skötte hushållsbudgeten. Modell, han stod för prissättningen och hon för recepten. Så kommer jag ihåg det iallafall.
Njä! Inte ICAnders utan ICAnder. Utan s. Och han var ensam först, och han var och är förtvivlat lik sune mangs, någon man kunde skrämma barn med typ. MonICA tillkom lite senare och jag tror det var hon som öppnade ögonen på den blundande ICAnder. Hon var den instruktiva, som förklarade styckdelar och vad man kunde göra av dessa, hade en grönsaksskola och var i någon gammal reklam jag minns, den som talade om att i köket lagar man mat tillsammans.

Alla iCA-handlare är köpmän förövrigt. Även de kvinnliga.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp