Attackerar sig själv i spegeln

zanque

Trådstartare
Har ett litet problem med min häst. När jag rider i ridhuset så försöker hon attackera sig själv i speglarna. Speglarna är längs hela ena kortsidan, och så fort jag börjar närma mig kortsidan så börjar hon slå med huvudet, lägga öronen bakåt och hugga i luften, sen när vi rider förbi speglarna så slår hon med svansen, små sparkar och vill hugga spegelbilden.

Någon som har något tips hur jag kan få henne att sluta och koncentrera sig på mig istället. Det spelar ingen roll vilken gångart vi kommer i. Jag gör volter, halvhalter, halter, tempoväxlingar allt för att hon ska lägga fokus på mig men inget fungerar. Om jag rider 4-5 meter innanför spåret på kortsidan så bryr hon sig inte men så fort vi kommer närmare så skiter det sig igen.

Låter jag henne nosa på spegeln så hugger hon mot den och gör utfall, efter en liten stund tar hon fram öronen och nosar försiktigt för att i nästa sekund försöka anfalla spegelbilden igen...
 
Sv: Attackerar sig själv i spegeln

Vad händer om du ställer hästen inåt, bort från speglarna och verkligen bara rider på framåt så det inte finns "tid" till att bråka med spegeln?
 
Sv: Attackerar sig själv i spegeln

Vårat ponnysto gjorde likadant när hon va på topp i sitt tävlande..Hon hatade skimmlar både i spegel och verkligheten.Hon va ju en skimmel.
Vi gjorde så att vi helt enkelt inte red så nära speglarna vände innan.Visserligen blir ridbanan kortare men det blir så mycke mer effektivt.Även på tävlingar höll våran på..Använde mest utebanan utan speglar..så va allt lugnt.
 
Sv: Attackerar sig själv i spegeln

Bristande ledarskap? Jag låter inte mina hästar sura och beté sig illa mot andra hästar och hade förmodligen sagt ifrån till dem om de gjort likadant mot spegeln. Jag hanterar sura miner med att dra bort huvudet från objektet de surar på samtidigt som jag morrar. Oftast får jag svar då, annars säger jag till mer ordentligt.
 
Sv: Attackerar sig själv i spegeln

Bristande ledarskap? Jag låter inte mina hästar sura och beté sig illa mot andra hästar och hade förmodligen sagt ifrån till dem om de gjort likadant mot spegeln. Jag hanterar sura miner med att dra bort huvudet från objektet de surar på samtidigt som jag morrar. Oftast får jag svar då, annars säger jag till mer ordentligt.

Kan bara hålla med, inte får hästarna hålla på att grina illa mot andra hästar oavsett om dom är i spegeln eller verkliga. En del grejor är inte förhandlingsbara, helt enkelt.

/Camilla
 
Sv: Attackerar sig själv i spegeln

Men det är ju olika svårt för olika ryttare och olika hästar. Det är ju lätt att säga att det inte är förhandlingsbart, men inte till någon hjälp i praktiken.

TS: tänker du själv på speglarna medan du rider? Tänker du när ni närmar er spegeln att "nu kommer spegeln, nu blir pålle arg"? Ungefär som det är lätt hänt att göra när man ska rida förbi något som hästen är rädd för.

Det enda du kan göra är nog tyvärr att bara rida på som om inget kan hända, aktivera hästen som attan om den börjar tänka på spegeln och framförallt: Tänk inte själv på speglarna och titta inte åt dem!

Mitt sto ville leka med sig själv i speglarna när hon var ung, men det rann av henne när hon blev lite äldre, lyckligtvis, för hon blev alldeles för busig av att se sig själv galoppera i spegeln. :D
 
Sv: Attackerar sig själv i spegeln

Jag ignorerar speglarna och försöker hela tiden att aktivera henne och få henne på andra tankar vilket inte är så lätt. Fungerar inte att bli arg på henne, bara morra till på henne har ingen effekt, peta till hårdare med skänkeln eller lägga på spöt i ett sånt tillfälle så sparkar hon bakut.

Självklart tycker jag inte att det är okej att hon gör utfall mot andra hästar eller i det här fallet mot sig själv, det är något vi jobbar på varje dag. Dom två nya hästarna i stallet "hatar" hon. När jag passerar deras hage så försöker hon attackera och sparka mot dom. Men vi har faktiskt kommit så långt att vi kan möta andra hästar, cyklister, gångare och hundar när vi rider ut utan att hon sparkar mot dom. När vi rider i ridhuset och det är andra ekipage där så är det röd rosett i svansen och jag får hålla mig på andra sidan och verkligen ha 100% koll på de andra ekipagen så vi inte ställer till med någonting.
 
Sv: Attackerar sig själv i spegeln

Är hästen verkligen helt frisk?


Det låter ju helt klart som en individ som av någon anledning måste försvara sig för/mot något och tidigare även försvarat sig mot allt som rört sig i omgivningen..

Smärta, tidigare trauma, hormonrubbning, cystor i äggstock (brukar kunna ställa till en del) ?
Hästar "hatar" inte utan en bra anledning, jag hade kollat upp en sådan häst som går i någon slags försvarsställning för jämnan riktigt noga..
 
Senast ändrad:
Sv: Attackerar sig själv i spegeln

Vi har fött upp henne själva. Fullt frisk och hon har inte varit med om något traumatiskt. Hon är uppvuxen på min mosters gård. Hon har visserligen aldrig haft en jämngammal kompis men vi har haft äldre unghästar som hon fått gå med. Hon har alltid varit lätt i baken och försökte ofta sparka oss när hon var riktigt liten, hon sparka även mot mamman...

När hon blev två så flyttade jag henne till ett stall närmare mig och så fort hon fick träffa nya hästar så ville hon ha ihjäl dom :/ dock så gör hon inte så mycket om man släpper ihop henne med andra, skriar och sparkar lite sen är det bra. Men hästar hon inte har gått ihop med är hon förjävlig emot. Vi får alltid rida sist på uteritter för alla är rädda för henne, vilket inte är så konstigt.
 
Sv: Attackerar sig själv i spegeln

Låter som ledarskapsproblem. Ta hjälp av någon kunnig "horsemanship" tränare, skulle aldrig acceptera att en häst beter sig så illa mot andra hästar (eller människor för den delen) när jag är med. Låter som hon inte riktigt har respekt.

Annars, har ni kollat henne för tumör etc?
 
Sv: Attackerar sig själv i spegeln

Jag ignorerar speglarna och försöker hela tiden att aktivera henne och få henne på andra tankar vilket inte är så lätt. Fungerar inte att bli arg på henne, bara morra till på henne har ingen effekt, peta till hårdare med skänkeln eller lägga på spöt i ett sånt tillfälle så sparkar hon bakut.
.

Försök gå på ännu mera när hon kickar bak ut!! Hon gör det som en protest mot dig dvs. ledarskapsproblem.
Min unghäst var otroligt jobbig tidigare i år, minsta lilla det inte passade honom sparkade han bakut, stegrade sig. Med konsekvent tillrättavisning så har han blivit mycket bättre.

Hur är hon när du leder henne förbi spegeln?

// Niikon92
 
Sv: Attackerar sig själv i spegeln

Ända gången jag använder fysisk korrigering är när en häst hotar med eller verkställer ett spark, bita eller anfalla mot en menniska eller annan häst när en menniska är i närheten och då har helvetet kommit till jorden (finns även en sak till som jag är fysisk med)

Detta är det farligt beteende som kan ge skador för livet så bli fly förbannad även om hon inte tycker om det.
 
Senast ändrad:
Sv: Attackerar sig själv i spegeln

Jag håller med om att det är ett ledarskapsproblem som kan leda till skada en dag. Någon dag råkar någon hamna i vägen när hon uppför sig så mot andra hästar.
Det kan bli mycket farligt.

En häst får ALDRIG ge sig på andra hästar då en människa är i närheten.
Det får bara inte ske.

Jag rekommenderar dig också att ta kontakt med en duktig problemlösare. Det behöver inte bli dyrt. Och så kan du slippa det här sen.
Det är ju dumt att gå längre med det här än nödvändigt!

Kolla runt i dina trakter efter vem som har gott rykte och kan påvisa riktiga resultat, inte bara är bra på att snacka.
Beroende på var du bor kanske jag kan rekommendera någon.
 
Sv: Attackerar sig själv i spegeln

Håller med! Helt förbjudet att attackera andra hästar när en människa är med i bilden. Så gör man helt enkelt inte! Pga att alla inte fattar det så fick jag en rejäl skada i benet när ett dumt sto flög på min häst (som var många meter bort och inte gjort något provocerande öht).

Verkar inte vara en särskilt klipsk häst, alla djur jag haft har snabbt förstått att det är sig själva de ser i spegeln och därefter antigen tappat intresset eller tyckt om att spegla sig.
 
Sv: Attackerar sig själv i spegeln

Självklart tolererar jag inte att hon håller på så här mot andra hästar. Jag korrigerar varje gång och visar att det inte är ett önskat beteende. Vi jobbar på det varje dag och hon har som sagt blivit mycket bättre men vi har en bit kvar. Problemet med speglarna är att jag inte vågar gå på, tänk om hon skulle träffa spegeln när hon sparkar?!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 415
Senast: liiinnea
·
Övr. Hund Hej! Jag har en blandras som nu är snart 7 månader. Hon har vart en ganska svår valp med massvis av hyss för sig, som många är! Vi har...
Svar
8
· Visningar
2 370
Senast: hastflicka
·
Hästhantering Min häst har personlighetsförändrats? Varning för långt inlägg Under det dåliga betet 2018 blev min häst på slutet arg när jag gick...
Svar
3
· Visningar
1 287
Senast: Vinur
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
4 813
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp