Aurorasamtal

Jenka

Trådstartare
Någon som fått hjälp för förlossningsrädsla? När i graviditeten brukar man bli kallad dit? En gång eller flera? Partnern med?
 
Jag var på ett sådant samtal igår. Jag gick ensam, hade inte vart lika bekväm att prata om det om sambon vart med. Men min rädsla bygger på upplevelsen av förra förlossningen.
Jag fick om jag ville boka in fler samtal med aurorasköterskan. Men ska träffa läkare och prata vidare om förlossningen, då min rädsla troligtvis kommer sluta i ett snitt. Vi bestämde att efter läkarbesöket skulle jag höra av mig till ksöterskan igen och så bestämmer vi då om jag vill träffas igen eller ej, samt att hon håller koll på vad läkaren säger, även på hur förlossningen går.

Idag är jag i vecka 28. Ta upp det med din Barnmorska så skickar hon en remiss till aurorasköterskorna så bokar dom in dig :)
 
Någon som fått hjälp för förlossningsrädsla? När i graviditeten brukar man bli kallad dit? En gång eller flera? Partnern med?

Har tyvärr inget svar men ska också på samtal, hemskt orolig över detta :cry: Detta är mitt tredje barn och de första två är födda vaginalt men den sista förlossningen har satt sina spår. På pappret ser det säkert bra ut men inte i mitt huvud.
 
Jag behövde aldrig gå på aurorasamtal utan fick träffa överläkare/kirurg direkt efter att BM skickade remiss om kejsarsnitt p.g.a. förlossningsskräck.
 
Har tyvärr inget svar men ska också på samtal, hemskt orolig över detta :cry: Detta är mitt tredje barn och de första två är födda vaginalt men den sista förlossningen har satt sina spår. På pappret ser det säkert bra ut men inte i mitt huvud.
Stå på dig om snitt eller förlossningskontrakt eller vad det heter :-). Om du inte tror att terapi skulle hjälpa.
 
Jag väntar (mitt första) barn i januari och har precis fått ett förlossningskontrakt p.g.a. förlossningsrädsla, så jag har processen väldigt nära i minnet och fortfarande ett möte kvar med aurorabarnmorskan för att gå igenom allt :)

Min barnmorska skickade en remiss någon gång strax efter vecka 20 och jag blev kallad för första samtal i vecka 27. Frivilligt om jag ville ha partnern med eller inte, jag valde inte eftersom jag känner mig mer bekväm med att prata om känsliga saker ensam (även om sambon är helt insatt i min rädsla och vi har pratat om det såklart både före och efter). Därefter fick jag bokad tid hos läkare drygt en vecka senare, läkaren blev dock sjuk och fick boka om så jag var där till slut i vecka 31 (två veckor sedan) och blev lovad ett förlossningskontrakt. Nytt möte med barnmorskan bokades vid första mötet till 2 dagar efter att läkartiden nu blev efter ombokning, så besöket med läkaren hade inte hunnit bli journalfört och jag fick då istället en visning på förlossningen och en ny tid för att gå igenom förlossningskontraktet i vecka 34 (om en dryg vecka).

Vad jag förstod på barnmorskan är det dock lika vanligt eller vanligare med bara ett samtal med aurora och därefter ett samtal med läkare och sedan är det färdigt, vet inte riktigt varför de ville ha dit mig så många gånger, men det är helt ok med mig så jag har inte protesterat! ;)
 
Stå på dig om snitt eller förlossningskontrakt eller vad det heter :-). Om du inte tror att terapi skulle hjälpa.

Väntar på besked om tid till mottagningen, märker skillnad på mig själv att jag är mer deppig än förväntansfull inför bebisen, hemskt nog. Så har jag inte känt med de andra två.
 
Ska du till aurora för att få hjälp med rädslan eller för att du vill ha snitt?

Jag visste redan på inskrivningen på mvc att jag ville ha snitt, efter akutsnittet förra graviditeten. Fick träffa läkaren på mvc i ca v 25 som skrev remiss till sjukhuset. På sjukhuset fick jag träffa läkare direkt och fick beslutet där och då, så jag behövde aldrig träffa aurora, men det där verkar variera över hela landet. Var där i ca v 33-34.
Ifall det är snitt du vill ha finns det en bra facebookgrupp som heter Rätten att välja kejsarsnitt :)
Jag har uppfattningen att man får träffa aurora eller läkare ganska sent i graviditeten, oavsett om det är för snitt eller bearbeta rädsla.
 
Jag behövde aldrig gå på aurorasamtal utan fick träffa överläkare/kirurg direkt efter att BM skickade remiss om kejsarsnitt p.g.a. förlossningsskräck.
Tilläggas kan att jag fick beviljat snitt direkt på första mötet också.
Vilket var en enormt lättnad.
11 december är det dags
 
Tack för svar. Jag vill inte ha snitt men känner att jag måste ha hjälp för att klara en till förlossning, både att bearbeta den första och planera nästa. Och på nåt sätt ändra mina tankar för nu är det mest panikkänsla.

Remiss är skickad men jag börjar bli orolig eftersom jag inte hört nåt. Vecka 21 nu, ska till bm nästa vecka så får fråga då.

Tänker att jag hellre går själv först men att det nog kan vara klokt att ha sambon med ett besök också. Han kan nog behöva få lite mer förståelse.

@DeadSerious vad är förlossningskontrakt?
 
Tack för svar. Jag vill inte ha snitt men känner att jag måste ha hjälp för att klara en till förlossning, både att bearbeta den första och planera nästa. Och på nåt sätt ändra mina tankar för nu är det mest panikkänsla.

Remiss är skickad men jag börjar bli orolig eftersom jag inte hört nåt. Vecka 21 nu, ska till bm nästa vecka så får fråga då.

Tänker att jag hellre går själv först men att det nog kan vara klokt att ha sambon med ett besök också. Han kan nog behöva få lite mer förståelse.

@DeadSerious vad är förlossningskontrakt?

Jobbigt att man få komma in så sent, jag är bara i v.13 men skulle vilja prata om det typ snart.
 
Tack för svar. Jag vill inte ha snitt men känner att jag måste ha hjälp för att klara en till förlossning, både att bearbeta den första och planera nästa. Och på nåt sätt ändra mina tankar för nu är det mest panikkänsla.

Remiss är skickad men jag börjar bli orolig eftersom jag inte hört nåt. Vecka 21 nu, ska till bm nästa vecka så får fråga då.

Tänker att jag hellre går själv först men att det nog kan vara klokt att ha sambon med ett besök också. Han kan nog behöva få lite mer förståelse.

@DeadSerious vad är förlossningskontrakt?

Ett förlossningskontrakt är ett kontrakt på hur sjukvård ska agera. Att man gör ett försök att föda vanligt men skulle något hända och mamma känner att nu fixar jag det inte längre så ska det inte vara några diskussioner utan kontraktet ska följas.

Jag var där nu i dagarna v28
Tror inte dom ringde mig fören v 25 och bokade tiden. Enligt min BM vill man inte boka in det för tidigt utan att man vill se att allt fortlöper normalt först.
 
Tack för svar. Jag vill inte ha snitt men känner att jag måste ha hjälp för att klara en till förlossning, både att bearbeta den första och planera nästa. Och på nåt sätt ändra mina tankar för nu är det mest panikkänsla.

Remiss är skickad men jag börjar bli orolig eftersom jag inte hört nåt. Vecka 21 nu, ska till bm nästa vecka så får fråga då.

Tänker att jag hellre går själv först men att det nog kan vara klokt att ha sambon med ett besök också. Han kan nog behöva få lite mer förståelse.
Jag är i liknande situation som dig med en oerhört jobbig förlossning i bagaget och en förestående förlossning i maj. Efter första förlossningen kände jag att jag aldrig mer ville gå igenom det en gång till och var inställd på att det inte skulle bli några fler barn. Men samtidigt fanns en längtan efter syskon, så jag pratade med min bm på MVC och hon ordnade så att jag och min sambo fick träffa en aurorabarnmorska. Jag kände lite att om jag inte tog itu med och bearbetade min förlossning på en gång, så skulle det växa till någonting oöverkomligt och jag skulle inte våga gå igenom en graviditet igen.

Min sambo tyckte också att förlossningen var väldigt jobbig och känslomässigt påfrestande, vid ett tillfälle under förlossningen grät han för att han tyckte att det var så jobbigt att se mig ha så ont och han inte kunde göra något åt det. Så för oss var det ingen tvekan om att han skulle vara med på samtalen. Vi fick tid ca en månad efter remissen var skickad och vi fick träffa aurorabm två gånger, det var vad hon kunde erbjuda. Tyvärr tyckte vi inte att det gav så mycket, men det var mest personkemin som inte stämde. När jag berättade det för min bm på MVC så ordnade hon en träff med en annan aurorabm. Det kändes mycket bättre och både jag och sambon kände oss stärkta efter det samtalet. Jag fick även mycket hjälp av min bm på MVC, som jobbat på förlossningen och kunde svara på många av mina frågor.

Nu när jag är gravid igen går jag hos samma bm och hon vet om min/vår förlossningsrädsla. Hon kommer att skicka en ny remiss till aurorabm, men jag har förstått det som att det ligger längre fram i tiden och närmare förlossningen (är nu i v 16). Jag vet inte hur många samtal vi får den här gången, men jag har pratat med bm om min rädsla för förlossningen och hon har sagt att jag ska få den hjälp jag behöver för att klara en ny förlossning. Om jag vill kan jag få ett planerat snitt, men jag känner att jag vill testa att föda vaginalt igen. På något sätt vill jag ”ha revansch”. Men det kommer att stå i min journal att om jag säger stopp under förlossningen så blir det snitt istället (under förutsättning att det går medicinskt förstås).

Långt svar och kanske lite svamligt, men jag hoppas det var till någon liten hjälp :)
 
Jag är i liknande situation som dig med en oerhört jobbig förlossning i bagaget och en förestående förlossning i maj. Efter första förlossningen kände jag att jag aldrig mer ville gå igenom det en gång till och var inställd på att det inte skulle bli några fler barn. Men samtidigt fanns en längtan efter syskon, så jag pratade med min bm på MVC och hon ordnade så att jag och min sambo fick träffa en aurorabarnmorska. Jag kände lite att om jag inte tog itu med och bearbetade min förlossning på en gång, så skulle det växa till någonting oöverkomligt och jag skulle inte våga gå igenom en graviditet igen.

Min sambo tyckte också att förlossningen var väldigt jobbig och känslomässigt påfrestande, vid ett tillfälle under förlossningen grät han för att han tyckte att det var så jobbigt att se mig ha så ont och han inte kunde göra något åt det. Så för oss var det ingen tvekan om att han skulle vara med på samtalen. Vi fick tid ca en månad efter remissen var skickad och vi fick träffa aurorabm två gånger, det var vad hon kunde erbjuda. Tyvärr tyckte vi inte att det gav så mycket, men det var mest personkemin som inte stämde. När jag berättade det för min bm på MVC så ordnade hon en träff med en annan aurorabm. Det kändes mycket bättre och både jag och sambon kände oss stärkta efter det samtalet. Jag fick även mycket hjälp av min bm på MVC, som jobbat på förlossningen och kunde svara på många av mina frågor.

Nu när jag är gravid igen går jag hos samma bm och hon vet om min/vår förlossningsrädsla. Hon kommer att skicka en ny remiss till aurorabm, men jag har förstått det som att det ligger längre fram i tiden och närmare förlossningen (är nu i v 16). Jag vet inte hur många samtal vi får den här gången, men jag har pratat med bm om min rädsla för förlossningen och hon har sagt att jag ska få den hjälp jag behöver för att klara en ny förlossning. Om jag vill kan jag få ett planerat snitt, men jag känner att jag vill testa att föda vaginalt igen. På något sätt vill jag ”ha revansch”. Men det kommer att stå i min journal att om jag säger stopp under förlossningen så blir det snitt istället (under förutsättning att det går medicinskt förstås).

Långt svar och kanske lite svamligt, men jag hoppas det var till någon liten hjälp :)

Låter som att vi är i lite liknande situationer. Jag har dock inte varit på något innan graviditeten, skulle få uppföljande samtal efter förlossningen men det rann ut i sanden.
 
@DeadSerious vad är förlossningskontrakt?

Ser att @YaHilweh redan svarat dig bra! I mitt specifika fall innebär det att jag får välja snitt så fort tappen är utplånad och jag är öppen minst 3 cm. Ville egentligen ha ett planerat snitt, men det erbjuds inte till förstföderskor i mitt landsting utan man vill att förlossningen ska få komma igång på naturlig väg och att man därefter får bryta om man fortfarande känner att snitt är rätta vägen.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hur har ni har tvåhundsägare vars partner inte delar hundintresset "fått igenom" skaffandet av en andra hund? Jag skulle så gärna ha en...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
5 806
Senast: LaMagia
·
Gravid - 1år Jag har fått en tid för att operera kompartment i vänster underben. Operationen sker under narkos. Kommer vara i vecka 19-20 vid...
Svar
14
· Visningar
1 628
Senast: Guldaskig
·
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 299
Senast: Manji
·
Gravid - 1år Känns jobbigt att skriva en sån här tråd men gör det ändå. Är det någon som blivit sjukskriven för depression under graviditet? Hur...
Svar
10
· Visningar
1 437
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp