Avbruten klo. Hur göra nu?

Red_Chili

Trådstartare
Igår lyckades min tant fastna i en golvbrunn på tågstationen och bryta av klon. Det blödde jättemycket och vi åkte raka vägen in till djursjukhuset.

På djursjukhuset ville de söva henne för att ta bort vad som var kvar av klon, men eftersom hon just nu även är dålig i magen och dessutom gammal så vågade vi inte söva henne. Veterinären sa att hon kanske inte skulle klara sövningen pga att hon inte mår bra ens om man bortser från klon. De sa att vi ska komma tillbaka på måndag morgon för att göra det, men nu börjar jag fundera på om det verkligen behövs.

På djursjukhuset tittade de lite snabbt på klon, gjorde inte rent, klippte inte ner pälsen runtom, ingenting egentligen.
Såhär såg det ut idag innan jag hade fixat med tassen:
29152_1304148266.jpg


Jag gjorde rent och klippte ner pälsen. Då såg det ut såhär:
44631_1304148268.jpg


Nu har jag lagt på ett ordentligt tassbandage och hon får dessutom ha sko på sig när vi är ute. Hon haltar inte (det gjorde hon inte ens igår), hon försöker krafsa med tassen i marken efter att ha kissat (men jag hindrar henne) och hon verkar på det stora hela väldigt obrydd.

Jag har pratat med vänner som haft hundar som brutit av klorna och nästan ingen av dem har ens åkt in till veterinären, det har läkt fint ändå.

Därför undrar jag nu hur ni hade gjort om ni suttit i min situation.

Hade ni åkt in till veterinären på måndag? Hade ni struntat i det och fortsatt hålla rent och bandagerat i hopp om att det läker ändå?

Just eftersom de knappt kollade på klon eller gjorde någonting (mer än att sätta på ett uselt "bandage" som nästan åkte av redan inne i väntrummet när vi skulle betala...) så litar jag inte riktigt på deras omdöme.
 
Sv: Avbruten klo. Hur göra nu?

Jag hade inte åkt in, min lilla pappis bröt av en klo förut och det läkte fint av sig själv. Men vilket fint bandage. Eller?? Ser ut som en sexåring gjort det på en leksaksdocka liksom. Wetflex kanske?? Suck.
 
Sv: Avbruten klo. Hur göra nu?

Jag är faktiskt förvånad över hur otroligt lite de gjorde på djursjukhuset. Hade de skickat hem min tant med det där bandaget till någon som inte kan lägga egna bandage hade det nog blivit... mindre bra.

Kom på att man kanske ser lite tydligare hur tån ser ut här, när jag satt bomullspadar mellan tårna (innan jag fixade så att det blev ordentligt bandagerat.)
26878_1304148269.jpg


Klon har alltså inte massor av flisor som sticker ut eller så.
 
Sv: Avbruten klo. Hur göra nu?

Som jag har förstått det hela beror det på om den gamla klokapseln sitter kvar eller inte. Om klon är bruten och den gamla klokapseln sitter kvar är det fri ingång för bakterier genom sprickan men omöjligt att hålla rent. Då blir det infektion som stängs inne i kapseln och det gör ont. Men om klokapseln är av och det är fritt att hålla rent borde det inte bli problem för den nya klokapseln att växa ut och skydda pulpan.

När det hände min gamling (han var då omkring 11 år och hade ett kraftigt blåsljud på hjärtat) gav de mycket lätt narkos för att bara ta bort klokapseln. Sen läkte det fint.
 
Sv: Avbruten klo. Hur göra nu?

Ah, justja, något sådant kan de ha sagt ja..

Åh, jag blir knäpp. Nu tycker jag inte att det ser lika bra ut som i morse... Hon verkade ha ont igen, så jag tog av mitt bandage och tejpade på en strumpa som hon får ha några timmar i alla fall.

Tror att jag övergår till att odla dammråttor i akvarium istället för att ha hundar.. :crazy:
 
Sv: Avbruten klo. Hur göra nu?

Är klon sprucken ända in till "roten" skulle jag ha låtit dem dra loss den. Min hund spräckte en klo i fjol (precis innan jaktsäsongen :( ) och det var vad veterinären sa åt mig - den kan klara sig om skadan sitter "längre ut".

Mitt råd är att låta veterinären göra en bedömning, det är så onödigt att riskera infektion som kanske kan sprida sig upp i tån.
 
Sv: Avbruten klo. Hur göra nu?

Fråga om de verkligen måste söva, när Orvar bröt av klon i vintras sa de först att de skulle söva, men efter att ha läst hans journal och insett att det var större risk att söva än normalt så bestämde vi oss för lokal bedövning och lugnande. Det gick hur bra som helst!
 
Sv: Avbruten klo. Hur göra nu?

Om hon fortsätter ha ont skulle jag åka in men kanske till ett annat ställe :crazy:

Det borde ju gå att lösa utan narkos, som Snurrfian skrev.
 
Sv: Avbruten klo. Hur göra nu?

*svarar lite till alla*
Jag får kanske göra så att jag ringer veterinären imorgon och frågar vad hon tror osv.. Dumt nog har jag många negativa erfarenheter av veterinärer, så det är bara en enda jag litar på helt (Lady_A här på buke :p) och hon jobbar lite väl långt bort.

Vet inte alls vart jag skulle åka här i Sthlm om jag inte åkte dit som jag var nu.

Min tant HAR klarat att bli sövd förut två gånger. Ena gången var hon 6åring och skulle få en bit av svansen kuperad (klämd i dörr..) och andra gången var det juvertumörer som skulle bort och då var hon precis fyllda 8. Nu är hon dock 10½år och har som sagt var precis varit dålig i magen. Nu idag är hon dock bra, så hon har fått ris och välling. Kanske vågar ge liiite riktig mat imorgon kväll..

Vi frågade om man inte bara kan ge lokalbedövning, men det går tydligen inte att göra på hundar sa veterinären, för hundar är för små :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Avbruten klo. Hur göra nu?

Men är hon sjuk (dåligt hjärta etc) eller bara gammal? Jag och mina veterinärer har aldrig tvekat att söva och operera mina gamla hundar bara för att de är gamla.
 
Sv: Avbruten klo. Hur göra nu?

KL Vad som måste plockas bort måste avgöras från fall till fall för att minimera risken för en infektion som går upp i nästa tåben.
Normalt fixar man detta med lokalbedövning med eller utan lugnande, enkelt o effektivt ställe att lokalbedöva o billigt för djurägaren.
PL
 
Sv: Avbruten klo. Hur göra nu?

Är du det allra minsta orolig så tycker jag som de andra - åk till en annan veterinär. Pulpan ser ju rätt misshandlad ut så att säga, De verkar milt sagt ha varit klåpare där du har varit med ett sådant bandage!

Min stora råkade ut för en kloskada Skärtorsdagsnatt och jag har faktiskt (efter telefonkontakt med vår vet.) avvaktat med besök och bara hållt rent och skyddat. Jag fick ju ändå vänta till tisdagen för att komma dit på ordinare tid, och när tisdagen kom så kändes det inte lönt, jag skulle höra av mig innan helgen nu om den bråkade men det har den inte gjort.

Han råkade ut för en kloskada i senhöstas på en annan tass, och fick sövas och ta bort klokapseln, de fick skära i hans tå för att få bort bitarna, det läkte inte alls bra och klon är nu deformerad, även de två andra gångerna han fått sys i tassarna har det slutat med upprepade antibiotikakurer.

Men det är något märkligt med den här skadan, det blödde inte en droppe och hade jag inte sett den uppfläkta delen lossna så hade jag nog inte märkt vad som hänt innan jag klippt klorna nästa gång?
Pulpan är jättefinoch ser ut som en riktig klo nästan, han har inte ömmat någonting och det verkar väldigt torrt och fint utan värme. (Peppar peper, har inte kolla nu på morgonen efter turen och badandet igår)
SKULLE han visa minsta tecken på infektion eller att kloresterna ställer till besvär (tex växer fel) så åker jag ju givetvis in. Men så länge det ser bra ut så avvaktar jag.
 
Senast ändrad:
Sv: Avbruten klo. Hur göra nu?

Håller med P_L.

till TS: Titta noga på klon, är det några rester alls av klon kvar? Några små flagor uppe vid fästet? Om det är det, behöver de tas bort. I annat fall är det enda vet kan göra att titta och tvätta samt bandagera. Eftervården är densamma för dig oavsett vad vet behöver/inte behöver göra. (dvs bandage, sko ute, ej låta hunden slicka) Eftersom du redan varit där och de tittat på din hund i detta ärende, borde de kunna skriva ut smärtlindring om det anses behövas.

För övrigt så är lugnande (sedering) inte snällare för en hundkropp än en helsövning, skillnaden är att man kan väcka en hund efter lugnande, medan den måste vakna själv allteftersom sövningsmedlet går ut efter en narkos.
 
Sv: Avbruten klo. Hur göra nu?

Vet inte alls vart jag skulle åka här i Sthlm om jag inte åkte dit som jag var nu.

Vart går du då?
Jag åker i första hand till södra djursjukhuset i Kungens Kurva, har bara bra erfarenheter av dom.
Förra sommaren så åkte jag dit med Nero's klobrott, han fick lugnande bara och det fixades snabbt och enkelt.
 
Sv: Avbruten klo. Hur göra nu?

Jag åker ibland till en veterinär på Östermalm, hon har även en klinik här i byn som är öppet vissa dagar.

Bra priser och gör inte massa onödiga saker för att tjäna pengar, och framförallt är hon trevlig.
 
Sv: Avbruten klo. Hur göra nu?

*Till alla*

Tack för alla svar.

Jag har tittat några gånger till på klon nu, och det sitter en liiten bit av klon kvar uppe på ovansidan. Kommer åka in imorgon så att de får plocka bort den.

Får helt enkelt hoppas att hon klarar det med lugnande (eller vad de nu vill ge). Har aldrig hört någon anmärka på hjärtat och trots sina 10 år är det många som trott att hon är syster till sin 3åriga dotter (även de som föder upp samma ras) så glad och pigg är hon ju.

Nu åkte vi till Västerorts djursjukhus, mest för att vi var bara några hundra meter därifrån när klon blev skadad. Sedan kan tilläggas att jag har svårt att lita på annat folk (framförallt när det gäller vård och hantering av mina hundar) och alltid är rädd för läkarbesök osv, så det kan säkert vara så att de gör ett bra jobb, men att jag med min oro tolkar en del galet och enbart minns tex att veterinären var lite frågande till att ta bort klon när hunden var dålig i magen osv. Kan något gå liite fel blir jag inställd på katastrof. :crazy:

Min tant verkar i alla fall inte vara såå besvärad av tassen. När jag är hemma får hon gå med bandage men utan tratt. Hon låter den faktiskt vara, ligger och vilar och är rätt obrydd. Det jobbigaste är nästan att inte låta henne följa med ut på långpromenader, låta henne leka, krafsa i marken osv. Hon är allt bra fin min tant...
 
Sv: Avbruten klo. Hur göra nu?

Min terrier sövdes senast i september, och blev 14 nu i april, så jag kan inte riktigt se oron hos veterinären att söva en frisk, sund 10-åring. Alla narkoser är ju en risk, men är ju nödvändigt ibland.
 
Sv: Avbruten klo. Hur göra nu?

Själv går jag till Arninge Djurklinik, men så bor jag ju norr om staden.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 875
Senast: Mkb
·
Hundhälsa Hej! Jag har en Bc hane på 2.5år som precis var inne för kontroll av sina tänder. Han har tandsten på typ alla sidotänder, vi snackar...
Svar
2
· Visningar
1 171
Hundhälsa Har någon här gjort testat för hjärnhinneinflammation? Veterinären misstänker att Ascot ev har det :cry:. Det är dock inte säkert utan...
Svar
7
· Visningar
767
Senast: Acto
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
20 820
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp