Avelssnack/uppdatering

De verkar vara tillbaka nu, har startat upp ny hemsida och fb-sida. De hade ju tre st 3-åringar på bruks och Fairway blev godkänd och Bel Air blev godkänd i Tyskland och går nu på ettstolicens.

Hemsidan angett i Fairway's språngrulla fungerar inte för mig, och jag får inte upp något om jag googlar - Tillfälligt problem eller är den nya hemsidan hemlig?
 
Hemsidan angett i Fairway's språngrulla fungerar inte för mig, och jag får inte upp något om jag googlar - Tillfälligt problem eller är den nya hemsidan hemlig?
Den har inte fungerat på ett längre tag. Men kanske är på g? Jag tittar på deras facebook som uppdateras (kommit nya filmer bla) istället.
 
Någon mer som var på hingstvisningen igår på Strömsholm? Vad tyckte ni?
Någon hingst som imponerade/inte imponerade? Mina "höjdpunkter" var att få se Uncanto igen även om det var avsuttet, Dionyssos gillade jag verkligen, den finska hingsten som jag har glömt namnet på tilltalade mig också.
Imponerad blev jag av King Louie som vid 23-års ålder skulle debutera i Msv dressyr! Det var också kul att se ponnyhingsten Inspi(red) Justice och få veta att han ingår i Lövsta program i år..
 
Jag var där och imponerades mest av Twister de la Pomme (och Contant men honom har jag sett så många gånger, och Bravour men honom har jag sett ännu fler gånger ;)). Funderar på om ngn vet varför han bara är gk i AES? Riktigt fin var han!
 
Jag var där. Roligast tyckte jag var att få se Van Vivaldi som jag tidigare bara sett på bild och film och inte alls förstått intresset för honom.

Benetton Dream imponerade inte den här gången heller. Han är för stor och grov och rör sig inte med den lätthet som jag tycker att en häst av den modellen ska göra. Jämfört med Sankt Erik II som också är åt det rejälare hållet som rör sig lätt på ett väldigt tilltalande sätt.

Dionysos såg väldigt trevlig ut, senast jag såg honom var med Karin Rehbein på Falsterbo för många år sedan och då såg det faktiskt inte så kul ut. Han var mycket trevligare under sin ägare Pytt.

Bravour är en av mina favorithingstar och det var väldigt roligt att se honom igen trots att han bara visades vid hand.

Håller med ovanstående angående Twister de la Pomme. Contant Q imponerade som alltid!

Jag har alltid älskat Irco Marco och hans avkommor och blir så glad av King Louie. Funderade ett ögonblick på att sätta mitt 25-åriga Ceylonsto i avel igen, då skulle avkomman få föräldrar som var 50 år tillsammans:D, men det tänker jag förstås inte utsätta henne för.

Roligast var nog att få se Gasque, jag har haft funderingar på att använda mitt minsta sto i ponnyavel och har då tittat på honom.
 
Senast ändrad:
Även jag var där, med anteckningsblocket i högsta hugg.

Flambeau - Var spänd, blåste upp sig ordentligt och rör sig fint i trav och skritt. Galoppen är aktiv, men inte särskilt rund och lite typiskt kwpn-skuttig i stil med B H Don Olymbrio. Var rätt lugn i stallet sedan efteråt, men den typ av energi han avger är inget för mig.

Dionysos - Var vacker som en dag. Tysk precision personifierad, ridbar avspänd och såg ut att trivas i arenan. Fin galopp och talang för svåra rörelser. Extra plus för att han hade ett så vackert huvud. Kanon om man har ett lite större sto utan D och R väldigt nära som man vill ha in lite ridbarhet och elegans i.

Van Vivaldi - Elegant, rörlig, fin sida och svart som natten. Gav ett energiskt intryck utan att vara tokspänd och skygg. Kommer nog vara en av de mest använda dressyrhingstarna i år. Hans typ, stam, gång och ridbarhet borde vara intressant till ett stort antal svenska ston. Jag var faktiskt väldigt imponerad. Kul att se en hingst med tre riktigt bra gångarter också. I stallet tyckte jag dock att man såg att det var en känslig individ som var van vid att paraderas runt för allas åskådning - han ville liksom vara ifred.

Elholms Bonito - Som jag sett fram emot att få titta på honom live. Jag gillar den skarpt, han var lite blyg när han först kom in, men lugnade sig sedan och visade upp tre gångarter i uppförsbacke med mycket kraft i. Lite större format, men lätt och med fin sida. I stallet var han lugn och ödmjuk och ryttarinnan hade mycket gott att säga om hans personlighet. Min favorit för dagen.

Benetton Dream - Kan aldrig vara 173 cm hög, no way. 176 med skor, minst. Ridbar, rörlig, stor. visade upp en jättefin passage och talang för svåra rörelser. Har dock lite längre bakben och ett kort lite platt kors, något jag tycker man skall tänka på när man väljer honom. Skritten var för dagen elastisk och rörlig, men med bristande takt - det var nästan lite passgångsvarning emellanåt tyckte jag.

Sankt Erik II - Har ett väldigt vackert huvud tycker jag. Och rörelserna är bra. Temperamentet verkar vara behagligt och ridbarheten hög. Han utstrålar dock ingen energi. Jan sade på sin visning att en riktigt bra häst vill alltid mer, och blir nästan hetare ju mer du samlar den - Det intrycket får jag inte av St. Erik II utan han ser ut att ge så mycket som ryttaren ber om men inte mer. Detta kan såklart vara en fördel, speciellt om man vill coola ned och tillföra ridbarhet till sin avkomma.

Frans Andreo II - Var fin och visade upp sig väl. Ger ett lite långt intryck kanske mest pga. att bakbenen ofta är så långt bakom honom. Såg rolig ut att rida. Ger kanske inte så mycket wow-intryck som avelshingst eftersom konkurrensen är så stor. Var stissig i boxen och ville åka hem, blev kanske stressad av allt folk.

Bergåkras Amaranth - Rör sig fortfarande som en P.R.E. Alltså den är rätt fin exteriört, och han ser ridbar ut och verkar vara en trevlig individ, men mig lockar han inte alls. Jag har inte heller lyckats hitta mycket prestationer på mödernet, så för mig är den en fin häst men inte mer.

Dunedecillo P - Hade ett otroligt tryck i bakkärran. Och här hade vi en hingst som verkligen utstrålade energi, men en kontrollerad sådan. Det var arbetsglädje helt enkelt. Den rör sig trevligt, såg ridbar ut och är behaglig att vila ögonen på. Det enda negativa jag har att säga är att han är nästan lite överbyggd.

Clever Hill Q - Är fin, avspänd, rör sig i uppförsbacke och verkar väldigt trevlig. Men han har tyvärr den där halsen som man ser hos många uphill-avkommor. Brett ansatt och lite kort. Långa, nästan lite gracila ben och ganska kort rygg. Han har ett ganska starkt kwpn-möderne med mycket tävlande hästar på högre nivå.

Highcruiser - Är för mig lite lik St. Erik II, lydig, ridbar, rör sig lagom mycket, har ett vackert huvud och är ganska bra sammansatt. Lämnar bevisligen trevliga hästar med nöjda ägare. Men ger inget energiskt intryck utan det är lydigt och stadigt. Efter visningen var han väldigt intresserad av grannen i stallet, skrek en del men var inte särskilt uppjagad.

Sen är ju inte jag intresserad av hopphästar, men Twister de la Pomme var helt otrolig. Vilken presicion och kapacitet den hästen hade. Den sög tag i hindren utan att vara het, kom rätt hela tiden, hade väldigt fin teknik och hoppade som attan utan att överhoppa sig det minsta. Väldigt imponerande.
Ang. anledningen till att han inte är gk. i andra förbund och att det inte tycks gå att lösa ett-sto på honom är pga. att även om AES kräver hälsointyg och gör en inspektion så genomgår de inte ett traditionellt hingstprov med testryttare osv.
 
Sen är ju inte jag intresserad av hopphästar, men Twister de la Pomme var helt otrolig. Vilken presicion och kapacitet den hästen hade. Den sög tag i hindren utan att vara het, kom rätt hela tiden, hade väldigt fin teknik och hoppade som attan utan att överhoppa sig det minsta. Väldigt imponerande.
Ang. anledningen till att han inte är gk. i andra förbund och att det inte tycks gå att lösa ett-sto på honom är pga. att även om AES kräver hälsointyg och gör en inspektion så genomgår de inte ett traditionellt hingstprov med testryttare osv.

Det var inte frågan, utan frågan är varför han inte är gk i andra förbund. Hur AES funkar vet jag.
 
Nästa år ska alla hästar som är längre än 90 dagar vara registrerade i ett svenskt förbund. Så här står det på ASVHs sida: "Om din häst har känd härstamning och är av varmblodstyp så är det i SWB den ska tilläggsregisteras i". Då borde det gå att tilläggsregistrera en Twister avkomma där oavsett grundstambok.
 
Fast de kommer aldrig få gröna papper. Jag har inga problem med att regga utomlands, jag gör det ibland, men jag vill ju veta VARFÖR han inte är gk.
 
Fast de kommer aldrig få gröna papper. Jag har inga problem med att regga utomlands, jag gör det ibland, men jag vill ju veta VARFÖR han inte är gk.

Har någon frågat ASVH? Kanske ingen som försökt få fram plåtarna och intyg på att testiklarna är ok som de kräver, oavsett prov/prestationer, för enstolicensen?
 
Jag kan inget om AES, enligt ASVH kan alla hingstar godkända i annan stambok för varmblodiga ridhästar med typ och prestation som samstämmer med avelsmålen för SWB vara aktuella för ettstolicens, men de kanske har andra krav på typ, prestation och avelsmål i AES än vad ASVH har? Vad jag hittar på blup har Twister placering t o m 1,35 m som sjuåring, men det räcker kanske inte? Det finns andra förbund som har godkända hingstar som inte gjort något prov, men blir hingsten godkänd där kan ettstolicens lösas i ASVH, tex som Oban VH.
Är det däremot så att plåtarna eller testiklarna inte är ok så är det en annan sak, men det vet inte jag.
 
AES har inget prov alls. De som kan gå på ettstolicens måste ha gjort ngt som motsvarar ASVHs krav (minns inte exakta formuleringen). Därtill rtg å testiklar.
 
...sen behöver det inte spela nån roll. Det kan vara så enkelt att han helt enkelt inte är visad. Men jag vill veta om det är nåt jag bör veta :)
 
@athena Kanske läge att fråga Arnold varför Twister inte är visad för ngt "riktigt" förbund? Jag är själv nyfiken, men ska inte avla så känns så konstig att skiicka mail och fråga då:p.
 
Ja det är ju bara att fråga, sen är väl frågan vad man får för svar... men nästa år är han ev på att använda-listan ;)
 
Ja fråga gärna, vet inte om jag litar på svaret men ;). Ang Oban VH så kan han troligen få ettstolicens i år eftersom har bara är tre. Nästa år tror jag inte det går.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp