Avelssnack/uppdatering

Heartbeat kommer att stå på Zangersheide nästa år enligt Ridsport.

Tänkte precis skriva samma, men du hann före... :p

Kul att han kommer ut i världen, men tråkigt för dom som tänkt använda honom till nästa år. Finns det någon godkänd son efter honom i Sverige? I Norge finns det en NV och en Pintohingst som är godkända söner.
 
Tänkte precis skriva samma, men du hann före... :p

Kul att han kommer ut i världen, men tråkigt för dom som tänkt använda honom till nästa år. Finns det någon godkänd son efter honom i Sverige? I Norge finns det en NV och en Pintohingst som är godkända söner.
Hasard finns, om han inte tävlas nästa säsong, tror han gått på fryst nåt år. :)
 
Tänkte precis skriva samma, men du hann före... :p

Kul att han kommer ut i världen, men tråkigt för dom som tänkt använda honom till nästa år. Finns det någon godkänd son efter honom i Sverige? I Norge finns det en NV och en Pintohingst som är godkända söner.

Han har ju stått i Dk på utlandsskick alla år utom de två senaste och det är inga problem att få skick från Belgien :). Hasard 1245 är godkänd.
 
Oldenburgs segerhingst e. Belantis - Sir Tender såld till Sverige, Lövsta Stuteri.
Mycket fin och intressant stam, samma mödernelinje som Poetin. Hoppas bara de rider och visar den också. Är konstant förvånad över att hingstar ståendes på landets stora dressyrstall inte tävlas. Benetton Dream, Van Vivaldi har inte gjort nåt på sista året och Flambeau aldrig öht.
 
Tänkte precis skriva samma, men du hann före... :p

Kul att han kommer ut i världen, men tråkigt för dom som tänkt använda honom till nästa år. Finns det någon godkänd son efter honom i Sverige? I Norge finns det en NV och en Pintohingst som är godkända söner.
Jag har en son till Heartbeat ue Barnaul XX. Han verkar på ettstolicens, Heart-Throb BS 9191. Bästa 3-åriga hopphingst i Herning 2010. Har pga skada bara tävlat msv. Är jättenöjd med avkommorna, de blir ädla, vackra och får bra gång. Jag får väl inte länka till hans sida men googla på namnet om ni vill veta mer. Kunde inte lägga upp en bild, men det är han som är på min profilbild.
 
När är det höjningen av hingstarna sker?
Funderar på om inte Zuidenwind borde få ett Elit snart, 59 tävlande avkommor, äldsta är 7 snart 8 och 132 i dressyrblup.
Även Ampere borde kunna höjas nu, 137 i blup, 33 tävlade avkommor.
På hoppsidan borde Balou du rouet och även kanske bravour som har 150 i hoppblup på inte så himla många och dessutom unga avkommor.

På SWBs sida står det att det krävs minst 30 tävlade avkommor, äldsta vara minst 7 år samt riktmärke för blup på 125 dressyr eller 130 i hopp.
 
När är det höjningen av hingstarna sker?
Funderar på om inte Zuidenwind borde få ett Elit snart, 59 tävlande avkommor, äldsta är 7 snart 8 och 132 i dressyrblup.
Även Ampere borde kunna höjas nu, 137 i blup, 33 tävlade avkommor.
På hoppsidan borde Balou du rouet och även kanske bravour som har 150 i hoppblup på inte så himla många och dessutom unga avkommor.

På SWBs sida står det att det krävs minst 30 tävlade avkommor, äldsta vara minst 7 år samt riktmärke för blup på 125 dressyr eller 130 i hopp.

Fast det brukar krävas att de har avkommor i internationell svår klass för Elit. Det ovan är väl mer en lägstanivå?
 
Fast det brukar krävas att de har avkommor i internationell svår klass för Elit. Det ovan är väl mer en lägstanivå?
Jag har för mig att det var så, men det stod inget på SWBs sida? Men du kan säkert ha rätt, känns som lite väl låga krav..

Edit, står till och med att avkommor i svår klass är en förutsättning :o

Men dessa är iaf på god väg :up:
Men vad tror vi, vilka hingstar borde vara klara för höjning A/Elit?
 
Senast ändrad:
Jag har för mig att det var så, men det stod inget på SWBs sida? Men du kan säkert ha rätt, känns som lite väl låga krav :p

Det står ju också
"Kan tilldelas hingst som uppfyller krav på mycket god förärvning. Med detta menas att hingsten har förmåga att avsevärt föra aveln framåt i åtminstone en disciplin i ett internationellt perspektiv. Produktion av hästar i svår klass är en förutsättning."

Men Balou du Rouet skulle kunna vara aktuell, han har ju Bianca som ligger bra till och är SWB. Heartbeat skulle också kunna vara på G.

På dressyrsidan tror jag Bocelli och Quaterback är de som är närmast. Kanske inte i år men framöver.
 
Det står ju också
"Kan tilldelas hingst som uppfyller krav på mycket god förärvning. Med detta menas att hingsten har förmåga att avsevärt föra aveln framåt i åtminstone en disciplin i ett internationellt perspektiv. Produktion av hästar i svår klass är en förutsättning."

Men Balou du Rouet skulle kunna vara aktuell, han har ju Bianca som ligger bra till och är SWB. Heartbeat skulle också kunna vara på G.

På dressyrsidan tror jag Bocelli och Quaterback är de som är närmast. Kanske inte i år men framöver.

Nintender har ju ett 20-tal avkommor i svår hoppning, 4 st har gått 160. Men räknas dom även om dom inte är swb?
 
Vet inte om detta inlägg hör hemma här egentligen, men orkar inte starta en egen tråd bara för det:
Fy fan vad jag kärat ner mig i Zappa efter att ha sett honom på SIHS idag. Vilken häst, vilken hingst! :d :love:
Hade jag haft ett passande sto (läs: ett som inte haft samma svagheter som honom/där han hade kunnat komplettera på ett bra sätt) hade jag lätt betäckt med honom! :love:
 
Nya Blup borde komma i nästa vecka såvida inga fel upptäcks, isåfall kan det dröja någon vecka till. Men själva beräkningen är gjord! :) För hingstarna är det sänkt från 15 visade till 10 visade så kommer bli många nya, även äldre.

För övrigt lägger jag till Corlensky G bland de om skulle kunna få Elit, han har några i internationell 1.60 även om ingen kanske gjort toppresultat än.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp