Avelssnack/uppdatering

Hur kan jag ta reda på om en hingst är godkänd i SWB? Ska det stå med bland infon om hingsten eller? Funkar ett sto licens på alla hingstar? Har varit i kontakt med hingstägaren som samarbetar med en station i Sverige och kan skicka dit men jag vill kunna regga det eventuella fölet i SWB från början så att säga och inte bara tilläggsregga. Har inte så bra koll på det här men vill gärna lära mig.
 
Hur kan jag ta reda på om en hingst är godkänd i SWB? Ska det stå med bland infon om hingsten eller? Funkar ett sto licens på alla hingstar? Har varit i kontakt med hingstägaren som samarbetar med en station i Sverige och kan skicka dit men jag vill kunna regga det eventuella fölet i SWB från början så att säga och inte bara tilläggsregga. Har inte så bra koll på det här men vill gärna lära mig.

Fråga SWB om hingsten är godkänd.
 
Har en fråga till, vad menas med förädlingsprocent? Någon som vet? :)

Dansk hingst? De räknar hur mycket "förädlingsblod" hingstarna har över alla kända led i sin stamtavla, och vill gärna att varmblodshingstar (alltså inte rena förädlingshingstar som fullblod) skall ligga mellan 25-50% på sin förädlingsprocent. Man kan läsa lite mer i deras avelsplan om man är intresserad.

Om hingsten inte redan är godkänd i SWB och inte använts på ett-sto behöver du få hingsthållaren's veterinär att fylla i ett hälsopapper som finns att skriva ut från swb.org där de intygar att hingsten har normala 'reproductive organs' och är OCD-fri. Pappret skickas sedan in till swb som granskar intyget.
Hingsten skall också stå på en EU-station (vilket denna tycks göra då ett samarbete redan finns med svensk hingsthållare).
Hingsten måste även uppfylla kraven för ett-sto-licens:
Ett-sto-licens kan lösas för:
1. alla hingstar som redan är godkända för svensk varmblodsavel
2. alla hingstar godkända i annan stambok för varmblodiga ridhästar med typ och prestation som samstämmer med avelsmålen för SWB.
3. de hingstar som finns med på WBFSH:s top 15 ranking för avelshingstar.
4. de hingstar som finns med på WBFSH:s top 15 ranking för tävlingshästar.

När allt detta har uppfyllts är det fritt fram att använda hingsten :up:
 
Ett-sto-licens kan lösas för:
1. alla hingstar som redan är godkända för svensk varmblodsavel
2. alla hingstar godkända i annan stambok för varmblodiga ridhästar med typ och prestation som samstämmer med avelsmålen för SWB.
3. de hingstar som finns med på WBFSH:s top 15 ranking för avelshingstar.
4. de hingstar som finns med på WBFSH:s top 15 ranking för tävlingshästar.

Finns det någon lista på vilka stamböcker som räknas in under pkt. 2?
 
Ja den med förädlingsprocenten jag undrade över är en hingst född i annat land men ägd numera av ett dansk stuteri..Jag är intresserad. Kan du pma länk kanske? Eller vad ska jag googla på?

Den andra hingsten är ej använd vad jag kunde se på ett sto licens och fanns ej med på blup. Yes, den står på EU station så det är iaf bra. Hingstägarna har intygat via mail att den är fri osv men då ska "bara" deras veterinär också intyga det till SWB..Borde inte vara några problem då tycker jag. Har du någon aning hur lång tid det kan ta för SWB att granska intyget? Tänker på hur tidigt man behöver fixa med det inför säsongen..
Den är godkänd i zangersheide och tävlar med bra resultat för sin ålder.
Måste alla punkterna du skrev stämma in?
Noterar och tackar för all info iaf:D
 
Lalalalalala ingen blup idag heller :) är en sån totalnörd men nyfiken på hur de olika visningsresultaten kommer påverka.. Jag följer hela vårt ena möderne.. tycker det är intressant att försöka se mönster mm.. min vintersysselsättning när det är dåligt väder :angel:
 
@Freazer - Nej de måste bara uppfylla någon av de punkterna! Jag hade fixat med pappren så snart betäckningssäsongen utomlands hade börjat om jag hade bestämt mig helt för vilken hingst jag ville ha, annars bara snarast möjligt efter beslutet är taget.

@sorbifolia - Nej det finns tyvärr ingen lista. De flesta varmblodiga sporthästförbunden faller ju under den beskrivningen dock. De som på rak arm faller bort är de som saknar avelsplan/avelsbeskrivning (Osäker på AES men de borde inte kvalificera), de som inte är "moderna varmblodiga ridhästar av sporthästtyp" som Gelderländer, iberiska raser, mm (vet inte hur det ligger till med oldenborger hästar och tillika men de borde inte kvalificera heller). Det är nästan lättare att ta upp vilka stamböcker som -inte- bör räknas in :rofl:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp