Avla på eksemhäst?

Lona

Trådstartare
Är det ok att avla på en eksemhäst? Jag vet ju vad jag tycker men är inte så insatt i islandshästavel så hur resonerar ni?
Borde det inte gå under Jordbruksverkets förordningar (eller är det en lag?) om att inte avla på djur som kan nedärva sjukdomar och defekter?
För visst är det, i alla fall till viss del, ärftligt?
Jag tänker inte på något speciellt fall men det är inte helt ovanligt att ston med eksem avlas på, även om eksemet kanske är ganska lindrigt.
Ser dessutom rätt ofta foton på föl där stoet har eksemtäcke - men det kanske bara är "för säkerhets skull"? Eller :confused:?
 
Är det bevisat ärftligt?
Jag får erkänna att jag faktiskt inte vet helt säkert.
Rent spontant tänker jag dock att det inte vore så smart att ta föl på ett eksemsto i vilket fall med tanke på hormonomställningar och den påfrestning på kroppen som det trots allt är att vara dräktig, föla och dia.
Att döma av de eksemhästar jag känt lite mer så har de påverkats en del av stress och omställningar på olika sätt och det vore inte långsökt att tänka att avel skulle påverka ett sto?
 
Sedan är det så att även importer nedärver eksem, inte alltid i rakt nedstigande led men man vet aldrig vem som gör det eller inte.
Till det ska tilläggas att eksem finns med på avels defektlistan, alltså man ska inte avla på/med individer som har eksem.
Att ett sto har eksemtäcke behöver inte innebära att stoet utvecklat eksem men bör ge en signal om att risken finns.
 

I den artikeln, som är 10 år gammal, konstateras en ärftlighet på 14 % baserat på en enkät-studie. Inte tillräckligt underlag för att säga så definitivt "ja, det är det", i mitt tycke.

Man har kämpat vidare med att leta efter generna bakom eksemet, men inte kommit mycket längre.

Anledningen till att jag är gnälligt-skeptisk är att man kämpar lika mycket, troligen mer, för att förstå hur allergi/autoimmuna sjukdomar uppstår hos människor. Och man har inte haft några större genombrott.

Vi har inte det slutgiltiga svaret ännu, och rent genetiskt är det nog inte så enkelt. Hästarna på Island är en extremt isolerad population och det finns förmodligen fler faktorer som spelar roll.

Jag tycker ändå det är onödigt att avla på indivier med eksem.
 
Jag personligen förstår inte att man tar risken att utsätta ett djur för
I den artikeln, som är 10 år gammal, konstateras en ärftlighet på 14 % baserat på en enkät-studie. Inte tillräckligt underlag för att säga så definitivt "ja, det är det", i mitt tycke.

Man har kämpat vidare med att leta efter generna bakom eksemet, men inte kommit mycket längre.

Anledningen till att jag är gnälligt-skeptisk är att man kämpar lika mycket, troligen mer, för att förstå hur allergi/autoimmuna sjukdomar uppstår hos människor. Och man har inte haft några större genombrott.

Vi har inte det slutgiltiga svaret ännu, och rent genetiskt är det nog inte så enkelt. Hästarna på Island är en extremt isolerad population och det finns förmodligen fler faktorer som spelar roll.

Jag tycker ändå det är onödigt att avla på indivier med eksem.
Fast det är ju inte som att det finnas särskilt mycket som talar mot studien. Tvärtom. Och så länge det är så måste jag tycka det är enkelt.
 
Ca 50% av alla islandsimporter får eksem, ca 14% är ärftligt, enligt studien (av eksemhästarna då, antar jag, vilket bör utgöra ca 7% av importerna).

Ett mål bör väl då vara att minimera antalet importer, vilket ju inte är gjort i en handvändning utan krävs en bra och stabil avel i länderna utanför Island. Nu är vi på god väg, men vi har ju varit i stort behov av att importera bra avelsmaterial för att nå en bra avelsnivå.

Att utesluta svenskfödda med eksem ser jag som en självklarhet, men hellre att avla på en import med eksem (med viss hänsyn till miljöfaktorer osv) än att importera ännu en och hoppas på det bästa.

Sen är det ju i dagsläget många som alltid täckar sina islandsimporter under sommaren, i förebyggande syfte. Idag har vi ju betydligt mer kunskap om eksem och förebyggande åtgärder än man hade runt 90-talet, t.ex.

Men ja, det är väl bra att försöka utesluta individer med eksem ur aveln och inte avla på eksemhästar "i onödan".
 
Det finns så många olika eksem så det är inte så enkelt. Vi fick en genom gång av det på avelsmötet i höstas. För sommareksem är arvbarheten 0,3 dvs 30% beror på arv och 70% beror på miljön. Och det var så mycket olika markörer inblandade så det var svart att säga vad som är vad och svart att forskar på. Alla som klia är ju inte heller bara allergisk för knott. Andra raser med eksem har mycket större avbarhet som tex Friser. Så det är mycket svart. Eksem/allergi kan även som visa andra faktorer hoppa över generationer.
Så idag vet vi inte vilket eksem som är arv och vilket som bero på miljö. '
Vi har eksem ston i avel som har fått eksem efter ett antal föl och vi håller det inte hemligt men ingen av våra har Knott eksem. De är testade och behandlade och den ena är nu nästan " frisk" och går utan täcke.
Eksem/allergi är inte så enkelt.
 
Förresten, kanske en dum fråga men förekommer eksem på Island?
Någon enstaka häst antar jag har det, som i vilken population som helst, men i någon större omfattning?
 
Det finns så många olika eksem så det är inte så enkelt. Vi fick en genom gång av det på avelsmötet i höstas. För sommareksem är arvbarheten 0,3 dvs 30% beror på arv och 70% beror på miljön. Och det var så mycket olika markörer inblandade så det var svart att säga vad som är vad och svart att forskar på. Alla som klia är ju inte heller bara allergisk för knott. Andra raser med eksem har mycket större avbarhet som tex Friser. Så det är mycket svart. Eksem/allergi kan även som visa andra faktorer hoppa över generationer.
Så idag vet vi inte vilket eksem som är arv och vilket som bero på miljö. '
Vi har eksem ston i avel som har fått eksem efter ett antal föl och vi håller det inte hemligt men ingen av våra har Knott eksem. De är testade och behandlade och den ena är nu nästan " frisk" och går utan täcke.
Eksem/allergi är inte så enkelt.
Fast varför tar man ens risken undrar jag? Det är en helt ärligt ställd fråga. Inte alls att jag söker konflikt, men det här är något jag inte förstår.
 
För att stoet är bra och inte gett allergi vidare tex. Vår Dád fick sin allergi efter 8 år i Sverige då hade hon redan fått föl och blivit väldig tävlingsmeriterat. Skvisa fick med sin sent och hade ett antal lovande avkommor och nej vi har inte hittat ston som har den stammen, färgen och de meriter som Dád tex har.
Sen att du inte förstå det är ju upp till dig. Vi och många andra har gjord valet. Finns massa toppston som tex Von och Hatid som har eksem och spottat ut massa toppavkommor och alla utan eksem/allergi.
 
För att stoet är bra och inte gett allergi vidare tex. Vår Dád fick sin allergi efter 8 år i Sverige då hade hon redan fått föl och blivit väldig tävlingsmeriterat. Skvisa fick med sin sent och hade ett antal lovande avkommor och nej vi har inte hittat ston som har den stammen, färgen och de meriter som Dád tex har.
Sen att du inte förstå det är ju upp till dig. Vi och många andra har gjord valet. Finns massa toppston som tex Von och Hatid som har eksem och spottat ut massa toppavkommor och alla utan eksem/allergi.
Det var som sagt bara en fråga.
 
Ja fast studier har ju i även påvisat att hästar som vistats i Sverige längre än 7 år har kunnat påvisa eksem och då har beståndet ökat till hela 78%.
Vad man inte kan veta om avkommor till dessa hästar, är huruvida de lämnar avkommor med eksem eftersom detta inte kunnat påvisas i rakt nedstigande led.
 
Min personliga åsikt i frågan:

Det finns väldigt gott om hästar av god kvalitet.
Det produceras väldigt många hästar.

Varför välja en individ med en känd defekt, när det finns gott om fina hästar utan känd defekt?

Jag har ett sto, import.
Hon var dräktig när jag köpte henne, fick en trevlig avkomma (som jag inte har kvar). Stoet utvecklade eksem under dräktigheten.
Skulle inte falla mig in att avla på henne igen trots att jag äger en hingst som varit kul att använda (en BLUP-hingst e. Kynnir, som nu är fem år och måste visas om han ska få fortsätta användas; kommer i stället att låta kastrera honom i höst eftersom han är så liten till växten och jag tror inte att gångarterna riktigt räcker till).
 
För det finns faktisk inte så extremt många bra ston som jag hade velat avla på därför väljer vi våra, har till och med köpt tillbaka Dád för hennes avkommor är så härliga. och var hade vi varit idag utan tex Vons avkommor de har betyd extremt mycket för svensk avel. Däremot ska det inte hållas hemligt när man sälja en avkomma att stoet har en allergi. Många gör det ju tyvärr med ston som har andra defekter som inte syns så väl som allergi gör. Fast vår Skvisa ser man inte på att hon har en allergi nu när hon är behandlat. Och om det nu inte går i arv varför ska jag då väljer bort mitt sto är nästa fråga. Artros, bettfel, lynnes problem, muskelsjukdomar och mycket mer har ju med en arvbarhet på samma nivå som allergi. Det pratas det nästan aldrig om då det inte syns på samma sätt.
 
Jag avlar på ett eksemsto, som jag tycker lämnar väldigt väldigt trevliga hästar. Två rör sig riktigt fint och är väldigt trevliga, den tredje är en medelmåtta men med ett psyke som är superstabilt (som treåring!). Den dagen någon av dem kliar sig har stoet fått sitt sista föl, och jag gör inget extra för att skona avkommorna.

Mitt eksemsto utvecklade eksem efter att i flera veckor gått ensam med och ständigt blivit jagad av en hingst. Inget tecken på eksem före men förfärlig när hon kom hem. Detta var efter 4 somrar i Sverige. Idag är hon rätt behandlad helt symptomfri. Jag pratade med en veterinär för ett par veckor sedan som sade att stoet förmodligen inte alls har vanlig eksem (vad nu det är) utan bara en "reaktion från stressen". Skillnaden vet jag inte, vi pratade bara kort eftersom nästa patient kom in. Hon verkade i alla fall tycka att det är skillnad på eksem och eksem, och så vitt jag vet är den här veterinären duktig på eksem.

Jag tycker att det inte är helt svart eller vitt.
 

Liknande trådar

Avel Kanske finns en tråd om det här och i sådana fall ber jag om ursäkt. Men hur ser ni andra på det här med att avla på individer med WFFS...
2
Svar
37
· Visningar
3 178
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Jag håller på att gå under totalt. Jag har ett fantastiskt fint islandssto f -09 som jag köpte när hon var 2 mån gammal. Hon är helt...
2
Svar
21
· Visningar
2 466
Senast: elfi
·
S
Hästvård Jaa, jag har ju fått en eksem häst hit hem, och jag har absolut noll erfarenhet av detta. Inte så bra kombination kanske: eksemhäst +...
2
Svar
20
· Visningar
5 112
Senast: Simply me
·
Avel Då en häst jag tidigare skött fick spatt och ännu används i avel så blev jag lite nyfiken och började forska mer på denna sjukdom...
Svar
2
· Visningar
1 093
Senast: Welsh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp