Avla på eksemhäst?

Jag tror du missade det otrevliga påståendet i svaret: "Sen att du inte förstå det är ju upp till dig."

Det är inte bara ett svar.

Ah, den meningen missade jag. My bad ;)
Å andra sidan ÄR detta ett känsligt ämne för många, det är lite svårt att vara nyanserad när nästan alla andra är svartvita.
Ingen ursäkt men kanske en förklaring.
 
Ah, den meningen missade jag. My bad ;)
Å andra sidan ÄR detta ett känsligt ämne för många, det är lite svårt att vara nyanserad när nästan alla andra är svartvita.
Ingen ursäkt men kanske en förklaring.
Det är superkänsligt, men därför ännu viktigare att det faktiskt diskuteras, och då med en vettig ton så man kan komma någonstans. Annars står man där och kastar paj utan att nå någonstans.
 
Det är superkänsligt, men därför ännu viktigare att det faktiskt diskuteras, och då med en vettig ton så man kan komma någonstans. Annars står man där och kastar paj utan att nå någonstans.

I den uppgiften har vi alla ansvar att även ha överseende. Lite som i trafiken, defensiv körning så kommer förhoppningsvis även våghalsarna undan utan att råka illa ut :)
 
I den uppgiften har vi alla ansvar att även ha överseende. Lite som i trafiken, defensiv körning så kommer förhoppningsvis även våghalsarna undan utan att råka illa ut :)
Ansvaret att uppföra sig måste ligga på alla parter. Men visst får man tåla lite i en debatt.
 
Jag är krass i min åsikt, vilket förmodligen kommer väcka ont blod. Som tidigare nämnts är eksem en komplicerad åkomma, varför jag anser att man bör utesluta all avel på individer med eksem och att man förhoppningsvis får bukt med denna förfärliga situation för den individ som är/blir drabbad. Det är i mina ögon en bra början, kanske besitter en eksemhäst alla möjliga bra egenskaper. Men dessa går aldrig att mäta kontra med det lidande som ev efterkommande i ledet får uppleva.
 
Jag är krass i min åsikt, vilket förmodligen kommer väcka ont blod. Som tidigare nämnts är eksem en komplicerad åkomma, varför jag anser att man bör utesluta all avel på individer med eksem och att man förhoppningsvis får bukt med denna förfärliga situation för den individ som är/blir drabbad. Det är i mina ögon en bra början, kanske besitter en eksemhäst alla möjliga bra egenskaper. Men dessa går aldrig att mäta kontra med det lidande som ev efterkommande i ledet får uppleva.
Jag har full förståelse för den synpunkten, som jag ser det är det ju dock i så fall bättre att minska ned på importen från Island. Att långsiktigt se till att ha nog bra och brett avelsmaterial i Sverige för att slippa importera i större skala. Det är ju en betydligt större del av islandsimporterna som utvecklar eksem än avkommor efter ett islandsfött eksemsto, så målet borde ju snarare vara att så småningom kunna undvika att ta hem hästar från Island. Ska det vara möjligt så måste vi bygga upp en bra och stabil avelsbas här, och det skulle vara omöjligt utan importer och skulle alla importer som vid något tillfälle visat eksemtendenser uteslutas ur aveln skulle vi inte haft många importer kvar att använda.
 
Min veterinär berättade att det satsades stora summor på/från Island på sensibilisering (heter det väl?) Vaccin mot eksem. Just för att Island vill fortsätta kunna exportera sina fina hästar. Hen berättade att vaccinet spåddes bli riktigt bra om ca 2-3 år, nu är det inte ännu jättebra, då det finns så många arter av svidknott. Det ska bli mkt spännande att följa, oavsett om man väljer att avla på vaccinerade hästar lr inte.
 
Jag har full förståelse för den synpunkten, som jag ser det är det ju dock i så fall bättre att minska ned på importen från Island. Att långsiktigt se till att ha nog bra och brett avelsmaterial i Sverige för att slippa importera i större skala. Det är ju en betydligt större del av islandsimporterna som utvecklar eksem än avkommor efter ett islandsfött eksemsto, så målet borde ju snarare vara att så småningom kunna undvika att ta hem hästar från Island. Ska det vara möjligt så måste vi bygga upp en bra och stabil avelsbas här, och det skulle vara omöjligt utan importer och skulle alla importer som vid något tillfälle visat eksemtendenser uteslutas ur aveln skulle vi inte haft många importer kvar att använda.

Jag håller med dig i grund.
Pga att det är så vanligt att Islandsimporterade hästar utvecklar eksem även efter lång tid i Sverige, ser jag importen som ett problem i sig.
Men som sagt, att avla på hästar man vet har eksem tycker jag är onödigt.
Sommareksem är med på JBV defekt-lista, vilket i stort sett torde innebära förbud att avla på individer med eksem.
Och hingstar med eksem är ju inte tillåtna att använda i Islandshästavel i Sverige; det jag är korkad nog att inte förstå är varför det ska vara tillåtet med eksemdrabbade ston i avel.

Det finns större chans att få eksemfri häst om man köper svenskfött. Dessutom är priserna rätt OK för svenskfödda också - när man bakar in importkostnaden i ekvationen.

I mina ögon är "vettiga" importskäl antingen bra avelsmaterial som tillför något till gen-poolen, eller extrem tävlingstalang.
Hobbyhästar finns det gott om svenskfödda.
 
Jag håller med dig i grund.
Pga att det är så vanligt att Islandsimporterade hästar utvecklar eksem även efter lång tid i Sverige, ser jag importen som ett problem i sig.
Men som sagt, att avla på hästar man vet har eksem tycker jag är onödigt.
Sommareksem är med på JBV defekt-lista, vilket i stort sett torde innebära förbud att avla på individer med eksem.
Och hingstar med eksem är ju inte tillåtna att använda i Islandshästavel i Sverige; det jag är korkad nog att inte förstå är varför det ska vara tillåtet med eksemdrabbade ston i avel.

Det finns större chans att få eksemfri häst om man köper svenskfött. Dessutom är priserna rätt OK för svenskfödda också - när man bakar in importkostnaden i ekvationen.

I mina ögon är "vettiga" importskäl antingen bra avelsmaterial som tillför något till gen-poolen, eller extrem tävlingstalang.
Hobbyhästar finns det gott om svenskfödda.
Absolut, där håller jag med. Jag ser importen på samma sätt, hobbyhästar finns det ingen anledning till att importera. Lite sett till eksemrisken hos importer är det också anledningen till att jag hellre avlar på ett redan importerat sto med eksem än importerar ett nytt sto som också löper hög risk att få eksem, eller lovande unghäst för den delen också.

Sen finns det ju givetvis en ekonomisk aspekt i det hela också, alla har inte råd att köpa in bra, svenskfött (eller importera) stomaterial för att en import fått eksem som med stor sannolikhet inte är ärftlig.

Som sagt så ja, jag tycker att man ska undvika att avla på eksem, men jag ser det lite mer långsiktigt, det är tyvärr inget hållbart quick-fix för de flesta.
 
Jag håller med dig i grund.
Pga att det är så vanligt att Islandsimporterade hästar utvecklar eksem även efter lång tid i Sverige, ser jag importen som ett problem i sig.
Men som sagt, att avla på hästar man vet har eksem tycker jag är onödigt.
Sommareksem är med på JBV defekt-lista, vilket i stort sett torde innebära förbud att avla på individer med eksem.
Och hingstar med eksem är ju inte tillåtna att använda i Islandshästavel i Sverige; det jag är korkad nog att inte förstå är varför det ska vara tillåtet med eksemdrabbade ston i avel.

Det finns större chans att få eksemfri häst om man köper svenskfött. Dessutom är priserna rätt OK för svenskfödda också - när man bakar in importkostnaden i ekvationen.

I mina ögon är "vettiga" importskäl antingen bra avelsmaterial som tillför något till gen-poolen, eller extrem tävlingstalang.
Hobbyhästar finns det gott om svenskfödda.
Jo det är konstigt nog tillåtet att använda hingst med eksem, men hingstägarna måste upplysa om att vald hingst har eksem. Nu finns det ju inga hingstar med eksem, så problemet är ju löst. ;)
 
  • Gilla
Reactions: Tyr
Jo det är konstigt nog tillåtet att använda hingst med eksem, men hingstägarna måste upplysa om att vald hingst har eksem. Nu finns det ju inga hingstar med eksem, så problemet är ju löst. ;)
Var på hingstfestival för några år sedan, några av hingstarna hade väldigt ont om tagel, men såklart inte eksem. Inte som det talas högt om i alla fall.
 
Jag avlar på ett eksemsto, som jag tycker lämnar väldigt väldigt trevliga hästar. Två rör sig riktigt fint och är väldigt trevliga, den tredje är en medelmåtta men med ett psyke som är superstabilt (som treåring!). Den dagen någon av dem kliar sig har stoet fått sitt sista föl, och jag gör inget extra för att skona avkommorna.

Mitt eksemsto utvecklade eksem efter att i flera veckor gått ensam med och ständigt blivit jagad av en hingst. Inget tecken på eksem före men förfärlig när hon kom hem. Detta var efter 4 somrar i Sverige. Idag är hon rätt behandlad helt symptomfri. Jag pratade med en veterinär för ett par veckor sedan som sade att stoet förmodligen inte alls har vanlig eksem (vad nu det är) utan bara en "reaktion från stressen". Skillnaden vet jag inte, vi pratade bara kort eftersom nästa patient kom in. Hon verkade i alla fall tycka att det är skillnad på eksem och eksem, och så vitt jag vet är den här veterinären duktig på eksem.

Jag tycker att det inte är helt svart eller vitt.
Mitt förra sto, dalla, utvecklade exem efter en betäckningsskada..
Så håller helt med dig om att allt inte är svart eller vitt.
 
Min veterinär berättade att det satsades stora summor på/från Island på sensibilisering (heter det väl?) Vaccin mot eksem. Just för att Island vill fortsätta kunna exportera sina fina hästar. Hen berättade att vaccinet spåddes bli riktigt bra om ca 2-3 år, nu är det inte ännu jättebra, då det finns så många arter av svidknott. Det ska bli mkt spännande att följa, oavsett om man väljer att avla på vaccinerade hästar lr inte.

Nu bero inte allt eksem på just knott så det hjälper föga att ta fram vaccin mot bara det. Av alla hästar vi har testat var bara en positiv för knott.
 
Nu bero inte allt eksem på just knott så det hjälper föga att ta fram vaccin mot bara det. Av alla hästar vi har testat var bara en positiv för knott.
Å andra sidan är de testerna, i alla fall på människa, inte särskilt tillförlitliga. Det är i alla fall vad jag upplystes om inför hyposesibilisering.
 
Nu bero inte allt eksem på just knott så det hjälper föga att ta fram vaccin mot bara det. Av alla hästar vi har testat var bara en positiv för knott.
Så är det ju. Och jag kanske inte fick all info om alla eksemutlösare men jag fattade det som att Islands pengar satsades just på eksem pga knott, då det är knotten som inte finns på Island. Men det kan ju finnas annat som skiljer, och är identifietat, och som finns som vaccin för sensibilisering. Men jag tror, precis som veterinären sa, att detta kommer bli jättestort.
 

Liknande trådar

Avel Kanske finns en tråd om det här och i sådana fall ber jag om ursäkt. Men hur ser ni andra på det här med att avla på individer med WFFS...
2
Svar
37
· Visningar
3 161
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Jag håller på att gå under totalt. Jag har ett fantastiskt fint islandssto f -09 som jag köpte när hon var 2 mån gammal. Hon är helt...
2
Svar
21
· Visningar
2 460
Senast: elfi
·
S
Hästvård Jaa, jag har ju fått en eksem häst hit hem, och jag har absolut noll erfarenhet av detta. Inte så bra kombination kanske: eksemhäst +...
2
Svar
20
· Visningar
5 095
Senast: Simply me
·
Avel Då en häst jag tidigare skött fick spatt och ännu används i avel så blev jag lite nyfiken och började forska mer på denna sjukdom...
Svar
2
· Visningar
1 087
Senast: Welsh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp