Avla på eksemhäst?

Å andra sidan är de testerna, i alla fall på människa, inte särskilt tillförlitliga. Det är i alla fall vad jag upplystes om inför hyposesibilisering.

De är tillräcklig säker att man faktisk lägger mycket pengar i hyposensibilisering hos människor och det används mer och mer. De flesta stora sjukhus och till och med egen av delning för dessa patienter. Sen funkar det inte för alla allergier. Det fungera väldig bra på tex kvalster och en del pollen. Och det funkar bäst om man inte har för många allergier på en gång.
 
De är tillräcklig säker att man faktisk lägger mycket pengar i hyposensibilisering hos människor och det används mer och mer. De flesta stora sjukhus och till och med egen av delning för dessa patienter. Sen funkar det inte för alla allergier. Det fungera väldig bra på tex kvalster och en del pollen. Och det funkar bäst om man inte har för många allergier på en gång.
Mina prover visar i stort sett tvärtemot min upplevda allergi - och jag fick hyposensibilisering beviljad ändå, just för att proverna kan visa tokigt, så na, så bombsäkra verkar de inte vara. (Och de sköterskor/läkare jag pratade med tyckte inte att det var särskilt unikt eller märkligt.) Och ja, jag vet att sjukhus har egna avdelningar för det, jag har ju varit på en sån.
 
Mina prover visar i stort sett tvärtemot min upplevda allergi - och jag fick hyposensibilisering beviljad ändå, just för att proverna kan visa tokigt, så na, så bombsäkra verkar de inte vara. (Och de sköterskor/läkare jag pratade med tyckte inte att det var särskilt unikt eller märkligt.) Och ja, jag vet att sjukhus har egna avdelningar för det, jag har ju varit på en sån.
Och det är inte heller konstig, korsreaktioner gissa jag på. har man en typ av allergi kan man även reagera på andra ämnen vid tester,de hör ihop. Det är så man testa på häst bland annat när man inte kan testa för allt.
 
Och det är inte heller konstig, korsreaktioner gissa jag på. har man en typ av allergi kan man även reagera på andra ämnen vid tester,de hör ihop. Det är så man testa på häst bland annat när man inte kan testa för allt.
Precis, testen är inte särskilt säkra, precis som jag skrev.
 
Precis, testen är inte särskilt säkra, precis som jag skrev.[/QUOTE
Bara man få korsreaktioner betyder det inte att testen inte fungera. Rektionerna är kända och någon man använder i utredningar av allergier. Och som använd för att tex hitta en allergen som man inte kan testa för men som personen säger att de reagera på.
 
Jag har full förståelse för den synpunkten, som jag ser det är det ju dock i så fall bättre att minska ned på importen från Island. Att långsiktigt se till att ha nog bra och brett avelsmaterial i Sverige för att slippa importera i större skala. Det är ju en betydligt större del av islandsimporterna som utvecklar eksem än avkommor efter ett islandsfött eksemsto, så målet borde ju snarare vara att så småningom kunna undvika att ta hem hästar från Island. Ska det vara möjligt så måste vi bygga upp en bra och stabil avelsbas här, och det skulle vara omöjligt utan importer och skulle alla importer som vid något tillfälle visat eksemtendenser uteslutas ur aveln skulle vi inte haft många importer kvar att använda.
De generna som kommer in finns väl redan här? De är ju alla släkt mer eller mindre?
 
Att svaren är så olika är för det är korsreaktioner som är helt normal och även någon som man vill har få då det hjälper att få fram svar på visa allergier som man inte kan testa för än. Testerna är inte 100% men de ger ändå en ganska tydlig bild av vilka allergier man har eller vad man kanske även bör vara försiktig med då de kan trigga nya allergier. Nu kvitta det för vi är olika insatta i ämnet och vi har olika uppfattningar om användning av allergi hästar. Jag tycker för mig själv att aveln på hästar med fång, artros och konstig lynne är långt mycket värre än avel på en häst med allergi som har så pass lågt arvbarhet. Titta ut på mina hyposensibilisering ston som mår utmärkt utan symptom fast det är fullt med pollen och de går i högt gräs (kvalster). Och tänker fortsätta att avla på dem då alla avkommor är friska. Ingen av dem har reagerat på knott i testerna och inte heller korsreaktioner. Och fundera då även på vilka hästar man ska utesluta ur aveln och vad man ska kalla eksem.
 
Att svaren är så olika är för det är korsreaktioner som är helt normal och även någon som man vill har få då det hjälper att få fram svar på visa allergier som man inte kan testa för än. Testerna är inte 100% men de ger ändå en ganska tydlig bild av vilka allergier man har eller vad man kanske även bör vara försiktig med då de kan trigga nya allergier. Nu kvitta det för vi är olika insatta i ämnet och vi har olika uppfattningar om användning av allergi hästar. Jag tycker för mig själv att aveln på hästar med fång, artros och konstig lynne är långt mycket värre än avel på en häst med allergi som har så pass lågt arvbarhet. Titta ut på mina hyposensibilisering ston som mår utmärkt utan symptom fast det är fullt med pollen och de går i högt gräs (kvalster). Och tänker fortsätta att avla på dem då alla avkommor är friska. Ingen av dem har reagerat på knott i testerna och inte heller korsreaktioner. Och fundera då även på vilka hästar man ska utesluta ur aveln och vad man ska kalla eksem.

Jag tycker att du har en viktig poäng: det finns fler fel som borde stoppa avel.
Fång: avlar man verkligen på fång-hästar?! Kan se förlossningsfång som möjligt undantag eftersom det verkar vara en toxisk effekt av att efterbörden inte kommer ut och verkar så långt jag förstått inte ge kronisk fång-bild, medan "överfodringsfång" i mina ögon är betydligt värre.
Artros: håller helt med om att tidig artros borde diskvalificera en häst från att användas i avel. Trots det ser man ju med jämna mellanrum salu-annonser om ston (dock sällan islänningar) som säljs som avelshästar pga artros som leder till att de inte håller för ridning.
Lynne: absolut, även om arvbarheten där går att diskutera.

Egentligen faller de saker du tar upp inom ramen för vad jag möjligen inkluderade: varför avla på en defekt individ när det finns gott om friska individer?
Skillnad om exempelvis nedsatt hållbarhet för ridning är resultatet av en yttre skada.
 
Att svaren är så olika är för det är korsreaktioner som är helt normal och även någon som man vill har få då det hjälper att få fram svar på visa allergier som man inte kan testa för än. Testerna är inte 100% men de ger ändå en ganska tydlig bild av vilka allergier man har eller vad man kanske även bör vara försiktig med då de kan trigga nya allergier. Nu kvitta det för vi är olika insatta i ämnet och vi har olika uppfattningar om användning av allergi hästar. Jag tycker för mig själv att aveln på hästar med fång, artros och konstig lynne är långt mycket värre än avel på en häst med allergi som har så pass lågt arvbarhet. Titta ut på mina hyposensibilisering ston som mår utmärkt utan symptom fast det är fullt med pollen och de går i högt gräs (kvalster). Och tänker fortsätta att avla på dem då alla avkommor är friska. Ingen av dem har reagerat på knott i testerna och inte heller korsreaktioner. Och fundera då även på vilka hästar man ska utesluta ur aveln och vad man ska kalla eksem.
Fast att jämföra med avel på andra fel är ju inte fruktbart. De kanske ju för övrigt ha samma utgångspunkt som du. De tycker de har stor kunskap om felet det som gör det ok, de tycker sig se att deras häst inte nedärver det? Sen tycker inte jag att det är ok med det du räknar upp, men vill bara ge en annan bild.
Jag förstår om du känner dig angripen men är det inte bättre att sprida den kunskap du säger dig ha än att gå I försvar och säga att det inte är någon idé att diskutera pga olika kunskapsnivå?
Sen förstår jag inte hur du kan anse att allergitester ger en tydlig bild. En fingervisning möjligtvis, sen kan man ju tycka att det är gott nog.
Sen är väl hyposesibilisering toppen om/när det funkar, men å andra sidan så är det inte ovanligt att effekten avtar med åren och ärftligheten förekommer ju ändå, sen är ärftligheten inget man kan avgöra genom att titta på några egna hästar och den kan ju dyka upp när som helst i livet så risken finns ju fortfarande att avkommorna insjuknar.

Och det är inte så att jag fördömer dig eller er avel, jag är bara nyfiken på resonemangen och kanske kan jag lära mig något nytt.
 
Nu har jag ganska stor kunskap om avbarheten på de saker jag ta upp och även om arvarheten för eksem som just på islandshäst inte är hög den är tex mer än dubbel så hög hos Friserhästarna där man verkligen kan säga att ja det är är ärftlig. Just som tex man kan säga att visa lösa benbitar har en högre arvbarhet än andra. Jag har väldigt stor kunskap vad gäller avel inte bara på islandshästar och håller mig uppdaterat mycket vad gäller forskningen inte bara i sverige. Och då inte bara häst. Hyposensibilisering som fungerat bruka inte vålla problem för just den genen men det kan så klart uppstå andra allergier. Sen är det inte så enkelt bara utan en utlösande faktor för visa sjukdomar där även allergi ingår kan tex vara stress. Och då kanske det inte heller är arv. Har jag nu förklarat mina tankar. Arvbarheten bör visa sig ganska snabbt hos individer då svenskfödda/född utanför hästar bruka få eksem redan sitt första/andra levnadsår. I alla fall de som verka har någon form av arv inblandat. Precis som lösa benbitar eller andra ärftliga defekter som nästa alla kommer/visa sig under individens första levnadsår eller andra om de ev blir utsatt för tex allergenet sent, så just ärftliga defekter på avkommor bör inte visa sig sent i livet, ok finns några enstaka som kan hoppa över en generation men dessa är i för sig extremt svåra att skydda sig mot om man inte haft stammen i sin avel länge. Det är inte enkelt med arv och speciellt på allergier. Sen prata vi ju alltid om knott vad gäller eksem. Så jag kanske inte ens ska räkna de vi har testat då för ingen av dem reagera på insekter. Jag känner mig inte angripen jag har gjord mitt val och jag stå för det och prata om det öppet. Men jag vill öppna upp ögon och tankar att frågan inte bara är ja eller nej.
 
Huruvida man har ganska stor, eller stor, eller kunskap ö.h.t. är det andra som avgör. Är man kunnig så brukar det framgå av det man skriver utan att man behöver påpeka sin egen förträfflighet flera ggr i skriven text.
 
Huruvida man har ganska stor, eller stor, eller kunskap ö.h.t. är det andra som avgör. Är man kunnig så brukar det framgå av det man skriver utan att man behöver påpeka sin egen förträfflighet flera ggr i skriven text.
Håller till viss del med, även om jag tycker det är bra när man berättar om sin erfarenhet. Ofta väljer människor att titta på de resultat som går i linje med ens egna åsikter som mer sanna.
 

Liknande trådar

Avel Kanske finns en tråd om det här och i sådana fall ber jag om ursäkt. Men hur ser ni andra på det här med att avla på individer med WFFS...
2
Svar
37
· Visningar
3 178
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Jag håller på att gå under totalt. Jag har ett fantastiskt fint islandssto f -09 som jag köpte när hon var 2 mån gammal. Hon är helt...
2
Svar
21
· Visningar
2 466
Senast: elfi
·
S
Hästvård Jaa, jag har ju fått en eksem häst hit hem, och jag har absolut noll erfarenhet av detta. Inte så bra kombination kanske: eksemhäst +...
2
Svar
20
· Visningar
5 112
Senast: Simply me
·
Avel Då en häst jag tidigare skött fick spatt och ännu används i avel så blev jag lite nyfiken och började forska mer på denna sjukdom...
Svar
2
· Visningar
1 093
Senast: Welsh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Dejtingtråden del 37
  • Hitta tillbaka till varann?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp skäller på män
  • bandage på katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp