Avlivat fölet, hur gör jag med stoet?

superstar

Trådstartare
Avlivar min drygt tre månader gamla fölunge idag. Det görs på klinik och stoet står kvar där några timmar för att förstå vad som hänt. När hon kommer hem kommer hon att stå på box över natten och sen släppas ut på bete i morgon. Hur gör jag bäst för att undvika risken för juverinflammation?
 
Nej vad tråkigt, beklagar din förlust.

Angående stoet tänker jag att rörelse är nog det allra bästa och kanske inte för kraftigt bête/kraftfoder så att hon lättare sinar.
 
Avlivar min drygt tre månader gamla fölunge idag. Det görs på klinik och stoet står kvar där några timmar för att förstå vad som hänt. När hon kommer hem kommer hon att stå på box över natten och sen släppas ut på bete i morgon. Hur gör jag bäst för att undvika risken för juverinflammation?

Så fruktansvärt. Jag förlorade min månadsgamla fölunge och jag släppte ut mamman på bete. Mjölkade ur varje dag men bara lite åt gången. Nu fick hon tyvärr juverinflammation ändå eftersom hon slog mycket när vi försökte mjölka.

Tänker på dig.
 
Avlivar min drygt tre månader gamla fölunge idag. Det görs på klinik och stoet står kvar där några timmar för att förstå vad som hänt. När hon kommer hem kommer hon att stå på box över natten och sen släppas ut på bete i morgon. Hur gör jag bäst för att undvika risken för juverinflammation?
Var i samma sits själv för två veckor sedan. Släppte ut på magert bete, mjölkade inte ur (stimulerar bara) och höll koll på tempen. Det har gått bra, hon har sinat nu och ska släppas ut på bra bete. Riktigt tunn, så det var jobbigt att inte kunna fodra på....

Beklagar med fölet.
 
Var i samma sits själv för två veckor sedan. Släppte ut på magert bete, mjölkade inte ur (stimulerar bara) och höll koll på tempen. Det har gått bra, hon har sinat nu och ska släppas ut på bra bete. Riktigt tunn, så det var jobbigt att inte kunna fodra på....

Beklagar med fölet.

De flesta rekommenderar att mjölka ur lite. De kanske sinar långsammare men risken för inflammation minskar avsevärt.
 
Tänkte lätta på allra värsta trycket om det behövs. Hur många gånger om dagen ska man tänka att man håller koll? Hon är också riktigt tunn och betet är väl inte det magraste men såhär sent på säsongen knappast jättekraftigt heller?
 
Kanske ska se om hon kan få sällskap i en magrare hage... Motion blir svårt då hon stått på box en dryg månad men får göra en avvägning.
 
Tänkte lätta på allra värsta trycket om det behövs. Hur många gånger om dagen ska man tänka att man håller koll? Hon är också riktigt tunn och betet är väl inte det magraste men såhär sent på säsongen knappast jättekraftigt heller?
Vi gjorde det morgon och kväll. Jag tror inte du behöver oroa dig för för kraftigt bete nu. Jag släppte min på bete typ 7 juni och det var ganska kraftigt men inget som gjorde varken till eller från. Har du funderingar eller så får du gärna pma. Vet vad du går igenom.

Det tog mitt sto tre dygn att lämna fölet.
 
Jag är ledsen att resultatet blev avlivning.

Jag har tyvärr inga som helst förslag. Veterinärerna borde veta hur du ska göra, kanske ge medicin. Jag har för mig att det ska finnas till människa.
 
Min erfarenhet är att bara mjölka ur om det är absolut nödvändigt. Om stoet får vara ute och rör sig kommer mjölken att komma ut av sig själv tills trycket i juvret släpper.
Rör inte stoet sig så kan man mjölka ur något lite. Men i alla fall jag har varit med om har det inte behövts och inget sto har heller fått inflammation.
 
När jag har vant av föl har jag tagit bort kraftfodret i en vecka och inte petat på juvret, bara hållit koll. Det spända gick över efter några dagar, och det blev aldrig några juverinflammationer.
 
Tack alla! Det är så tragiskt, sån mardröm. Ringde kliniken vid 19 och frågade när jag skulle hämta stoet och vi bestämde att hon blir kvar till i morrn då hon fortfarande pysslade med fölis. Sen kommer hon få gå ut i stor kuperad hage, jobba upp lite grundkondition och äta upp sig i hull :heart
 
Tack alla! Det är så tragiskt, sån mardröm. Ringde kliniken vid 19 och frågade när jag skulle hämta stoet och vi bestämde att hon blir kvar till i morrn då hon fortfarande pysslade med fölis. Sen kommer hon få gå ut i stor kuperad hage, jobba upp lite grundkondition och äta upp sig i hull :heart

Jag förstår dig precis. Det är så otroligt tragiskt. Tänkte på er hela kvällen igår.
 
Hämtade hem mamman i morse, hon var orolig inne på kliniken men helt lugn här hemma. Juvret är enormt! Jag trodde inte det kunde bli så stort :crazy: Ur den ena halvan läcker det av sig själv när hon går, den andra känns hårdare och utan läckage så där lättade jag lite grann genom att trycka ut ett par "sprut". Fattas bara juverinflammation nu också... Får se hur det ser ut ikväll. Min stackars häst :cry::cry::cry:
 
Jag lider med dig och Kotten!
Fyfan så jävla orättvist.
Jag håller tumme stenhårt för att hon ska slippa alla komplikationer nu
 
Hämtade hem mamman i morse, hon var orolig inne på kliniken men helt lugn här hemma. Juvret är enormt! Jag trodde inte det kunde bli så stort :crazy: Ur den ena halvan läcker det av sig själv när hon går, den andra känns hårdare och utan läckage så där lättade jag lite grann genom att trycka ut ett par "sprut". Fattas bara juverinflammation nu också... Får se hur det ser ut ikväll. Min stackars häst :cry::cry::cry:
Exakt så var min också så mjölka ur henne lite! Håller verkligen tummarna att du slipper mer otur nu. Det finns en medicin som gör att mjölken rinner ur av sig själv. Hör av dig om du vill veta mer.
 

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 087
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 674
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 047
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 071
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp