Avlivning/blodspill

Hmolnberg

Trådstartare
Hej en fråga! Stallägarna har skjutit en häst i våran hage (vi fick inte veta något och vi är på väg hem från betet). En häst har redan kommit hem till gården men är livrädd obs detta har hänt samma dag. Hur kan vi få bort lukten? Dom har täckt över blodspillet med spån:(
 
Är du säker på att det är blodet som gjort hästen livrädd?

Genom åren har säkert tio hästar bultats utanför hagarna där min häst gått och det har blivit blodpölar, men varken hon eller någon av de andra hästarna har någonsin reagerat.
 
Är du säker på att det är blodet som gjort hästen livrädd?

Genom åren har säkert tio hästar bultats utanför hagarna där min häst gått och det har blivit blodpölar, men varken hon eller någon av de andra hästarna har någonsin reagerat.

Svårt att säga, jag var inte på plats när hästen gick in i hagen. Men hästen ägare tyckte han reagerade starkt!
 
Avlivade vår gammelman på stallplan, självklart täcktes blodet och ingen kunde se var utan det var bara jag som visste var det hade skett. Det gick jättebra, inga hästar brydde sig, tills en ägare fick veta var det hade skett. Självklart blev hennes häst livrädd, enligt henne en vecka efteråt. ;)
 
Avlivade vår gammelman på stallplan, självklart täcktes blodet och ingen kunde se var utan det var bara jag som visste var det hade skett. Det gick jättebra, inga hästar brydde sig, tills en ägare fick veta var det hade skett. Självklart blev hennes häst livrädd, enligt henne en vecka efteråt. ;)

Man får ju hoppas på att dom andra ej bry sig! Haha såna hästägare har man ju hört talas om! Men dom har gjort avlivningen i våran HAGE ej på stallplan :(
 
Man får ju hoppas på att dom andra ej bry sig! Haha såna hästägare har man ju hört talas om! Men dom har gjort avlivningen i våran HAGE ej på stallplan :(

Nej men här går hästarna lösa på stallplan, då vi släpper dem till stallet från hagen. Stallplan är inhägnad.
 
blodet har försvunnit ganska snabbt då vi avlivat, har iofs valt platser där jag inte behöver gå förbi. men det regnar bort ganska snabbt.
 
blodet har försvunnit ganska snabbt då vi avlivat, har iofs valt platser där jag inte behöver gå förbi. men det regnar bort ganska snabbt.

Från avlivning till att första hästen har gått in i hagen så har nog blodpölen med spån legat i hagen 2-4h. Allstå pölen med spån var kvar i hagen när hästen gick in. Stallägarna ides ej ta bort blodpölen efter sig och har rest iväg. :/
 
Från avlivning till att första hästen har gått in i hagen så har nog blodpölen med spån legat i hagen 2-4h. Allstå pölen med spån var kvar i hagen när hästen gick in. Stallägarna ides ej ta bort blodpölen efter sig och har rest iväg. :/
dumt. jag hade nog stängslat in blodpölen lite så att man slipper råka trampa i det åtminstone.
är lite svårt att ta bort en blodpöl ;). men man hade ju kunnat bulta och avbloda på en grässplätt utanför hagen.
 
Oftast ägaren som reagerar och inte hästarna. JAg har aldrig varit med om att en häst reagerat med "rädsla". Däremot kan de ju fnysa och lukta lite extra.
 
Stallägarna ides ej ta bort blodpölen efter sig och har rest iväg. :/
Hur i hela friden menar du att man ska ta bort pölen? Det sköter ju naturen bäst.

Har ALDRIG varit med om att någon häst reagerat, däremot reagerar de ju på en ljus spånfläck i hagen. En del hästar har t o m varit framme och slickat i blodet, vilket ju inte är mycket konstigare än att vi äter kött.

Det är ju absolut att föredra att ta bort i hagen, där regnar ju blodet bort och blir gödning till gräset. Den absolut bästa lösningen om man inte har spolplatta och är väldigt petig med hur man vill ha det.

Förstår inte vad ni anser att stallägaren skulle gjort, det är ju stallägaren som äger stället och bestämmer.

Fö tror jag inte de skjutit den utan bultat och avbladat.
 
Mina hästar går vanligen lösa igenom en hage på väg ut till sin hage, i första hagen har flera hästar bultats genom åren. Vi har spolat ganska länge med kallt vatten där blodet varit eftersom det annars levrar sig, inte så trevligt speciellt sommartid. I stort sett alla hästar som passerat fläcken har varit nyfikna, och många har nosat och även slickat på platsen, men ingen har varit rädd. Blodet spolas somsagt bort med kallvatten och då försvinner även lukten.
 
Om inte du hetsar upp dig borde det inte vara några problem. Det finns hästar som reagerar på blod men långt ifrån alla.
Min vita dam har tuggat på färsk älghud, slickat i sig älgblod och ville nosa på resterna efter att jag nackat tuppar (det fick hon inte jag ville inte dra ut det ur munnen på henne). Hennes dotter fick nosa på resterna efter tuppslakten och försökte smaka. Jag har stött på exakt noll hästar som jag sett reagera på blod. De två jag sett reagera tror jag snarare att det rört sig om viltlukten av att det hängt älgar på logen än blodet från desamma.
Som någon nämner ovan. En fläck ljust spån mitt ute i en välkänd hage är det mycket troligare att de reagerar på än just blodet.
 
Jag kan tänka mig att hästen som nu reagerar inte gör det p g a blodet utan för att det har kommit en massa spån i hagen. Det hade mina reagerat på direkt men blod har ingen reagerat på.
Inte minst i år då vi haft två problematiska fölningar med mycket blod i två boxar i stallet, så har ingen häst reagerat på det.
 
Hej en fråga! Stallägarna har skjutit en häst i våran hage (vi fick inte veta något och vi är på väg hem från betet). En häst har redan kommit hem till gården men är livrädd obs detta har hänt samma dag. Hur kan vi få bort lukten? Dom har täckt över blodspillet med spån:(
Låt blodet vara bara, det försvinner och jag kan nästan garantera att ingen häst reagerar på blodet. Det är ju ett sådant regnigt och blött väder också så det lär regna bort ganska så fort.
 
Är du säker på att det är blodet som gjort hästen livrädd?

Genom åren har säkert tio hästar bultats utanför hagarna där min häst gått och det har blivit blodpölar, men varken hon eller någon av de andra hästarna har någonsin reagerat.
Hästar som tidigare haft en större sårskada som innefattat större blödningar kan bli väldigt oroliga när dom känner lukten och tro att dem själva blöder.
Det är därför oftast rekommenderat av lantbruksstjänst att hålla dem hästarna inne under avlivningen och gärna ett tag efter.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
2
· Visningar
638
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 585
Senast: YlvaG
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 189
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 904
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp