igbest

Trådstartare
Vi ska avliva vår ena hund. Hur ska vi göra med den som kommer att vara kvar. Ska hon följa med och se att storasyster inte finns mer eller ska vi lämna henne hemma?
 
Jag hade med Leia och Nova när jag tog bort Nikita för en månad sen. Hos veterinären så gick Leia och la sig bakom några stolar, något hon aldrig gör annars när vi är där då hon tycker det är toppen vanligtvis. De fick nosa på Nikita när hon var borta, Nova nosade ganska länge på henne medan Leia bara vände bort huvudet och inte ville titta alls.
Märkte inget speciellt på hundarna hemma efter och vet inte om det spelade någon roll att de fick vara med eller inte.

Nu är mina hundar vana vid att inte vara tillsammans precis hela tiden annars heller eftersom jag åker runt och tävlar med dom ganska mycket.

Beklagar att ni inte kan ha henne kvar.
 
Vi lät hunden som skulle vara kvar se den andra hunden efteråt, inte vara med under själva avlivningen. Detta för att vi själva ville koncentrera oss till fullo på gamlingen som skulle få somna.
Hon tittade på sin kompis och konstaterade: "jaha" ungefär. Eftersom hon var van att de var ifrån varandra emellanåt så upplevde vi aldrig att hon väntade på sin kompis heller.

Beklagar sorgen!
 
Jag har inte haft med de andra hundarna vid avlivning och jag har inte heller märkt att de andra hundarna har reagerat på att det plötsligt saknas en hund. Inte ens när yngsta hunden blev ensamhund märktes något. Så gör det som känns bäst för dig är mitt råd. För hundarnas del kan det nog kvitta. Även jag beklagar!
 
Tack för era svar, tror nog att Qarusell får följa med, det känns så i dagsläget i alla fall.
 
Under själva avlivningen skulle jag nog låta hunden vara ensam med mig, för att jag vet att de upplever det som ett privilegium. Sen kanske de andra skulle få se kroppen efteråt för att de inte ska behöva undra och leta. Med tanke på hur illa berörda de blir av att se när jag slaktar, så tror jag inte att de skulle uppskatta att se sin flockkompis bli avlivad.
 
Jag har tagit med andra hunden och andra hunden har även fått vara med under hela tiden. Det är något jag i fortsättningen kommer göra också, för att ge hunden en chans att se vad som händer och förstå vad som händer. Det hela beror nog också på vilken relation man upplever att hundarna har och hur lätta hundarna är att ha med i olika situationer. Jag är bortskämd med att ha hundar som är otroligt simpla att ha med överallt, även hos veterinär, och behöver därför inte tänka att den andra hunden kanske stör eller är i vägen. Hade jag behövt avliva någon hund och den andra varit väldigt "på" och tenderat att vara i vägen eller störa på annat vis, då hade jag inte tagit med andra hunden utan kanske lämnat den i bilen eller bett en vän följa med och hålla hunden utanför veterinären.
 
Vi ska avliva vår ena hund. Hur ska vi göra med den som kommer att vara kvar. Ska hon följa med och se att storasyster inte finns mer eller ska vi lämna henne hemma?
De gånger jag har varit tvungen att låta avliva en hund har jag haft den andra med i bilen, men det har varit för min skull för att det är så fruktansvärt att åka hem utan hund.
 
Jag skulle definitivt låta de andra hundarna nosa efteråt. När Fähunden var ca 1 år så togs en av husses stövare bort, Fäis letade högt o lågt efter sin favorit lektant. En dag när vi var uppe vid en stuga som husse ägde så följde Fäis med när husse skulle hämta vatten ur en källa, på vägen sniffade han upp ett stenröse där tiken låg begravd. Efter det blev han lugn o harmonisk igen, nåja så lugn o harmonisk som en ettårig BC hane kan bli. ;)
 
Jag har helt glömt att jag skrev den här tråden...
Qarusell var med när vi tog bort Hera men Qarusell ville inte nosa på Hera utan det kändes som att hon visste att hon var borta ändå. Väl hemma så letade Qarusell efter Hera lite grann i ungefär 3-4 dagar men det var bara när vi steg upp på morgonen och när vi kom in efter att vi varit ute på promenad. I övrigt har hon tagit det bra :D
Qarusell har blivit en mer glad och harmonisk hund sen vi tog bort Hera :D
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 911
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej alla. Vi fick avliva vår 16 åriga hund i somras. Det gnager mig varje dag om den stunden då jag har totalt black out. Hon...
2
Svar
25
· Visningar
2 406
Senast: tanten
·
Övr. Hund Jag har en 7 årig hane som jag nu behöver låta vandra vidare. Han har under hela livet kämpat med en rad sjukdomar och skador och...
2
Svar
33
· Visningar
4 641
Senast: Ava22
·
Hundavel & Ras Jag skulle vilja uppmana alla som har bra hanhundar att spara sperma från era hundar för framtiden. Med bra hundar menar jag alltifrån...
2
Svar
30
· Visningar
2 299
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Få i hästen kortisonpulver, tips
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp