Avloppsfråga

Fem år räknas enligt vår kommun som normalt. I vissa fall i längsta laget. Men idag tycker ju många att det är en evighetsinstallation som aldrig behöver förnyas. Vilket är helt fel.

Dock skiljer det mycket, och i vissa fall går det inte ens att ha infiltrationsbädd utan man får istället bygga en markbädd.
Att lösningarna varierar har jag förstått, men fem år hade jag inte blekaste om...
 
Så man behöver inte byta hela tanken?
Att ha BDT-avlopp till tank är knappast realistiskt i längden, blir väldigt dyrt med tömningar. (Nyinstallation tror jag inte godkänns.) Så om fastigheten har det idag så tror jag att du vill byta ut det ganska snart.
Om du med "tank" menar slamtanken så kan den antingen bytas ut mot en som är godkänd för toalett eller kompletteras med en till. (Åtminstone fick vi tillstånd till det). Sedan behöver du sannolikt bygga ut infiltrationen efter slamtanken. Om marken är dålig (t ex nära berg) så innebär det att lägga en bädd ovanpå bef mark.
Nästa fråga är hur vatten är löst. Både Norrtälje och Vallentuna har en del problem med salt i borrade brunnar. Antingen inträngning från Östersjön eller "fornt" saltvatten. Grävd brunn i dessa trakter, där det aldrig regnar, känns vågat för permanentboende.
 
För mig handlar det nog mest om ekonomi. Jag räknar med att få köpa ett hus som inte har vattentoa och då är väl mest frågan om man ska tänka in avlopp direkt eller prioritera andra saker först.
 
För mig handlar det nog mest om ekonomi. Jag räknar med att få köpa ett hus som inte har vattentoa och då är väl mest frågan om man ska tänka in avlopp direkt eller prioritera andra saker först.
Jag gjorde det och köpte en Pacto tillsvidare. Kommer att bli påtvingad kommunalt va nästa år.
 
Måste bara tillägga: en vettig förbränningstoalett (Separett Flame t ex) går att få för under 25000 kr vilket jag tycker är ett konkurrenskraftigt alternativ till avloppslösningar, om det bara är toalettfrågan som ska lösas.
Jag har en Cinderella som kostade 34 000 kr för ca 5 år sedan,
 
Olika bestämmelser i olika kommuner? Olika känslig mark? Vem vet varför, jag vet bara vad vår kommun säger och de säger tio år. Numera är det enormt svårt att få en nygjord godkänd här.

Bestämmelserna varierar, ja. Men livslängden på en markbädd/infiltration handlar om helt andra saker (jordmån, hur jobbet är gjort, underhåll, belastning osv) och inget som skiljer mellan kommunerna. Fungerar systemet tvivlar jag på att det underkänns?
 
Fast det beror på var man bor. Här räknar de tio år vilket stämmer väldigt bra för de flesta.
Vi inventerar alla avlopp som är äldre än 5 år. Vi hittar både avlopp som är 8 år som är totalt felgjorda och behöver göras om. Vi hittar också avlopp som är 25-30 år och som det inte är något fel på. Enligt de riktlinjer som finns får vi inte döma ut ett avlopp endast pga ålder. Det måste finnas något uppenbart fel på det, annars håller aldrig det i ett överklagande. Efter 10 år kan man dock behöva se över anläggningen och ibland spola igenom anläggningen. Det är vad vi brukar förelägga om. I de flesta fall ser det bra ut efter det och avloppet kan hålla ett antal år till.
 
Det är nog bäst att höra det. Ska bara hitta ett hus först.
Till din fråga så vet jag personer som klarar av att leva med ex förbränningstoa. Alla jag pratat med har varit väldigt nöjda. Man behöver ju dock en bädd (eller motsvarande) för gråvattnet då. Det är nog billigare än en fullstor bädd då det inte behövs samma yta, men sammantaget med förbränningstoa inräknat vet jag inte om det blir så mycket billigare än ett WC-avlopp.

Hittar du ett hus med enskilt avlopp idag rekommenderar jag att ringa kommunen innan köp och kolla om de har någon dokumentation om det, om inte mäklaren lämnar ut det vid visning såklart. Är avloppet runt 20 år eller äldre skulle jag räkna med att få göra om ganska omgående. :)
 
Hur skulle det spela roll vart man bor?
Det spelar en väldigt stor roll var man bor... Min idiotkommun vägrar att godkänna minireningsverk, och kräver att alla avlopp äldre än 10 år ska göras om, oavsett om de är fungerande eller inte. Grannkommunen förespråkar minireningsverk och är betydligt mer noggranna i sina undersökningar och underkänner bara avlopp som faktiskt har problem.
 
Det spelar en väldigt stor roll var man bor... Min idiotkommun vägrar att godkänna minireningsverk, och kräver att alla avlopp äldre än 10 år ska göras om, oavsett om de är fungerande eller inte. Grannkommunen förespråkar minireningsverk och är betydligt mer noggranna i sina undersökningar och underkänner bara avlopp som faktiskt har problem.

Ja men det var inte frågan.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag har ett ganska litet badrum som jag skulle vilja ha en tvättmaskin till. Hade helt klart varit enklare platsmässigt med en toppmatad...
Svar
4
· Visningar
548
Senast: Dorinda
·
Hemmet Vad bör man titta på mer specifikt om man funderar på att köpa ett hus från förra sekelskiftet? Är det något särskilt som brukar vara...
Svar
10
· Visningar
975
Hemmet Jag uppfyller inte kraven för ROT, kan man amvända RUT istället eller finna det något annat avdrag som man kan få? Det gäller...
Svar
14
· Visningar
772
Hemmet Finns intresse av en sån tråd? Vi kanske kan ge varandra tips, idéer och pepp? Jag har fått tips om ett hus som jag ska titta på om 2...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
5 969
Senast: bettysmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp