Avloppsfråga

@Snurrfian kommunen får inte rekommendera eller förespråka för något alternativ i avlopp för att inte framstå som jäviga.

Minireningsverk som är godkända CE certifiering samt om fastighetsägaren har serviceavtal (det kan kommunen kräva) så kan kommunen inte neka.
 
@Snurrfian kommunen får inte rekommendera eller förespråka för något alternativ i avlopp för att inte framstå som jäviga.

Minireningsverk som är godkända CE certifiering samt om fastighetsägaren har serviceavtal (det kan kommunen kräva) så kan kommunen inte neka.
O_o Jäkla tjänstemän, de var här för att kolla vårt avlopp, vi visade de dem broschyrer från det företag som vi hade tänkt använda och det företag vi hade pratat med om serviceavtal och de talade om att de inte godkände minireningsverk eftersom de antog att det kunde bli problem med service och att det inte gick att lita på folk att de faktiskt servade sina reningsverk. De trodde inte heller på tekniken O_o:cautious:

Vi hade varken ork eller lust att bråka då utan satt in infiltrationsbädd och ny brunn som de sa var det enda de kunde godkänna.
Det har varit så sjukt mycket problem med den nya brunnen så jag nästan håller på att bli tokig, på två års tid så har vi fått köpa tre nya pumpar, den som gjorde brunnen hade visserligen gjort misstag också så hen fick komma och göra om en del, och även om vi slapp betala för det så var det ändå mycket extra jobb när avloppet helt plötsligt fick för sig att gå tillbaka upp i källaren :turd::wtf::yuck:

Jag vet att kommunpolitikern sliter sina hår ibland i den här kommunen eftersom tjänstemännen hittar på egna regler som inte kommer fram, tills någon klagar och då blir det självklart politikernas fel..
 
meh vart tog mitt inlägg vägen?

@Snurrfian Vilken soppa! Så tråkigt när sådant händer. Här omkring så hinner många kommuner inte med att inspektera avlopp. Här byts det bara när det krånglar
 
Det spelar en väldigt stor roll var man bor... Min idiotkommun vägrar att godkänna minireningsverk, och kräver att alla avlopp äldre än 10 år ska göras om, oavsett om de är fungerande eller inte. Grannkommunen förespråkar minireningsverk och är betydligt mer noggranna i sina undersökningar och underkänner bara avlopp som faktiskt har problem.

Vad är ett fungerande avlopp?

Har varit med om raka rör rätt ut i ytvatten, slutna tankar av metall, avlopp med rensgaller som enda reningsmetod osv. Samtliga innehavare ansåg att deras avlopp fungerade. Och visst, det gick ju att spola och bli av med sitt avloppsvatten...
 
O_o Jäkla tjänstemän, de var här för att kolla vårt avlopp, vi visade de dem broschyrer från det företag som vi hade tänkt använda och det företag vi hade pratat med om serviceavtal och de talade om att de inte godkände minireningsverk eftersom de antog att det kunde bli problem med service och att det inte gick att lita på folk att de faktiskt servade sina reningsverk. De trodde inte heller på tekniken O_o:cautious:.

Så hade vi första vändan också. De krävde bädd efter reningsverket. De fick backa. I 190 knyck.
 
Vad är ett fungerande avlopp?

Har varit med om raka rör rätt ut i ytvatten, slutna tankar av metall, avlopp med rensgaller som enda reningsmetod osv. Samtliga innehavare ansåg att deras avlopp fungerade. Och visst, det gick ju att spola och bli av med sitt avloppsvatten...
Ett fungerande avlopp är ett avlopp som är byggt enligt dagens regler och normer. Det ska dessutom klara de reningskrav som gäller idag för normal eller hög skyddsnivå beroende på var man bor. För många fastighetsägare är ett fungerande avlopp ett avlopp där det inte blir stopp. Det vill säga där vattnet försvinner. Det är betydligt mer än så vi som miljöinspektörer kollar på. Kommer ofta ut till anläggningar där fastighetsägaren säger att avloppet fungerar jättebra. Sen kollar vi och hittar en enkammarbrunn från 50-talet utan något efterföljande reningssteg. Det har varit förbjudet sedan slutet av 60-talet eftersom det inte sker någon som helst rening.

Om man går in på avloppsguiden så kan man hitta en checklista för avlopp, så man själv kan bedöma sitt avlopp. Då kan man få lite koll på vad vi kollar på.
 
Ett fungerande avlopp är ett avlopp som är byggt enligt dagens regler och normer. Det ska dessutom klara de reningskrav som gäller idag för normal eller hög skyddsnivå beroende på var man bor. För många fastighetsägare är ett fungerande avlopp ett avlopp där det inte blir stopp. Det vill säga där vattnet försvinner. Det är betydligt mer än så vi som miljöinspektörer kollar på. Kommer ofta ut till anläggningar där fastighetsägaren säger att avloppet fungerar jättebra. Sen kollar vi och hittar en enkammarbrunn från 50-talet utan något efterföljande reningssteg. Det har varit förbjudet sedan slutet av 60-talet eftersom det inte sker någon som helst rening.

Om man går in på avloppsguiden så kan man hitta en checklista för avlopp, så man själv kan bedöma sitt avlopp. Då kan man få lite koll på vad vi kollar på.

Precis. Jag har varit med om flera som sätter sig på tvären och fullkomligen idiotförklarar mig och mina kollegor för att ha förbjudit ett fungerande avlopp. Avloppen har inte varit i närheten av att vara av godkänd typ, som exempelt innan, rör rätt ut i älven, rensgaller, slutna tankar i olämpliga material osv.

Det finns helt klart inspektörer som gör helgalna tolkningar av lagen, men det finns troligen fler avloppsinnehavare som tror att kommunala tjänstemän är dumma i huvudet och inte fattar hur bra stenkistan faktiskt fungerar...
 
Precis. Jag har varit med om flera som sätter sig på tvären och fullkomligen idiotförklarar mig och mina kollegor för att ha förbjudit ett fungerande avlopp. Avloppen har inte varit i närheten av att vara av godkänd typ, som exempelt innan, rör rätt ut i älven, rensgaller, slutna tankar i olämpliga material osv.

Det finns helt klart inspektörer som gör helgalna tolkningar av lagen, men det finns troligen fler avloppsinnehavare som tror att kommunala tjänstemän är dumma i huvudet och inte fattar hur bra stenkistan faktiskt fungerar...
Ja. Jag blir ibland rädd över den låga kunskapsnivån som finns hos fastighetsägare. Jag hade hoppats på att man satte sig in i hur det fungerar med enskilda avlopp när man köpte ett hus på landet, men det är väldigt tydligt att det inte är så. Tyvärr får tjänstemännen ta en hel del skit för det. Sen gör ju säkert vissa kommuner eller tjänstemän konstiga bedömningar också, såklart. Förhoppningsvis är man själv inte en av dem :).
 
Kommer inget annat ur et avlopp än det man häller i det - det tycker jag är en bra utgångspunkt.
Det som inte behöver spolas ner i ett avlopp har inte där att göra - är en annan.
Är det vettigt att spola ner skit med rent vatten - är ytterligare en.

Sen är det så olika vilka förutsättningar man har. I samhälle med folk travade på varandra kanske det är en bra lösning, men för oss som bor så att det lätt går att ta hand om skiten blir något annat.
Det är en resurs som man gör om till ett besvär - hamnar det i så småningom i växande gröda bevaras och används värdet.

Så på sättochvis så är det en fördel att inte betala för en dyr lösning av avloppsfrågan som i alla fall inte passar en när man köper hus.
I en del kommuner så kan man med få förlängt godkännande på den gamla anläggningen om man sätter in tex en mulltoa, sepparett med egen urintank etc.
Så där är alla varianter.
 
Ja. Jag blir ibland rädd över den låga kunskapsnivån som finns hos fastighetsägare. Jag hade hoppats på att man satte sig in i hur det fungerar med enskilda avlopp när man köpte ett hus på landet, men det är väldigt tydligt att det inte är så. Tyvärr får tjänstemännen ta en hel del skit för det. Sen gör ju säkert vissa kommuner eller tjänstemän konstiga bedömningar också, såklart. Förhoppningsvis är man själv inte en av dem :).
Som vanligt så får alla de bra och kunniga stå till svars för stolpskotten i sin bransch. Gäller nog både de häri tråden nämnda fastighetsägare och inspektörer liksom i alla andra grupperingar.
 
Precis. Jag har varit med om flera som sätter sig på tvären och fullkomligen idiotförklarar mig och mina kollegor för att ha förbjudit ett fungerande avlopp. Avloppen har inte varit i närheten av att vara av godkänd typ, som exempelt innan, rör rätt ut i älven, rensgaller, slutna tankar i olämpliga material osv.

Det finns helt klart inspektörer som gör helgalna tolkningar av lagen, men det finns troligen fler avloppsinnehavare som tror att kommunala tjänstemän är dumma i huvudet och inte fattar hur bra stenkistan faktiskt fungerar...
Här har det varit avlopp gjorda efter konstens alla regler och fungerat bra som tjänstemännen enbart har gått på ålder på och därefter dömt ut. Att brunnen sett helt fräsch ut och bädden fungerat har de inte tagit hänsyn till för i deras papper är brunnen tio år och alltså för gammal...:meh:
Våran egen brunn visste vi att det behövdes bytas så det var därför vi hade börjat göra lite efterforskningar redan innan det blev kontroll. Nu blev det en massa elände av det ändå men vid sommarstugan tänker jag stå på mig, om det inte blir komunalt avlopp, att det ska bli ett minireningsverk. Det finns flera som numera klara att stå över vintern.
 
Här har det varit avlopp gjorda efter konstens alla regler och fungerat bra som tjänstemännen enbart har gått på ålder på och därefter dömt ut. Att brunnen sett helt fräsch ut och bädden fungerat har de inte tagit hänsyn till för i deras papper är brunnen tio år och alltså för gammal...:meh:
Våran egen brunn visste vi att det behövdes bytas så det var därför vi hade börjat göra lite efterforskningar redan innan det blev kontroll. Nu blev det en massa elände av det ändå men vid sommarstugan tänker jag stå på mig, om det inte blir komunalt avlopp, att det ska bli ett minireningsverk. Det finns flera som numera klara att stå över vintern.

Det låter onekligen konstigt, fungerar anläggningen enligt dagens standard ska det inte vara några problem. Hade aldrig godtagit det utan låtit frågan prövas av högre instans. Tyvärr verkar det som att många inte förstår sin rätt att överklaga beslut, även om information följer med besluten. Vissa tror det kostar pengar och att det är besvärligt, eller ger bara upp. Det är tråkigt, prövningar gör både lagstiftningen tydligare och förbättrar tillsynsarbetet.
 
Det låter onekligen konstigt, fungerar anläggningen enligt dagens standard ska det inte vara några problem. Hade aldrig godtagit det utan låtit frågan prövas av högre instans. Tyvärr verkar det som att många inte förstår sin rätt att överklaga beslut, även om information följer med besluten. Vissa tror det kostar pengar och att det är besvärligt, eller ger bara upp. Det är tråkigt, prövningar gör både lagstiftningen tydligare och förbättrar tillsynsarbetet.
Det är väl just det att man inte orkar att ta det vidare om man inte är helt säker, man vill ju lita på att kommunen faktiskt har mer koll än en själv. Som småföretagare blir man dessutom extra försiktig med att stöta sig med kommunen, även om det visar sig att man har rätt i slutändan så kan det stå en dyrt.:crazy:
 
Här har det varit avlopp gjorda efter konstens alla regler och fungerat bra som tjänstemännen enbart har gått på ålder på och därefter dömt ut. Att brunnen sett helt fräsch ut och bädden fungerat har de inte tagit hänsyn till för i deras papper är brunnen tio år och alltså för gammal...:meh:
Våran egen brunn visste vi att det behövdes bytas så det var därför vi hade börjat göra lite efterforskningar redan innan det blev kontroll. Nu blev det en massa elände av det ändå men vid sommarstugan tänker jag stå på mig, om det inte blir komunalt avlopp, att det ska bli ett minireningsverk. Det finns flera som numera klara att stå över vintern.
Säger som @Manji att man som tjänsteman inte får döma ut en anläggning endast på ålder. Oftast är det synliga brister, att anläggningen är gammal och därmed ej byggd enligt dagens normer (vi dömer exempelvis ut en anläggning som saknar luftningar då det visat sig att reningen inte fungerar utan syre) eller att anläggningen saknar tillstånd (men om anläggningen ser bra ut i övrigt kan vi ev släppa den). Får man ett beslut som endast baseras på ålder bör man få det överprövat eftersom det finns rättsfall som säger att det inte är rätt.

Ska man ha minireningsverk för fritidshus så gäller det väl bara att man väljer ett som klarar av att ej brukas på lång tid. Det finns absolut sådana :).
 
  • Gilla
Reactions: ptr
I min kommun är det mycket skiftande markförhållanden och därför väldigt olika vad som är godkänt var.
När vi gjorde om vårt fick göra prov på marken där vi tänkte ha det, som visade hur genomsläppligt det var just där. Efter provet lämnade sedan kommunen ut uppgifter om hur avloppet skulle byggas upp, hur stort det behövde vara och vilken typ av infiltration som behövdes. Den gjorde vårt fick då lämna in riktningar över hur det skulle vara och vi fick inte börja installationen förrän dom var godkända av kommunen.
Vårt avlopp gick på ca 50 000 och då gick på befintliga ledningar ut från huset. Där fanns från början en sjunkbrunn som då inte längre klarade dagens krav.
 

Liknande trådar

Hemmet Vad bör man titta på mer specifikt om man funderar på att köpa ett hus från förra sekelskiftet? Är det något särskilt som brukar vara...
Svar
10
· Visningar
975
Hemmet Jag uppfyller inte kraven för ROT, kan man amvända RUT istället eller finna det något annat avdrag som man kan få? Det gäller...
Svar
14
· Visningar
772
Kropp & Själ Hej Jag har ett hår som blir flottigt väldigt fort och ser fettigt ut efter bara någon dag. Jag duschar håret 2 gånger i veckan då jag...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 651
Senast: CaisaCax
·
Kropp & Själ Någon som har erfarenhet av det? Har provat lite olika p medel nu för att bli mensfri och ingenting fungerar. Nu senast fick jag p...
Svar
0
· Visningar
155
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp