Avmagrande barn

anhe

Trådstartare
Min son, 10 år, har tappat ganska mycket i vikt, han har tappat 5 kg på några månader (sen i somras), varav 1½ kg bara senaste tre veckorna. Han var absolut inte överviktig innan, snarare alltid haft problem att få i sig tillräckligt då han är extremt aktiv. Eller var ska jag säga. I takt med att kilona rasat blir han allt mer orkeslös.

Han vilar mest hela tiden. Orkar inte vara med på idrotten. Är han med så tar han inte i. Skyller på allt möjligt för att få vila. Vilar mycket på de vanliga lektionerna. Vilar på fritids. Dvs ligger mest på soffan. Han drar sig ofta undan.Jag får ofta hämta honom för att han är trött, huvudvärk, ont i magen osv.

Han tränar normalt sett både fotboll och hockey, men nu kliver han av efter bara någon minut. Redan då är det jobbigt. Han kan blixtra till några sekunder och ta i, men det är också allt. Detta är alltså aktiviteter han normalt sett älskar (och fortfarande säger sig älska), men ändå finns inte orken.

Han gör lätt illa sig (så tillvida att han är mycket känsligare för smärta nu än förr), och skyller gärna på att han har ont. Han är tröttare än vanligt. Han mår oftare illa än tidigare. Han kräks lite då och då, oftast omotiverat. Lukt och smak har förändrats, han tycker att mycket luktar illa, och mat som han tidigare älskat (han har ätit ALLT) smakar helt plötsligt illa. Han orkar inte äta mer än 1/3 av vad han tidigare ätit. Huvudvärk ibland.

Pratar man med honom så trivs han bra i skolan, och säger sig ha gott om kompisar. Däremot känner han sig lite ensam på rasterna eftersom alla andra är ute på rast och han ligger inne och vilar. Typ. Hans pappa har flyttat långt bort och de träffas inte så ofta. Han tänker så klart på honom ibland. Han oroar sig lite över att jag ska dö också, och att han då förlorar både mamma och pappa. Men är normalt sett nuförtiden duktig på att berätta hur han känner och säger att han inte alls är ledsen jämt, utan att det är bara ibland han börjar fundera. Varken vi vuxna omkring honom i skolan eller hemma upplever honom som deppig, mer orkeslös. Gör man saker som han normalt sett skulle älska, så orkar han liksom inte riktigt delta fullt ut. Han försöker en stund men tröttnar fort.

Tidigare har ungen övht inte kunnat vara stilla. Han har inte ens stått still när man borstat tänderna. Alltid sprungit, klättrat och varit igång. Sån där man funderar om han har ADHD. Aldrig haft tålamod att sitta still någon längre stund. Ätit som en skogshuggare. Ätit allt. Med god aptit. Hans problem har varit att han inte kunnat hushålla med krafterna, han har kört på max, tills orken tar slut och mjölksyran sprutar. Han har varit en riktig retsticka och tidvis ganska dryg på det viset. Social och vill vara med på allt. Dvs raka motsatsen till vad han är nu.

Jag är faktiskt ganska orolig. Men jag kan inte sätta fingret på vad som är fel. Blir tokig på det här. Jag har varit till läkare som tagit ett batteri med blodprover som inte visade något. Nu väntar väl barnmottagningen. Men vad sjutton kan det vara???? Ungen tynar ju bort framför ögonen på mig.
 
Se till att prata med hälsocentralen, få en läkare titta på honom. Efter någon vecka brukar de få svar på många proverna, men vissa får de svar på en gång.
Stå på dig när det gäller läkarna! En del kan vara riktigt hopplösa!
Kolla också så att han inte typ spyr upp maten eller något sådant.
Se till att han får ordentligt med vitaminer o mineraler i sig. Ge lite extra i tablettform av multivitamin plus zink och magnesium. Zink hjälper till nu på höstkanten mot förkylningar osv.
 
Åk till vc för gudsskull. Kan ju vara så enkelt som att han har järn eller vitaminbrister av något slag.


Jag berättade att jag varit till läkare som tagit ett batteri med blodprover. Som inte visade något. Nu har vi remiss till barnmottagningen. Någon måste ju hitta något.
 
Alla barn som tränar aktivt på något sätt, tar ingen skada av lite extra vitaminer.
Dottra tränar konståkning och hon får multivitamin o Zink av mig dagligen och det har hjälpt henne på många sätt.
 
Alla barn som tränar aktivt på något sätt, tar ingen skada av lite extra vitaminer.
Dottra tränar konståkning och hon får multivitamin o Zink av mig dagligen och det har hjälpt henne på många sätt.

Så är det säkert. Men just nu kämpar vi för att överleva dagen på någon sorts aktivitetsnivå övht. Det är ingen träning nu. Han orkar ju inte ens genomföra idrotten i skolan, som är avsevärt mycket enklare. Även om det skulle vara vitaminbrist, så måste i så fall en vitaminbrist som ger de här konsekvenserna vara sjuklig. Han äter vanligtvis också en väldigt varierad kost, och vräker i sig frukt och grönsaker. Han är nog den i familjen som jag minst misstänker har vitaminbrist.
 
Ätstörning? Även om kräkningarna verkar omotiverade så kan det ändå sitta i huvudet att man mår illa av mat.
 
Ätstörning? Även om kräkningarna verkar omotiverade så kan det ändå sitta i huvudet att man mår illa av mat.
Han är konstant hungrig, trots att han har dålig aptit (på något sätt), och har alltid älskat mat. Jag ska naturligtvis inte utesluta det, men kan inte komma på vad som skulle ha triggat igång det av. Han kräks oftast inte och mår oftast inte illa i anslutning till mat, utan i andra sammanhang. T.ex direkt på morgonen.
 
Han är konstant hungrig, trots att han har dålig aptit (på något sätt), och har alltid älskat mat. Jag ska naturligtvis inte utesluta det, men kan inte komma på vad som skulle ha triggat igång det av. Han kräks oftast inte och mår oftast inte illa i anslutning till mat, utan i andra sammanhang. T.ex direkt på morgonen.

Man behöver varken sakna hungerkänsla eller ha dålig aptit för att ha en ätstörning. Tvärtom faktiskt. Det sitter inte i aptiten, det sitter i huvudet.

Det behöver ju inte vara det men ville mest säga att en ätstörning innebär inte bara att man är mager och inte hungrig, det är så otroligt mer komplext.
 
Man behöver varken sakna hungerkänsla eller ha dålig aptit för att ha en ätstörning. Tvärtom faktiskt. Det sitter inte i aptiten, det sitter i huvudet.

Det behöver ju inte vara det men ville mest säga att en ätstörning innebär inte bara att man är mager och inte hungrig, det är så otroligt mer komplext.

Jag tror dig. Kan inte utesluta någonting i nuläget. Är för tillfället livrädd för väldigt otäcka saker.....
 
Att din son har gått ner i vikt, blivit orkeslös samt kräks tyder på att han behöver utredas av läkare. Bra att du har tagit kontakt! Vad han har för problem kan vi nog inte svara på här i ett forum. Dumt att gissa också. Om jag vore du skulle jag se till att det görs en noggrann utredning snarast möjligt. Stå på dig så att ni får hjälp!

Vill bara tillägga att vitaminbrist i Sverige är ovanligt. Dessutom kan överdosering vara skadligt. Rådgör hellre med läkare för att se om din son lider brist på något och utgå från det. Att tappa flera kg kan dock kanske göra att man får för lågt värde av något, men som sagt ta det hellre med läkare än att börja skyffla in lite vad som helst i det här läget.

/V
 
Att din son har gått ner i vikt, blivit orkeslös samt kräks tyder på att han behöver utredas av läkare. Bra att du har tagit kontakt! Vad han har för problem kan vi nog inte svara på här i ett forum. Dumt att gissa också. Om jag vore du skulle jag se till att det görs en noggrann utredning snarast möjligt. Stå på dig så att ni får hjälp!

Vill bara tillägga att vitaminbrist i Sverige är ovanligt. Dessutom kan överdosering vara skadligt. Rådgör hellre med läkare för att se om din son lider brist på något och utgå från det. Att tappa flera kg kan dock kanske göra att man får för lågt värde av något, men som sagt ta det hellre med läkare än att börja skyffla in lite vad som helst i det här läget.

/V


Jo, det är ju läkarna som måste utreda det här såklart. Är väl kanske mest ute efter ifall det är någon som känner igen sig, för jag tycker det hela är så luddigt, och än så länge visar inga prov någonting. Plus att jag faktiskt är riktigt rädd. Idag förstod jag (i efterhand) att läkaren letade efter tecken på leukemi. Bara att de ens funderar på det känns enormt otäckt. Nu har de tagit några nya prover som jag inte fått svar på än, och väntar på remiss till barnläkare. Hoppas det går fort. De skulle försöka lägga honom före i kön tydligen.
 
Jag tänker på sånt som inte syns med t.ex. blodprov som är extremt allvarligt, alltså cancer. Vill såklart inte göra dig mer nojjig men jag skulle varit som en igel på sjukvården.
 
Jag tänker på sånt som inte syns med t.ex. blodprov som är extremt allvarligt, alltså cancer. Vill såklart inte göra dig mer nojjig men jag skulle varit som en igel på sjukvården.

Det är exakt det jag är orolig för. Även om det kanske är dumt att anta det värsta. Oavsett vad det är så fungerar inte tillvaron just nu. Vi måste få hjälp på ena eller andra sättet.
 
Har de kollat gluten ordentligt? Ibland behövs göras flera blodprov och ibland syns det inte föränn gastroskopi.

Hoppas hoppas det löser sej!
 

Liknande trådar

Relationer Hej! Undrar om någon här varit i liknande sits och som kan dela med sig av sina erfarenheter. Jag har träffat min kille snart ett år, i...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 388
Senast: cewe
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 601
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 994
Senast: Bapelsin
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 394

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp