Avmaskning FAQ (Läs här först del 2)

Har precis fått maskmedel utskrivet av vet, men blev lite konfunderad..
Hen skrev ut en dos bara, eftersom det inte är bra att maska för mkt pga resistensrisk.. Intervallet på preparaten är bara något som tillverkarna skriver. Är det så? :confused:

Sen En annan fråga; Har möjlighet att släppa på mark där det inte gått några djur de senaste 4-5 åren.. Hur gör jag för att hålla det så fritt det bara går? Avmaskar, väntar två-tre dagar innan jag släpper över? Men sen då? Ska de över i annan hage några dagar om det är så att intervallet visst ska följas:confused:
Hur mycket hade hästen?
 
Här skriver de också som rutin ut en dos i taget - men det är bara för de inte vill ha djurägare med lager med avmaskning och att de ska få en "uppföljning". Dvs intervallet ska följas. Dock är jag rädd många djurägare inte förstår det utan tror en dos räcker när de fick recept på en spruta bara.
Ja, det argumentet låter vettigt.. Men denna jag pratade med sa ungefär att det räcker med en dos, intervallet är bara nåt tillverkarna skriver och att det inte är bra att avmaska för ofta pga risk för resistens :confused: (ivomec var det som var på tapeten.. Kanske tänkte Hen att 8 veckor är vad man har på bete..?)
 
Den med 700 skulle jag vilja ge två omgångar, den med 300 ska normalt räcka att ge nu under värsta smittperioden (fukt pga dagg).
 
Den med 700 skulle jag vilja ge två omgångar, den med 300 ska normalt räcka att ge nu under värsta smittperioden (fukt pga dagg).
Även om de kommer gå mkt längre än 8 veckor?

Hur gör jag bäst med marken som inte har betats på flera år, eller kvittar det Iom den ena är en maskmagnet? Ska jag ta upp honom på box ett par dagar vid nästa dos?
 
Även om de kommer gå mkt längre än 8 veckor?

Hur gör jag bäst med marken som inte har betats på flera år, eller kvittar det Iom den ena är en maskmagnet? Ska jag ta upp honom på box ett par dagar vid nästa dos?
Ja, det är inga stora mängder. Är du orolig att det ökat kan du ju göra ett prov vid ca 9v efter avmaskningen. Det finns ingen anledning att ha hästen på box vid avmaskningen, det är i så fall för att medlet inte ska hamna på markerna och då ska du mocka i säck och slänga på tippen.
 
Bandmask... Liten ponny hade bandmask när han kom och 900 nåt i lilla blodmasken. Avmaskades mot båda enligt intervall, två omgångar och jag gjorde sedan kolla effekten som var godkänt. Därefter har han gått i hagar som vad jag vet varit fri från bandmask, ingen av de andra hästarna har haft och marken hade vilat från hästar i några år när de släpptes där.

Nu har han bandmask igen :/ och över 1000 lilla blodmask. De andra hade ingen bandmask och mindre än 25 i blodmask. Att lilla blodmasken "alltid" finns och att vissa individer kan ha mycket när andra har ingen/lite har jag förstått, men bandmasken? Varför blir han inte av med den? Hur säker är resistenskoll - fick ju bara svar att det var "godkänt". Han har även en stor spänd mage, undrar om det kan bero på bandmask?

När han avmaskats och de ska byta hage, kan det finnas smitta i angränsande hage? Kan mask överleva i permanentbädd av halm?
 
Bandmask... Liten ponny hade bandmask när han kom och 900 nåt i lilla blodmasken. Avmaskades mot båda enligt intervall, två omgångar och jag gjorde sedan kolla effekten som var godkänt. Därefter har han gått i hagar som vad jag vet varit fri från bandmask, ingen av de andra hästarna har haft och marken hade vilat från hästar i några år när de släpptes där.

Nu har han bandmask igen :/ och över 1000 lilla blodmask. De andra hade ingen bandmask och mindre än 25 i blodmask. Att lilla blodmasken "alltid" finns och att vissa individer kan ha mycket när andra har ingen/lite har jag förstått, men bandmasken? Varför blir han inte av med den? Hur säker är resistenskoll - fick ju bara svar att det var "godkänt". Han har även en stor spänd mage, undrar om det kan bero på bandmask?

När han avmaskats och de ska byta hage, kan det finnas smitta i angränsande hage? Kan mask överleva i permanentbädd av halm?
Du säger avmaskad i två omgångar, vilket medel fick han då mot bandmask?
 
Noromectin comp, men blev osäker nu om det var två gånger eller om det bara var noromectin andra gången, ska kolla det.
Så här var det. Han avmaskades med noromectin comp innan hagbyte, efter 8 veckor fick han noromectin, och sedan gjorde jag nytt träckprov innan nästa hagbyte, som visade negativt på bandmask, lågt på blodmask. Gjorde visst aldrig någon resistenskoll, det var på andra hästar i annan hage.
 
Så här var det. Han avmaskades med noromectin comp innan hagbyte, efter 8 veckor fick han noromectin, och sedan gjorde jag nytt träckprov innan nästa hagbyte, som visade negativt på bandmask, lågt på blodmask. Gjorde visst aldrig någon resistenskoll, det var på andra hästar i annan hage.
@Madick Tror du det blev fel? Hur ska jag göra inför hagbyte? :bow:
 
Det låter som rätt ordning. Finns det gräs/ogräs i vinterhagen kan han ju ha plockat upp smittan därifrån, eller om någon annan häst hade bandmask och spred i sommarhagen.
 
@Madick min åring har spolmask antar jag, långa vita ca 3-5mm i dia. Skulle tagit analys på både henne och min andra men det har tyvärr inte blivit av nu pga olika omständigheter men jag har ivomec comp hemma och ska snart släppa ut henne i hage efter sjukhage i 4,5 mån. Tar ivomec spol och ev fölmask mm som hon kan tänkas bära på? Min andra ska jag rådfråga vet hur jag ska göra med då vi åker till klinik på fredag pga fångprobmlematik sedan i mars, bra nu men klarar ej stå ute flera dagar då han får som belastningsfång, så boots ska provas ut.
Tänker att om jag ger åringen nu och ev den andra lite senare och sen tar en analys i slutet utav juli/augusti?
Eller borde jag göra en analys ändå trots att jag vet att hon har mask?
 
@Madick min åring har spolmask antar jag, långa vita ca 3-5mm i dia. Skulle tagit analys på både henne och min andra men det har tyvärr inte blivit av nu pga olika omständigheter men jag har ivomec comp hemma och ska snart släppa ut henne i hage efter sjukhage i 4,5 mån. Tar ivomec spol och ev fölmask mm som hon kan tänkas bära på? Min andra ska jag rådfråga vet hur jag ska göra med då vi åker till klinik på fredag pga fångprobmlematik sedan i mars, bra nu men klarar ej stå ute flera dagar då han får som belastningsfång, så boots ska provas ut.
Tänker att om jag ger åringen nu och ev den andra lite senare och sen tar en analys i slutet utav juli/augusti?
Eller borde jag göra en analys ändå trots att jag vet att hon har mask?
Hur långa? Bild? Ivomec com tar blodmask (båda), bandmask och styngflugelarver. Inte spol- eller springmask. Axilur är det du ska använda. En gång om det är spolmask (mer än 10 cm) och två gånger med 4v mellanrum om det är springmask.
 
Hur långa? Bild? Ivomec com tar blodmask (båda), bandmask och styngflugelarver. Inte spol- eller springmask. Axilur är det du ska använda. En gång om det är spolmask (mer än 10 cm) och två gånger med 4v mellanrum om det är springmask.

Ok.
E3DFFA5B-047E-4FF8-89E1-72540D143289_zpsjseauuyl.jpg
[/URL][/IMG]
 
Spolmask. En dos Axilur räcker.
Ok tack ska jag ta en analys ändå då kanske? Vet ju inget om hennes maskstatus egentligen...köpt från en gård med mycket hästar (20st) den hagen hon gick i var det fyra ston med föl. Och varje år är det runt 4-5föl där.
 
Ok tack ska jag ta en analys ändå då kanske? Vet ju inget om hennes maskstatus egentligen...köpt från en gård med mycket hästar (20st) den hagen hon gick i var det fyra ston med föl. Och varje år är det runt 4-5föl där.
Oj, jo, då är det nog läge med ett prov först, du kanske behöver behandla mer än spolmasken.
 
@Madick Jag har en fråga om avmaskning vid 0 på träckprov. Min häst visade 0 på träckprovet jag skickade in, men en odling gjordes och visade på förekomst av larver från stor blodmask. Hästen i fråga har senaste fyra åren nollat på träckprov och därför inte avmaskats under den tiden. Men nu rekommenderades jag att avmaska, vilket jag har gjort. Men hur ska jag göra i framtiden? Fortsätta odla även om hästen visar noll på träckprovet?

Jag fick skicka in ett extra prov efter en månad (före avmaskningen) för att se om det var någon skillnad, vilket det inte var. Fortfarande nollade hästen men odlingen visade larver från stor blodmask. Och hur kan det komma sig att träckprovet visar 0 men ändå finns det mask?
 
@Madick Jag har en fråga om avmaskning vid 0 på träckprov. Min häst visade 0 på träckprovet jag skickade in, men en odling gjordes och visade på förekomst av larver från stor blodmask. Hästen i fråga har senaste fyra åren nollat på träckprov och därför inte avmaskats under den tiden. Men nu rekommenderades jag att avmaska, vilket jag har gjort. Men hur ska jag göra i framtiden? Fortsätta odla även om hästen visar noll på träckprovet?

Jag fick skicka in ett extra prov efter en månad (före avmaskningen) för att se om det var någon skillnad, vilket det inte var. Fortfarande nollade hästen men odlingen visade larver från stor blodmask. Och hur kan det komma sig att träckprovet visar 0 men ändå finns det mask?
0 kan betyda att det inte finns en endaste mask som lägger ägg, men det kan också vara så att det finns enstaka maskar som lägger ytterst få ägg, på kollamasken är lägsta detektionsgräns 30 ägg per gram träck. Skulle det vara 1-29 ägg kan man alltså få 0 i grundprovet men i en odling används många många gånger mer och minsta ätt kläcks till larv och hittas. Ofta är det också bara enstaka larver i hela odlingen så i princip en vuxen stor blodmask.

Tidigare gjordes inte odling vid 0 förrutom i grupp via kollabetet så vi vet inte hur vanligt det är. Just nu famlar alla i blindo då vi inte vet mekanismen bakom den sparsamma smittan. Extraprovet du fick göra är en början på en studie men frågeställningen är inte klar än.

Det vi VET är att hästar i Sverige idag inte har några problem med stor blodmask. Även om det är förekomst är det så ytterst liten mängd att det varken påverkar hästen eller ger någon betydande smitta ut (observera att undantag förekommer, alltså gårdar där det finns mycket stor blodmask). Slaktstudier på 90-talet och 20 år senare visar stor skillnad på skador i krösroten (där stora blodmasken har en del av sin utveckling). På 90-talet var det stora skador, ärrbildningar och proppar på många hästar. Inte en enda hade minsta skada på den studie som gjordes härom året.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept behöver du visa att du...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
252 678
Senast: sassiball
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 070
Senast: Boj
·
  • Låst
Hästvård Har Madick fortfarande tid och ork att vara vår avmaskningsguru? Här är i alla fall min fråga Min häst har för första gången på...
Svar
10
· Visningar
1 401
Senast: Burza
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 716
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp