Avmaskning FAQ (Läs här först del 2)

@Madick du som har full koll!
Gödselstacken är ut sprid i hagarna, hästarna kommer gå kvar i hagarna hela året. Det är mellan 3-5cm spån blandad gösel i hela hagen från flera olika hästar än den som går i hagen.
När och hur ofta ska man avmask/kolla masken? Hästen har varit maskfri vid alla tillfällen hon är kollad de senaste 8åren.
 
@Madick du som har full koll!
Gödselstacken är ut sprid i hagarna, hästarna kommer gå kvar i hagarna hela året. Det är mellan 3-5cm spån blandad gösel i hela hagen från flera olika hästar än den som går i hagen.
När och hur ofta ska man avmask/kolla masken? Hästen har varit maskfri vid alla tillfällen hon är kollad de senaste 8åren.
Jag hoppas det är från brunnen gödsel.

Har din häst nollat i flera år skulle jag göra bara på våren som en hälsokontroll.
 
Tyvärr inte! Kommer direkt från där det var tippat senast ett par timmar innan :(

Nu tänkte jag bara kolla som vanligt men sedan brukar jag normalt inte göra något förrån i oktober, ska jag kolla innan? Juli?
 
Tyvärr inte! Kommer direkt från där det var tippat senast ett par timmar innan :(

Nu tänkte jag bara kolla som vanligt men sedan brukar jag normalt inte göra något förrån i oktober, ska jag kolla innan? Juli?
Du är orolig över att det är mycket smitta i det som är utspridet? Vänta till aug-sept i alla fall.
 
Har skrivit förr då min häst har återkommande problem. Tar prover, odlar, avmaskar enligt rekommendation och mockar minst varannan dag i hagen, han äter främst ur hötråg och inte där han bajsar och ändå får jag avmaska gång på gång. Finns det något fodertillskott (linfrö? Typ) som har bevisad effekt på förekomsten av mask. Jag tänker att de kanske inte fastnar i tarmen på samma sätt?
 
Har skrivit förr då min häst har återkommande problem. Tar prover, odlar, avmaskar enligt rekommendation och mockar minst varannan dag i hagen, han äter främst ur hötråg och inte där han bajsar och ändå får jag avmaska gång på gång. Finns det något fodertillskott (linfrö? Typ) som har bevisad effekt på förekomsten av mask. Jag tänker att de kanske inte fastnar i tarmen på samma sätt?
Mest troligt har han en stor mängd liten blodmask lagrad i tarmslemhinnan. Jag har sett hästar som svarar bra på Verm-X som är ett naturmedel (men också flera där det inte var någon skillnad). Det skulle jag prova! Ge inte bara en kur utan flera.
 
Mest troligt har han en stor mängd liten blodmask lagrad i tarmslemhinnan. Jag har sett hästar som svarar bra på Verm-X som är ett naturmedel (men också flera där det inte var någon skillnad). Det skulle jag prova! Ge inte bara en kur utan flera.
tack! det ska jag göra. Jag misstänker att han har lite konstiga tarmfickor som ställer till det i sånna här lägen.
 
Fick kolla masken svar på mina hästar idag.
En hade 60 epg så där bör jag väl egentligen inte avmaska.
En står det parasiter ej påvisade på liten/stor blodmask och förekomst på bandmaskägg. Är det nått att ”bry” sig om?
En hade 1500 epg. Han kollades i aug/sep förra året och hade då 650 och avmaskades med Noromectin. Men det verkar ju inte haft någon effekt. Ska höra med veterinär vilket medel vi ska ta nu och sen tänkte jag ta en kolla effekten.
Han går i samma hage som parasiter ej påvisade hästen.
Hur ska jag göra där? Dom går i samma hage hela året också.
 
Fick kolla masken svar på mina hästar idag.
En hade 60 epg så där bör jag väl egentligen inte avmaska.
En står det parasiter ej påvisade på liten/stor blodmask och förekomst på bandmaskägg. Är det nått att ”bry” sig om?
En hade 1500 epg. Han kollades i aug/sep förra året och hade då 650 och avmaskades med Noromectin. Men det verkar ju inte haft någon effekt. Ska höra med veterinär vilket medel vi ska ta nu och sen tänkte jag ta en kolla effekten.
Han går i samma hage som parasiter ej påvisade hästen.
Hur ska jag göra där? Dom går i samma hage hela året också.
Jodå, effekt hade det men det tar bara vuxna och unga maskar, det du ser nu är upplockat i somras eller för flera år sedan. Lilla blodmasken funkar så. Bandmask behandlas vid fynd eller symtom. Tyvärr finns inget som tar bara bandmask längre men de borde vara vuxna nu så dubbel dos Banminth eller Fyrantel kan du ge den.
 
Jodå, effekt hade det men det tar bara vuxna och unga maskar, det du ser nu är upplockat i somras eller för flera år sedan. Lilla blodmasken funkar så. Bandmask behandlas vid fynd eller symtom. Tyvärr finns inget som tar bara bandmask längre men de borde vara vuxna nu så dubbel dos Banminth eller Fyrantel kan du ge den.

Fick ivomec comp utskrivet till båda hästarna.
 
Miniatyr sto kom till mig i juni förra året testades då med 2350epg och stor blodmask.
Avmaskades med equimax först och sen noromectin 2ggr med ca 8 veckors intervall.
Testades 0 i höstas och ingen stor blodmask.
Testades för enbart stor blodmask i mars i år utan förekomst.
Testades nu i måndags igen och nu med 2050 epg (odling är satt)
Någon som kan förklara för mig hur det blir så här?

Hagkompisarna 0ade hela förra året och iår (även på stora blodmasken)
Hagen lockas noga varje dag, innan dessa hästar flyttade hit för ett år sen har marken stått i träda iafl i 10 år (får fanns för 10 år sen) och hästar är säkert 50 år sen.
 
Nyfiken som jag är. Träckprov tog och det visade att hästen hade stora blodmasken påvisad, samt ägg i riklig mängd av blodmask. Vad innebär stora blodmasken egentligen?

Var även en annan häst som hade bandmask, nyfiken på vad det innebär där med
 
Miniatyr sto kom till mig i juni förra året testades då med 2350epg och stor blodmask.
Avmaskades med equimax först och sen noromectin 2ggr med ca 8 veckors intervall.
Testades 0 i höstas och ingen stor blodmask.
Testades för enbart stor blodmask i mars i år utan förekomst.
Testades nu i måndags igen och nu med 2050 epg (odling är satt)
Någon som kan förklara för mig hur det blir så här?

Hagkompisarna 0ade hela förra året och iår (även på stora blodmasken)
Hagen lockas noga varje dag, innan dessa hästar flyttade hit för ett år sen har marken stått i träda iafl i 10 år (får fanns för 10 år sen) och hästar är säkert 50 år sen.
Hästen har mycket lagrad liten blodmask i tarmslemhinnan. Inget medel tar alla stadier av lilla blodmasken och den vaknar helst upp i stora mängder på våren när hormonerna säger att det snart är varmt.
 
Nyfiken som jag är. Träckprov tog och det visade att hästen hade stora blodmasken påvisad, samt ägg i riklig mängd av blodmask. Vad innebär stora blodmasken egentligen?

Var även en annan häst som hade bandmask, nyfiken på vad det innebär där med
Stor blodmask är hästens farligaste parasit. Den kan orsaka proppar som släpper och sätter igen blodflödet till tarmarna som ger nekros. Kan leda till kolik och tarmvred samt död.

Bandmask kan i vissa fall ge förstoppningskolik, avmagring och ful päls ”svältpäls”.
 
Stor blodmask är hästens farligaste parasit. Den kan orsaka proppar som släpper och sätter igen blodflödet till tarmarna som ger nekros. Kan leda till kolik och tarmvred samt död.

Bandmask kan i vissa fall ge förstoppningskolik, avmagring och ful päls ”svältpäls”.
Aha, visst är det väl stora blodmasken där hagen ska vila i ett år eller hur är det med den biten? 😊
 
@Madick nyfiken på dina tankar gällande den nya rovsvampen som räknas kunna användas mot inklusive stora blodmasken på beten, och tydligen beräknas finnas på marknaden inom ett par år ?
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept behöver du visa att du...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
252 683
Senast: sassiball
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 070
Senast: Boj
·
  • Låst
Hästvård Har Madick fortfarande tid och ork att vara vår avmaskningsguru? Här är i alla fall min fråga Min häst har för första gången på...
Svar
10
· Visningar
1 401
Senast: Burza
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 716
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Överproduktion av hud?
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp