Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Boj

Trådstartare
Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept behöver du visa att du behöver avmaska, antingen genom träckprov, blodprov eller visa synliga ägg från styngflugan.

Det är individuellt hur mycket mask hästen plockar på sig, normal fördelning för vuxna hästar är att 20% av hästarna bär på 80% av smittan. Det är HELT normalt att alla hästar utom en i en hage inte behöver avmaskas alls, medan den sista behöver avmaskas regelbundet. Individuella prover är hjälpmedlet för att sålla ut de högsmittande individerna. Träckproverna skall ses som en del i ett långsiktigt parasitbekämpningsprogram.

Vanliga förkortningar: EPG = ägg per gram träck, ett mått på hur mycket smitta hästen släpper ut. ERP = egg reapperance period, dvs hur lång tid efter avmaskning det kommer nya ägg.

De avmaskningsmedel som finns idag är:

Pyrantelpreparat: Banminth och Fyrantel. Tar ett stadie blodmask (ERP 4 veckor), spolmask, samt vid dubbel dos vuxna bandmaskar.

Ivermektinpreparat: Ivomec, Noromectin, Bimectin, Eraquell, Vectin. Tar två stadier blodmask (ERP 8 veckor), styngflugans larver, springmask, nackbandmask, lungmask, fölmask (spolmask uppvisar resistens mot detta medel). Se även nedan under prazikvantel kombi.

Moxiektinpreparat: Cydectin. Två stadier utvecklade blodmaskar och 25% av de inkapslade larverna (ERP 12 veckor), styngflugans larver, springmask, lungmask, fölmask, magmask. Ingen återsmitta 2v efter hästen fått i sig medlet.

Prazikvantelpreparat: Droncit. Kombinationsmedel: Ivomec Comp och Equimax (blandat med ivermektin, se ovan, max 2ggr/år), Cydectin comp (blandat med moxidektin, se ovan). Tar bandmask (samt rundmask enligt ovan).

Fenbendazol: Axilur. Tar stora blodmasken, fölmasken (obs, ökad dos krävs), springmask, spolmask, magmask. (Lilla blodmasken kraftigt resistent mot detta medel).

Avmaskningperioder (exakt behov efter varje stalls situation och varje individ i detta stall):
Vår/höst: bandmask (en behandling vid behov)
Sommar: blodmask (intervall för medel följs oftast)
Sen höst: styngflugelarver (en behandling endast vid förekomst)
Vinter: ev. Spolmask på föl/åringar (träckprov först)
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Bra lathund för avmaskningsmedel. Vill bara poängtera att man inte behöver visa träckprov för att få ut recept. Det går bra att säga att det är dags för avmaskning.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Bra lathund för avmaskningsmedel. Vill bara poängtera att man inte behöver visa träckprov för att få ut recept. Det går bra att säga att det är dags för avmaskning.

Men hur VET du att det är dax för avmaskning om du inte har koll på parasittrycket och vilka hästar som behöver avmaskas? Har man en veterinär som glatt skriver ut avmaskning utan "bevis" på behovet är det dax att byta veterinär i parasitfrågor.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag fick svar på träckprov i dag på våra fullblodsåringar, det visade sig på häst nr 1 :
Blodmask 150 Spolmask 30
Häst 2 blodmask 1100 spolmask 0
Låter ine detta mycket ?? Självklart ska vi avmaska

Hej från en undrande hambo
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Det är mycket, men inte vrålmycket. Ja stiger EPG över 150 brukar man avmaska.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Just åringen med lite mask trodde jag hade bauta mycket !
Den andra inget alls !
Ändå är dom ordentligt avmaskade sedan 6 månaders ålder
Där ser man där ser man ......
Hej från hambo
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

KL

Igår när jag mockade hos min nyhemkomna fölunge så hittade jag flera långa äckliga maskar i bajset!! Jag höll på att kräkas!! Hon har stått hos mig i 2 veckor o vet inte om hon fått dem på vårt bete (nysådd vall, aldrig gått djur på den innan men nu har två avmaskade hästar betat där i sommar men för den delen kan hon ju fått i sig nått)
eller om hon fått det på sitt bete i sommar där hon gick i flock.

Någon som varit med om samma upplevelse? ska ringa veterinären nu.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Spolmaskägg finns i princip överallt och fölen måste få dem för att kunna bygga upp försvar mot dem. Är hon inte avmaskad tidigare, hur gammalt är fölet? Vid 8v ålder görs första avmaskningen mot just spolmask, sen träckprov vid 16v för att se om det behövs mot både spol- och blodmask.

Avmaska med t.ex. Banminth så blir du av med dem!
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hon är inte avmaskad sen innan :( förra ägaren hade fått höra av andra att man inte skulle avmaska föl för då förstörde man tarmfloran eller nått sånt....

Nu har vet skrivit ut Ivomec comp. Jag har tyvärr dålig koll på vad som är vad så jag förlitar mig på min veterinär helt enkelt...
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hon är inte avmaskad sen innan :( förra ägaren hade fått höra av andra att man inte skulle avmaska föl för då förstörde man tarmfloran eller nått sånt....

Nu har vet skrivit ut Ivomec comp. Jag har tyvärr dålig koll på vad som är vad så jag förlitar mig på min veterinär helt enkelt...

Då behöver du göra träckprov 10-14 dagar efter avmaskningen eftersom det finns resistenta stammar av spolmasken mot ivermektin.

Att inte avmaska föl kan leda till hästförbud pga djurplågeri eftersom stor mängd spolmask kan orsaka kraftig förstoppningskolik med dödlig utgång.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Nu har jag fått provsvaren!

Ettåringen 750. Han vet jag har stora blodmasken sen förra provet.
22åriga travare, hagkompis med ettåringen hade 0.

Araben 700.
Shettisen 1450 :eek:

Jag har fortfarande mitt recept på Noromectin till alla. Hämta ut och ge det idag? Travaren lär jag inte behöva ge, right?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Ja kör nu. Har ni styngfluga? Förhoppningsvis kommer det inte fler ägg, men håll koll och skrapa noga bort äggen varje dag om det kommer nya så behöver du inte avmaska mer sen.

Hur har ni avmaskat tidigare under säsongen? Det låter som om ni behöver styra upp rutinerna i stallet.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Nej, ingen styngfluga. har inte haft det över huvudtaget på minst 10 år!!

Ärligt talat så har vi inte avmaskat alls på snart två år... :o
Så rutiner behövs absolut! tips?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Avmaskning nu som ni redan ska göra. Nytt prov tidigare nästa vår och så utgår vi från det!
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

*KL*

Vitsen med den här tråden är att man läser först, många av frågorna nu är sådana som besvaras i den skrivna texten OCH allt som inte har med just avmaskning att göra kommer att plockas bort.

Böj/moderator
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag skickade in träckprov på mina hästar och alla hade noll EPG (spolmask, blodmask och bandmask). Även fölungen (4 månader) som aldrig blivit avmaskad. Bör jag avmaska ändå? Jag vet att distriktsveterinären sa vid ett tillfälle att lite mask har de alltid ändå. De avmaskades i maj i samband med fölungen föddes. Inga styngflugeägg har jag hittat på någon av hästarna sen jag flyttade hit för 4 år sedan
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Avmaskningen är i första hand för att skydda markerna så de vuxna behöver inte avmaskas även om det skulle finnas "lite mask" nånstans i systemet. Fölet skulle jag hålla koll på och göra ytterligare ett prov om ett par månader, bara för att vara på säkra sidan.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

förlåt min dumma fråga, men vad menas med "skydda markerna"?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

förlåt min dumma fråga, men vad menas med "skydda markerna"?

Bara avmaska om hästarna släpper ut ägg så markerna inte får smitta som hästarna sen plockar i sig. Utan nya ägg till markerna skyddas de så de inte smittar!

Det är där man ska lägga krutet, att hålla efter hagarna. Avmaskning vid behov, men i övrigt se till att markerna är tillräckligt stora, inte betas för hårt, hålls efter så rator slås ner, mockning osv, allt för att markerna ska hållas så rena som möjligt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 601
· Visningar
155 086
Senast: Nevermind
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 084
Senast: Boj
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 730
Senast: Boj
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 160
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp