Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

KL
Funderingar om spolmask:
Den allmänna sanningen om spolmask tycks vara att den bara är ett problem hos unga hästar eftersom hästarna blir immuna med tiden, och därför finns bara avmaskningsrekommendationer för föl och unghästar. Detta bygger ju dock på antagandet att hästen i fråga faktiskt stött på smittan, annar lär den inte ha utvecklat imunitet? Säkerligen finns smittan på de flesta gamla hästanläggningar, eftersom äggen vad jag förstått kan överleva i upp till sju år, men det känns inte lika självklart med nya hästgårdar.

I mitt fall är hästen är född och uppvuxen på en gård som varit hästfri i minst tjugo år innan det sedan flyttat totalt tre vuxna (immuna?) nyavmaskade hästar dit (övriga är födda på gården). Av de sporadiska träckprov som tagits har aldrig något visat någon spolmaskförekomst, varesig på unga eller gamla. Detta betyder alltså att antingen har den rutinavmaskning som gjorts på fölen verkligen tagit all smitta, eller så är gården ren.

Om det är så "oturligt" att gården är fri från smittan så hästen inte kunnat utveckla någon immunitet, hur ska man då förhålla sig när den nu som treåring ska byta stall, till ett potentiellt smittat? Rutinavmaskning som på föl känns lite drastiskt, men hur länge måste man vänta efter flytten innan det kan synas något på träckprov? Och vad bör man ha för intervaller på ev. avmaskning av en vuxen häst?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

KL
Funderingar om spolmask:
Den allmänna sanningen om spolmask tycks vara att den bara är ett problem hos unga hästar eftersom hästarna blir immuna med tiden, och därför finns bara avmaskningsrekommendationer för föl och unghästar. Detta bygger ju dock på antagandet att hästen i fråga faktiskt stött på smittan, annar lär den inte ha utvecklat imunitet? Säkerligen finns smittan på de flesta gamla hästanläggningar, eftersom äggen vad jag förstått kan överleva i upp till sju år, men det känns inte lika självklart med nya hästgårdar.

I mitt fall är hästen är född och uppvuxen på en gård som varit hästfri i minst tjugo år innan det sedan flyttat totalt tre vuxna (immuna?) nyavmaskade hästar dit (övriga är födda på gården). Av de sporadiska träckprov som tagits har aldrig något visat någon spolmaskförekomst, varesig på unga eller gamla. Detta betyder alltså att antingen har den rutinavmaskning som gjorts på fölen verkligen tagit all smitta, eller så är gården ren.

Om det är så "oturligt" att gården är fri från smittan så hästen inte kunnat utveckla någon immunitet, hur ska man då förhålla sig när den nu som treåring ska byta stall, till ett potentiellt smittat? Rutinavmaskning som på föl känns lite drastiskt, men hur länge måste man vänta efter flytten innan det kan synas något på träckprov? Och vad bör man ha för intervaller på ev. avmaskning av en vuxen häst?

Hi Darring-Do:
Är ingen Guru Master om mask. Här läs, försöka sätta mig i det och använda Sunt Förnuft i samband med vertrinär.
Det vi kalla för spolmask är på English Roundworms el Askcarid (Parascaris equorum)
www.equimaxhorse.com/parasites/roundworms
Äggen kan ligga på jord 10 år tack vara ett hårt skall som bryts ner i hästen magsäck.
Från vad jag förstå man kan inte se dess larv i en träckprov (fecal testing do not detect migration of parasite larvae).
Om din häst har immunitet eller ej kan jag inte vet.
I den har fråga skula jag prata med vetrinären om hur jag skula göra.
Ledsen om jag var inte mycket till hjälp. :(
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Bra att veta om spolmask är att ivermektin/cydectin inte tar den, även om det fortfarande står så i FASS.

Derring-Do: Det du beskriver är just problemet med att få "för" rena marker. Det är bra för hästen till den dagen de stöter på smitta som vuxna... Jag skulle ringa SVA och rådfråga, inte vilken veterinär som helst, utan parasitologerna där.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Åh, vad kul Madick! Tror jag ska köpa tidningen i morgon bara för att du är med :D Eller när det nu kommer ut i butik :)
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

*kl*

Fick svar från mina hästar nu och två av dem har 400 resp 450 på lilla blodmasken. Veterinären skrev ut banminth och om jag avmaskar dem med det nu när ska jag avmaka igen? måste jag ta nytt prov igen innan nästa avmaskning?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

4v och du behöver inte ta prov, det kommer finnas i stort sett lika mycket då. Det blir alltså var 4e vecka i år, minst 3 avmaskningar med Banminth.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Precis vad jag misstänkte. Bad henne om cy... Glömt namnet nu men eftersom jag hade det förra våren så skulle jag byta nu sa hon. Ska man byta varannan gång? Hos oss råder rena vilda västern när det gäller avmaskningsråd från veterinärerna endel tycker maskprov är bluff andra bryr sig inte alls utan skriver ut det de tycker (släkt med saida kanske ;-)) och dv måste ha maskkoll för att skriva ut men sedan har de ingen koll alls om vad man ska ha.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag ringde till Vidilabs veterinärkontakt och fick jättebra hjälp med hagplanering, träckprovsplanering osv. Hade ringt dem igen om hästen inte nollat för att få recept. Superbra! Du behöver alltså inte alls ha någon hemmavet.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Henne har jag fått hjälp av, skrek jag stolt i morse och tryckte upp Ridsport under näsan på maken:) Grattis :D eller vad man säger:up:
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hittade inget svar när jag sökte igenom tråden... Min pålle hade 100 EPG i träcken och det är precis gränsen för att odling ska tas vilket vi beställt. Avvaktade med betessläpp till odling var klar istället för att avmaska direkt (då det var ganska lite ägg). Nu kom odlingssvaret och det visade faktiskt på stor blodmask. Dags att avmaska alltså, men inte lätt att få tag på veterinär som vill skriva ut medel... ringde dem jag brukar anlita men fick stränga order om att vända mig till den vet som var kopplad till maskkollen... ok han har inte telefontid förrän imorgon och tar ju ändå betalt för utskrivning av recept. Varför kan inte min vanliga vet skriva ut det förstår jag inte... Känner nu att det blev många veckor extra att vänta innan pållen kan komma ut i gräshage så att jag borde avmaskat direkt istället trots att han hade lite mask...
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Mask bruka aldrig komma ensam.
Avmaskning bruka sker när björken har slaget utt.
Vidilab har en vet som kan skriva ut!
 
stora blodmasken

hej! Nu har jag fått mina provsvar på träckprov

häst 1. 14 år hade 275 + förekomst av stora blodmasken,
häst 2. 6 år 850 ingen förekomst
häst 3. 4 år 1650 + förekomst av stora blodmasken.

Fått recept på Cydectin utskrivet av vet. Ska avmaska nu innan byte av hage, om 12 veckor sen nytt träckprov efter minst 14 veckor.
Fick detta innan odlingssvaret på stora blodmasken så min fråga är om det är samma avmaskningsrutin ändå?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Om 14 veckor är vi i början av Sept. i slutet av betes sesongen.
Ny prov och en prat stund med ditt vet angåenda svar och om hur du har haft det med stynfluger.
Har dar jag bo är våra veterinär ganska insätt om häst bestånd, mark tryck och den general mask problem, så när h-n kommer för att ger hästarna deras sprutter på hösten vet den om och hur vi ska maska.
Provtagning innan den kommer hjälp bytydlig i h-ns bedömning.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Inga veterinärer numera ger ut mask medel mot styngfluga i sig då det är tämligen onödigt i sammanhanget ....
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Är det någon som har hört talas om ett "bekämpningsmedel" mot mask, som man sprider ut på betena? Jag trodde inte det fanns, men en bekant hävdar att det gör.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 601
· Visningar
153 821
Senast: Nevermind
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 070
Senast: Boj
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 716
Senast: Boj
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 142
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp