Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Nej, Cydectin (moxidektin) tar det sena stadiet av inkapslade larver, dvs 25% av de som finns och de som är på väg att vakna upp.

"Power Pak" som de använder i USA skulle jag aldrig drömma om att använda, det sättet larverna dör på orsakar precis den skada vi vill undvika i tarmarna.

Där erkänner du själv det gå att komma åt dom!

Cydectin är rätt stark medel som man bor vara försiktig med.

Finns andra medel om man vill inte kör med Power Pak.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Nej, Cydectin (moxidektin) tar det sena stadiet av inkapslade larver, dvs 25% av de som finns och de som är på väg att vakna upp.

"Power Pak" som de använder i USA skulle jag aldrig drömma om att använda, det sättet larverna dör på orsakar precis den skada vi vill undvika i tarmarna.

Betyder detta att jag ska byta maskmedel till Cydectin?

Jag menar, har ju provat förra sommaren med Noromectin. Nu en ny omgång med samma medel. Om jag kör en gång till 8 veckor efter den första med Noromectin och det fortsatt visar förekomst, kan den mask hon har vara av en sort som är antingen resistent mot noromectin alternativt hon behöva få hjälp även i larvstadiet (de 25% du pratar om)? Hon hade alltså 2400 vilket väl är rätt bra mycket..och jag vill inte att det galopperar vidare uppåt..

HUR tidigt på våren kan man kolla masken och få ett vettigt svar, någon temperaturnivå som ska överskridas eller är det tidsmässigt man får gå på? Jag har "alltid" hört "tidigast slutet av maj"...
 
Ponny som HAFT blodmask....köpa el inte köpa den?

Finns det ngn risk med att köpa en ponny som haft blodmask?
Vårt bete är helt parasitfritt, tog träckprover på våra 3 äldre hästar de första 3 åren vi hade dom på nya betesmarker, och eftersom de aldrig är iväg någonstans så har vi lyckats behålla det så bra i 10 år...alla våra prover har visat 0 ägg. Tog ett nytt prov för 2 år sen då vi köpte en ny ponny, men ä'ven den ponnyn var parasitfri.
Nu är vi spekulanter på en ponny som haft blodmask, men enl ägaren så är den fri från det nu och har börjat gå upp i vikt igen....men riskerar jag ngt på våra andra gamla hästar och vårt bete om vi köper denna, läste nånstans att man aldrig blir av med blodmask? hur vet man att ponnyn är fri från blodmasken?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Där erkänner du själv det gå att komma åt dom!

Cydectin är rätt stark medel som man bor vara försiktig med.

Finns andra medel om man vill inte kör med Power Pak.

NEJ - det finns inget annat, varför envisas du med det? Och varför vill man orsaka en massa sår i tarmarna, det är alltså en icke-behandling.

Cydectin är inte "starkt", det verkar bara på ett annorlunda sätt än andra medel.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Betyder detta att jag ska byta maskmedel till Cydectin?

Jag menar, har ju provat förra sommaren med Noromectin. Nu en ny omgång med samma medel. Om jag kör en gång till 8 veckor efter den första med Noromectin och det fortsatt visar förekomst, kan den mask hon har vara av en sort som är antingen resistent mot noromectin alternativt hon behöva få hjälp även i larvstadiet (de 25% du pratar om)? Hon hade alltså 2400 vilket väl är rätt bra mycket..och jag vill inte att det galopperar vidare uppåt..

HUR tidigt på våren kan man kolla masken och få ett vettigt svar, någon temperaturnivå som ska överskridas eller är det tidsmässigt man får gå på? Jag har "alltid" hört "tidigast slutet av maj"...

Cydectin och Noromectin är båda makrocykliska laktoner, det ger alltså inget ur resistenssynpunkt att byta medel.

Det är HELT NORMALT att det fortfarande finns vuxna maskar som lägger ägg 8v efter avmaskning med Noromectin. Varje avmaskning ger plats för nya maskar att vakna upp som annars skulle ligga ofarligt vilande. Det brukar ta ca 2 år att få ordning på en gård där det är mycket mask i hästarna, är det någon enstaka individ hänger det oftast på den hästens immunförsvar. Det är INTE farligt för hästen att ha parasiter i låg mängd och det borde ha sjunkit till nästa år.

Träckprovet kan du ta när det börjar bli vårigt, tänk när gräset börjar spira.
 
Sv: Ponny som HAFT blodmask....köpa el inte köpa den?

Finns det ngn risk med att köpa en ponny som haft blodmask?
Vårt bete är helt parasitfritt, tog träckprover på våra 3 äldre hästar de första 3 åren vi hade dom på nya betesmarker, och eftersom de aldrig är iväg någonstans så har vi lyckats behålla det så bra i 10 år...alla våra prover har visat 0 ägg. Tog ett nytt prov för 2 år sen då vi köpte en ny ponny, men ä'ven den ponnyn var parasitfri.
Nu är vi spekulanter på en ponny som haft blodmask, men enl ägaren så är den fri från det nu och har börjat gå upp i vikt igen....men riskerar jag ngt på våra andra gamla hästar och vårt bete om vi köper denna, läste nånstans att man aldrig blir av med blodmask? hur vet man att ponnyn är fri från blodmasken?

Vilken blodmask? Lilla blodmasken är hästens vanligaste parasit och orsakar inte viktnedgång i normala fall. Stora blodmasken är värre men den blir man av med genom att avmaska så har hästen bytt hage efter avmaskning till era hagar så är det lugnt.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

That is extremely scary reading, all that deworming is wearing out the dewormers very fast.

Keep the pastures clean (deworm those who need it) and your horse won't pick up new larvae that can go into hibernation.


Ja herregud......
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

NEJ - det finns inget annat, varför envisas du med det? Och varför vill man orsaka en massa sår i tarmarna, det är alltså en icke-behandling.

Cydectin är inte "starkt", det verkar bara på ett annorlunda sätt än andra medel.


Du har ett sök motor också, www.google.com. Stå på English, men det kan du.
Kan inte hitta nåt som stödja ditt påståenda!
Finns ingen anledning för mask medel tillverkar att ljuga om vilket mask och larv stadiet deras medel ta, nåt mer än den information som tala om den skada mask och larv göra.........nåt som du vill gärna vifta bort!
Logik säjer att det kan inte vara mindre sår om man inte behandla!
"larven suger näring av hästen i väntan för att mogna och producera" annars skulle dom inte finnas över huvudtaget! (jag kan :bow: om du lägga fram mot bevis....in english)

Hästens hälsa komma i första hand!
The Resistans Crusade i andra.

Get rid of the Worms and larv in the horse then they won´t be shitting out eggs.

Hitta ingen site utan för FASS där Cydectin marknadsförs för hästar?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Men jisses . Inse att både din insatthet och din språk förståelse brister rejält . Kan du inte istället se möjligheten att faktiskt folk lägger ner massor med tid och energi på att informera saker du skulle ha jättestor utdelning av att reflektera över och lära dig mer om ?
 
Sv: Ponny som HAFT blodmask....köpa el inte köpa den?

Jag spinner vidare på tidigare fråga om stora blodmasken. Min häst nollade på träckprov (som han gjort senaste 6 åren) men hagkompisen visade sig ha stora blodmasken (vet inte hur mkt) och avmaskades nu. Jag fick info att min häst också ska avmaskas till hösten, vet dock inte om det ska tas nytt träckprov innan? Inte heller vet jag vilket medel som använts. Räcker det för min häst att avmaskas i höst? Han är 23 år så jag vill ju vara försiktig och inte riskera något med honom. :crazy: Och vad gör man med hagarna...? Jag känner mig skrämmande oinformerad tyvärr! :(
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Du har ett sök motor också, www.google.com. Stå på English, men det kan du.
Kan inte hitta nåt som stödja ditt påståenda!
Finns ingen anledning för mask medel tillverkar att ljuga om vilket mask och larv stadiet deras medel ta, nåt mer än den information som tala om den skada mask och larv göra.........nåt som du vill gärna vifta bort!
Logik säjer att det kan inte vara mindre sår om man inte behandla!
"larven suger näring av hästen i väntan för att mogna och producera" annars skulle dom inte finnas över huvudtaget! (jag kan :bow: om du lägga fram mot bevis....in english)

Hästens hälsa komma i första hand!
The Resistans Crusade i andra.

Get rid of the Worms and larv in the horse then they won´t be shitting out eggs.

Hitta ingen site utan för FASS där Cydectin marknadsförs för hästar?

Cydectin är marknadsnamnet på moxidektinpreparat i Sverige, i USA och England heter det Quest. Exakt samma medel bara olika namn.

Larverna som ligger och vilar i tarmslemhinnan vaknar lite i taget varefter det finns plats, då bildas sår i tarmslemhinnan. Ingen fara i små mängder, men när det blir massuppvak (som t.ex. vid felaktig avmaskning) blir det mycket sår i hela tarmen. Moxidektin "smälter bort" larverna, dvs det blir inga sår. Power Pak gör så att larverna släpper på samma sätt som när de vaknar upp = sår i tarmen.

Du kan inte blanda ihop varumärken med verksamma substanser. Lär dig skillnaden på dessa två innan du pratar om hur många olika maskmedel det finns.

Läs första inlägget
Inte för att forum är särskillt trovärdiga som källor men här har du iaf en annan ton på diskussionerna samt hänvisning till skadan Power Pack gör i tarmarna.
 
Senast ändrad:
Sv: Ponny som HAFT blodmask....köpa el inte köpa den?

Jag spinner vidare på tidigare fråga om stora blodmasken. Min häst nollade på träckprov (som han gjort senaste 6 åren) men hagkompisen visade sig ha stora blodmasken (vet inte hur mkt) och avmaskades nu. Jag fick info att min häst också ska avmaskas till hösten, vet dock inte om det ska tas nytt träckprov innan? Inte heller vet jag vilket medel som använts. Räcker det för min häst att avmaskas i höst? Han är 23 år så jag vill ju vara försiktig och inte riskera något med honom. :crazy: Och vad gör man med hagarna...? Jag känner mig skrämmande oinformerad tyvärr! :(

Ring och prata med en bra parasitkunnig veterinär!
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

HÄR är BEVIS för hur moxidektin resp. fenbendazol fungerar inuti hästen. Kan vara svår engelska för de som inte är vana.

Small strongyle infection: consequences of larvicidal treatment of horses with fenbendazole and moxidectin. Steinbach T, Bauer C, Sasse H, Baumgärtner W, Rey-Moreno C, Hermosilla C, Damriyasa IM, Zahner H. 2006

I sammandrag:

4 grupper av hästar, en grupp avmaskade regelbundet som en "nollkontrollgrupp", en grupp som inte avmaskades alls, en grupp som avmaskades med "Power pack" och en grupp med "Cydectin". Efter behandling avlivades och obducerades hästarna.

Power Pack-gänget fick stora sår i tarmslemhinnan som i princip var samma som vid massuppvak. Cydectin tog längre tid att verka men orsakade inga sår i tarmslemhinnan.
 
Sv: Ponny som HAFT blodmask....köpa el inte köpa den?

Ja, jag får göra det. Alla träckprov kollas på SVA (stallet är med i nåt projekt där) så man tycker att det borde vara någon vet där som rått dem. Börjar nog med att försöka få klarare info av stallägaren...
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Tillägg till sammandraget: Alla hästar i alla grupper hade normala värden på immunförsvarsvärden (T-celler), på Power Pack-gänget så sjönk detta dramatiskt efter de fått medlet.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hästens hälsa komma i första hand!
The Resistans Crusade i andra.

Du har verkligen inte förstått att rädslan för resistens och försiktighet i användandet av maskmedel bottnar i att man värnar om hästarnas hälsa, inte att man totalt struntar i den?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 601
· Visningar
153 876
Senast: Nevermind
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 070
Senast: Boj
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 716
Senast: Boj
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 142
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp