Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Analys bandmask

Hej!
Jag skickade precis in prover på våra fem ponnys till kolla masken. Jag har alltid gjort odling och aldrig haft stora blodmasken och bestämde mig därför för att inte göra odling denna gång. Däremot kryssade jag i analys för bandmask. Nu kom svaret på provet. Då har de strukit över rutan för bandmask och satt en odling. :confused: varför då? Gör de inte bandmaskanalyser längre? Hur gör jag en sådan analys i så fall?

(Provsvar: 1 nollade, 2 hade 60, 1 hade 350 och en 500. De två sista kommer att avmaskas.)
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Cydectin är marknadsnamnet på moxidektinpreparat i Sverige, i USA och England heter det Quest. Exakt samma medel bara olika namn.

Larverna som ligger och vilar i tarmslemhinnan vaknar lite i taget varefter det finns plats, då bildas sår i tarmslemhinnan. Ingen fara i små mängder, men när det blir massuppvak (som t.ex. vid felaktig avmaskning) blir det mycket sår i hela tarmen. Moxidektin "smälter bort" larverna, dvs det blir inga sår. Power Pak gör så att larverna släpper på samma sätt som när de vaknar upp = sår i tarmen.

Du kan inte blanda ihop varumärken med verksamma substanser. Lär dig skillnaden på dessa två innan du pratar om hur många olika maskmedel det finns.

Läs första inlägget
Inte för att forum är särskillt trovärdiga som källor men här har du iaf en annan ton på diskussionerna samt hänvisning till skadan Power Pack gör i tarmarna.

Hur vet du den mängden larv som finns?

Jag blanda inte ihop nånting woman!
Som häst äger vill jag vet vad medlet ta, jag läsa inte om det innehåller Fenbendazola el Moxidectin. (det är vet som ska har kol på vad han skriva ut!)
Jag bara namnt att Pancur finns för larv, det var du som sken iväg på sidospår om dess skada verkan!

Forum var ett handvisning att "Cydectin is not recomended for horses and Quest has a warning for over doseing!"

Att Sverige skulle har samma namn Cydectin på två olika medel i andra landar kunde jag inte vet..........though it does not surprise me.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Du har verkligen inte förstått att rädslan för resistens och försiktighet i användandet av maskmedel bottnar i att man värnar om hästarnas hälsa, inte att man totalt struntar i den?

I find it works better too have the horse in front of the cart than being draged behind it.

Du göra vad du vill, jag komma inte att har kontakt med dig och dina mask äten hästar all ifall!
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Med andra ord resonerar du så att sålänge det funkar på din häst just nu och här, så struntar du i konsekvenserna av att slentrian/rutin maska hästar generellt?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag tror inte risken är speciellt överhängande att min häst skulle hamna bland dina. Men om den nu mot förmodan skulle göra det så behöver du inte oroa dig eftersom hon nollat på de senaste träckproven.

Talar du av erfarenhet ang att låta sig släpas bakom en vagn? Jag har aldrig provat så jag vet inte hur det känns..
 
Sv: Analys bandmask

Hej!
Jag skickade precis in prover på våra fem ponnys till kolla masken. Jag har alltid gjort odling och aldrig haft stora blodmasken och bestämde mig därför för att inte göra odling denna gång. Däremot kryssade jag i analys för bandmask. Nu kom svaret på provet. Då har de strukit över rutan för bandmask och satt en odling. :confused: varför då? Gör de inte bandmaskanalyser längre? Hur gör jag en sådan analys i så fall?

(Provsvar: 1 nollade, 2 hade 60, 1 hade 350 och en 500. De två sista kommer att avmaskas.)

Det enklaste måste ju vara att ringa labbet och fråga.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Som häst äger vill jag vet vad medlet ta, jag läsa inte om det innehåller Fenbendazola el Moxidectin. (det är vet som ska har kol på vad han skriva ut!)
Jag bara namnt att Pancur finns för larv, det var du som sken iväg på sidospår om dess skada verkan!

Forum var ett handvisning att "Cydectin is not recomended for horses and Quest has a warning for over doseing!"

Att Sverige skulle har samma namn Cydectin på två olika medel i andra landar kunde jag inte vet..........though it does not surprise me.

Medlen har olika namn i alla länder, inom parantes = svenska.

Fenbendazol - Panacure, Safeguard (Axilur, Rintal)
Pyrantel - Strongid, Pyrantel Pamoate, Primex, Exodus (Fyrantel, Banminth)
Ivermektin - Duramectin, Durvet, Ivermectni, Zimectrin, Bimectin, Ivomec, Ivercare, Agrimectin (Ivomec, Noromectin, Bimectin, Eraquell)
Moxidektin - Quest, Equest (Cydectin)

Detta är namnen för hästars avmaskningsmedel. Det kan finnas andra namn på samma substans fast för andra djursorter. Det blir alltså helgalet när du säger att Cydectin är farligt men inte Quest när det är exakt samma sak.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Medlen har olika namn i alla länder, inom parantes = svenska.

Fenbendazol - Panacure, Safeguard (Axilur, Rintal)
Pyrantel - Strongid, Pyrantel Pamoate, Primex, Exodus (Fyrantel, Banminth)
Ivermektin - Duramectin, Durvet, Ivermectni, Zimectrin, Bimectin, Ivomec, Ivercare, Agrimectin (Ivomec, Noromectin, Bimectin, Eraquell)
Moxidektin - Quest, Equest (Cydectin)

Detta är namnen för hästars avmaskningsmedel. Det kan finnas andra namn på samma substans fast för andra djursorter. Det blir alltså helgalet när du säger att Cydectin är farligt men inte Quest när det är exakt samma sak.

Då för du kontakta non i USA och fråga VÄRFÖR Cydectin är för får, get, boskap som "pour on" och inte hästar.
Quest är för hästar och inte dess andra djur!!!
Dom båda innahålla Moxidektin!!! det finns säkert ett anledning!!!
Du kan www.google.com lika bra som jag, du är trotts allt den parasite expert.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Det brukar ta ca 2 år att få ordning på en gård där det är mycket mask i hästarna, är det någon enstaka individ hänger det oftast på den hästens immunförsvar.

Hästen är en för övrigt fullt frisk häst i tävlingskondition och flyttade ca 1km ;)


Det är INTE farligt för hästen att ha parasiter i låg mängd och det borde ha sjunkit till nästa år.

Är med dig men samtidigt inte.

Test 1: 900 - juni 2012
Avmaskning 1 Noromectin juni 2012
Test 2: 400 - juli/augskiftet 2012
Avmaskning 2: Noromectin juli/augskiftet 2012
Avmaskning 3: Noromectin oktober 2012
Test 3: 0 höst 2012

Test 4: maj/juniskiftet 2013 2400

Är inte 2400 MYCKET?? Och trots 3 avmaskningar alltså mer i år TROTS att ingen av de andra har någon förekomst?

"Med risk för att bli tjatig Lucy Show"
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hästen är en för övrigt fullt frisk häst i tävlingskondition och flyttade ca 1km ;)




Är med dig men samtidigt inte.

Test 1: 900 - juni 2012
Avmaskning 1 Noromectin juni 2012
Test 2: 400 - juli/augskiftet 2012
Avmaskning 2: Noromectin juli/augskiftet 2012
Avmaskning 3: Noromectin oktober 2012
Test 3: 0 höst 2012

Test 4: maj/juniskiftet 2013 2400

Är inte 2400 MYCKET?? Och trots 3 avmaskningar alltså mer i år TROTS att ingen av de andra har någon förekomst?

"Med risk för att bli tjatig Lucy Show"

2400! Oh Ja, 2400 är bara non % av den total mängd.
Dr. Madics skräck senario for resistans :eek: 3 avmaskning under en 5 månads period med samma medel :banghead:

Man vill helst kör med ett Rotations Program för att undvika detta.

Jag undra hur 2011 avmaskning såg ut som du fick positive av 400 efter den första Juni avmaskning? det börda har slaget ut det mesta!

Du för nog prata med din vet om att prova ett annan medel så du komma till grips med det.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Det där ser ju ut som om hästen har blivit återinfekterad. Kan det vara så?

Det är det jag inte fattar. Från vem då? Rådjuren? De andra är ju nollade? Eller har hennes maskar legat inkapslade vid provtagningen i oktober (och inte visat sig på provet), och sedan blommat upp med råge i vår? :meh:
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag undra hur 2011 avmaskning såg ut som du fick positive av 400 efter den första Juni avmaskning?

Minns ärligt talat inte vad det blev avmaskat med men hon kollades någon gång med noll och någon gång fick hon avmaskning utan att kollas (stallägaren ville att vi gjorde alla samtidigt o jag tyckte det var ok).
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Seriöst . Läs på . Du fattar noll i sammanhanget men ändå går du på som en ångvält . Tragiskt .
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Det har ju garanterat bajsat en häst även just där inom en tävlingssäsong i alla fall på en välbesökt anläggning.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hästen är en för övrigt fullt frisk häst i tävlingskondition och flyttade ca 1km ;)




Är med dig men samtidigt inte.

Test 1: 900 - juni 2012
Avmaskning 1 Noromectin juni 2012
Test 2: 400 - juli/augskiftet 2012
Avmaskning 2: Noromectin juli/augskiftet 2012
Avmaskning 3: Noromectin oktober 2012
Test 3: 0 höst 2012

Test 4: maj/juniskiftet 2013 2400

Är inte 2400 MYCKET?? Och trots 3 avmaskningar alltså mer i år TROTS att ingen av de andra har någon förekomst?

"Med risk för att bli tjatig Lucy Show"

2400 är mycket och något har orsakat hästens sänkta immunförsvar som orsakar detta. Antingen är det gamla inkapslade larver (utan ämnesomsättning) som vaknat till, eller så är det den dryga blöta sommaren, långa hösten som gjort att hästen, samtidigt som den var ngt nedsatt (kan vara flytten även om det är kort bit), plockade upp en stor mängd smitta som visar sig nu.

Om testet på hösten visade 0, varför avmaskades hästen i oktober?

Vad de andra har spelar absolut ingen roll, olika hästar är olika känsliga och har olika bakgrunder. Det du kan konstatera är att av någon anledning (flytt är en sådan) har din hästs immunförsvar varit nedsatt som triggat uppvak eller fick hästen att plocka upp mer smitta än normalt.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

2400! Oh Ja, 2400 är bara non % av den total mängd.
Dr. Madics skräck senario for resistans :eek: 3 avmaskning under en 5 månads period med samma medel :banghead:

Man vill helst kör med ett Rotations Program för att undvika detta.

Jag undra hur 2011 avmaskning såg ut som du fick positive av 400 efter den första Juni avmaskning? det börda har slaget ut det mesta!

Du för nog prata med din vet om att prova ett annan medel så du komma till grips med det.

Nej, det där är inte resistens. Och Noromectin tar vuxna och juvenila stadier, det kommer alltså 8v senare fram nya vuxna maskar som börjar lägga ägg, helt normalt. Använder du ett pyrantelpreparat dödar du bara vuxna maskar, det tar alltså då bara 4v innan det kommer nya ägg ut igen. Cydectin tar en del av de inkapslade larverna (i sent stadie, de som är på väg att vakna upp) och det tar därför minst 12v innan det finns nya vuxna äggläggande maskar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 601
· Visningar
154 604
Senast: Nevermind
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 078
Senast: Boj
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 725
Senast: Boj
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 156
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp