Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Då för du kontakta non i USA och fråga VÄRFÖR Cydectin är för får, get, boskap som "pour on" och inte hästar.
Quest är för hästar och inte dess andra djur!!!
Dom båda innahålla Moxidektin!!! det finns säkert ett anledning!!!
Du kan www.google.com lika bra som jag, du är trotts allt den parasite expert.

Varför ska jag fråga det? Det finns så otroligt mycket konstigt i medicinvärlden och vad de heter, en massa missförstånd också, precis som dina, som sprids som sanningar. Det mest troliga är att Cydectin som märkesnamn inte är testat för hästar och därför, just i USA, inte får användas till det med risk för stämningar om något skulle gå fel på något sätt. Dessutom kan Cydectin i USA innehålla en annan koncentration av moxidektinet.

Här i Sverige står det på bipacksedlarna att vissa medel inte ska användas till dräktiga och digivande ston fast medlet är exakt lika ett annat som är ok. Enda anledningen är att det företag som inte rekommenderar det inte har gjort egna tester på just dräktiga och digivande ston och därför måste de skriva så.

Bara för kul skoj: I Afrika används det till häst
 
Senast ändrad:
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Det har ju garanterat bajsat en häst även just där inom en tävlingssäsong i alla fall på en välbesökt anläggning.

Fast alltså.... din skräck för mask är extremt gravt omotiverad..... även om det ligger bajs ngnstans. Alla hästar har mask - även de som nollar på träckprov. Maskarna hos dessa hästar lever i symbios med hästen. Även om de mot all förmodan skulle käka en tuva gräs brevid en hög med skit på en tävlingsplats, och få i sig några ägg, betyder ju inte det att hästen infesteras med mask. använd ditt sunda förnuft nu ;)
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Nej, det där är inte resistens. Och Noromectin tar vuxna och juvenila stadier, det kommer alltså 8v senare fram nya vuxna maskar som börjar lägga ägg, helt normalt. Använder du ett pyrantelpreparat dödar du bara vuxna maskar, det tar alltså då bara 4v innan det kommer nya ägg ut igen. Cydectin tar en del av de inkapslade larverna (i sent stadie, de som är på väg att vakna upp) och det tar därför minst 12v innan det finns nya vuxna äggläggande maskar.

Hitta den har:
www.equestrianandhorse.com/care/worming/worming-brands.html
Noromectin ta inte lärv!
Africa link, har läs det förut, "Injecton Treatment" inte mycket info om häst treatment.
Är det SVA som "Special Beställa" mask medel? Dessa FASS information stämmer inte med tillverkar uppgift?
 
Senast ändrad:
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hitta den har:
www.equestrianandhorse.com/care/worming/worming-brands.html
Noromectin ta inte lärv!
Africa link, har läs det förut, "Injecton Treatment" inte mycket info om häst treatment.
Är det SVA som "Special Beställa" mask medel? Dessa FASS information stämmer inte med tillverkar uppgift?

Juvenila är inte larver utan maskar som inte hunnit bli könsmogna än. Plugga på lilla blodmaskens livscykel så ser du vad jag menar.

SVA har ingenting med avmaskningsmedel att göra på det sättet, det är olika läkemedelsföretag som säljer och marknadsför sina medel. Vad menar du med att FASS inte stämmer med tillverkarens uppgifter?

Utdrag från Afrikanska sidan:
Cydectin is a unique, second generation endectocide for the control of internal and external parasites of sheep, cattle, horses and ostriches.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

För övrigt så måste jag få upplysa dig om att ditt prat om att Quest är ok men Cydectin är farligt är som att säga att Levi's jeans är ok men Wrangler jeans är farliga. Samma sak, olika brand names.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Varför tror du jag är rädd för att jag frågar?

När det gäller hagbyte är det ju viktigt att inte blanda/ha häst i under fel period. Så himla många bajsar producerar ju ändå inte en häst på en dag. Att då undra hur stor risken är om man låter hästen beta på en anläggning med regelbunden träning- och tävlingsverksamhet, där det passerar många hundra hästar/år som både betar, bajsar och i värsta fall även skiten bara sopas ur släpen OCH när man faktiskt vet att många inte har så värst bra koll på träckprov/avmaskning är väl inte likställt med att vara rädd?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Om testet på hösten visade 0, varför avmaskades hästen i oktober?

Gången i historian är enligt nedan:

Test 1: 900 - juni 2012
Avmaskning 1: Noromectin juni 2012
Test 2: 400 - juli/augskiftet 2012
Avmaskning 2: Noromectin juli/augskiftet 2012
Avmaskning 3: Noromectin oktober 2012
Test 3: 0 höst 2012

Hon testades alltså efter avmaskning nr 3 i höstas, kommer dock inte ihåg exakt när.Veterinär tyckte att det skulle köras två omgångar avmaskning till efter test 2 på 400 då hon inte nollat efter den första avmaskningen.När hon nollade efter den tredje avmaskningen trodde jag det var grönt. Visste ej att de kunde kapsla in sig.

Ny fråga: Är 2400 så mycket att hon ska arbetas mindre? Jag tänker på att man inte ska ansträngas när immunförsvaret är nedsatt?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Det är det väl om frågan ens behöver ställas ? Du VET ju hur hästar och mask fungerar enligt det jag skrev i förra inlägget så använd sunt förnuft som sagt . Det är varken farligt eller risk för infestation i det scenario du beskriver öht .
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Det är det väl om frågan ens behöver ställas ? Du VET ju hur hästar och mask fungerar enligt det jag skrev i förra inlägget så använd sunt förnuft som sagt . Det är varken farligt eller risk för infestation i det scenario du beskriver öht .

kan faktiskt förstå TheConnemaras fråga. Jag känner igen mig i resonemanget..x antal hästar skiter på y ställen..hur många vet vi har avmaskats/kollats masken.. hur många har fått i sig något de inte skulle genom att betas på tävlingsplats där x hästar skitit på y ställen..

Hell.. min overprotected horsie hade ju 2400 och då KOLLAR jag masken!! :crazy:
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Som sagt och förklarat många tusende gånger både av mig och madick och verifierade andra utöver buke . Läs på och ta i förnuft utifrån det . Och för Guds skull - prata med tex vidilab , de är ju betydligt mer renommerade än att konsultera bukefalos som det vore en legitim källa att konsultera ...

Din hästs EPG för sjutusende gången påverkas inte av att den betar en halvtimma här och där .
 
Senast ändrad:
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Som sagt och förklarat många tusende gånger både av mig och madick och verifierade andra utöver buke . Läs på och ta i förnuft utifrån det . Och för Guds skull - prata med tex vidilab , de är ju betydligt mer renommerade än att konsultera bukefalos som det vore en legitim källa att konsultera ...

Din hästs EPG för sjutusende gången påverkas inte av att den betar en halvtimma här och där .

1. Istället för att på ett j-t otrevlig sätt påpeka det hade du (om du kan) kunnat hänvisa till detta "verifierade andra". Jag läser gärna på men har inte hittat några vettiga sidor. Madick får gärna hänvisa till bra sidor.

2. Konsulterar inte buke som allmänhet - däremot madick som jag vet kan det här. Vidilab känns svårt att konsultera när jag använt annan källa för test..Minns inte att jag konsulterat dig. Däremot "försvarat" TheConnemaras tankegång..som jag kan förstå..jag har alltid tyckt det varit bättre att fråga en i andras tycke en "dum" fråga än att göra något dumt för att jag inte vågade fråga..

3. Hade jag hittat/vetat om en säker källa till information där man kunde bollat dessa frågor hade jag gjort det. Nu är säkraste källan jag vet madick. Som finns här. Min vet är mer inne på sportfrågor.

4. Var snäll och ignorera/stäng av mig från ditt flöde så slipper jag få dessa tråkiga svar..
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Nu kanske det känns fel ändå iom att du har specifika EPG-frågor men jag har pratat flera gånger med Vidilabs vet (:love:) rent allmänt om maskfrågor innan jag ens visste hur man skulle ta prov. De är ju i första hand veterinärer och parasitexperter
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Gången i historian är enligt nedan:

Test 1: 900 - juni 2012
Avmaskning 1: Noromectin juni 2012
Test 2: 400 - juli/augskiftet 2012
Avmaskning 2: Noromectin juli/augskiftet 2012
Avmaskning 3: Noromectin oktober 2012
Test 3: 0 höst 2012

Hon testades alltså efter avmaskning nr 3 i höstas, kommer dock inte ihåg exakt när.Veterinär tyckte att det skulle köras två omgångar avmaskning till efter test 2 på 400 då hon inte nollat efter den första avmaskningen.När hon nollade efter den tredje avmaskningen trodde jag det var grönt. Visste ej att de kunde kapsla in sig.

Ny fråga: Är 2400 så mycket att hon ska arbetas mindre? Jag tänker på att man inte ska ansträngas när immunförsvaret är nedsatt?[/QUOTE]

Inte foran du har fått bukt på maskerna, ansträngning all så.

Det är inte tänkt att du ska vara "all vetande" i mask fråga, din veterinär ska har kol på det och hur hästen ska behandlas!
Är du missnöjd med den sök efter en annan, och som det se ut har du haft ett misslycket avmaskings program.

Oavsätt hur till läs vissa är kan dom inte lossa hästens mask problem, du måste gå via en veterinär.
 
Senast ändrad:
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Nu kanske det känns fel ändå iom att du har specifika EPG-frågor men jag har pratat flera gånger med Vidilabs vet (:love:) rent allmänt om maskfrågor innan jag ens visste hur man skulle ta prov. De är ju i första hand veterinärer och parasitexperter

Hoppas på ett svar från Madick om inte annat får jag försöka få lite mer svar från Vidilab (trots att jag inte är kund där denna gång..).:o
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Delvis Kl

Jag anser att Madicks kunskap o välvilja är ovärdelig *bowsmiley*,( då de ej funkar just nu.)

Jag som gammal kärring har lämnat in träckprov sedan början av 80-talet o haft nollade hästar då min förra hästs uppfödare testade Ivomec innan det blev godkänt.
Tyvärr fick jag smitta för drygt 10 år sedan med en häst jag köpte o som jag också underskattade vikten på.
Labbpersonalen ( som jag träffade personligen var gång)meddelade ej heller att bandmask inte syns i träckprov förrän det blir en stor mängd o det uppmärksammades först av att hästen fick kolik:banghead:

så där stog jag med smittad bete där inga hästar gått förut o min andra blev givetvis smittad. Först i år nollade båda på allt.

Jag mockar som en maniac o det är det värt.

Vet är inte särskilt kunniga ALLS i maskfrågor.

Inga frågor är "dumma" nog.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Sorry, har inte varit inne så jag har inte sett frågan. Nej, 2400 är ingen fara för hästen, det är mycket men det sänkta immunförsvaret uppstod alltså tidigare när de väl plockades upp eller kom loss ur sin dvala. Tiden från hästen får i sig smittan tills det syns på träckprov är ca 12v, i extrema fall 8v.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Sorry, har inte varit inne så jag har inte sett frågan. Nej, 2400 är ingen fara för hästen, det är mycket men det sänkta immunförsvaret uppstod alltså tidigare när de väl plockades upp eller kom loss ur sin dvala. Tiden från hästen får i sig smittan tills det syns på träckprov är ca 12v, i extrema fall 8v.

Stort tack för svar! :)

Man vill ju göra rätt så det blir största möjliga chans till att hon blir fri från detta. Jag avmaskar igen efter 8 veckor och kollar sen 8 veckor senare enl ditt råd..mockar hagen (som vanligt, även om det är svårt med en massa gräs som fastnar i grepen och hälften av skiten sprids i gräset.. :-p hoppas jag får bukt med det, äckliga, äckliga djur..:yuck:
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Sprida ut i gräset tar ju kål på maskarna under rätt förhållanden väder mässigt och bra skötsel och vila av hagarna rent allmänt .

Känns som samma svar finns i tråden femtielva ggr och madick svarar ju även tålmodigt utifrån det .

Vidilab svarar ytterst gärna och seriöst rent allmänt oavsett om man lämnat prov till dem .
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 601
· Visningar
154 749
Senast: Nevermind
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 078
Senast: Boj
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 725
Senast: Boj
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 156
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp