avmaskningsfundering

Toudi

Trådstartare
Har nyligen tagit kolla masken prov som visade på ganska stora mängder blodmask. Fick avmasknings medel Equimax utskrivet och avmaskade därefter. Vid andra tilfällen så har jag varit van vid att odling sätts för att utesluta stora blodmasken så att jag på så vis kan följa upp avmaskningen på lämpligt vis. Men efter att ha varit i kontakt med dom på kollamasken så vill dom nu att man skickar in nytt träckprov för att sedan sätta detta på odling. Men nu har jag redan avmaskat så de känns som jag hamnat i ett dilemma. Hur hade ni gjort?
 
Eftersom du redan har avmaskat så är det ingen ide att göra något alls förrän till våren. Du har ju tagit kål på de maskar som skulle kunna lägga ägg att analysera i träckprov. Och, om jag fattat saken rätt, så blir du av med de eventuella stora blodmaskar som hästen har när du avmaskar den.

Det jag undrar är hur det sett ut förut, har ni haft stor blodmask tidigare? Kommer och går det hästar i stallet/hagarna? Hur sköts hagarna?
NU är det ju, som sagt för sent att göra något alls men frågan är väl vad du bör göra till våren, tänker jag.
 
Eftersom du redan har avmaskat så är det ingen ide att göra något alls förrän till våren. Du har ju tagit kål på de maskar som skulle kunna lägga ägg att analysera i träckprov. Och, om jag fattat saken rätt, så blir du av med de eventuella stora blodmaskar som hästen har när du avmaskar den.

Det jag undrar är hur det sett ut förut, har ni haft stor blodmask tidigare? Kommer och går det hästar i stallet/hagarna? Hur sköts hagarna?
NU är det ju, som sagt för sent att göra något alls men frågan är väl vad du bör göra till våren, tänker jag.

Okej då väntar jag till våren då jag ska göra ett nytt kollamasken prov innan betessläppet. Vi har vanligtvis ingen stor blodmask i vår flock. Det var min ena häst som hade stor blodmask som föl när jag precis köpt honom. Han avmaskades då enligt konstens alla regler. Vi har hästarna hemma och det är bara våra hästar som vi har här. Vi har tre vinterhagar vi varierar mellan. Du menar om vi mockar hagarna? Nej det gör vi faktiskt inte. Dom går på enorma marker så allt blir väldigt utspritt. Är ju dock väldigt noga med att ha dom inne under avmaskningsperioen så jag mockar ut allt som bajsas ut då. Har dock hört att det kan vara bra att låta marken vila i något år för att påså vis minska ner parasittrycket?
 
Om du avmaskat nu (varför fick du medel som även tog bandmask?) så är det ingen mening att odla i vår heller, det tar minst 6 mån innan ny smitta syns på prov och nu när det äntligen är vinter så finns ingen aktiv smitta. Om det inte kommit in några nya hästar som haft med sig stor blodmask och alla varit fria på odlingarna senast så behöver ni inte göra odling varje gång. Och i fortsättningen - kom ihåg att kryssa för att du vill ha odlat redan när du skickar in provet. Väntar du tills du fått svaret har vi oftast redan hunnit kasta bajset.
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
778
Senast: Habina
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 146
Hästvård Jag har två hästar som jag tog hem i somras till rena beten där inga hästar betat på minst 6 år utan bara kossor. Sen flyttade två...
Svar
6
· Visningar
1 624
Senast: L.N
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 706
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp