Avramling - grundtänk?

FannyBany

Trådstartare
När ni ridlärare/tränare har en grupp och någon trillar av, hur går ert grundtänk? (små barn i fokus)
vad gör man först?
fångar hästen för att den inte ska jaga upp resten?
på vilka kroppsdelar bör man bli orolig över att det kan vara allvarliga skador? rygg, nacke?
hur långt bör det gå innan man överväger att ringa ambulans?
har ni nån rutin som ni alltid följer? :)
/ tankspridd
 
Standardrutin där jag växte upp: alla stannar sina hästar, först och främst. Eleven reser på sig och ridläraren har det yttersta ansvaret för att fånga in hästen igen. Om eleven är skadad eller inte ser man rätt fort, de flesta reser sig upp och hojtar "oj då, vad hände", men när det är små barn inblandade så kan de ju skrika rätt högt även för ett lätt fall. Då är det bäst att bara säga "ligg kvar". Hämta hästen, gå fram till eleven.

Som icke sjukvårdsutbildad är det ju apsvårt att avgöra om nacke eller rygg blivit skadad. Men det beror på ju avramlingen. Ett barn som tultar av pga för mycket skumpande i trav bryter sällan nacken för det :p En hinderkrasch eller häst som sticker/bockar/kliver över ryttaren är ju mer allvarligt. Så det beror ju på fallet också.
 
Förvisso inte ridlärare, men jag tycker de har/hade ett bra system på "min" ridskola där jag växte upp.

Om någon ramlade av stannade alla sina hästar på en gång. Det var alltid några hästkunniga föräldrar, stalltjejer eller liknande på läktaren, och en eller ett par av dem kom ner och tog hand om hästen (som oftast bara stannade, annars fångades den in av ridläraren) och ridläraren gick fram till eleven, utan häst. Om det var mer bråttom med eleven gick förstås ridläraren fram innan hästen fångats, och så tog stalltjejerna/kunniga föräldrar/annan ryttare hand om hästen istället.
De var också noga med att eleven skulle ligga kvar en liten stund och inte studsa upp på en gång, för att hinna känna så att hen var okej. Bortsett från väldigt milda avtrillningar förstås, typ som sidleds avglidning i barbackatrav eller som den gången jag åkte av när ponnyn stannade på ett litet hinder och jag landade stående bredvid.
 
Om det finns misstanke om skador på nacke / rygg ska man alltid ringa ambulans och hålla ryttaren absolut stilla. Detta är prioriterade olyckor- ambulansen kommer snabbt och man kommer ofta snabbt in på akuten.
 
På min ridskola så stannade alla sina hästar, Ridläraren kollade till eleven som ramlat av, känna efter och få tillbaka andningen. Hästen fångades in om ngn från läktaren inte gjort det än och eleven fick sitta upp om det gick.

Står alla andra hästar still så har den lösa inget att bralla runt för, bättre att kolla till eleven än hästen då.
 
Alla ska göra halt. Ryttaren som ramlat av blir tillsagd att ligga kvar och hästen fångas in, en lös häst kan ställa till med ännu mer oreda. Direkt sedan kollar man ryttaren. Jag har alltid varit noga med att ryttaren inte reser sig förrän hon verkligen känt efter om hon är skadad. Vid minsta misstanke om en skada på rygg, nacke, huvud så ringer jag ambulans, hellre en gång i onödan än att man väljer att låta bli och sedan är det något. Det viktigaste är att man inte hoppar upp förrän man hunnit känna efter, de allvarligaste skadorna tar en stund innan man känner dem pga adrenalinet så är alltid noga med att inte ha brått att få upp eleven.
 
Jag ropade först att alla gör halt eller stanna hästarna, medan jag går mot ryttaren ropade jag till mamman/pappan som alltid var på väg till sitt barn att ta ponnyn (nervösa och eller oroliga föräldrar gör bara barnet ännu mera rädd för det som hände), kollade alltid om barnet tappat andan och frågade barnet om det gör ont någon stans.

Nu hade jag små barn som var små även på a ponny ibland.
 
Håller med samtliga. Att alla har rutin på att stanna om/när någon ramlat av tycker jag är viktigt. Har sällan upplevt att den lösa hästen varit ngt problem - fångas bäst upp av förälder eller annan på läktaren och hålls på avstånd från den som har ramlat av. Undantaget om utrustningen kommit snett/av så att hästen rusar i panik. Har varit med om det några gånger. Då måste alla hålla undan så fort som möjligt tills hästen lugnat ner sig.
Som @nullo-modo skrev så tror jag tränaren/ridläraren tar bäst hand om ryttaren.
Själv blev jag lite osäker när dottern åkte av på Täby, skulle jag försöka få tag på hästen eller springa till henne? De var snabbt ganska långt ifrån varandra. Men eftersom ambulanskillarna hade "vaknat" så gjorde jag bedömningen att de var bättre skickade att ta hand om dottern (cynisk man kan vara). Fick hjälp att fånga hästen av banpersonal (som tur var var det stängt så den kom inte ut från banan) och de tog även hand om dottern. Alla hade klarat sig utan skador. :)
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 437
Senast: Lingon
·
Hästmänniskan Jag är så jävl ledsen, rent ut sagt. Jag har en häst som jag haft i nästan sex år, en häst som jag älskar otroligt mycket. De första...
2
Svar
23
· Visningar
4 262
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Precis på dagen tre månader efter min ridolycka så fick jag äntligen möjlighet att komma upp på en hästrygg igen! :banana: Det var lite...
Svar
0
· Visningar
654
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 079
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp