Avskaffa sommartiden!

tanten

Trådstartare
Nu är det sommarid igen. Jag är lika förundrad som tidigare över detta - i mitt tycke - så meningslösa arrangemang.

När den infördes på 80-talet trodde man att det skulle leda till mindre energianvänding och några ytterligare rätt flummiga argument. Vad jag begriper har det inte lyckatss någon forskare att bevisa något som helst positivt med detta.

Däremot inträfar det t.ex. fler trafikolyckor i början eftersom människor är trötta på mornarna.

Nej. Avskaffa sommartiden!

Till och med en moderat riksdagsman är inne på samma linje som jag
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/dags-att-avskaffa-sommartiden_6953335.svd
 
Nu är det sommarid igen. Jag är lika förundrad som tidigare över detta - i mitt tycke - så meningslösa arrangemang.

När den infördes på 80-talet trodde man att det skulle leda till mindre energianvänding och några ytterligare rätt flummiga argument. Vad jag begriper har det inte lyckatss någon forskare att bevisa något som helst positivt med detta.

Däremot inträfar det t.ex. fler trafikolyckor i början eftersom människor är trötta på mornarna.

Nej. Avskaffa sommartiden!

Till och med en moderat riksdagsman är inne på samma linje som jag
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/dags-att-avskaffa-sommartiden_6953335.svd[/QUOTE

Jag upplever det motsatta. Jag brukar månaden före omställningen vakna strax efter kl. 5 varje morgon med resultatet att jag inte orkar hålla mig vaken på kvällen, alternativt så får jag bara 5-6 h sömn per natt.
 
Skulle hellre ha sommartid året runt, tycker vintertiden kan avskaffas!
Bättre att det är ljust på em och kvällarna då man oftast har sin lediga tid och vill passa på att vara ute. Måste ju vara mycket sämre för folkhälsan att det blir mörkt på eftermiddagarna innan de flesta ens hunnit ut från sina arbeten för dagen, man får inte mycket dagsljus under vinterhalvåret inte. Nu blir det ju ändå mörkt ganska tidigt under vintern, men det blir ju inte bättre med vintertid.
Bryr mig inte riktigt om det är ljust på morgonen då man ändå sitter inlåst på jobbet.
 
Fast det här med att det blir ljusare på kvällarna, det blir det ju även om vi inte ändrar klockan om vi bara hade väntat ett par veckor till. Det hade ju redan blivit stor skillnad.

På vintern är det ju mörkt hela arbetsdagen oavsett om man ändrar klockan eller ej så varför hålla på med massa krångel.
 
Jag tycker att det skulle varit tvärtom (om man nu måste ändra från sommartiden). Dvs en timme längre ljust på kvällen på vintern.
Precis som många redan skrivit innan mig så tycker jag det är gott med lite mer ljus på kvällen. Man orkar mycket mer när det är ljust och dagarna känns lite längre.
 
Jag har sedan sommartiden infördes verkligen uppskattat ljuset på kvällen och hoppas verkligen inte att den slopas även om jag har problem med höstomställningen.
Inte nog med att jag hatar att det blir mörkt, jag sover inte mer än 2 h/natt i ett par tre veckor efter omställningen. Och det är inte ens ljust då...
 
Jag har inte minsta problem med omställningen och det jag ser fram emot under vintern är sommartiden. För min del skulle jag önska sommartid året om.
 
Jag tycker att det är onödigt att flytta klockan oavsett åt vilket håll det görs. Nu på vårvintern blir det snart ljust dygnet runt ändå och tvärt om när det blir vintertid. Jag kan dock se en poäng i det om man bor längre söderut.
 
Jag tycker att det är onödigt att flytta klockan oavsett åt vilket håll det görs. Nu på vårvintern blir det snart ljust dygnet runt ändå och tvärt om när det blir vintertid. Jag kan dock se en poäng i det om man bor längre söderut.

I Sverige infördes det väl mest som en anpassning till Europa? Jag gillar att våra kvällar blir ännu ljusare och längre, men jag hade antagligen gillat det ännu mer om jag hade bott tex i Frankrike. I norra Sverige kan det ju kvitta, så sett, när det ändå är ljust hela tiden.
 
Fast det här med att det blir ljusare på kvällarna, det blir det ju även om vi inte ändrar klockan om vi bara hade väntat ett par veckor till. Det hade ju redan blivit stor skillnad.

På vintern är det ju mörkt hela arbetsdagen oavsett om man ändrar klockan eller ej så varför hålla på med massa krångel.

Där tog du orden ur munnen på mig!
 
Det jag gillar med vintertiden, aka normaltid, är att maxvärdet på klockan - 12 - sammanfaller med när solen står som högst. Jag tycker det är en kulturhistorisk aspekt att ta i beaktande innan sommartid året om införs.

Jo jag vet, och därmed måste sannolikt vintertiden "vinna" den striden, annat vore märkligt. Vilket gör att jag föredrar att byta :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ulvlek
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Ungern 2024?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp