Avstånd bommar i steg

ponnyrider

Trådstartare
Hej!
Jag undrar hur mycket avstånd det är emellan travbommar med ett travsteg imellan med människo steg eller med "fötter". På min B-ponny har jag för mig att det var 3 fotlånga avstånd för mina små fötter emellan, men har glömt bort. Så ifall någon vet hur mycket man ska "gå" emellan trav och galoppbommar för en storgalopperad B-ponny så får man gärna skriva det. Meter ich sådant vet jag men inte hur långt det blir när man ska lägga ut det. Annars får jag väl bara ta en tumstock eller något
 
Lättast är ju att mäta upp och sen stega så vet man för det är ju väldigt olika hur långa steg man tar och hur stora fötter man har.
 
För stor häst är det 3 meter mellan galoppbommar, det blir ett travsteg mellan om man rider över i trav.
Skulle gissa att dryga 2 meter blir lagom för en B ponny, typ 2.20 - 2.30
 
Nu har du ju säkert listat ut avståndet för ponnyn, men mitt tips är att mäta en bom, gärna med flera olikfärgade fält. Då vet man att t.ex. knappt en bom är ett galoppsprång, och "från kanten till röda fältet" (bara ett exempel) är ett travsteg.
Jag använder mig alltid av en bom när jag ska mäta upp avstånd för min ponny. Bommarna är 2,90, det är ett galoppsprång för oss :)
 
Det "bästa" efter att använda måttband är ju att mäta upp en sträcka på ett visst antal meter och sedan träna sig i att ta metersteg. Att regelbundet mäta upp avstånd och repetera så ens metersteg fortsätter vara metersteg. Fötter kan funka på en travbom men ska man mäta upp en sträcka på säg fem galoppsprång blir det en himla massa fötter.
 
Korta travbommar osv mäter jag med antal fötter, längre avstånd stegar jag.
Har mätt hur långa mina skor är och även mitt vanliga steg på ett ungefär. Så vet att lagma korta galopp bommar är 2 steg och 2 fötter (ca 2,5m) långa blir 3 steg (ca 3m) . Travbommar är ca 6 fötter osv.
Stövlarna jag brukar ha när jag bygger bana är ganska stora, 41med stålhätta, ca 25cm långa så blir enkelt att mäta med ^_^. Mitt steg är ca 80-90cm häl till häl.
Blir mycket enklare att mäta avstånd när man vet hur ens egna mått ser ut.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 878
Senast: Stereo
·
Hoppning Hej, Jag söker lite avstånd vid löshoppning.. Jag har hittat avstånd för storhäst över 3 hinder men inte över 2? Jag vet att 3 hinder är...
Svar
1
· Visningar
1 325
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 958
Senast: Stergo
·
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 345
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Fautras
  • Shettistråden del II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp