Avstånd mellan hage och tomtgräns

M

mala

Finns det nån regel hur nära markgränsen man får sätta upp staket? Är det olika regler med olika djur?

Min syrras kompis har köpt en gård och längst bort på markerna är det väldigt igenvuxet för dom som ägde gården innan hade nästan inga djur och dom som fanns betade närmast stallet. Kompisen vill hägna in all sin mark och det som är värst igenvuxet och som ligger längst bort ska hon ha kor på ett par år. Bara att längst bort på markerna ligger två hus. Överallt annat är bara skog. Inga djur har gått där på hur länge som helst och dom som bor i husen är vana att ha marken som lekplats till sina barn och sånt. Nu säjer dom att man inte får ha staket och djur hur nära som helst. Kompisen har inte tänkt att ta med det som grannarna använder och har använt jättelänge som grillplats eller nån liten bit vid ett träd där dom har hängt en gunga. Men det är ju för att vara snäll som hon inte går exakt hela vägen fram. Annars hade hon tänkt att hennes staket skulle följa jäms med deras tomtstaket. Kan dom ändå klaga? Kompisens går är skattat som jordbruk och även om dom som bott där förut inte hade så många djur dom senaste åren så har det varit ett jordbruk sen långt innan dom här husen byggdes. Spelar det nån roll att marken inte använts som bete förrut? Eller får man göra som man vill på sin sida om markgränsen och utnyttja varje milimeter om man vill det?
 
Sv: Avstånd mellan hage och tomtgräns

Här går staketet mitt i tomtgränsen mellan mig och grannen. Jag bor i "vanlig" villa på landet (iofs med eget stall:) ) och grannens är ett lantbruk. Däremot är det skillnad om gården gränsar till ett samhälle /by, då gäller särskilda regler för avstånd. Så om din kompis är snäll och inte stängslar in grillplats/gunga ska grannarna bara tacka.
//marti
 
Sv: Avstånd mellan hage och tomtgräns

Vad bra! Detta är verkligen ingen by utan mitt på landet!
 
Sv: Avstånd mellan hage och tomtgräns

Har kant i kant med våra grannar... som är omringade av staket till 75%.dock gillar de våra hästar, ger dem äpplen och bröd och sådant ibland;)
 
Sv: Avstånd mellan hage och tomtgräns

Vilken otrevlig attityd grannarna har och vad snäll din syster är som låter dem behålla en del av marken!
Jag kan inte tänka mej att det finns något som skulle kunna hindra henne från att sätta staketet invid tomtgränsen - det är ju hennes mark.

Immer
 
Sv: Avstånd mellan hage och tomtgräns

Staket får hon sätt i tomtgränsen så det är inga problem alls med det. Där emot så kan det om djuren "stör" bli problem med att ha betesdjur på marken.
Enligt länsstyrelsen så kan de som bor i husen gå via dem eller kommunen och få till ett förbud mot djuren om de blir störda av dem. Det kan var sådant som att de är allergiska eller att det blir mycket flugor så det blir en sanitär olägenhet. Men tills att detta har hänt så är det bara att släppa ut djuren och börja beta.
 
Sv: Avstånd mellan hage och tomtgräns

Är din kompis hygglig så slipper grannarna betala! Lagen (1933:269) om ägofred (http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19330269.HTM) talar om vad som gäller för stängsel.

Om en sida om gränsen vill ha häst eller kor så är det bara att sätta upp:

"Nyttjas fastighets ägor till bete för hemdjur och finnas djuren tjänligast genom stängsel kunna hållas från angränsande ägor å annan fastighet, skall på yrkande från endera sidan stängsel hållas mellan ägorna."

Stängslet ska följa ägogränsen, se § 4.

Egentligen ska grannarna, även om de inte använder stängslet betala del av uppförandet och underhållet.

"Föranledes stängselskyldighet av betning allenast å ena sidan, tage den sidan del i stängslet med tre fjärdedelar och grannen blott med en fjärdedel. I annat fall tage vardera lika lott."

Detta gäller oss på landet eftersom det finns en 9 § också:

"Vad i denna lag är stadgat om stängselskyldighet gäller inte beträffande områden med fastighetsplan. Lag (1987:149)."
 
Senast ändrad:
Sv: Avstånd mellan hage och tomtgräns

Usch för såna människor :mad: , grannarna alltså !

Jag hade nog gjort klart för grannarna att marken SKALL nyttjas... och sagt till dom att dom har två val: antingen delar dom marken med ulliga-gulliga hästar eller så typ plöjer jag upp alltihop, inkluderat gungor och grillplats, och sätter 2-3 meter hög snabbväxande hampa överalltihopa :D

Är dom inte fullständigt korkade så väljer dom att få behålla gungorna och dela resten med hästarna.

Detta kan visserligen uppfattas som hot och är väl kanske inte 100% lagligt, men det är ju bara att hävda att "du ville bara höra vad grannarna skulle föredra att marken används till" så är det klockrent att du aldrig kan fällas för nånting alls.HA!
 
Senast ändrad:
Sv: Avstånd mellan hage och tomtgräns

Spelar det nån roll att marken inte använts som bete förrut? Eller får man göra som man vill på sin sida om markgränsen och utnyttja varje milimeter om man vill det?

Räknar din kompis med att söka EU-stöd för marken så är hon tvungen att hålla den igång genom bete eller odling. Vill hon få ett bra bete och marken är plöjningsbar så skulle jag rekommendera att man röjer eventuellt sly , plöjer upp stycket och anlägger ny betesvall. Har det inte funnits djur på länge så är vallen säkert i mycket dåligt skick. Äger eller arrenderar hon marken så inte bara kan hon använda marken utan hon ska använda den. Vi betalar stora summor i jordbruksstöd för att hindra igenväxning och hävda odlingslandskapet!

Gungor och annat får grannarna flytta, det är bara att skicka ett artigt brev där man ber att de tar bort sina prylar före ett visst datum. Hon får absolut inte flytta gungor och annat själv!

Alternativet är att din syrras kompis arrenderar ut ett stycke. Hon ska självklart ha betalt för att någon nyttjar hennes mark! Är hon inte sams med grannarna så är arrende kanske ingen bra lösning, det fungerar bara om man har goda relationer mellan den som arrenderar och den som arrenderar ut.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 787
Senast: Luff
·
Anläggning Är så i valet och kvalet om vilket beslut att fatta. Har älskat hästar hela livet men som barn blev det "bara" ridskola då föräldrarna...
Svar
8
· Visningar
2 681
Senast: Efwa
·
Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 054
Senast: Meggan
·
S
Anläggning Det är så att jag är inhyrd i ett stall där det tidigare varit ett sågverk. För ett tag sedan hörde jag om en uppfödare vars valpar...
Svar
9
· Visningar
2 321
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp