Avvänjning alt.kastrering vid 7 mån?

Henna

Trådstartare
Mitt hingstföl, idag sju månader, är uppvuxen på lösdrift tillsammans med sin mamma och annat sto m stoföl. Han är väldigt självständig och social, en trevlig typ kort sagt! Nu har han börjat visa intresse för det andra vuxna stoet, flemar och nosar men har inte visat tendenser till att klättra.
Jag kände idag att båda testiklarna är nere , det var dom inte för två dagar sedan :eek:!

Jag undrar nu vilket av alternativen ni rekommenderar, att köra iväg honom till en valackflock (lösdrift) eller kastrera för att han ska kunna gå kvar och dia lite till? (till sommaren hade jag tänkt).

Han är inte särskilt mammabunden, hon är inte heller hysterisk över att vara ifrån honom. Jag rider regelbundet, och det går alldeles utmärkt att lämna honom i hagen tillsammans med flocken. Hon är nog mest en mjölkbank för honom. Han har fri tillgång till hö som han gärna äter och får kraftfoder (fölmix+mineraler).
Vad är bäst med tanke på hans tillväxt?
 
Jag hade kört iväg honom och låtit honom gå med andra slynglar ett tag, sedan sett till att han kastrerats i god tid innan han fått komma hem igen. Jag tror småpojkar som vill busa mer mår bättre av att gå med andra grabbar ett tag + det är enklare för dig i hanteringen när han kan brottas med dem när stona inte är intresserade av att ställa upp istället för att testa dig. :)
 
Efter att ha jämfört tillväxt/hull/mående på två unghingstar där den ena avvandes vid sex månaders ålder och den andra vid tio månader, så hade jag valt kastrera. Sedan är det jättebra om han får gå med jämnårig hingst/valack + äldre valack när han väl är avvand, men jag tycker att sju månader är alldeles för tidigt.
 
En veterinär har känt på hans testiklar idag och tyckt att de har varit alldeles för små för kastrering, även fast båda är nere. De åker lite jo-jo från dag till dag! Kommer nog att välja alternativet att skicka iväg honom till hingst/valackflock då han är 8 månader. Hursomhelst kommer han säkert att falla ur vid en separation!

Det är väl mest det jag funderar över, han är absolut inget hingstämne - så kastrering kommer att ske. Frågan är vad som är bäst för hans tillväxt? De flesta hingstföl måste separeras naturligtvis tidigare än stofölen.

De går på lösdrift, så avvänjningen blir abrupt. Spelar det eg någon roll om jag har delat dem innan eller inte? Förlänger jag inte bara mjölkproduktionen vid en gradvis separation? Jag behöver naturligtvis tänka på mitt stos ev risker för juverinflammation. Jag tar bort allt kraft + motionerar henne dagligen från och med att han har åkt.

Som jag tidigare har skrivit så är mitt sto en väldigt självständig individ, likaså har han blivit. Han använder mamma som mjölkbank, men går mest med det andra stoet och hennes stoföl. Vad jag ser är att hans behov av att leka inte tillgodoses som det är nu. Det talar för en flytt. Är även orolig att han ev ska betäcka sällskapssto med stoföl, därav mina funderingar!
 
Om jag hade fått ett hingstföl hade jag nog valt att skicka den till ett inte alltför stort stuteri där man inte anser att det or normalt att de små ska vara tunna.
De som inte anser att ett bra grovfoder räcker.. alla gånger. De som ser till individerna. Har koll.

Har nu sett flera sådana.
 
En veterinär har känt på hans testiklar idag och tyckt att de har varit alldeles för små för kastrering, även fast båda är nere. De åker lite jo-jo från dag till dag! Kommer nog att välja alternativet att skicka iväg honom till hingst/valackflock då han är 8 månader. Hursomhelst kommer han säkert att falla ur vid en separation!

Det är väl mest det jag funderar över, han är absolut inget hingstämne - så kastrering kommer att ske. Frågan är vad som är bäst för hans tillväxt? De flesta hingstföl måste separeras naturligtvis tidigare än stofölen.

De går på lösdrift, så avvänjningen blir abrupt. Spelar det eg någon roll om jag har delat dem innan eller inte? Förlänger jag inte bara mjölkproduktionen vid en gradvis separation? Jag behöver naturligtvis tänka på mitt stos ev risker för juverinflammation. Jag tar bort allt kraft + motionerar henne dagligen från och med att han har åkt.

Som jag tidigare har skrivit så är mitt sto en väldigt självständig individ, likaså har han blivit. Han använder mamma som mjölkbank, men går mest med det andra stoet och hennes stoföl. Vad jag ser är att hans behov av att leka inte tillgodoses som det är nu. Det talar för en flytt. Är även orolig att han ev ska betäcka sällskapssto med stoföl, därav mina funderingar!
De gånger jag har vant av har jag flyttat sto och föl till en lösdrift med andra ston och föl. Där har de gått tillsammans med de andra och sedan har jag flyttat hem henne igen så fölet blir kvar i en grupp där den känner sig trygg med omgivningarna, rutinerna och de andra hästarna. Stona har flyttats ur gruppen eftersom, aldrig alla samtidigt.

Inget föl har fallit ur, alla har haft fri tillgång på analyserat grovfoder och även fodrats individuellt uppbundna med kraftfoder. Alla avvänjningar har gått smärtfritt för både sto och föl, även för kraken som blev moderlös och fick ny fostermor. :up:

Mina har redan varit på lösdrift så här års, med eller utan mamma. :)
 
Det är svårt nog att kastrera välutvecklade testiklar. Jag förstår att veterinären säger nej, det är trots allt ett ganska stort ingrepp och tycker vet att det är för tidigt skulle jag lyssna på det.

Ang avvänjningen är det såklart bra om han är avvand först, så blir det inte två stora grejer på en gång (flytt, miljombyte, avvänjning, foderbyte - det blir mycket nog ändå). Men det är säkert inte avgörande om du skickar honom till ett bra ställe.

När jag tar hit nya inackorderingar vill jag helst att de har med sin mamma första månaden och sen åker hon hem. Då är aldrig varken avvänjning eller införlivning i flocken ett problem (eller har varit hittills ska jag säga).
 
At
Det är svårt nog att kastrera välutvecklade testiklar. Jag förstår att veterinären säger nej, det är trots allt ett ganska stort ingrepp och tycker vet att det är för tidigt skulle jag lyssna på det.

Ang avvänjningen är det såklart bra om han är avvand först, så blir det inte två stora grejer på en gång (flytt, miljombyte, avvänjning, foderbyte - det blir mycket nog ändå). Men det är säkert inte avgörande om du skickar honom till ett bra ställe.

När jag tar hit nya inackorderingar vill jag helst att de har med sin mamma första månaden och sen åker hon hem. Då är aldrig varken avvänjning eller införlivning i flocken ett problem (eller har varit hittills ska jag säga).
På vad sätt är det svårare att kastrera små bollar ??
 
Jag är inte veterinär, men jag har varit med och kastrerat några stycken. Små testiklar är svårare helt enkelt. Svåra att få grepp om, svåra att få ett bra snitt till.
 
Jag är inte veterinär, men jag har varit med och kastrerat några stycken. Små testiklar är svårare helt enkelt. Svåra att få grepp om, svåra att få ett bra snitt till.
Fick för mig att våran veterinär var mer positiv när vi kastrerade våran som hade små nötter .
Pga av att det borde vara mindre chans till de inre komplikationerna som kan bli samt mindre snitt och blödningsrisk ?
 
Mina veterinärer säger tvärtom. Större risk för komplikationer. Men det är klart att de ska inte vara för stora - när hästen blir äldre är kanalen till bukhålan också större.

Optimalt mellan 1,5-2 års ålder tycker jag.
 
Större risk för sämre snitt och därmed ev komplikationer ja, eftersom de är svårare att få grepp om när de är små och lite "sladdriga". Det ser ut som att jag väljer alternativet att flytta honom. Tack för ert engagemang!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp