Babypotting?

Här är en till som kör med potta eller ja, vi har en vask bredvid skötbordet så än så längd kör vi där. Har kört sedan vi kom hem från BB och nu sista ca 1-2 veckorna (sonen är 6 veckor idag) sedan han började bajsa bara en gång om dagen så tar vi i princip allt bajs i vasken även om det ibland hinner komma lite i blöjan innan vi hinner dit. Kissa erbjuder jag vid blöjbyte och när jag tror han är kissnödig (typ efter han sovit), är han kissnödig kissar han alltid ganska kvickt. Tänkte snart börja med potta eller sittring för jag gissar att det snart blir lite tungt att hålla och skönt att få bajset i toan direkt sen.
 
Jag har börjat försöka mig på att få bebin att göra ifrån sig i toaletten/handfatet. Jag ser tydligt när det är dags och det känns otroligt dumt att vänta på att det ska hamna i blöjan. Men, vi får inte till det. När jag tar av blöjan och antingen sitter med honom på toan eller grodhåller så blir det fumligt och spänt från min sida, och då blir ju bebin lika spänd. Är det någon som har några tips? Hur kan jag hålla i honom på ett smidigt, säkert och för bebin bra sätt? Finns det potta för barn som inte sitter själva än?
Sonen satt på en Bumbo-ring från 4 månaders ålder. Det ska dottern också få göra om några veckor.
 
Jag har börjat försöka mig på att få bebin att göra ifrån sig i toaletten/handfatet. Jag ser tydligt när det är dags och det känns otroligt dumt att vänta på att det ska hamna i blöjan. Men, vi får inte till det. När jag tar av blöjan och antingen sitter med honom på toan eller grodhåller så blir det fumligt och spänt från min sida, och då blir ju bebin lika spänd. Är det någon som har några tips? Hur kan jag hålla i honom på ett smidigt, säkert och för bebin bra sätt? Finns det potta för barn som inte sitter själva än?

Vi grodhöll våra och sa "ssss". Fungerade toppen med döttrarna som var lätta att se när det var dags och inte alls med sonen....
 
Vi grodhöll våra och sa "ssss". Fungerade toppen med döttrarna som var lätta att se när det var dags och inte alls med sonen....
I början gick det att se på honom när det var dags, men inte nu längre. Han bajsar på rutin varje morgon, och kissar vid blöjbytena då vi sätter honom på toan. Och där emellan i blöjan.
Men jag ser inga tecken på när det är dags om det blir bajs under dagen. Han kanske blir lika överraskad som jag :cautious:
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Skakar liv i denna tråden igen!
Här är bebis nu lite drygt 8 veckor. Haft ambitionen att potta/EC från början, men bebis blev arg när jag försökte grodhålla och hysterisk när jag försökte med potta så nu har vi haft lite uppehåll. Problemet är bara att bebis väger över 6 kg nu och det är tungt för mig att hålla en längre stund. Har en Ikeapotta för att testa med, ska prova och se om han kanske kan acceptera den nu. Funderar annars på toasits, någon som är ok förutom bumbo som är så himla dyr? Andra tips på hur vi ska komma igång?:) Har börjat så smått med betigningsljud när den trötta mamman kommer ihåg:angel: Väntar på att ”Bebis på pottan” ska bli ledig på bibblan :D
 
Vi morgonkissar på toa med nästan 100% träffsäkerhet :D Han kissar förstås under nätterna fortfarande men iaf.

Idag blev det nr två på toan också, Yay!

Är inte så ambitiös men tänkte rutinpotta lite mer och sedan försöka på allvar i sommar :)
 
Plötsligt händer det!!:D
Bebis som är 12 veckor har ju bara blivit superarg/ledsen vid försök till grodhållning eller sitta på potta. För någon dag sedan satt han glatt och pratade med mig när jag grodhöll över toan. Fångade både bajs och kiss, men framförallt glad bebis:love: Nu har vi fått hem bumbotoasits och har fångat några kiss på den sedan igår eftermiddag:up: Framförallt tycker bebis den är ok att sitta på jämfört med pottan som nog känns kall och lite läskig.
Lite knepigt att få dit bebis bara... Och få en bra position utan att snoppen kläms mot framkanten:angel: Men vi får öva vidare!
Någon annan som har ett superknep på att få bebis i bra position? Väger 8 kilo nu så det är rätt tungt att precisionslyfta (skakiga armar och lite svårt att sikta:p) honom, klarar definitivt inte att grodhålla någon längre stund...
 
Plötsligt händer det!!:D
Bebis som är 12 veckor har ju bara blivit superarg/ledsen vid försök till grodhållning eller sitta på potta. För någon dag sedan satt han glatt och pratade med mig när jag grodhöll över toan. Fångade både bajs och kiss, men framförallt glad bebis:love: Nu har vi fått hem bumbotoasits och har fångat några kiss på den sedan igår eftermiddag:up: Framförallt tycker bebis den är ok att sitta på jämfört med pottan som nog känns kall och lite läskig.
Lite knepigt att få dit bebis bara... Och få en bra position utan att snoppen kläms mot framkanten:angel: Men vi får öva vidare!
Någon annan som har ett superknep på att få bebis i bra position? Väger 8 kilo nu så det är rätt tungt att precisionslyfta (skakiga armar och lite svårt att sikta:p) honom, klarar definitivt inte att grodhålla någon längre stund...

Ikeas potta med löstagbar del, sedan sätter man bebis bak och fram på den. Funkade super med storasyster när hon var liten. Hamnade i bra position.

På bumbon vet jag många med pojkar som fått klippa upp lite i framkant på den. för att snoppen inte ska klämmas.
 
Plötsligt händer det!!:D
Bebis som är 12 veckor har ju bara blivit superarg/ledsen vid försök till grodhållning eller sitta på potta. För någon dag sedan satt han glatt och pratade med mig när jag grodhöll över toan. Fångade både bajs och kiss, men framförallt glad bebis:love: Nu har vi fått hem bumbotoasits och har fångat några kiss på den sedan igår eftermiddag:up: Framförallt tycker bebis den är ok att sitta på jämfört med pottan som nog känns kall och lite läskig.
Lite knepigt att få dit bebis bara... Och få en bra position utan att snoppen kläms mot framkanten:angel: Men vi får öva vidare!
Någon annan som har ett superknep på att få bebis i bra position? Väger 8 kilo nu så det är rätt tungt att precisionslyfta (skakiga armar och lite svårt att sikta:p) honom, klarar definitivt inte att grodhålla någon längre stund...

Man får sätta ner bebis framåtlutad så hamnar snoppen rätt.

(Tills de kommer på att man kan skjuta ner rumpan och dra sig framåt själv. Då blir det kiss överallt :rofl: ).
 
17A1F432-69F7-4BB2-9709-252D28F3938E.jpeg



Morgonkiss på toan. Han brukar sitta och prata och 9/10 gånger kommer det kiss och vissa dagar kan vi applådera en omgång bajs.
 
Ikeas potta med löstagbar del, sedan sätter man bebis bak och fram på den. Funkade super med storasyster när hon var liten. Hamnade i bra position.

På bumbon vet jag många med pojkar som fått klippa upp lite i framkant på den. för att snoppen inte ska klämmas.
Jo vi har den pottan också men den resulterar tyvärr bara i vrålarg bebis än så länge :nailbiting:
Den är lite uppskuren fram men inte tillräckligt för instabil 3 månaders tydligen... Vi får experimentera :)
 
Man får sätta ner bebis framåtlutad så hamnar snoppen rätt.

(Tills de kommer på att man kan skjuta ner rumpan och dra sig framåt själv. Då blir det kiss överallt :rofl: ).
Det är svårt:D Håller ju under armarna när jag lyfter dit honom, sedan få rumpan långt bak nog utan fötter på fel ställe och utan att bebis tycker jag är dum i huvudet...:angel:

Idag lyckades vi kissa ner i bumbon men ut över själva toakanten på något spännande sätt :p
 
Det är svårt:D Håller ju under armarna när jag lyfter dit honom, sedan få rumpan långt bak nog utan fötter på fel ställe och utan att bebis tycker jag är dum i huvudet...:angel:

Idag lyckades vi kissa ner i bumbon men ut över själva toakanten på något spännande sätt :p
Vi typ grodhåller när vi sätter ner vår bebis på bumbon, alltså att man håller runt benen. Och sen sätter honom lite för långt bak och liksom skjuter/glider honom lite framåt, då hamnat inget i kläm. Men det tog lite tid att få till det, och han var nog närmare 5 månader när vi började så lite mer stabil.
 
Här har vi hittills (bebis är 4 månader) mest pottat på rutin vid blöjbyten och efter sömn. Inte konsekvent men hon har kissat ett par gånger. Men idag när jag tyckte att hon knorrade misstänkt tog jag fram pottan och hon bajsade typ direkt. Man är ju knäpp på riktigt hur glad man blir :laugh:

Har hittills hållt över toan eller haft storebrors ikeapotta. Men ska nog köpa en bumbosits också :)
 
Väcker liv i denna tråden igen och undrar om fler här har råkat ut för bumbositsar som spruckit?

Vi är inne på vår 3:e ring nu som spruckit i framkant varav den senaste är av den nya modellen och har använts i ca 6 månader. Börjar tröttna rejält på kvaliteten på dem.
 
Oj vad tiden går! Vi köpte bumbositsen jag pratade om i inlägget ovanför ditt :p Nu har det gått två år och den håller fortfarande fint :)

(Föräldrarna hävdar att den är urvuxen, det hävdar inte barnet ;) )
 
Oj vad tiden går! Vi köpte bumbositsen jag pratade om i inlägget ovanför ditt :p Nu har det gått två år och den håller fortfarande fint :)

(Föräldrarna hävdar att den är urvuxen, det hävdar inte barnet ;) )

Då kanske det är mina barn som är ovanligt vilda på toaletten eller så är det toans orginalring som inte är kompatibel med bumbositsar. Den ena användes dock enbart vid besök hos mina föräldrar och den sprack den med. Kom på nu att det är 4 st som spruckit för oss 🤔
 
Väcker liv i denna tråden igen och undrar om fler här har råkat ut för bumbositsar som spruckit?

Vi är inne på vår 3:e ring nu som spruckit i framkant varav den senaste är av den nya modellen och har använts i ca 6 månader. Börjar tröttna rejält på kvaliteten på dem.
Vi har börjat använda den vi köpte för 5,5 år sedan nu och den håller fint. Gamla modellen.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 089
Senast: Pratsch
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 199
Senast: QueenLilith
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 502
Senast: TinyWiny
·
Övr. Barn Hej! Då detta inte rör mitt barn har jag skapat ett hemligt nick. Jag vill inte att någon ska förstå vilken familj det rör sig om, så om...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 250
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Löss
  • Fjordingtråden
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp