Back on Tack - Nät eller fleecetäcke?

aleksis

Trådstartare
Jag ska beställa ett BoT-täcke till min häst men kan inte riktigt bestämma mig för om jag ska köpa det med nät eller fleece.

Jag tyckte jag läste någonstans att det i fleece skulle ge bättre effekt eftersom det är tjockare, men samtidigt är nät det som säljs mest.

Och hur är det, får man lägga BoT-produkter på blöt häst?

Vill gärna höra erfarenheter från er som har ett av dessa eller båda :)
 
Jag har det i nät och är jättenöjd, valde bort det i fleece för att hästen gärna rullar sig/ligger ned och det känndes som att det skulle dra åt sig spån mycket lättare.
 
Jag har också det i nät och valde det för att kunna använda även på sommaren. Hästen svettas ju för att kyla ner sig (det är betydligt farligare för en häst att bli för varm än att bli för kall) så jag vill inte lägga fleecetäcke på en svettig häst när det är varmt ute. Vill inte själv ha en fleecetröja på mig i den situationen heller.
 
Jag har ett i fleece. Jag är nöjd med täcket som sådant: lagom varmt som stalltäcke på nätterna och även transporten. Fröken är känslig i ryggen och bör därför inte bli kall. (Använder det dock inte under de allra varmaste sommarnätterna, just nu hänger det alltså. Det används inte heller mycket under den kallaste vintern, då hästen inte kan gå med dubbla täcken och behöver ett varmare när det är ordentligt kallt.) För sommaren hade jag gärna haft ett i nät. Något jag är måttligt nöjd med är dock standardproblemet med fleecetäcken: det är ett helsike att hålla ordentligt rent (jag har gett upp). Spån går hyfsat att borsta av, men hår/päls... Nu när jag tvättat mitt täcke är det helt hårigt :arghh: (Gick loss på håren på täckets insida med allehanda verktyg och borstar innan tvätt, utan resultat.)

Passformen är bra på min fröken (vbl.travare med kort rygg, smal hals och smala bogar som överlag passar bäst i täcken med halvhals. Får lätt skav av täcken om de inte sitter helt hundra.). Hon drar ca 130 i täcken i allmänhet (135 när det inte finns...), och hennes BoT i 135 sitter som en smäck. Haft det i knappt ett år utan skav eller annat.
 
Jag köpte ett i fleece i vintras till min ponny. Jag vet inte om jag egentligen trodde att det skulle ge någon större effekt och kan väl inte riktigt säga att jag märkte någon större skillnad heller mot när han hade ylletäcke. Men det känns ju bra i hönsmattehjärtat att man försöker :o
 
Jag har fleece :), är främst på vintern som jag använt det så varit bra med ett lite tjockare :).
Sen så har jag ryggvärmaren i transporten de få gånger jag kännt behov av att ha ngt varmt över ryggen på hästen.
 
Min häst har ett i fleece. Upplever det som normalt i storleken, han brukar alltid ha 145 och det sitter bra även i BoT.

Hade gärna haft ett i nät till sommaren men valde i slutändan ändå fleece eftersom han kan ha det resten av året. Ett nättäcke hade blivit för kallt att ha i boxen på vintern, så då hade jag fått ha dubbla täcken = bogskav :)
 
Jag har typ alla varianterna. Stalltäcket på 200g är störst i bogen (o ej reglerbart). Nättäcket är ngt större i bogen än fleecetäcket. Tkr alla är något stora i stl, utom fleecet. Har 135 i nätet och stalltäcket och det är lika stort som fleecet i 145 typ.
 
Hade förresten ett Mia nättäcke innan, var ngn konstig omlott knäppning på det vilket gjorde det superduper litet i bogen :(.
 

Liknande trådar

Utrustning Samtliga dessa märken har liknande funktioner vad jag kan läsa mig till. Har tidigare använt, och använder fortfarande, Back on Track...
Svar
16
· Visningar
1 383
Senast: CFrisk
·
Träning Back on track.. när ska man använda det och när ska man inte använda det? Jag har täcke som vi använder inför träning och tävling i...
Svar
1
· Visningar
880
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 328
Senast: Shixle
·
Hästvård Har en häst av större kallblodsras som dom senaste åren haft problem med klåda. Han är under fortsatt utredning av veterinär som är...
Svar
17
· Visningar
1 610
Senast: maddie202
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp