Back on track täcke

Maandiiie

Trådstartare
Hej! Jag undrar om back in track täckena är så bra som det låter och sägs? :)
Har en ponny som lätt blir stel i ryggen och får knutor när han blir för kall. Funderar på om detta kan hjälpa lite extra och fungera som förebyggande :)
Funderade framförallt på deras nättäcke, är det bra?

Tacksam för svar och erfarenheter!
 
Jag har själv använt BoT i många år (har fibromyalgivärk) och tycker att det hjälper! När min häst fick problem i en has samt uppe i korset köpte jag först hasskydd samt ryggvärmare som komplement till rehabträningen. I o m att hon går på lösdrift var det lite opraktiskt med ryggvärmaren så efter ett tag köpte jag ett regntäcke som hon kunde gå med i hagen och sedan blev det även ett nättäcke. Det går ju inte att veta vilken effekt just BoT hade på henne - men nu har vi i alla fall kunnat trappa upp träningen rejält under ett års tid och hon har inte fått tillbaka problemen! Valet av täcke beror nog mest på hur det ska användas. Om hästen står inne i box eller åker transport funkar nättäcket bra, men jag skulle inte våga använda det i hagen för då tror jag inte det håller särskilt länge.

Numera använder jag BoT som förebyggande. Inför och efter tuffa träningspass/kurser använder jag hasskydden och regntäcket - alltså både som förebyggande innan och sedan något dygn efter.
 
Jag har själv använt BoT i många år (har fibromyalgivärk) och tycker att det hjälper! När min häst fick problem i en has samt uppe i korset köpte jag först hasskydd samt ryggvärmare som komplement till rehabträningen. I o m att hon går på lösdrift var det lite opraktiskt med ryggvärmaren så efter ett tag köpte jag ett regntäcke som hon kunde gå med i hagen och sedan blev det även ett nättäcke. Det går ju inte att veta vilken effekt just BoT hade på henne - men nu har vi i alla fall kunnat trappa upp träningen rejält under ett års tid och hon har inte fått tillbaka problemen! Valet av täcke beror nog mest på hur det ska användas. Om hästen står inne i box eller åker transport funkar nättäcket bra, men jag skulle inte våga använda det i hagen för då tror jag inte det håller särskilt länge.

Numera använder jag BoT som förebyggande. Inför och efter tuffa träningspass/kurser använder jag hasskydden och regntäcket - alltså både som förebyggande innan och sedan något dygn efter.
Tack så mycket för ditt svar!
Det låter ju ändå bra måste jag säga, kanske något jag själv borde testa som har fibro och ME..
Jag funderade mest på nättäcke så han kan ha på sig det inne på natten och en stund förre/efter ridning. Alternativt under täcke på vintern. Fleece känns mer opraktiskt då, tänker att det drar åt sig mer spån osv :)
Läste om ett annat täcke också, BoT Diamond mesh men verkar inte finnas i 125 någonstans!
 
Jag använder ryggvärmaren vid longering/tömkörning, tycker min häst går mer avslappnad då. Och nättäcke efter hårda träningar samt vid behov. Har märkt att hästarna blir mycket lugnare/lite slöa efter att de stått med BoT-täcket, så på min ena häst använder jag det alltid innan tävlingar etc, mens på de andra kan jag inte använda det i såna samanhang pga. de blir FÖR slöa...
 
Har ingen erfarenhet av just täcken, men jag själv använder BoT polotröja, t-shirt och handledsskydd. Sambon använder ryggbältet, armbågsskydd samt t-shirts. Deras produkter gör faktiskt skillnad. Värken minskar drastiskt. Därför tror jag att även hästtäckena funkar. Har förresten även frambensskydd på den ena hästen för att öka blodcirkulationen... Köp! ;)
 
Jag gillar fumktionen men tycket passformen är dålig. Mitt nättäcke åker bak och spänner då över bogarna. Ryggvärmaren åket på sniskan och drar täcket snett ...,
Okej! Jag hoppas verkligen det passar min ponny bättre, har beställt ett nättäcke nu så ska bli spännande att se hur det passar och funkar :)
 
Jag använder ryggvärmaren vid longering/tömkörning, tycker min häst går mer avslappnad då. Och nättäcke efter hårda träningar samt vid behov. Har märkt att hästarna blir mycket lugnare/lite slöa efter att de stått med BoT-täcket, så på min ena häst använder jag det alltid innan tävlingar etc, mens på de andra kan jag inte använda det i såna samanhang pga. de blir FÖR slöa...
Okej! Ja men där ser man, då kanske han kan bli lite lugnare av det :) han kan bli ganska spänd och het!
 
Har ingen erfarenhet av just täcken, men jag själv använder BoT polotröja, t-shirt och handledsskydd. Sambon använder ryggbältet, armbågsskydd samt t-shirts. Deras produkter gör faktiskt skillnad. Värken minskar drastiskt. Därför tror jag att även hästtäckena funkar. Har förresten även frambensskydd på den ena hästen för att öka blodcirkulationen... Köp! ;)
Spännande, hoppas de funkar :) verkar det så så kommer jag nog införskaffa lite till min onda kropp också!
 
Spännande, hoppas de funkar :) verkar det så så kommer jag nog införskaffa lite till min onda kropp också!
När jag tar på mig polotröjan på hösten efter sommaruppehåll (det blir varmt!) så känner man verkligen hur skönt det är och hur bra kroppen mår av den. I år köpte jag en t-shirt för att ha på sommaren och den var också skön, men den hjälper inte armbågarna. Sneglar nu på boxertrosan till höfterna, det blir nästa köp... :D
 
När jag tar på mig polotröjan på hösten efter sommaruppehåll (det blir varmt!) så känner man verkligen hur skönt det är och hur bra kroppen mår av den. I år köpte jag en t-shirt för att ha på sommaren och den var också skön, men den hjälper inte armbågarna. Sneglar nu på boxertrosan till höfterna, det blir nästa köp... :D
Det låter ju underbart! Jag värmer vetekuddar varje kväll men deras kläder låter ju så mycket smidigare :D
 
Jag kan ju inte lova att du märker skillnad, men jag märker skillnad på min ponny som lätt blir spänd i ryggen av kyla. Jag vet att en tjej i stallet har en BoT tröja och hon säger att när hon har ont i ryggen tar hon på sig tröjan och så försvinner ryggvärken. (Inte efter 10min, men om hon tar på sig den och åker till stallet så är det typ borta när hon kommer hem).
 
Lät min hopphäst gå med nättäcket i nästan ett dygn samanhangande här om dan (under sitt vanliga regntäcke), pga att hon ömmade i ryggen. Då jag tog täcket av och kände på ryggen så ömmade hon inte alls längre, så någon effekt har det tydligen. :) Kan givetvis ha varit värmen, men har aldrig upplevd en så snabb och tydlig skillnad med enbart vanliga täcken.
 

Liknande trådar

Träning Back on track.. när ska man använda det och när ska man inte använda det? Jag har täcke som vi använder inför träning och tävling i...
Svar
1
· Visningar
881
Senast: MiniLi
·
Utrustning Samtliga dessa märken har liknande funktioner vad jag kan läsa mig till. Har tidigare använt, och använder fortfarande, Back on Track...
Svar
16
· Visningar
1 383
Senast: CFrisk
·
Kropp & Själ Jag har återigen stukat fotleden, vilket gjort dem svullen. Brukar då använda linda på dagen för att få stabilitet när jag går och...
Svar
12
· Visningar
887
Senast: Scata
·
Hästmänniskan Funderar på att köpa en Back on Track Posture Reminder. Någon som har erfarenhet? satt den bekvämt eller skaver den vid armhålorna...
Svar
1
· Visningar
669
Senast: Leeelot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp