backup på datorn

ameo

Trådstartare
Moderator
Veckoslutets nya virus har fått mig att fundera lite.
VAD är det som sparas när man gör en backup på datorn? Är det något mer än dokument, foton och kontakter? Dessa kan ju sparas manuellt på extern disk (eller moln). Så jag funderar på om man har något att vinna på att använda datorns backup-system?
 
Det där är nog litet olika beroende på datortillverkare och -modell. Flera tillverkare (bl a Dell och såvitt jag minns HP) erbjuder en återställningsmöjlighet där även operativsystem och drivrutiner återinstalleras från en sparad skivavbild efter ett haveri. Vill man återskapa datorn komplett med alla installerade program skall man nog titta på något i stil med Symantec Ghost, där du i princip sparar en klon av hela hårddisken inklusive allt. Som du säger så går det ju utmärkt att säkerhetskopiera "vanliga dokument" på många enkla vis, jag ser nog största fördelen med de dedikerade backuptjänsterna i att backupen inte glöms bort utan faktiskt tas - automatiskt, regelbundet, (oftast) i bakgrunden.
 
Jag har fått datorhaveri någon gång och har då kunnat återställa datorn till ett datum innan problemen uppstod och har på så sätt lagat problemet. Så jag ser backupen som en hjälp om datorn strular. Bilder och sånt lägger jag på extern hårddisk
 
Vi sparar RUBBET, med jämna mellanrum, på en extern hårddisk. Dokument, foton, email, allt.

Jag (...) är nämligen en av de oförsiktiga som "råkade" öppna en zipfile i ett email (en som ser ut som en trave böcker) och fick hela datorn blockad av samma typ av ransomware som huserar just nu i världen. Känslan när där plötsligt, mitt i alltihopa när jag sitter och jobbar, en bild av samma typ som den som spritts just nu, dyker upp framför mina ögon.... :eek::arghh::nailbiting: Jag skulle skicka 3500:- tror jag det var i bitcoins till nån skummis för att de skulle låsa upp de kryptade dokumenten. Gissa om jag kände mig som en idiot? Gissa om min man fick spader över min dumhet??

Några pengar skickade vi aldrig, för genom ett mirakel hade vår dator pajat nån månad innan och vi lyckats rädda över det mesta av våra dokument på en annan hårddisk. Så vi hade det mesta sparat. PUH!!

Ett tips bara: ett ransomware tar (beroende på hur mycket man har i datorn) minst 24 timmar att söka sig genom din dator innan den förfärliga bilden på skärmen dyker upp och allt är krypterat. Hade vi mao använt oss av ett system som varje dag automatiskt sparar över dokumenten till en separat hårddisk, hade hela den också varit krypterad innan vi fattat vad som pågick.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har en bärbar hårddisk där jag bla sparat en del foton. Nu har disken gått sönder och får ingen kontakt med datorn. Katastrof! Jag...
Svar
6
· Visningar
556
Senast: Jeffery
·
IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 343
Senast: hastflicka
·
IT & mobiler Min lap top börja bli gammal och sliten och börjar ha lite åsikter om vad jag ber den om. Jag kan dock inte leva utan dator, men har...
2
Svar
35
· Visningar
1 279
Senast: Enya
·
Hemmet För några dagar sedan fick jag kontrakt på ny hyresrätt. Ska nu säga upp min gamla men behöver lite hjälp att tänka. Har egentligen...
Svar
12
· Visningar
823
Senast: mysboll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp