Bada med häst i Örebro?

SarmirBebis

Trådstartare
Hej! Nyinflyttad hästälskare här undrar var man kan bada med hästen nu när sommarren visat sig vara SÅÅ varm!?
Jag bor nära SAKAB/Kvarntorp/Sköllersta... finns det något ställe med ridavstånd? Annars tacksam för alla ställen i Örebro!
 
Jag har inte badat själv med häst, men sett folk ha med hästar vid brotten där.
Bannansjön till exempel. Om du vet vart den ligger. Kommer inte på vad det står på skylten i träd in där. Men vägen mellan sköllersta/kävesta och Kvarntorp. Är ju flera brott där.

Finns rätt många så titta runt och se vilka som har passande upplägg och inte många andra som är där.
 
Finns en grupp på fejjan som heter hästdiskussioner i örebro län (ev utan ”i” men söker du så hittar du), där kan du också ställa frågan om du har fejjan :)
 
Jag har inte badat själv med häst, men sett folk ha med hästar vid brotten där.
Bannansjön till exempel. Om du vet vart den ligger. Kommer inte på vad det står på skylten i träd in där. Men vägen mellan sköllersta/kävesta och Kvarntorp. Är ju flera brott där.

Finns rätt många så titta runt och se vilka som har passande upplägg och inte många andra som är där.

Hur låter lagarna? Måste det inte stå typ "hästtillåtet" för att man inte ska få böter? De är ju galna med hundar och jag tänker... hund = typ 6 kg
Mer förvånad om folk INTE blir upprörda när jga kommer klampande med min häst på 600 kg (såklart letar jag ju efter en tom/väldigt lite människor på stranden)
 
Hur låter lagarna? Måste det inte stå typ "hästtillåtet" för att man inte ska få böter? De är ju galna med hundar och jag tänker... hund = typ 6 kg
Mer förvånad om folk INTE blir upprörda när jga kommer klampande med min häst på 600 kg (såklart letar jag ju efter en tom/väldigt lite människor på stranden)

Du hittar vad som gäller i de kommunala ordningsföreskrifterna.
 
vid Karlslund finns det ett badställe för både människor och hästar. Där brukar ridskolan bada med sin hästar i alla fall. Det är i svartån. Vet inte om man får enligt lag.. :)
 
Hur låter lagarna? Måste det inte stå typ "hästtillåtet" för att man inte ska få böter? De är ju galna med hundar och jag tänker... hund = typ 6 kg
Mer förvånad om folk INTE blir upprörda när jga kommer klampande med min häst på 600 kg (såklart letar jag ju efter en tom/väldigt lite människor på stranden)

Men regeln gäller väl enbart allmänna badplatser?

Brotten finns ju bara där och det är ingen badplats även om folk badar där. Finns ju bara två allmänna bad i kommunen. Och skulle aldrig rekommendera att ta med till djupadalsbadet eller hästhagsbrotten som är de två. Visst fin strand i djupadals. Men hästhagsbrottet, där är ju enbart "strand" vid barndelen. Annars brant.

De andra brotten är det väl allemansrätten som gäller både med hund och annat. Sökte snabbt och det här stod.
Får man bada med hästar på en allmän badstrand?
Allemansrätten tillåter att du låter din häst bada i vattendrag, men enligt 14 § i ordningslagen får du inte ta hästen till en allmän badstrand. Du måste alltså hålla dig utanför badstrandens område.

Så lugna brott där ingen annan är, ska väl inte vara några problem. Så länge det inte blir stora spår och du ändrar brottet, utan att först pratar med markägaren.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
1 728
Senast: BornAgain
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
7 959
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 797
Senast: Cambrie
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 719

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp