Badrumsbudget

Trissa

Trådstartare
Jag funderar just nu över lite olika renoveringsalternativ, bla för bad/toalett. En variant är att göra dusch och toa i separata utrymmen. Vad behöver jag budgetera för duschrummet, mellan tummen och pekfingret? Det är knappt 4 kvadrat, och jag behöver hantverkare som gör tätskikt och sätter upp våtrumstapet. Samt för att installera tvättmaskin och badrumsfläkt. Det finns vatten indraget och golvbrunn idag.

I det utrymme som i så fall blir toalett finns dock varken vatten eller avlopp framdraget. Vad kan det gå på? Här tänker jag då ha toaletten (förstås ;)) och handfat. Möjligen att jag knör in varmvattenberedaren i antingen dusch eller toa, men där har jag inte bestämt mig ännu.
 
Jag funderar just nu över lite olika renoveringsalternativ, bla för bad/toalett. En variant är att göra dusch och toa i separata utrymmen. Vad behöver jag budgetera för duschrummet, mellan tummen och pekfingret? Det är knappt 4 kvadrat, och jag behöver hantverkare som gör tätskikt och sätter upp våtrumstapet. Samt för att installera tvättmaskin och badrumsfläkt. Det finns vatten indraget och golvbrunn idag.

I det utrymme som i så fall blir toalett finns dock varken vatten eller avlopp framdraget. Vad kan det gå på? Här tänker jag då ha toaletten (förstås ;)) och handfat. Möjligen att jag knör in varmvattenberedaren i antingen dusch eller toa, men där har jag inte bestämt mig ännu.

Dra in vatten i ett rum är inte jättedyrt. Däremot är det kostsamt att bila för avlopp, exakt hur dyrt beror dock på hur långt du har till en avloppsstam där du har tänkt att ha toan.
 
Dra in vatten i ett rum är inte jättedyrt. Däremot är det kostsamt att bila för avlopp, exakt hur dyrt beror dock på hur långt du har till en avloppsstam där du har tänkt att ha toan.

Idag finns inget avlopp alls, bara till gråvatten. Det kommer kommunalt så småningom.
 
Det är krypgrund under, så det borde vara trä.
Då blir toan inte så dyr,kanske 1000lapp av hela priset för avloppet,rent teknisk är det ju bara ett hål i golvet och så röret ner i grunden.
Mitt badrum på ca 16kvm,golv+väggmatta kostade ca 16000,inkl matta
Innan tillkom lite snickararbete i form av gips o golvskivor men dom la jag själv.
 
Jag tror vår bandrums renovering landade på ca 30.000 kr, då drog rörmokaren nya ledningar till handfat, toa och golvbrunn. Det dyraste var att få upp golv och väggmatta. Vi rev allt själv, samt la nytt golv efter rörmokaren var klar och satte upp gipsskivor själv på väggarna.

I badrummet finns det bara en toa och handfat nu, men det är förberedd så det ska gå att sätta in ett mindre badkar om vi vill, därför sparade vi golvbrunnen.
 
Ta ut en hantverkare eller tre och be om en offert. Det blir bara gissningar här.

Nja, jag tror inte någon hantverkare är jätteintresserad av att lämna offert på ett jobb som kanske blir av om 1-2 år... Gissningar är ändå bättre än att inte veta alls, framförallt som jag har ett par olika alternativ att välja mellan.
 
Varför i hela friden skulle du berätta att det ligger så långt fram i tiden?!

Det är väl rätt självklart. Att välja hantverkare handlar inte bara om att ta den som ger lägst pris, i alla fall inte för mig. Jag vill ha någon som är duktig, ärlig och jag kan ha en bra dialog med. Det regnar inte bra hantverkare här, och på en mindre ort skulle det innebära att jag kanske brände en eller två som jag faktiskt skulle vilja anlita om jag själv är oärlig på det viset.
 
Det är väl rätt självklart. Att välja hantverkare handlar inte bara om att ta den som ger lägst pris, i alla fall inte för mig. Jag vill ha någon som är duktig, ärlig och jag kan ha en bra dialog med. Det regnar inte bra hantverkare här, och på en mindre ort skulle det innebära att jag kanske brände en eller två som jag faktiskt skulle vilja anlita om jag själv är oärlig på det viset.

Du behöver väl inte vara oärlig? VI har jättebra relationer sedan 10-20 år med våra hantverkare, att vi vill ha ett pris på något framtida jobb handlar ju om att budgetera och planera för det. Att vi vill ha deras prisuppgift är ju för att de är påtänkta för jobbet.

Korttänkta hantverkare som vill ha jobb nästa vecka är inget man vill ha i sitt hus, det är de som inte får jobb som är planerade. Goda hantverkare har god orderingång och lång planering och räds inte projekt fram i tiden.
 
Du behöver väl inte vara oärlig? VI har jättebra relationer sedan 10-20 år med våra hantverkare, att vi vill ha ett pris på något framtida jobb handlar ju om att budgetera och planera för det. Att vi vill ha deras prisuppgift är ju för att de är påtänkta för jobbet.

Korttänkta hantverkare som vill ha jobb nästa vecka är inget man vill ha i sitt hus, det är de som inte får jobb som är planerade. Goda hantverkare har god orderingång och lång planering och räds inte projekt fram i tiden.

Fast i ditt förra inlägg skrev du ju att jag inte skulle berätta att det låg så långt fram i tiden?
 
"Jo, vi hade tänkt göra vid detta och sedan göra det här, ursprungstanken är att det ligger längre fram i tiden, men jag vill gärna ha en prisuppskattning redan nu för att se vad vi har att jobba med"

Får du backning och de inte vill komma och titta på förutsättningarna, tycker jag du ska byta hantverkare. De vill ju uppenbarligen inte jobba för dig.
 
Som sagt, jag har inte kommit längre än att jag funderar över olika alternativ, och vill i och med det ta del av andras erfarenheter i ämnet. Inte ta ut hantverkare.
 
Jag funderar just nu över lite olika renoveringsalternativ, bla för bad/toalett. En variant är att göra dusch och toa i separata utrymmen. Vad behöver jag budgetera för duschrummet, mellan tummen och pekfingret? Det är knappt 4 kvadrat, och jag behöver hantverkare som gör tätskikt och sätter upp våtrumstapet. Samt för att installera tvättmaskin och badrumsfläkt. Det finns vatten indraget och golvbrunn idag.

I det utrymme som i så fall blir toalett finns dock varken vatten eller avlopp framdraget. Vad kan det gå på? Här tänker jag då ha toaletten (förstås ;)) och handfat. Möjligen att jag knör in varmvattenberedaren i antingen dusch eller toa, men där har jag inte bestämt mig ännu.
Jag är väääldigt avis på de priser som anges i denna tråden. Vi ska göra om vårt badrum under hösten och har tagit in totalt fyra offerter för demontering/rivning samt uppbyggnad, nedläggning av golvvärme, montering av fläkt och plattsättning samt el/VVS. Ingen offert under 135 000 kr. Då ingår inte kakel eller möbler, dock övrigt material. Vårt är dock större än ditt, ca 10 kvm.
 
Som jämförelse kan säga att vi fick offerter på badrumsjobb (samma badrum) som låg mellan 125 000 kr och strax över 300 000 kr. Vi landade på under det lägsta när vi sedan gjorde det på löpande.

Sedan tillkommer att priserna är väldigt beroende på tillgång och efterfrågan i aktuellt område.
 
Vi har (eller håller på...) nyligen renoverat badrum. Snickarna gick på ca 10' (bytte innertak inkl isolering mm samt fixade en del trasiga skivor på väggarna och satte lister) inkl material. Mattläggning (väggar och golv) gick på knappt 14'. Sen tänkte jag köpa möbler för max 10' (toa, duschvägg, blandare, tvättställ). Blir väl en elektriker + rörkrökare på det också så totalt ca 45' gissar jag på. Det är ca 10 kvm.

Rev ut all gammal skit gjorde jag dock själv.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 082
Senast: Calmiche
·
Hemmet Bakgrund: http://www.bukefalos.com/threads/jag-har-forssatt-leon-o-mig-i-en-riktig-knipa.1284140/ Högst på listan står...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 973
Senast: labb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp