Badrumssilikon alternativ till snösulor?

Zkold

Trådstartare
Jag hörde att man kunde lägga en rand med badrumssilikon närmst skon på samma sätt där snösulan sitter, borde vara fräschare för foten, något som testat det?
Var en hovslagare som sagt det till min svärmor, funderar nämligen på att testa, och skippa snösulorna nu i februari när hovis komer.
 
Tjära PAH ämnen, knappast nyttigt varken för hov, miljö eller humankropp. Silikon är ju allergent men är det verkligen värre än tjära?
 
Jag har också fått det rådet av klinikhovslagare. Hästen har en hovspricka som har fixerats och för att minimera rörelsen i hoven ville han inte använda snösula där. Jag har hittills inte fått det att fungera. Silikonet släpper nästan direkt. Tänkte försöka torka hoven med hårfön innan jag lägger på nästa gång och därefter torka silikonet en stund innan jag sätter ner hoven. Känns inte bra med alla styltor hon får på det benet....
 
Härdnings tiden på den våtrumssilikonen vi har hemma är på 2-3 mm dygn och liknande gjorda för hästar är 2 komponent och härdnings tid på några minuter.
 
Till många hovar räcker P3 hov silikon? Det kostar ju en del, och lite surt om det räcker till två hovar bara :)
 
Vet inte men skulle dra mig mer för ett två kompontssilikon/lim
Än att använda ett silikon för badrum/ akvarium ....
Har använt silikon till hovarna och det fungerade bra , hovarna satt kvar och mådde bra
 
Joursulan fungerar utmärkt och sätts in och tas ut vid behov! Jättebra alternativ om man inte kan sko med snösulor.
 
Orsaken till att silikonet inte sitter kvar beror på olika saker, främst att den som används i badrum som sagt kräver et par dygns torktid. Så då får man lägga hästen på rygg under tiden, ;) men det krävs också nogrann rengöring innan applicering.

För rena hovprodukter krävs ändå en fästpunkt vid användning, oftast någon typ av nät som man fäster under skon. Att lägga längs med skokanten och tro att det sitter kvar, då tror man nog lite fel.
 
Tyckte de lät märkligt då jag vet att de ska härda länge.
Den där joursulan är intressant. Men sitter den verkligen bra? Jag vill hästen ska kunna gå i hagen också utan att få styltor.
 
Jag kan bara rekommendera Polar Pads, men det kräver ju förståss att man har tåbrodd att fästa dem med. Vi har dem på i hage och vid ridning de perioderna då snön är klampig. Här i stockholm blir det ganska kort tid på en vinter, skönt att inte behöva ha sulor en massa skoperioder då.
 
Jag kan bara rekommendera Polar Pads, men det kräver ju förståss att man har tåbrodd att fästa dem med. Vi har dem på i hage och vid ridning de perioderna då snön är klampig. Här i stockholm blir det ganska kort tid på en vinter, skönt att inte behöva ha sulor en massa skoperioder då.

Själv skulle jag inte skänka en tanke till polarpads i hagen längre, att ha på dem vid ridning helt ok men att sedan ta av dom. Har sett alldeles för många ihoptryckta strålar nu för att tycka att dessa är användbara i hagen också eller som dygnet runt alternativ.
 
Badrumssilicon fungerar bra om:
1: Hoven är ren och torr
2: Siliconet sprutas i vinkel in under skon så den fäster till därimellan.
3: Detta görs på em och hästen får stå rent och torrt till nästa morgon, med någon timmes torktid på gång först.

Mecket gör dock att jag väljer snösulor, men om hästen skoddes utan innan snön kom kan jag göra det alt glasslock i väntan på ny skoning.

Det längsta jag fått det att sitta är 3 veckor. Och visst, det hjälper mot styltor, men inte med samma resultat som vid sulor.
 
Själv skulle jag inte skänka en tanke till polarpads i hagen längre, att ha på dem vid ridning helt ok men att sedan ta av dom. Har sett alldeles för många ihoptryckta strålar nu för att tycka att dessa är användbara i hagen också eller som dygnet runt alternativ.

Visst trycker de på strålen, och det är också det enda jag ogillar med dem. Men styltor trycker minsta lika mycket på strålen, så beroende på häst och styltbenägenhet är det nog hugget som stucket ur just den aspekten.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 10-åriga dvärgpinscher hanterar inte sitt nya liv i småbarnsfamilj så väl, utan visar tecken på stress. Han är skrälligare än...
2
Svar
23
· Visningar
2 707
Senast: Lingon
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
22 404
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 761
Utrustning Hej! Jag har en häst som är rätt bra på att rycka av sig sina skor om han har snösulor mellan hoven och skon. Vi har därför valt att...
Svar
16
· Visningar
3 910
Senast: kem
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp