Bukefalos 28 år!

B

Blanche

Min häst får liggsår. Vill därför prova att ha henne stående på bädd. Nu använder vi spån i det stallet jag är och vi är inte snåla med det. Men hon får liggsår i alla fall, troligen eftersom hon rör runt en del och är en stor häst som inte är den smidigaste när hon lägger sig och reser sig. Jag vill ha en bädd med spån pga att vi inte har tillgång till tillräckligt med halm.

Det är dock bara det att jag aldrig har hållt på med bädd. Så jag kan inget om detta. Hur ska jag börja? Vill ha så detaljerat svar som möjligt. Hur ofta behöver man byta bädden?
/Jenny :confused:
 
mina gamlingar får åxå lite sår av att ligga på samma underlag som din.så nu när jag stallat upp dem för vintern har jag lagt in torv i botten och lite spån ovanpå.mjukt och mysigt tycker nog grabbarna. jag började med att kalka av golvet och sedan på med torv 2st säckar/box,men det beror förstås på hur stor box man har och i mitt fall så är de inte så stora.det tar ett tag att få bädden tilltrampad så i början är det lite rörigt att mocka.men det är klart en förbättring. /Tess :bump:
 
Använd sagflis istället för spån, det är tyngre och fyker inte i väg på samma sätt. Har aldrig haft problem med liggsår på min häst, och han liggar ned nästan hela natten!
 
HUr får man bort liggsår då?? ska man ha på något på det??
 
Min häst brukar också få lite skav och sår på hasorna när han ligger på bara spån, oavsett mängd. Jag har inte bädd men lägger in en torvbal då och då. Då ligger det stilla bättre och han behöver inte ligga på betonggolvet.

M.
 
Mina hästar står på spånbädd. Jag har samma bädd hela vintern. Jag har även en gång haft samma bädd i två år. Det luktar ALDRIG urin, eftersom det blir en komposteringseffekt i bädden. Mina bäddar är ca 15 cm tjocka som jag inte mockar i, och ovanpå det ca 5 cm lösare spån, som mockas igenom noga varje dag. Med spånbädd är det viktigt att ta bort ALL avföring, annars blir bädden geggig.

Såhär gör jag:
Jag strör ev ett lager Stallosan F på golvet, och sedan kör jag in 8-10 fulla kärror sågspån (obs! ej kutterspån, som inte packar sig tillräckligt). Jag mockar bort all spillning, men undviker så långt möjligt att riva upp spån som 'satt' sig. Ytliga fläckar med urinindränkt spån tar jag bort, men rotar inte djupare ned. Om hästen har en tendens att packa bädden olika högt på olika ställen i boxen gör jag mitt bästa för att jämna ut dem: jag skrapar undan den lösa spånen och flyttar sedan den packade spånen sjokvis från 'bergen' till 'dalarna', trampar till och lägger sedan på den lösa spånen igen. Ju jämnare man kan hålla både den packade botten och den lösare 'bäddmadrassen', desto bättre komposteringseffekt får man. I början (1:a veckan) trampar jag mycket i bädden för att få den att sätta sig. Är spånen väldigt torr och dammig kan man fukta den lite för att få snabbare sättning. En botten som är tunnare än en decimeter fungerar dåligt, särskilt när det är många minus, och blir svår att hålla torr och luktfri. Har man en häst som grisar ner mycket så kan man hålla utan torrare genom att strö stallosan någon gång per vecka, men mina bäddar gjorda på det här sättet har fungerat perfekt i 4 vintrar utan vare sig lukt eller fukt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
730
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 580
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 935
Senast: Fazeem
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 293
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp