Bajsar bredvid lådan

Arrows

Trådstartare
Vi har en ettårig innekatt som hela tiden funkat bra på lådan (förutom en period när han var liten och sjuk, vilket han är ursäktad för).
Han har dock lagt till med en tråkig ovana, nämligen att så fort jag ska rensa lådan så kommer han och lägger en korv bredvid.
Jag har uteslutit att det är akut och jag är ivägen, det kan inte vara akut varenda gång jag ska rensa lådan, det måste finnas en orsak. Katten är till synes frisk och välmående, men det känns som att han försöker berätta något för mig genom att göra såhär.

Men vad?!
 
Hur ofta rengörs lådorna? Hur många lådor har du och vilken typ? Hur många katter har du? Typ av sand? Har något förändrats i hemmet? Är katten kastrerad?

Bajs är dels trygghet, att lämna en doft de känner igen. De kan alltså bajsa på fel ställen av otrygghet. En okastrerad katt kan av samma orsak, dvs. viljan att sprida sin doft, bajsa på fel ställen.
Vissa katter gillar inte vissa typer av sand. När de bajsar blir det hårdare tryck på trampdynorna än när de kissar och känns det obehagligt/gör ont så sätter de sig bredvid.
Vissa katter föredrar lådor med huv och andra utan och är det enligt katten fel typ av låda så kan de sätta sig utanför. Det här är inte ovanligt att det plötsligt förändras. En katt som alltid har föredragit huvlådor kan av stress, förändringar, nya familjemedlemmar eller dylikt plötsligt tycka annorlunda.
Är lådan inte ständigt fräsch kan katten hålla sig länge och rusar dit när lådan rengörs. Det här är inte bra eftersom det kan orsaka förstoppning.
Minst två lådor/katt bör man ha om katten är ensam. Tre lådor till två och fyra lådor till tre. Dvs. alltid en mer låda än katter. Allt för att de inte ska uppstå konkurrens och för att lådorna ska hålla sig fräscha när man inte är hemma.
 
Hur ofta rengörs lådorna? Hur många lådor har du och vilken typ? Hur många katter har du? Typ av sand? Har något förändrats i hemmet? Är katten kastrerad?

Bajs är dels trygghet, att lämna en doft de känner igen. De kan alltså bajsa på fel ställen av otrygghet. En okastrerad katt kan av samma orsak, dvs. viljan att sprida sin doft, bajsa på fel ställen.
Vissa katter gillar inte vissa typer av sand. När de bajsar blir det hårdare tryck på trampdynorna än när de kissar och känns det obehagligt/gör ont så sätter de sig bredvid.
Vissa katter föredrar lådor med huv och andra utan och är det enligt katten fel typ av låda så kan de sätta sig utanför. Det här är inte ovanligt att det plötsligt förändras. En katt som alltid har föredragit huvlådor kan av stress, förändringar, nya familjemedlemmar eller dylikt plötsligt tycka annorlunda.
Är lådan inte ständigt fräsch kan katten hålla sig länge och rusar dit när lådan rengörs. Det här är inte bra eftersom det kan orsaka förstoppning.
Minst två lådor/katt bör man ha om katten är ensam. Tre lådor till två och fyra lådor till tre. Dvs. alltid en mer låda än katter. Allt för att de inte ska uppstå konkurrens och för att lådorna ska hålla sig fräscha när man inte är hemma.

Fast två lådor på en katt?

Jag har en REJÄL och den räcker gott o väl för att han skall kunna bajsa dagen igenom och sen rengör vi på kvällen, då har vi rensat vid kl 5-8 på morgonen, han har dessutom fri tillgång till mat :)
 
Fast två lådor på en katt?

Jag har en REJÄL och den räcker gott o väl för att han skall kunna bajsa dagen igenom och sen rengör vi på kvällen, då har vi rensat vid kl 5-8 på morgonen, han har dessutom fri tillgång till mat :)

Det är rekommendationen och framförallt kan det lösa problem med att katten gör sina behov på fel ställen. Att en människa tycker en sak innebär inte att katten tycker likadant och jag anser som alltid att djurets tyckande är viktigare än människans. Det är inte de som har valt att leva med oss utan vi som har valt att leva med dem och då får vi göra vad vi kan för att de ska trivas :) Har du inga problem med din katt så är det ju bara bra. Nu finns det ett problem som Ts önskar få hjälp med att lösa och då kan en så liten sak som en extra låda vara lösningen.
 
Fast två lådor på en katt?

Jag har en REJÄL och den räcker gott o väl för att han skall kunna bajsa dagen igenom och sen rengör vi på kvällen, då har vi rensat vid kl 5-8 på morgonen, han har dessutom fri tillgång till mat :)
Jag har också bara en och än så länge verkar min katt tycka att det är helt okej. Det är ju bra. Men jag tror att @TinyWiny menar att om man märker att det inte funkar så kan det vara på grund av det, och det är inget konstigt utan går att lösa med en låda till. Alla katter är olika :)
 
Min ena kisse som var sjuk och därmed dålig i magen ett tag bajsade utanför lådan efter det oavsett vad jag gjorde. Det var först när jag flyttade lådan till ett annat rum som hon testade att gå på lådan och sen dess hat vi inte haft några problem.
Kan det vara en sån sak?
 
Min katt kommer alltid när jag gör rent lådan. Hon kollar vad jag gör och oftast sätter hon sig när jag är klar, speciellt om jag fyller på mer sand så sätter hon sig direkt. Jag tänker att det har med doften att göra, att hon vill ha sin doft I lådan helt enkelt. Dock har hon aldrig satt sig utanför.
 
Vi har en ettårig innekatt som hela tiden funkat bra på lådan (förutom en period när han var liten och sjuk, vilket han är ursäktad för).
Han har dock lagt till med en tråkig ovana, nämligen att så fort jag ska rensa lådan så kommer han och lägger en korv bredvid.
Jag har uteslutit att det är akut och jag är ivägen, det kan inte vara akut varenda gång jag ska rensa lådan, det måste finnas en orsak. Katten är till synes frisk och välmående, men det känns som att han försöker berätta något för mig genom att göra såhär.

Men vad?!

Har du testat att passa katten och göra rent så fort den varit på lådan någon gång? Vad händer då?
 
Jag tycker att det låter som att katten inte är helt trygg på lådan och inte vill sitta där och bajsa helt ensam. Hur är lådan placerad? Kan katten bli stört på lådan? Är det möjligt att katten kopplar bajsande till smärta?

Jag skulle först och främst placera ut fler lådor (gärna med olika sorters strö) och se om han väljer att gå på någon annan.
 
Svarar inte någon speciell, men verkade som jag missade lite.
Katten är kastrerad sedan liten, har alltid (förutom den lilla perioden när han var sjuk när han var liten) gått bra på en låda, en sån med lock och "luckal. han har samma låda som tidigare med samma sand och gör alltid sina behov på rätt ställe, förutom just när jag ska göra rent den :cool:.
Jag tvivlar som sagt på att det är akut just när jag ska rensa lådan...
 
Hur ofta rengörs lådorna? Hur många lådor har du och vilken typ? Hur många katter har du? Typ av sand? Har något förändrats i hemmet? Är katten kastrerad?

Bajs är dels trygghet, att lämna en doft de känner igen. De kan alltså bajsa på fel ställen av otrygghet. En okastrerad katt kan av samma orsak, dvs. viljan att sprida sin doft, bajsa på fel ställen.
Vissa katter gillar inte vissa typer av sand. När de bajsar blir det hårdare tryck på trampdynorna än när de kissar och känns det obehagligt/gör ont så sätter de sig bredvid.
Vissa katter föredrar lådor med huv och andra utan och är det enligt katten fel typ av låda så kan de sätta sig utanför. Det här är inte ovanligt att det plötsligt förändras. En katt som alltid har föredragit huvlådor kan av stress, förändringar, nya familjemedlemmar eller dylikt plötsligt tycka annorlunda.
Är lådan inte ständigt fräsch kan katten hålla sig länge och rusar dit när lådan rengörs. Det här är inte bra eftersom det kan orsaka förstoppning.
Minst två lådor/katt bör man ha om katten är ensam. Tre lådor till två och fyra lådor till tre. Dvs. alltid en mer låda än katter. Allt för att de inte ska uppstå konkurrens och för att lådorna ska hålla sig fräscha när man inte är hemma.
Jag ska prova en låda till, vi har bara en katt
 
Min ena kisse som var sjuk och därmed dålig i magen ett tag bajsade utanför lådan efter det oavsett vad jag gjorde. Det var först när jag flyttade lådan till ett annat rum som hon testade att gå på lådan och sen dess hat vi inte haft några problem.
Kan det vara en sån sak?
Han går som sagt klockrent på lådan i övrigt, så är nog inte det som är problemet :)
 
Jag tycker att det låter som att katten inte är helt trygg på lådan och inte vill sitta där och bajsa helt ensam. Hur är lådan placerad? Kan katten bli stört på lådan? Är det möjligt att katten kopplar bajsande till smärta?

Jag skulle först och främst placera ut fler lådor (gärna med olika sorters strö) och se om han väljer att gå på någon annan.
Nja tror inte på smärta, ska som sagt prova fler lådor :)
 
Svarar inte någon speciell, men verkade som jag missade lite.
Katten är kastrerad sedan liten, har alltid (förutom den lilla perioden när han var sjuk när han var liten) gått bra på en låda, en sån med lock och "luckal. han har samma låda som tidigare med samma sand och gör alltid sina behov på rätt ställe, förutom just när jag ska göra rent den :cool:.
Jag tvivlar som sagt på att det är akut just när jag ska rensa lådan...

Aha! Så han bajsar alltså i lådan om du inte är där men utanför när du är där?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 091
Senast: Pratsch
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag undrar om det finns något jag kan göra i min situation. Kortfattat så sökte jag häst att ha på foder, denna hästägare...
Svar
19
· Visningar
4 580
Senast: cewe
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 216
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 499
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp