Bakåt strukna öron vid galoppfattning

Xxx99

Trådstartare
Jag rider ett sto på 23år som de senaste två åren jag har ridit henne alltid stryker öronen bakåt vid galoppfattningar. Så fort jag börjar förbereda galoppfattningen genom att trampa ner inre hälen stryker hon öronen bakåt men när hon har kommit igång så vänder hon öronen framåt igen. Har undrat vad det här beror på men kan inte hitta något lämpligt svar:/ jag ska också tillägga att hon har en ganska svag galopp då hon inte är jätte muskulös. Tacksam för svar
 
Jag rider ett sto på 23år som de senaste två åren jag har ridit henne alltid stryker öronen bakåt vid galoppfattningar. Så fort jag börjar förbereda galoppfattningen genom att trampa ner inre hälen stryker hon öronen bakåt men när hon har kommit igång så vänder hon öronen framåt igen. Har undrat vad det här beror på men kan inte hitta något lämpligt svar:/ jag ska också tillägga att hon har en ganska svag galopp då hon inte är jätte muskulös. Tacksam för svar

Att hon är svag och har svårt för galopp kan vara skäl till irritation när hon fattar att du tänkt galoppera.
Sen hur du fattar galopp kan spela in.
Hur gör du?

Om hon är tunn får ni kanske kolla tänder, maska och om det redan är gjort: göda på.

Sen stärka henne så hon får lättare att galoppera. Sluta brukar vara bra för galoppen.
 
Att hon är svag och har svårt för galopp kan vara skäl till irritation när hon fattar att du tänkt galoppera.
Sen hur du fattar galopp kan spela in.
Hur gör du?

Om hon är tunn får ni kanske kolla tänder, maska och om det redan är gjort: göda på.

Sen stärka henne så hon får lättare att galoppera. Sluta brukar vara bra för galoppen.
Kan du utveckla det du skriver om att hur man gör fattningen kan spela in? Jag har en häst som gör som TS beskriver - fattningen verkar störa henne, men sedan har hon en riktigt bra galopp. Hon fattar dessutom glatt galopp i skogen men på banan är hon villigare om jag står i lätt sits än om jag sitter ner.
 
Stryker hon eller vänder hon öronen bakåt? Bakåtvridna/vända öron är ju ett tecken på att hästen är uppmärksam på det som händer bakom (ryttarens signaler). Att hon i detta fall väntar på signalen att fatta galopp.

Bakåtstrukna tyder istället på obehag.

Hur fattar hon galoppen? Piggt och vaket eller motvilligt?
 
Att hon är svag och har svårt för galopp kan vara skäl till irritation när hon fattar att du tänkt galoppera.
Sen hur du fattar galopp kan spela in.
Hur gör du?

Om hon är tunn får ni kanske kolla tänder, maska och om det redan är gjort: göda på.

Sen stärka henne så hon får lättare att galoppera. Sluta brukar vara bra för galoppen.
Tack för svar! Hon är rätt övergödning som det är så mask är det inte. Vi försöker banta henne för tillfället.
Men jag fattar galopp genom att bara trampa ner den inre hälen något så att min höftposition förändras. Ska prova rida lite sluta vet ej riktigt om det kommer att gå då hon har svårt att trampa inunder sig då magen tar stopp men jag gör ett försök!
 
Kan du utveckla det du skriver om att hur man gör fattningen kan spela in? Jag har en häst som gör som TS beskriver - fattningen verkar störa henne, men sedan har hon en riktigt bra galopp. Hon fattar dessutom glatt galopp i skogen men på banan är hon villigare om jag står i lätt sits än om jag sitter ner.
Hej! Hon verkar vara lite som din häst men det skiljer inte mellan uteritt och bana utan hon fattar och håller en lika "glad" galopp på båda platserna om man utesluter öronen vid fattningen.
Jag fattar galopp genom att trampa ned den inre hälen/ sänker det inre knät så att min höftposition ändras. Jag ska också tillägga att jag ändast rider henne barbacka då sadeln som finns till henne inte passar, det är min medryttarhäst så har ingen möjlighet att kunna stå i lättsitts då det är svårt utan sadel:/ Hon är också lite för tjock
 
Stryker hon eller vänder hon öronen bakåt? Bakåtvridna/vända öron är ju ett tecken på att hästen är uppmärksam på det som händer bakom (ryttarens signaler). Att hon i detta fall väntar på signalen att fatta galopp.

Bakåtstrukna tyder istället på obehag.

Hur fattar hon galoppen? Piggt och vaket eller motvilligt?
Det kanske är som du säger att hon endast vänder på öronen för de ligger ju inte platt mot huvudet är dock dålig på att se sånt. Men ger mig ut på nätet och kollar på lite olika bilder och ser om jag kan förstå mig på skillnaderna Då hon är ganska tjock och har relativt lite muskler så är det väl inte hur lätt som helst för henne att fatta galopp men hon gör sitt bästa så jag uppfattar inte att hon gör det motvilligt för sedan står öronen rakt fram igen och hon har rejält med bjudningen som vanligt! Tack så mycket för ditt svar!
 
Det kanske är som du säger att hon endast vänder på öronen för de ligger ju inte platt mot huvudet är dock dålig på att se sånt. Men ger mig ut på nätet och kollar på lite olika bilder och ser om jag kan förstå mig på skillnaderna Då hon är ganska tjock och har relativt lite muskler så är det väl inte hur lätt som helst för henne att fatta galopp men hon gör sitt bästa så jag uppfattar inte att hon gör det motvilligt för sedan står öronen rakt fram igen och hon har rejält med bjudningen som vanligt! Tack så mycket för ditt svar!
Ibland händer det ju att hästar stryker öronen lite precis när de ska ta i jättemycket, typ inför ett bocksprång eller så. Om hästen är svag och överviktig så kanske hon behöver "kicka igång" sig lite när hon startar galoppen.
Om det kvarstår när hon är i bättre form kanske man kan fundera på om det finns någon annan orsak.
 

Liknande trådar

G
Hästhantering Hej! Jag har ganska nyligen blivit "medryttare" på en ridskolehäst. Just nu så går han inte i verksamheten och ingen får hantera...
Svar
7
· Visningar
1 611
Senast: Exhistensia
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
38 546
Senast: scizofren
·
Ridning Har ett sto som varit igång ett par veckor nu, tränat för tränare 2 ggr med 1,5 veckas mellanrum. Det var otrolig skillnad mellan gång...
Svar
11
· Visningar
3 581
Senast: Domino_s
·
Hästvård Hejsan! Jag fick ett mail utav min medryttare idag om att min häst har fruktansvärt ont i kroppen sin. Jag har alltid kollat rygg och...
Svar
11
· Visningar
1 218
Senast: Molin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp