Balansera mikromineraler/mängder mikromineraler

the_connemara

Trådstartare
Sorry för mitt spammande, har sparat mina frågor länge nu o kollat runt men inte blivit klokare så kastar ut dem här allihop i ett svep :D

I år hade vårt hösilage betydligt mer Mn än Fe o jag har lärt mig att inte tillsätta Fe utan balansera Cu och Zn efter högsta värdet bara. Hästen äter nu 11 kg och väger 500 kg.

Om jag lägger till 30 g mineralfoder (utan Fe o Mn) så kan jag få följande mängder i totalfoderstaten:
194 mg Fe
382 mg Mn
149 mg Cu
499 mg Zn

Och då blir kvoterna såhär:
1,3 Fe/Cu (noterat riktvärde 4.0, max 10, IR under 4.0, svår IR under 3.0)
3,3 Zn/Cu (noterat riktvärde 3.0, gränser 4.0-2.0)
1,3 Zn/Mn (noterat riktvärde 1.0, gränser 2.0-0.5)

Tankar om mängder o kvoter ovan?
 
Vad jag har förstått är det viktigt att hålla Fe:Cu:Zn kvoten, hur går det om du sänker Cu? Bör du väl för att höja kvoten? Är lite trött nu när man inte sover som man ska...
 
Nu när jag tänker efter, är inte riktvärdet Fe:Cu endast 1?? Isf ligger du ju bra :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har en mineralanalys som ser ut såhär per kg/ts: Ca = 3,6 P = 1,9 K = 8,7 MG = 1.5 Cu = 4 Fe = 54 Mn = 181 Zn = 36 Vilket ger...
Svar
10
· Visningar
1 023
Senast: Indiana
·
Foder & Strö Hej! Sitter och fipplar med min grovfoderanalys och blir inte klok på mikromineralerna. Kvoten skall vara ca 4:4:4:1 om jag förstått...
Svar
11
· Visningar
2 458
Foder & Strö I år har vi två olika analyser från två företag på samma vallar (hösilage). På ena analysen diffar ju värdena litegrann men ändå inom...
Svar
19
· Visningar
1 144
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö hej Jag håller nu på och räknar min hästs foderstat och håller på med mineralerna. Eftersom det finns granngården mineraler i stallet så...
Svar
19
· Visningar
1 595
Senast: Ladybug
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp