Elegant machinery

Trådstartare
Nu när solen kikar fram då och då börjar jag bli sugen på att göra något åt min balkong. hur har ni inrett och pyntat ea balonger? Vill gärna ha tips och se bilder så man får lite inspiration! :)

Vad har ni för möbler, vilka blommor är tacksamma att ha på balkongen, utebelysning osv. Hur har ni gjort?
 
Sv: Balkonger!

Vi har träträllar som golv.. Mörkbetsade, sedan finns där två stolar och ett litet bord, trä i samma nyans. Här ser man lite av golvet och blomkrukan som står där ute. Bilden är dock från i somras, men har tänkt plantera något liknande senare.. Just nu är murgrönan kvar och sen har jag planterat några enkla påskliljor nu också:)

Sen när våren (om den behagar dyka upp:angel:) har vi tänkt hänga ut "bambudrapperier" eller vad de heter (har ingen inglasad balkong). Vidare finns en mindre blomkruka på bordet med påskliljor och en större hängande som står tom för tillfället:D
 
Sv: Balkonger!

ja, trätrall har jag med, enkelt sätt o slippa det tråkiga betonggolvet. :)
balkong.jpg

Såhär ser det ut hos mig nu, men skulle vilja göra det lite mysigare med blommor o kanske nån form av utebelysning
 
Sv: Balkonger!

Gud vilken stor härlig balkong du har:love: Saknar min gamla.. nu har jag en fjuttig :p.
Jag tycker det är jättemysigt med stora krukor i fina färger och sen är det ju bara plantera vad du vill, men klängväxter ger ju mest mysighetsfaktor. Kom på att jag ska åka till ÖB och kolla på plåthinkar eller vad man ska kalla det, skulle vara jättefint att ha växter i såna :D

Har inte kommit någonstans med min än, först ska ett nät upp så inte katten kommer ut. Men sen ska jag satsa på trätrall, stora krukor, klängväxter så nätet döljs lite iaf, mysiga dynor och filtar samt ljuslyktor :D

Tacksamma växter, beror ju på om man vill ha mycket färg eller inte men några som överlever allt och ser fräscha ut länge är tagetes, krasse är också fint.. Eftersom jag vill ha klängväxt så ska jag nog satsa på guldhumle.. och hoppas på att det blir fint :p
 
Senast ändrad:
Sv: Balkonger!

Kan man sätta klängväxter att klättra uppför skrovligt hus, eller måste de ha nåt mer handgripligt att klättra i?

Och kommer hyresvärden att bli härsken om man tillåter växterna att klänga direkt på väggen?

Samt varför - varför, varför, varför?! - har den föregående hyresgästen lämnat en svart sänglampa (I kid you not) på väggen och svart infravärmare hängandes från taket på en balkong som har metallräcke och ljust gul vägg bakom? Kan de varit AIK-are?
 
Sv: Balkonger!

Vi har en inglasad balkon på ca 10Km2.
Vi har en blå heltäckningsmatta på golvet.Två vindruvsplantor i hörnen utåt, från hus väggen.(dock i vita plast baljor, men de skall utsmyckas)
Ett stort glasbord med mörk skiva, och fyra stolar.
Sen var det typ fullt.Sen till sommarn kommer druvrankor att klättra i tacket:love:
Just nu är den skit tråkig:(
 
Sv: Balkonger!

Jag tror faktist inte att de kan ha bara väggen men en fin spalje eller några pinnar är inte så svårt att snickra ihop ;)
När mina har blivit tillräckligt höga tänkte jag iofs sätta dom så dom får lite mer fäste i taket (bor högst upp och har också skrovliga väggar:p) och växer där, men vetefasen om de kan bli arga för det så länge det inte stör någon annan eller påverkar huset.

Haha jaadu, jag hade också skumma saker på min balkong.. typ två stålrörskryss som var 1,5 m långa styck och jätterostiga, en äcklig blomjordspåse som nog inte legat där bara över vintern som var praktiskt taget inlindad i spindelväv med löv och blomkrukor och sprucka blomlådor. Men då ska vi iofs inte tala om vad jag hittade inomhus så :p:D.

Men infravärmen är väl bara tacka och ta emot?;)
 
Sv: Balkonger!

Oj, här har vi haft snöfall så jag har inte gjort i ordning min balkong för sommaren ännu. Får återkomma med det senare :D
 
Sv: Balkonger!

Ja, infravärmare som koncept är grymt. Men en svart?!
*kikar ut*
Nej vänta, den är inte svart! :eek: Den är faktiskt vit och silver med svart sladd, men så smutsig att den ser svart ut. Lampan är dock toksvart och osnygg, det går inte att komma ifrån. Den får bytas ut mot nåt snuttigare. Sen. Just nu är det tapetångest som gäller...
 
Sv: Balkonger!

Jag och pojkvännen har inte inrett vår balkong än men vi har massa idéer på hur vi vill ha det.
Den är ganska stor och har eftermiddagssol. På höger sida där solen lyser på (från vänster) så ska vi ha som en djup "bänk" med kudde på så vi kan sitta där och mysa. På den sidan ska vi sätta upp en sån där "vägg" i trä, alltså med "grenar" som går i kors (åh, vad heter det?), och så plantera en murgröna. Blir som insynsskydd och myshörna.

Sen ska vi ha ett litet trä bord och två klappstolar i trä. Några stora växter på vänster sida av balkongen. Blomsterlådor.
Sen är väl tanken är väl att vi ska ha lyktor också.
 
Sv: Balkonger!

Haha jag trodde det var meningen att den skulle vara svart och tänkte: "Shit vad snyggt, undrar vart dom köpte den?!" Men jag ångrade mig nu:angel:
Såg förresten en ståendes infravärme till balkonger och sånt för typ 500 spänn.. blev mycket sugen, men det är så mycket jag vill ha (elgrill ligger också på önskelistan..):D.

Haha tapetångest, jag hade ca 5 minuter på mig att välja färgen på golvet (med 3 golvläggare oroligt stampandes bakom ryggen) tapeterna hade jag iallafall en kväll på mig :crazy::p:D Det kallar jag tapetångest;)
 
Sv: Balkonger!

Men det är ju en väldigt kort ångest iaf. Min ångest är redan nu veckolång, och den kommer nog att bli längre. Eller så ringer jag butiken imorrn och lägger undan 8 rullar av den jag tror jag vill ha, och så är det commitat och klart, slut på ångest och bara att köra.

Jag är iaf glad att jag inte valde att ha påsken som fixa-balkongen-helg. Det har öst ner snö hela morgonen. Det slutade för en kvart sen, och nu tittar solen fram och det droppar sjuka mängder från taken. Ingen skoj balkonghelg.

Funderar på hur jag ska ha på balkongen. Skulle vilja ha en låda/kista i hörnet, där jag kan ha nån liten jordsäck och såna grejer i. Men vill också ha tomater i samma hörn. Hur ska man prioritera. Finns det bra regntåliga snygga lådor/kistor som kan stå ut mot räcket? Nån som har nåt sånt och kan visa? Vi pratar om året-runt-utomhusboende för föremålet ifråga.
 
Sv: Balkonger!

Vi har en stor balkong och på den har vi en hylla till katterna (balkongen är även innätad av kattskäl), en parkbänk, en blomsterlåda i pil med en spalje i pil, på sommaren sätter jag luktärt i den som slingrar sig uppåt...
Sedan har vi lite krukor i olika storlekar på olika nivårer, en med en ek, en med en stor ormhassel, en som ska bli vårblommor i när jag får nästa csn och en stor trätunna med olika bladväxter, taklökar och stenar i. Taklök är jättedekorativt! Sedan har jag en japansk stenlykta och en indisk metall-lykta och en liten katt i sten.
Sedan har jag faktiskt en ljusslinga som sitter kvar sen i julas. :p

Får ta bilder lite längre fram, nu är där bara grått och trist.
 
Senast ändrad:
Sv: Balkonger!

Nå, den är liten så det låter häftigare än det är. ;)
Jag tog helt sonika och rykte upp en miniliten ekplanta och stoppade i en kruka! :D
Den har levt med mig ett år eller så och det är nya knoppar på den såg jag just! :) Men den är bara ca 30 cm!
Ormhassel däremot kan jag rekommendera, min är ca 130 hög, de är mkt dekorativa med sina vridna grenar!
 
Sv: Balkonger!

Nå, den är liten så det låter häftigare än det är. ;)
Jag tog helt sonika och rykte upp en miniliten ekplanta och stoppade i en kruka! :D
Den har levt med mig ett år eller så och det är nya knoppar på den såg jag just! :) Men den är bara ca 30 cm!
Ormhassel däremot kan jag rekommendera, min är ca 130 hög, de är mkt dekorativa med sina vridna grenar!

Tack för påminnelsen! Ska ju snatta lite skott av ormhasseln ute i stugan. Den är HUGE!!! Har till o med fått nötter förra sommaren för första gången. Sattes nång gång för 17-18 år sedan.Tänkte ha på balkongen, lite annorlunda o trevligt.
hasselbusken
Ek var en kul idé oxå... vi har dessutom väldigt mycket gran, tall och rönnplantor i stugan. Vore nåt att ha ju :D
 
Sv: Balkonger!

*kl*

Jag flyttar till lägenhet med balkong i sommar och tänkte snylta lite i tråden, hoppas det är okej!

Jag har en liten fundering om vad man kan ha för växter/blommor på en balkong i söderläge? Balkongen ligger högst upp i huset och finns liksom ingen som helst skugga på den, så växter som klarar denna hetta utan att avlida är att föredra. Jag kommer ju vara bortrest en del i sommar också, så sånt som klarar sig utan att behöva tokvattnas också.
 
Sv: Balkonger!

*kl*

Jag flyttar till lägenhet med balkong i sommar och tänkte snylta lite i tråden, hoppas det är okej!

Jag har en liten fundering om vad man kan ha för växter/blommor på en balkong i söderläge? Balkongen ligger högst upp i huset och finns liksom ingen som helst skugga på den, så växter som klarar denna hetta utan att avlida är att föredra. Jag kommer ju vara bortrest en del i sommar också, så sånt som klarar sig utan att behöva tokvattnas också.

Antingen får du sätta upp solskydd och bevattningshjälp, eller så får du skaffa plastväxter :crazy:
 

Liknande trådar

Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 568
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 140
Senast: LiviaFilippa
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 843
Senast: Cattis_E
·
Fritid Kommer landa på Gardermoen ett par dagar innan midsommar och är ledig till efter midsommar, så funderar på att stanna kvar i Norge 2-3...
Svar
11
· Visningar
395
Senast: Fideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kön kattungar
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp