Balsammetoden/no poo

the_connemara

Trådstartare
Jag är så fruktansvärt trött på mitt hår! Det är av modellen som blir statiskt så fort det inte är blött ute typ (min häst är dessutom likadan, gissa hur kul vi har ihop när han ska borstas ;)). Jag har långt hår som jag vill kunna ha utsläppt men det går verkligen inte. Jag skojar inte om jag säger att jag borstar ut det, sitter still och sedan är det lika jävligt att borsta några minuter senare.

Nu funderar jag på att klippa av skiten och en kompis tipsade mig dessutom om balsammetoden, vilken jag inte vet något om typ. Jag har läst lite nu på nätet och försökt utröna vad det är jag redan använder. Men det går inget vidare bra!

I snart 3 år har jag enbart använt schampo från Dermanord, lite olika sorter bla detta:

Hair & Body Shampoo, Rosemary - originalet med rosmarin som ger en frisk doft. Ger ökad blodcirkulation i kombination med en balancerad kost och ger ett friskare, starkare och vackrare hår.
Hair & Body Shampoo är ett milt shampoo och kan användas dagligen för att tvätta håret. Går att använda som en fräsch duschgel. Ordinära tvålar torkar ut hud och hår. Men de milda rengörande ingredienserna i Hair & Body Shampoo kommer från kokos och majs, vilka tillåter huden att behålla sin naturliga, skyddande syramantel. Ansiktsrengöring för normalhud. Går att använda som raklödder, skumma upp med lite vatten.
Ingr.: Aqua Purificata, Decyl Glucoside (från majs och kokos), Mipa Laureth Sulfate (från veg. olja), Cocoamidopropyl Betaine (från kokos), Guar Hydroxypropyl Trimonium Chloride (Guarmjöl), Simmondsia Chinensis (Jojobaolja kallpressad), Cocodimonium hydroxypropyl hydrolyzed wheat protein (från vete), Sodium levulinate (från ris), Sodium anisate (från basilika), Rosmarinus Officinalis (Rosmarinolja).

Och deras balsam för behandlat hår (mitt hår är inte behandlat men deras andra variant för obehandlat hår fungerade inte öht, det gick inte ens att reda ut mitt hår med typ 1 dl balsam i, ännu värre när man sköljt ur det):

En mycket dryg produkt som gör håret lättkammat. Fungerar också på behandlat hår. Rosmarin, Lavendel, Citrongräs och Enbär ger en frisk doft och används med fördel efter Hair & Body Shampoo Energy.

Användning:
Tvätta håret med Hair & Body Shampoo Energy. Applicera sedan Hair Conditioner Energy och skölj ur.

Ingr.: Aqua Purificata, Behentrimonium Methosulfate (från rapsolja), Cetyl Alcohol (från kokos), Cetearyl Alcohol (från kokos), Undecylenoyl glycin (från solros), Capryloyl Glycin (från solros och kokos), Simmondsia Chinensis Seed Oil (Jojobaolja kallpressad), Olea Europaea Fruit Oil (Olivolja), Rosmarinus Officinalis Oil (Rosmarinolja), Cymbopogon Citratus Oil (Citrongräs), Juniperus Communis Oil (Enbärsolja), Lavandula Angustifolia Oil (Lavendelolja), D-Limonene (från enbärsoljan), Linalool (från lavendeloljan), Citral (från citrongräsoljan), Citronellol (från citrongräsoljan).

Jag bytte rakt av från typ Naturelle, Elvital och liknande schampon med tillhörande balsam.

Frågor:
1. Finns det massa skit i mitt hår nu som hade behöver tvättas ur med ett "sista"-schampo?
2. Kan jag använda mitt befintliga balsam från Dermanord att tvätta med sedan?

Och en annan fråga ang statiskt hår:
3. Hjälper det att byta bort plastborsten och isf mot vad?


Edit: Nu lyckades jag logga in på lockig.se och där hittar jag DNs rosmarinschampo som "sista"-schampo och DNs energy balsam som godkänt balsam. Betyder det att jag borde bara kunna slopa schampot?
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Jag kan tyvärr inte svara på dina frågor, ville bara säga VAD KUL!!!
Inte dina hårproblem då, men att du startade denna tråd just idag.

Jag är helt ny på balsammetoden och gjorde min sista schamponering i måndags. Idag var jag och köpte 5 (!!!!) olika sorters balsam, då jag vill vara väl förberedd :D
Ikväll ska jag göra min första balsamtvätt och jag är väldigt exhalterad.

Mitt problem har varit att mitt hår blir fett så snabbt. Jag skulle behöva tvätta håret varje dag, men håller mig till varannan.

Hoppas, hoppas, hoppas att detta kommer hjälpa!
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Jag har kört balsamfritt i 3 år nu, trivs utmärkt med det!

Du borde kunna slopa schampot helt nu, du kommer märka sen om du efter att ha kört bara balsam och sen använder schampo (jag schamponerar tex efter frisör eftersom de använder massa skräp) att ditt hår blir som svinto när du schamponerar, så det är inte så konstigt att balsammetoden funkar.

Jag skulle tro att du behöver ett bra tvättbalsam, det från DN är nog för "bra" för att tvätta med. Själv använder jag Neutrals (kostar runt 25 spänn) eller Garant Såklart (kostar runt 20). Det är ju inte som med schampo, att det löddrar och är drygt, utan man ska inte vara rädd för att använda mängder med balsam när man tvättar.
Jag delar upp mitt hår i sektioner och masserar in ordentligt med balsam i hela hårbotten och sedan i längderna. Viktigt att man masserar in ordentligt! Sen sköljer du ur det och efter det använder du ex DNs balsam eller inpackning som vårdande.

Första året jag körde använde jag inpackning varje gång, men håret blev till slut som mättat och nu använder jag kokosolja ungefär varannan gång som tvätt.

Så mitt balsamliv ser ut så här.
Tvätt: Garant Såklart
Vårdande: Något av Naturelles balsam, kan vara skönt med lite doft ibland och har det dessutom i när jag bara sköljer av håret
Inpackning: Har kört Jessicurls innan, superprodukter för mitt hår. Nu kokosolja.
INGA stylingprodukter förutom godkänt mousse som jag använder emellanåt.
Borste: Har en mjuk borste, typ svinhårsborste för att inte bryta hårstråna.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Jag kan tyvärr inte svara på dina frågor, ville bara säga VAD KUL!!!
Inte dina hårproblem då, men att du startade denna tråd just idag.

Jag är helt ny på balsammetoden och gjorde min sista schamponering i måndags. Idag var jag och köpte 5 (!!!!) olika sorters balsam, då jag vill vara väl förberedd :D
Ikväll ska jag göra min första balsamtvätt och jag är väldigt exhalterad.

Mitt problem har varit att mitt hår blir fett så snabbt. Jag skulle behöva tvätta håret varje dag, men håller mig till varannan.

Hoppas, hoppas, hoppas att detta kommer hjälpa!

Haha, vilken tajming :D

Mitt hår var helt hopplöst äckligt innan jag byte till DNs grejer. Det var fett efter en halv dag =/ Nu klarar det sig utan problem med tvätt varannan dag, ibland även var tredje.

Men det är som sagt jobbigt trassligt och statiskt.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Så man har ett balsam att tvätta med och ett som balsam som innan? Haha :D

Måste man ha inpackning och sådant i oxå? Och hur då? Jag duschar alltid på morgonen, och jag är inte så morgonpigg att jag vill stå med grejer i håret en timme innan jag kan gå hemifrån :p

Ska en sväng förbi Coop i veckan, vad för ok tvättbalsam har de tro?

Får googla på svinhårsborste oxå, det är ju när man drar borsten genom håret som det blir riktigt groteskt statiskt =/
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Du ska ha ett tvättbalsam som är lite "lättare" som jag förstått det.
Sen ska du ha ett annat balsam som är mer vårdande.
Jag har lusläst hela lockig.se men saknar den praktiska erfarenheten.
Men jag köpte bl.a Coop X-tra som många rekommenderar som tvättbalsam.
Beroende på ditt hårs skick kan du göra inpackningar olika ofta, för att tillföra extra fukt.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Kan man göra inpackning med vanligt balsam? Alltså DNs? Deras Hair therapy var ungefär lika värdelöst som deras vanlig balsam till mitt hår - blir liksom bara vatten typ?

Får kika i deras inpackningslista också då. Men gör man det alltid efter tvätt och typ kladdar i massa och låter det sitta ett tag (hur länge?) eller hur gör man en inpackning :p Invig mig hopplösa hästtjej som inte är så inne i svängen :p
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Är det ett bra balsam så kan du bara ha i det lite längre så ger det samma effekt som inpackning.
Men kolla på lockig.se, där har de massa tips, både på köp-inpackningar och sånt man kan göra själv med sånt man har i kylen.

Nu ska jag iväg till gymmet och svettas ordentligt för att ge balsamtvätten en utmaning på en gång :D
Jag uppdaterar...
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

På något ställe läste jag att det fanns schampon från DN som var SLS-fria, stämmer det någon som vet? Kan man ju hålla sig till de/dem isf eftersom jag använder de till kroppen.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Haha, lycka till :D Ja, jag läser på lockig men det är massa jag inte hört innan så lite förvirrande än så länge :D
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Jag har visserligen alltid tvättat håret var femte dag eller mer sällan så för mig var det inte så konstigt. Det som däremot hände med mitt hår var att när jag började med balsammetoden (3 år sen, coop extra) så blev håret inte så hopplöst flygigt när det var nytvättat. Jag har alltid fått vänta tre dar innan det har känts ok, men nu är det bara lite flygigt första dagen. Bryr mig inte om vad som får finnas i eller inte utan kör med den styling som passar frisyren för tillfället. just nu nåt pulver som får det att stå upp. Borstat det har jag inte gjort på 30 år, bara hos frissan blir det kammat och sen tar det en vecka för det att återhämta sig. När jag berättade för frissan att jag bara använder balsam blev hon alldeles till sig och alla de andra tjejerna var tvungna att komma och känna på mina naturliga lockar och fullständigt ofeta hår :)
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Coop har ju Änglamark tex som är godkänt, Maxi har Neutral, Willys Garant, de har jag använt allihopa. Generellt kan man säga att de där billiga balsamen som du tidigare absolut inte velat använda, det är ofta bra tvättbalsam:) Men kolla listorna för säkerhets skull.

Jag brukar inte ha inpackningen i länge, bara någon gång i månaden sitter det i en stund, annars har jag det i någon minut. Men kolla först om du klarar dig utan inpackning, du märker ju om håret blir torrt tex. Du kan också ta tex rent sheasmör, kokosolja och andra bra fetter i håret efter duschen som leave-in. Men inga mängder och bara i längerna!
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Jag har visserligen alltid tvättat håret var femte dag eller mer sällan så för mig var det inte så konstigt. Det som däremot hände med mitt hår var att när jag började med balsammetoden (3 år sen, coop extra) så blev håret inte så hopplöst flygigt när det var nytvättat. Jag har alltid fått vänta tre dar innan det har känts ok, men nu är det bara lite flygigt första dagen. Bryr mig inte om vad som får finnas i eller inte utan kör med den styling som passar frisyren för tillfället. just nu nåt pulver som får det att stå upp. Borstat det har jag inte gjort på 30 år, bara hos frissan blir det kammat och sen tar det en vecka för det att återhämta sig. När jag berättade för frissan att jag bara använder balsam blev hon alldeles till sig och alla de andra tjejerna var tvungna att komma och känna på mina naturliga lockar och fullständigt ofeta hår :)

Det låter ju underbart för det är en av de grejerna som stör mig mest (det och trasslet alltså) :D

Vi handlar på coop så ska kolla in änglamark/coop extra samt elvitals inpackning (eller vad det nu var, har det nedskrivet från lockigt.ses listor iaf).

En fråga, man kan väl ta i lite balsam efter tvätt utan att tvätta ur det väl? Det har jag gjort rätt länge men bara väldigt lite. Kan man ta lite mer kanske?

Hur är det att få balsam på huden eg, är det "farligt" att lämna? Alltså om man har långt och blött hår och kletar i balsam efter tvätt så blir det ju lite på ryggen :p
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Det där jäkla smöret tänkte jag handla till händerna nästa gång för handkrämen räcker inte riktigt till när man är i stallet :( Tack för tips!

Hur är det med kallpressad jojobaolja? Det har jag till ansiktet.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Du kan prova att ha i Sjöbogårdens Pälsglans, det har funkat väldigt bra på mitt hår. Jag har det som ett leave-in-balsam
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Balsam ska inte vara farligt för huden, men du får se till att jobba in det i håret;)
Jag har inte testat jojobaolja, men det låter som en sån sak som borde funka!
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Åh, finns på Gekås och används till min häst ju :D Blir det inte flygigt av det då? Jag upplever (efter att ha läst hela em ;)) att håret är torrt och därför trassligt och flygigt? Använder (eller vad säger man?) du också balsammetoden?
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Skönt :D Jag ska testa oljan också lite då.

Det kanske är smidigast att vänta med att testa balsammetoden tills man vart hos frisören? Tänkte faktiskt ändå klippa mig nästa vecka men det kanske inte behöver bli så drastiskt som jag var inne på när jag skapade tråden...
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Jag började med balsam-metoden för... fem år sedan ungefär. Nu kör jag någon blandvariant, men bara godkända schampo och balsam. Just nu kör jag senhårt på Sjöbogårdesn (som är godkänt) som enda behandlingsbalsam. Jag tycker det är suveränt.

Köper du en liten sprayflaska för påfyllnad (Åhléns för 20 kr) kan du dela med hästen :D
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Om inte frisören tvättar håret eller sätter i produkter kvittar det ju. Jag färgar håret, därför får jag tvätta det efteråt, men hade jag inte gjort det hade frisören bara blött ner håret. Min frisör tycker det är ett kul "projekt" jag håller på med:D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Varulvslekarnas anmälningstråd
  • Vi som letar hus
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp