Balsammetoden/no poo

Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Att tvätta ur siliconer och skit ur håret och inte stoppa i nya. Det gör att håret blir sig själv igen.

Tvätta gör man med balsam.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Klokrent svar!

Jag är jättenöjd fö. Gör precis som vanligt med mitt hår (dvs borstar, tvättar ca varannan dag, torkar med fön om det behövs osv). Enda skillnaden är att jag tvättar hårbottnen med coopbalsamet och har mitt vanliga balsam i längderna. Super!
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Tack för svar men varför måste man variera mellan olika märken av shampoo o vad är det som säger att balsam inte innehåller samma skit?alltså Silicon osv
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Du får självklart vara noga när du väljer produkter, det finns listor på sådana balsam som är godkända att använda.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Nu har det gått mer än en månad sen jag började med balsammetoden.
Kan säga att jag inte märkt någon större skillnad på hårkvalitén, annat än att det blir något vågigare. Jag måste fortfarande tvätta det varannan dag.
Men eftersom att jag inte på något sätt är missnöjd så tänker jag fortsätta med detta.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Jag prövade detta men mitt hår blev helt förstört. Det blev snustorrt och gick av! Nu får jag klippa av mig skiten och gå tillbaka till mitt dyra schampo och inpackning. Tråkigt för jag hade verkligen hoppats att det skulle fungera för mig. Ska pröva på dottern som har lockigt hår. Får man använda lórials frisörinpackning eller innehåller det förbjudna ämnen, nån som vet?
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Tack för svar men varför måste man variera mellan olika märken av shampoo o vad är det som säger att balsam inte innehåller samma skit?alltså Silicon osv


samt till LinneaF

Se inlägg 41 högst upp på denna sida - där kan du läsa om metoden, samt få långa listor på godkända balsam och inpackningar av olika prisklasser.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Klokrent svar!

Jag är jättenöjd fö. Gör precis som vanligt med mitt hår (dvs borstar, tvättar ca varannan dag, torkar med fön om det behövs osv). Enda skillnaden är att jag tvättar hårbottnen med coopbalsamet och har mitt vanliga balsam i längderna. Super!


Jag är också mycket nöjd.

Provade först två veckor av ren nyfikenhet, och är uppriktigt förvånad över att det fungerat så bra. Håret är mjukt och fint, känns rent och luktar fräscht. Jag kör på med detta, och är bara glad över att ha rationalisera bort iaf en del giftiga kemikalier ur mitt liv.

Man får testa och se vilka balsam som passar. Jag skrev ut en av listorna och har haft med när jag vill köpa en ny sort.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Hittills har jag kört med Coop X-tra som tvätt och Garnier Respons Avocado Oil and Shea Butter som vårdande. Från igår har jag dock bytt till Naturell den med fruktdoft.

Ibland har jag testat att köra helt utan vårdande, då blir mitt hår mycket vågigare, men jag vet inte hur bra det är för håret.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Hittills har jag kört med Coop X-tra som tvätt och Garnier Respons Avocado Oil and Shea Butter som vårdande. Från igår har jag dock bytt till Naturell den med fruktdoft.

Ibland har jag testat att köra helt utan vårdande, då blir mitt hår mycket vågigare, men jag vet inte hur bra det är för håret.

Jag kör väldigt lite vårdande. Ca ett år efter att jag hade börjat med BM började mitt hår kännas tungt och konstigt, så jag la av med inpackningarna jag kört rätt frekvent med och bytte tvättbalsam, helt annat hår direkt! Mitt hår har inte sett en inpackning på 1,5 år, minst...

Så jag hade inte varit rädd för att exprimentera lite med tvättbalsamen, det är skillnad. Många är tex känsliga för protein. Själv kör jag mest med Garants balsam, men emellanåt kör jag med Neutral, det körde jag heltid innan med fick byta eftersom håret kändes konstigt.

Ditt hår kanske inte mår så dåligt, du behöver kanske inte så mycket vårdande.?
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Jag har samma erfarenhet. Började med Coops som tvättbalsam, vilket funkade i tre-sex månader. Sedan funkade det verkligen inte alls. Fick byta, och får fortfarande göra det med jämna mellanrum.

Kunde dock aldrig köra inpackningar, då blev håret fett och äckligt. Körde alltså helt utan vårdande och nöjde mig med tvättbalsam.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Så jag gör jag med. Jag tvättar bara med Bamselinas balsam från CCS. Thats it! Jag har inte hållit på så länge så jag har inte nått
någon brytpunkt för att byta. Jag hade dock Änglamarks från början men det funkade inte alls.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Ibland har jag testat att köra helt utan vårdande, då blir mitt hår mycket vågigare, men jag vet inte hur bra det är för håret.

Lyssna på håret! I o m att du inte har något silicon som kan dölja hur håret "mår" så märker du ju om det behövs vårdande eller inte. Känns håret lent och fint när du sköljer ur tvättbalsamet behöver du inte något vårdande också.

Jag har alltid haft extremtorrt hår. Har förr alltid haft schampo, balsam och inpackning köpt hos min frissa och gjort inpackning minst en gång i veckan. Trots det var håret alltid väldigt torrt. Nu när jag inte längre utsätter det för uttorkande SLS är det en ENORM skillnad!

Om jag tvättar med Coops balsam behöver jag oftast även ett vårdande. Men när jag tvättar med ett från Franck Provost (ett av dem utan silicon - det finns både ock.) eller Phc från Åhléns behöver jag oftast inte något vårdande balsam också.

När jag varit hos frissan tvättar jag med ett "sistaschampo" för att få bort ev siliconer från frisörprodukterna och då brukar jag göra en inpackning efteråt. Men annars behöver jag aldrig göra inpackningar numera.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

När jag varit hos frissan tvättar jag med ett "sistaschampo" för att få bort ev siliconer från frisörprodukterna och då brukar jag göra en inpackning efteråt. Men annars behöver jag aldrig göra inpackningar numera.

Samma för mig. Det är bara när jag använder "sistaschampo" som jag behöver ha inpackning.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp