Balsammetoden/no poo

Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Jag tänkte mest på om håret blir äckligt innan man lärt sig/det vant sig vid att vara utan schampo :D

Jag slapp bli tvättad sist, frågade innan pga att jag vill inte ha vanligt schampo, och hoppas slippa nu mer.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Ja, asbra ju :D

Men har de vanligt balsam menar du? Eller vad använder du till håret innan du har i pälsglansen som "sist" liksom?

Deras schampo är helt suveränt till hästen :love:
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Just nu har jag ett sista-schampo från Apoteket som jag fuskar med, annars kör jag John Masters balsam som tvättbalsam. Emellanåt ballar min hårbotten ur och då krävs det schampo (det har att göra med hur dåligt jag äter ;))
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Jag har kört med balsammetoden i några år nu, har svårt att tro att jag kommer att sluta med det. Det som var ett problem för mig var att jag inte fick det ordentligt rent med tvättarna, men efter rådfrågning på buke (tror det var loviseleonora som tipsade om det) lät jag tvättbalsamet sitta i och verka några minuter och sedan gnuggade hårbotten med det. Nu tvättar jag när det känns smutsigt, vilket blir ungefär var 5-7 dag. Har stylingpulver från Maria Nila och hårspray som produkter, borstar inte håret. Kolla om du behöver borsta håret, dra fingrarna igenom det med balsam i när du duschar, då märker du sedan om du behöver det eller inte. Nu har jag visserligen kort hår, men körde balsammetoden under några år med långt hår, borstade det inte då heller.

Ett tips om du har tillgång till skrivare är att printa ut listan med godkända balsam, mycket smidigare att stå i affären med en komplett lista. :)
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Jag började med balsam-metoden för ungefär 2,5 år sedan. Jag använder Loréal Volume Collagen som tvättbalsam och Trésemme Naturals Moisture som vårdande. Ibland har jag Sjöbogårdens man och svansspray som leave in.

Mitt hår blev vråläckligt i början men jag härdade ut. :p Nu ser jag ingen anledning att sluta.

Jag tvättar när det känns äckligt, ca varannan till var fjärde dag eller när det luktar häst. Reder ut håret i duchen med en bredtandad kam när jag har det vårdande balsamet i, sedan borstar jag det bara som jag vill ha det rakt.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Inpackning: Har kört Jessicurls innan, superprodukter för mitt hår. Nu kokosolja.
Kokosolja? Tvättar du bort det sen med balsam? Jag smörjer mina händer med kokosolja och drar sen lite i håret. Då håller det sig mjukt och rätt fint. Mitt problem är att det är självlockigt på "vissa" ställen och spikrakt på andra. Skitfult!! Så jag fönar/plattar nästan varje dag. Mitt hår har lätt att se slitet och tråkigt ut. Har du i mycket kokosolja?
gulan
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

*kl

Jag försökte mig på balsammetoden men hade ständigt problem med fet lugg. Fick slopa den helt när jag sedan började jobba på mitt nya jobb där man dagligen utsätts för all möjlig skit som man inte vill veta vad det innehåller och att få bort detta med balsam var bara att glömma...

Ni som detta fungerar för, hur mkt prövningar utsätter ni ert hår för i vardagen? Dvs svettas ni under ridhjälm dagligen, har ofta mössa/huvudbonad, jobbar i skitig miljö etc? Jag skulle gärna vilja se varför detta som fungerar så bra för vissa aldrig funkade för mig. Försökte i minst ett år har jag för mig, försökte även vänja av mig genom att inte tvätta för ofta etc men det spelade ingen roll :(
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Gjorde du som jag beskrev ovan med att låta tvättbalsamet verka några minuter innan du gnuggade hårbotten och sedan sköljde? För jag hade problem med att det blev fett nästan direkt och inte kändes riktigt rent vid tvättarna innan jag började göra det.

Jag är väl inte direkt i så skitiga miljöer. Stallet är väl den skitigaste miljön, men varken stallskräp (damm, torv, hår) eller svett är sådant jag haft problem att få ur håret.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Ja, jag provade det. Jag provade att massera lödder av tvättbalsamet, att inte göra det, att låta håret fetta in sig ordentligt innan jag tvättade det, att byta mellan olika godkända preparat... ptja. Jag tror jag provade alla möjliga tips jag fick i den gamla tråden :(

Det enda jag kunde komma på var att jag kanske nån gång råkade ta i håret utan att tänka på vad jag ev kunde ha haft på händerna. Men vem gör inte det ibland? Man ska väl inte behöva gå runt med badmössa eller maniskt tvätta sig jämnt och ständigt för att klara sig? Så det kändes tröstlöst.:cry:

Numera jobbar jags om sagt i en miljö som jag finner omöjlig att förena med balsammetoden. Jag utsätts för kalk, aska och dito damm av alla möjliga slag, fett, oljedimmor och allmän smuts. Så hade jag rpoblem med fettigt hår innan så skulle jag inte vilja veta hur det hade sett ut nu :crazy:
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Kokosolja? Tvättar du bort det sen med balsam? Jag smörjer mina händer med kokosolja och drar sen lite i håret. Då håller det sig mjukt och rätt fint. Mitt problem är att det är självlockigt på "vissa" ställen och spikrakt på andra. Skitfult!! Så jag fönar/plattar nästan varje dag. Mitt hår har lätt att se slitet och tråkigt ut. Har du i mycket kokosolja?
gulan

När jag har handdukstorkat håret drar jag i ungefär ½ tesked kokosolja som jag jobbar in. Har haft min lilla tub i ett år, så det är inte så mycket jag använder. Sedan får det torka in i håret.

Kan du inte klippa håret så att det får lättare att locka sig? Mitt hår lockar sig mycket bättre om det dels får mycket fukt, men också om det är uppklippt och inte så tungt.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Igår hade jag ett ordentligt svettigt pass på gymmet och kom sen hem för min första balsamtvätt. Jag hade Coop X-tra som tvättbalsam och Respons avocado oil & shea butter som vårdande. Jag tog även i lite Klick efter duschen.
Idag känns mitt hår lika rent som det brukar göra efter schampoo-tvättar. Kanske inte den där torra spröda känslan som jag brukar förknippa med nytvättat hår, men det är nog bara positivt.

Ser fram emot och se vad detta kan göra för min hårkvalitet och tvättfrekvens!
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Jag är också nyfiken på detta med no po! En anledning till att jag inte har provat än är att jag alltid luktar häst när jag har varit i stallet. Hur gör ni som redan kör utan schampo och är i stallet varje dag, tvättar ni med balsam varje dag?
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Det här med att inte borsta håret, det är väl mest om man vill ha mer lockigt hår? Jag har baral iet naturlig självvågigt typ och jag bryr mig inte alls om det blir mindre/mer "lockigt". Och jag gillar att borsta håret när det är lätt :p
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Jag är också nyfiken på detta med no po! En anledning till att jag inte har provat än är att jag alltid luktar häst när jag har varit i stallet. Hur gör ni som redan kör utan schampo och är i stallet varje dag, tvättar ni med balsam varje dag?

Nej. Jag använder mössa i stallet. Sedan sköljer jag av håret och tar i lite av mitt vårdande balsam. Det är bara en fixidé att det skulle bli smutsigt, inte luktar det heller. Så jag tvättar ca 1 gång i veckan med tvättbalsam och sedan sköljer jag av det kanske varannan dag när jag ändå duschar.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Jag är rätt ny på området. Provade först att ha Änglamarks balsam som tvättbalsam men mitt hår blev bara fett, fett och så lite mer fett. Bytte till Bamsebalsam och det funkar hur fint som helst. Använder inget annat, eller jo..när jag tycker jag behöver ha 'sista-schampo' använder jag Änglamarks schampo.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Det här med att inte borsta håret, det är väl mest om man vill ha mer lockigt hår? Jag har baral iet naturlig självvågigt typ och jag bryr mig inte alls om det blir mindre/mer "lockigt". Och jag gillar att borsta håret när det är lätt :p

Fast det sliter på håret att borsta det mycket, därför ska man vara försiktig. Jag borsta ut mitt innan jag blötar ner det, annars borstar jag så lite som möjligt och har det uppsatt. Men visst är det en fördel för lockarna om man inte borstar.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Jag är också nyfiken på detta med no po! En anledning till att jag inte har provat än är att jag alltid luktar häst när jag har varit i stallet. Hur gör ni som redan kör utan schampo och är i stallet varje dag, tvättar ni med balsam varje dag?

Jag har mössa men tvättar ändå med mitt balsam. Mitt hår trivs bäst så. Tvättar i princip varje dag.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Fast det sliter på håret att borsta det mycket, därför ska man vara försiktig. Jag borsta ut mitt innan jag blötar ner det, annars borstar jag så lite som möjligt och har det uppsatt. Men visst är det en fördel för lockarna om man inte borstar.

Iofs sant men herregud, jag är inte beredd att gå hur långt som helst :D Då kipper jag hellre det lite oftare isf eller något :)
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

"KL"

Jag provade en sväng i somras men var tvungen att lägga ned försöket. Håret blev jättetrassligt och jag hittade inte produkter som jag tyckte om. Sedan protesterade mina händer genom att värka ännu mer :cry:

Så jag får fortsätta med att tvätta håret som vanligt. Försöker väl att följa lista på godkända shampo så det blir lite halvdant.......:)
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Jag är också nyfiken på detta med no po! En anledning till att jag inte har provat än är att jag alltid luktar häst när jag har varit i stallet. Hur gör ni som redan kör utan schampo och är i stallet varje dag, tvättar ni med balsam varje dag?

Jag stoppar in det i mössan. Sen tvättar jag det när det börjar lukta, efter ca 2-3 dagar. Jag brukar låta min sambo provlukta om jag är osäker.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp