Balsammetoden/no poo

Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

*kl*

Jag ska (äntligen!) klippa av en del hår på måndag. Tror ni de låter bli att ha i massa konstiga grejer om man ber dem? Har bara klippt mig där en gång innan och då höll de på o platta o fixa, är en gymnasieskola. Men men, det är väl bara att tvätta med schampo någon gång annars.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Ber du dem om att inte ha i några som helst produkter så får de väl hålla sig till det. Jag brukar låta min frisör hälla i vad hon vill, trots att hon vet om att jag kör med BM, men sen tvättar jag det när jag kommer hem.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Så gör jag också. Nu går jag till en ekologisk frisör, men visst blir det alltid någon stylingprodukt som inte klarar nålsögat. Jag gör inte så stor affär av det, jag vill ju se hur frisören tänkte med frisyren.

Påföljande tvättning använder jag sista-schampo och så är jag tillbaka i gajmät igen.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Jag tycker ändå min frisör är väldigt intresserad och förstående, så därför orkar jag inte sitta där och "hepp hepp, vad är det nu i den dära". Och som du säger, kan ju vara bra att se vad de hade tänkt och nån idé får man ju alltid!
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

*delvis kl*

Jag har aldrig förstått det där med att de ska styla håret när de klippt det. Kanske för att jag alltid haft långt hår? Jag är bara intresserad av att slippa det långa och att det går bra att sätta upp i hästsvans i stallet :o
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

*kl*

Varför kan man inte använda ett godkänt schampo att tvätta med innan balsamet istället för två olika balsam? Jag kan inte använda balsam i hårbotten så jag tror det skulle bli svårt att få håret rent med bara vatten...
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

*kl*
Jag ska (äntligen!) klippa av en del hår på måndag. Tror ni de låter bli att ha i massa konstiga grejer om man ber dem? Har bara klippt mig där en gång innan och då höll de på o platta o fixa, är en gymnasieskola. Men men, det är väl bara att tvätta med schampo någon gång annars.

Säger du att du inget vill ha så ska de naturligtvis låta bli. Jag brukar lägga till att det är ingen idé, jag ska ändå trycka på en hjälm om några timmar.

Jag träffade min frisör igår och hon har råkoll på bm-metoden. Jag började med bm efter förra gången jag var där och den här gången såg hon stor skillnad på hårkvalitén. Det är lätt o bli blind så jag använder henne som facit över mitt hår. :)
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

*kl*

Varför kan man inte använda ett godkänt schampo att tvätta med innan balsamet istället för två olika balsam? Jag kan inte använda balsam i hårbotten så jag tror det skulle bli svårt att få håret rent med bara vatten...

Balsammetoden bygger var jag förstått det som på att inte använda starka tensider (som finns i alla schampon, det är liksom meningen med schampo :)) utan istället använda mildare (som finns i balsam).

Enkelt förklarat om jag förstått det hela rätt :)

Det godkända schampona innehåller inte en massa skit (= bättre än vanliga schampon med silikon osv i) men väl starka tensider.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Balsammetoden bygger var jag förstått det som på att inte använda starka tensider (som finns i alla schampon, det är liksom meningen med schampo :)) utan istället använda mildare (som finns i balsam).

Enkelt förklarat om jag förstått det hela rätt :)

Det godkända schampona innehåller inte en massa skit (= bättre än vanliga schampon med silikon osv i) men väl starka tensider.

Men balsam plattar ju ner lagret av fjäll på hårstrået så att det blir lent och inte drar åt sig så lika mycket smuts efteråt. Hur kan då balsamet också rengöra håret? Det som normalt är schampots uppgift. Behöver man ha ett hår som inte är smutsigt och som har en bra balans i huden så att håret inte blir fett etc för att metoden ska fungera?
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Tensider rengör :) Tensider har en fet och en polär del och kan därför rengöra håret från fett enkelt förklarat. Mildare är såklart mildare = "sämre". Jag läste tex att man skulle gnugga mycket mera med tvättbalsamet man använder i hårbottnen för att det ska bli renare.

Det beror väl säkert på vad för hår du har och vilka balsam du väljer om det funkar eller inte. Prio ett är ju dock att noga tvätta ur alla substanser som ENDAST kan tvättas ur med schampo först (dvs använda ett "sista schampo" utan skit i) innan man går över till balsamtvätt.

"Skit" du får i håret är ju oftast vattenlösligt (typ damm, svett, hästhår och stöv :D), fettet är ju som hårbottnen producerat och för att få bort det behövs ju tensiderna. Men när hårbottnen är mer i balans så producerar den ju (förhoppningsvis) inte lika mycket fett - funkar bra att tvätta med balsam/mer sällan. Schampo med starkare tensider torkar ju ut hårbottnen precis som om du skulle tvätta ansiktet med stark tvål hela tiden - huden/hårbottnen försöker kompensera genom att producera mer fett.

Men som skrivet innan, läs på lockig.se!
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

KL

Jösses vilken skillnad det blir på håret...

Jag bestämde mig för att göra ett halvhjärtat försök med balsammetoden, har inte läst in mig alls, skrev bara ut ett par produktlistor och raidade hyllorna på Ica.

Tvättade ur håret i tisdags kväll (i simhallen, där man måste göra det) och onsdags morse (ja, jag tvättar håret varje dag och vet att det sliter). Sedan gjorde jag första balsamtvätten i morse - och håret blir ju alldeles lätt! Normalt har jag supertorrt och strävt hår men nu är det lätt och luftigt.

Dessutom är ju det här en riktig budgetlösning:D. Jag köpte shampoo, tvättbalsam, vårdande balsam och mousse att krama lockar med - för drygt 80 spänn:D. Normalt har jag fyra olika produkter där var och en kostar 130-140 kr.

Håller det här i sig kommer jag att vara jättenöjd:bow:
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

KL

Idag försökte jag "omvända" en person.
Jag går på en tredagars-kurs med en tjej som har fantastiskt lockigt och tjockt hår. Det ser dock lite frissigt ut och även lite torrt.
Hon blev väldigt intresserad och verkar vilja testa, hoppas hon gör det.
Jag önskar att jag hade sånt fantastiskt hår, helt otroligt!
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Jag har också börjat leka lite med balsammetoden, och är positivt överaskad! Mitt i vanliga fall lättovade och frissiga hår har efter ett par veckor förvandlats till lätthanterliga korkskruvslockar som inte ens behöver borstas mellan tvättarna! Flätan håller av sig själv på natten och jag behöver bara skaka ur håret på morgonen så ser det stylat ut:eek:

Det enda jag gör är att gnugga in balsam i hårbotten, låta det sitta 10-15 min, sköljer och kramar i lite klick efter handdukstorken och genomborstningen. "Tvättar" så 2-3 ggr/vecka.

/Migo
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Gratulerar, jag är grön av avund (enligt konceptet "man vill ha det man inte får" - jag har minsann inga anlag för lockar :D)

Jag har tvättat med tanken "lika löser lika" (någon frågade hur man får rent). Det mesta av skiten i håret är ju vårt hudfett (eller sånt som dragits dit och fastnat i fettet), löser jag det så kommer resten av sig själv.

Min värsta bieffekt av konceptet är att mitt hår är helt ostyrigt och vägrar låta sig fjättras av klämmor och annat trams. Det kryper ut, det står rakt upp (!) och bär sig inte alls åt som ett "förbiaxelnlångthår" ska göra. Jag (och min frisör) tolkar det som att håret trivs ypperligt :D
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

KL

Jösses vilken skillnad det blir på håret...

Jag bestämde mig för att göra ett halvhjärtat försök med balsammetoden, har inte läst in mig alls, skrev bara ut ett par produktlistor och raidade hyllorna på Ica.

Tvättade ur håret i tisdags kväll (i simhallen, där man måste göra det) och onsdags morse (ja, jag tvättar håret varje dag och vet att det sliter). Sedan gjorde jag första balsamtvätten i morse - och håret blir ju alldeles lätt! Normalt har jag supertorrt och strävt hår men nu är det lätt och luftigt.

Dessutom är ju det här en riktig budgetlösning:D. Jag köpte shampoo, tvättbalsam, vårdande balsam och mousse att krama lockar med - för drygt 80 spänn:D. Normalt har jag fyra olika produkter där var och en kostar 130-140 kr.

Håller det här i sig kommer jag att vara jättenöjd:bow:

Jag har också börjat leka lite med balsammetoden, och är positivt överaskad! Mitt i vanliga fall lättovade och frissiga hår har efter ett par veckor förvandlats till lätthanterliga korkskruvslockar som inte ens behöver borstas mellan tvättarna! Flätan håller av sig själv på natten och jag behöver bara skaka ur håret på morgonen så ser det stylat ut:eek:

Det enda jag gör är att gnugga in balsam i hårbotten, låta det sitta 10-15 min, sköljer och kramar i lite klick efter handdukstorken och genomborstningen. "Tvättar" så 2-3 ggr/vecka.

/Migo

Typ reagerade jag oxå :D Jag var helt övertygad om att håret skulle bli jättefett och äckligt. Nu har jag dessutom klippt av mitt (aslånga, såg jag i frisörspegeln :eek:) hår så nu går det åt så jäkla lite balsam! Sjukt bra. Och helt otrasslig, me like!

Nu börjar min första flaska coopbalsam ta slut så ska inhandla en ny idag. Parfymlukten vande jag mig vid rätt ok och jag orkar inte leta annat just nu. Tänkte kanske fortsätta med samma och se hur länge det funkar liksom?
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Det enda jag gör är att gnugga in balsam i hårbotten, låta det sitta 10-15 min, sköljer och kramar i lite klick efter handdukstorken och genomborstningen.

Ja, det räcker säkert! Egentligen låter det mest som en konstruktion att man skulle ha ett balsam för tvätt och ett för vård. Jag har inte brytt mig om att läsa in mig på teorin bakom det här för då skulle jag förmodligen komma fram till att den var snömos. Jag är nöjd om håret är bra:p
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Ja, det räcker säkert! Egentligen låter det mest som en konstruktion att man skulle ha ett balsam för tvätt och ett för vård. Jag har inte brytt mig om att läsa in mig på teorin bakom det här för då skulle jag förmodligen komma fram till att den var snömos. Jag är nöjd om håret är bra:p

Jag har testat!

När mitt schampo tog slut så körde jag en chansing och tvingades testa balsammetoden tills jag köpt nytt schampo. Jag använde redan då sedan ett bra tag tillbaka Dermanords grejer och deras balsam energy (som jag har som vårande nu) gjorde mitt hår asfett :p

Däremot tror jag nästan det räckt med mitt tvättbalsam från coop som "bara" balsam nu med kort, friskt hår och inget schampo sedan några veckor tillbaka! Behövs väldigt lite vårdande sedan jag klippte av längderna.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Precis som du har jag dock inte heller läst mycket mer än listan och första FAQen typ. Jag är oxå nöjd om håret är bra (dvs inte trassligt och inte statiskt = alla godkänt på det får mitt nya hår :D)
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

...

Min värsta bieffekt av konceptet är att mitt hår är helt ostyrigt och vägrar låta sig fjättras av klämmor och annat trams. Det kryper ut, det står rakt upp (!) och bär sig inte alls åt som ett "förbiaxelnlångthår" ska göra. Jag (och min frisör) tolkar det som att håret trivs ypperligt :D

*sjunger*
Mo - mo - mo - mo - Mon chi chi! Chi chi :angel:

:D :D

Ursäkta - kunde inte låta bli! Har en kompis med exakt samma problem.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Tror många tänker så. Tensider finns i balsam, tensider rengör - ergo balsam rengör. Varför komplicera saker och ting när man bara kan testa och se vad som händer... ;)

Jag är iaf mycket nöjd. Frisören suckar vanligen "skandinaviskt hår" och pillar lite tröstlöst i det, ljust och tunt, har (hade) lätt för att bli flygigt och statiskt. Svårfriserat, antingen platt eller skogstroll på crack, med Tintin-lugg rakt upp.

Nu är det plötsligt tjockt (eller ser tjockt ut i alla fall...), har självfall ned under axlarna och kan till och med bäras helt löst utan att trassla ihop sig till en tjock tross i nacken. Det kunde jag bara glömma tidigare, uppsättning var ett krav om jag inte skulle klippa av det.

Ska definitivt fortsätta med detta!

För allmän info: Urtvättning med sistaschampoo skedde med vanligt diskmedel enligt tips från en BM-bekant. Använde sedan LUSH veganese (luktar underbart) tills flaskan tog slut, och nu Garnier Avocado Oil & Sheabutter. Köpte på mig ett gäng godkända balsam på Ö&B och ska arbeta mig igenom dem.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp