Balsammetoden/no poo

Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Ja, det räcker säkert! Egentligen låter det mest som en konstruktion att man skulle ha ett balsam för tvätt och ett för vård. Jag har inte brytt mig om att läsa in mig på teorin bakom det här för då skulle jag förmodligen komma fram till att den var snömos. Jag är nöjd om håret är bra:p


Man får väl testa. Är håret väldigt förstört kan det säkert vara bra att ha ett vårdande balsam också. Är lite för lat för det själv. Men man känner ju vad som funkar och känns ok.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Klick is da shit!!!

(Men jag funderar lite över vem som provade först och hur denne fick idén!!! :D)
Jag är alldeles fascinerad över vilka lyckliga lockar jag får ända från rötterna med lite Klick och "ploppning". :bump: :bump: :bump:

/Keb
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Man får väl testa. Är håret väldigt förstört kan det säkert vara bra att ha ett vårdande balsam också. Är lite för lat för det själv. Men man känner ju vad som funkar och känns ok.

Fast alla balsam är vårdande, det är ju det som är deras funktion.

Den lista jag handlade efter skilde inte på tvättbalsam och vårdbalsam, alla balsam listades bara. Om man då väljer två olika balsam, eller samma som man kanske tar i håret två gånger med sköljning emellan - så borde resultatet bli detsamma.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Ja, jag fick läsa om både en och tre gånger innan jag vågade prova:D Ingen parfymstank, lätt att tvätta ur och håret verkar trivas, så uppenbarligen är det inte helt fel...
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Hej!
Vill dela med mig av min erfarenhet också, eftersom jag hållt på i några månader med balsam-metoden nu. Det fungerar galant.

Anledningen till att jag ville testa var för att mitt hår gärna blev torrt och frisigt. Jag duschade ibland håret varje dag eftersom det blev så himla fett. Riktigt äckligt!

Det tog 2 veckor för mitt hår att ställa om sig till enbart balsam. Dvs slutade vara ÄNNU fettigare. Det du gjort är ju att torka ut håret hela tiden och i "försvar" tillsätter hårbotten mer och mer fett för att kompensera upp förlusten. Nu har jag ett naturligt fint, lättborstat hår som jag inte behöver duscha oftare än var tredje dag. Det ser inte ens äckligt ut! Det ser mer ut som vackert hår och inte svinto. :D Låter som bra reklam, hehe! Hur som helst kan jag rekommendera detta, ialf att testa. Jag fuskar också ibland och duschar med godkänt schampo 2-3 ggr i månaden. *

Använder neutral...
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Aha - nej, det finns (rätta mig någon om jag har fel) balsam som är mer eller mindre vårdande/fuktgivande/närande/whatever ord. Ett godkänt balsam för torrt och skadat hår är mer vårdande än ett godkänt balsam för fett hår. Det sistnämnda är bra om man redan har friskt och starkt hår som inte behöver så mycket skydd. De första är bra om håret är skört - typ mitt vilket blivit färgat och blekt ett antal gånger.

Sedan finns inpackningar, som man kan ha i topparna vid behov.

Just nu har jag bara valt ett godkänt balsam för skadat hår, och det har funkat fint.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

.

Anledningen till att jag ville testa var för att mitt hår gärna blev torrt och frisigt. Jag duschade ibland håret varje dag eftersom det blev så himla fett.

Torrt OCH fett? Fast det är ju motsatser:confused:

Aha - nej, det finns (rätta mig någon om jag har fel) balsam som är mer eller mindre vårdande/fuktgivande/närande/whatever ord. Ett godkänt balsam för torrt och skadat hår är mer vårdande än ett godkänt balsam för fett hår.

Aha. Den uppdelningen fanns inte i listan jag skrev ut, så jag bara högg ett par balsam i mängden. Fast jag valde ett med shea nånting och avocado för att det lät mer vårdande - som vårdande.:D
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Aha - nej, det finns (rätta mig någon om jag har fel) balsam som är mer eller mindre vårdande/fuktgivande/närande/whatever ord. Ett godkänt balsam för torrt och skadat hår är mer vårdande än ett godkänt balsam för fett hår. Det sistnämnda är bra om man redan har friskt och starkt hår som inte behöver så mycket skydd. De första är bra om håret är skört - typ mitt vilket blivit färgat och blekt ett antal gånger.

Helt sant. De billiga (fd skitbalsamen:D) är oftast de som funkar bäst som tvättbalsam, de dyrare som vårdande. Skrev det innan i tråden, men nu för tiden behöver jag inte använda inpackning längre, trots att jag körde inpackning varje tvätt på schampotiden. Så jag kör bara tvättbalsam och vårdande mellan tvättarna.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Tror många tänker så. Tensider finns i balsam, tensider rengör - ergo balsam rengör. Varför komplicera saker och ting när man bara kan testa och se vad som händer... ;)

Jag är iaf mycket nöjd. Frisören suckar vanligen "skandinaviskt hår" och pillar lite tröstlöst i det, ljust och tunt, har (hade) lätt för att bli flygigt och statiskt. Svårfriserat, antingen platt eller skogstroll på crack, med Tintin-lugg rakt upp.

Nu är det plötsligt tjockt (eller ser tjockt ut i alla fall...), har självfall ned under axlarna och kan till och med bäras helt löst utan att trassla ihop sig till en tjock tross i nacken. Det kunde jag bara glömma tidigare, uppsättning var ett krav om jag inte skulle klippa av det.

Ska definitivt fortsätta med detta!

Precis samma erfarenheter hittills har jag :D

Helt sant. De billiga (fd skitbalsamen:D) är oftast de som funkar bäst som tvättbalsam, de dyrare som vårdande. Skrev det innan i tråden, men nu för tiden behöver jag inte använda inpackning längre, trots att jag körde inpackning varje tvätt på schampotiden. Så jag kör bara tvättbalsam och vårdande mellan tvättarna.

Efter min ynka drygt halva flaska coop som tvätt så säger jag: Precis! Att tvätta med mitt vårdande balsam funkar inte bra, då blir det för "fett" i typ luggen liksom.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Torrt OCH fett? Fast det är ju motsatser:confused:

Gissningsvis torrt hår men fet hårbottnen (eftersom den tvättas för mycket med för starka grejer). Typ som huden! Torr av fel tvätt och sedan blir den fet jättesnabbt för den är så "speedad".
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Hur är det om man gillar att använda hårspray? Får man ur det med balsam? Och hårfärg? Färgar med color gloss eller liknande typ varannan vecka, funkar det (Har brunfärgad bas och blonda slingor som jag färgar röda)?

Skulle så gärna prova metoden, då jag måste tvätta varje dag, för annars blir det skitigt.

Duschar jag på kvällen är håret skitigt på morgonen :(
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Jag använder (en godkänd) hårspray, den går ur med balsam. Hårfärg kan, beroende på innehåll, bli värre men det är bara att tvätta med sistashampo efter färgning. Att det blir fett fort hjälps ofta av balsammetoden, så testa. :)
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Jag hoppas kunna fortsätta tvätta varje dag. Mitt hår känns inte smutsigt på ett dygn men hårtvätt ingår i morgonduschen för mig, jag vill känna mig lika nytvättad överallt.

The_connemara: vi får nog föra diskussionen här, det är väl fråga om hur länge tråden får vara kvar om frågor bemöts med hänvisning till ett annat forum hela tiden. Dessutom går det att hitta produktlistor utan att logga in på lockig.se, jag hittade på andra ställen.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Jag hoppas kunna fortsätta tvätta varje dag. Mitt hår känns inte smutsigt på ett dygn men hårtvätt ingår i morgonduschen för mig, jag vill känna mig lika nytvättad överallt.

The_connemara: vi får nog föra diskussionen här, det är väl fråga om hur länge tråden får vara kvar om frågor bemöts med hänvisning till ett annat forum hela tiden. Dessutom går det att hitta produktlistor utan att logga in på lockig.se, jag hittade på andra ställen.

Varför skulle du inte kunna fortsätta tvätta varje dag? Jag försöker tvätta varannan (även om jag precis som du egentligen vill tvätta hela mig på morgonen) men ibland blir det varje. Märker ingen skillnad än så länge iaf :)

Okej. Jag registrerade mig där för att skriva ut deras listor eftersom jag inte orkade leta upp något annat. Så jag visste faktiskt inte att det fanns fler.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Jag lade in en länk till ett annat ställe som har "alla" produkter listade; balsam, inpackningar och stylingprodukter. Länken ligger längre bak i tråden. Behövs ingen inloggning eller liknande.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Varför skulle du inte kunna fortsätta tvätta varje dag?

Tänker väl att all tvätt/vatten sliter och torkar ut och jag har verkligen torrt hår.

Så här ser det ut efter tre dygn med bara balsam:

3396105f.jpg


Jag får nog egentligen rundare lockar med mina vanliga produkter men då är håret torrt och stelt. Håret på bilden är mycket lättare, luftigare och rör sig mer.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Jag har använt mig av balsammetoden i 4,5 år och har svårt att tänka mig att jag någonsin kommer att gå tillbaka till att använda schampo.
Jag har gått från att ha torrt hår med lite självfall till glansigt hårt med korkskruvslockar. Plus att jag aldrig haft hår som är så lätt att styla.
Direkt efter duschen vänder jag huvudet upp och ned och kramar i lite gelé. Sen använder jag även klick för att få lite mer glans. Sen låter jag håret självtorka och så får man snygga lockar som håller hela dagen oavsett väderlek.
Förut, på plattångstiden, var regn min största mardröm. Nu gör det inget att det regnar, håret är lika snyggt igen så fort det torkat.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Har du provat att krama i lite gelé i håret direkt efter duschen medan håret fortfarande är drypande blött?
Det tycker jag får lockarna att hålla ihop bra. Kan bli lite stelt precis när det torkat men det kramar man bara till med händerna när håret är torrt.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Jag har aldrig gillat gelé tidigare, det blir ju liksom wet look. Köpte mousse nu som jag kramar i vått hår i stället.

Fast jag funderar lite på att pröva Klick också (fast jag tror det hette Glid på mitt apotek, är det samma?). Dock: är det inte silikon i glidmedel? Då borde det väl gå bort?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp